Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

morca

Citaat van: snicky op januari 28, 2015, 19:42:15
hmm okee even uitzoeken.

Heb een draaiknop voor de fase :) dus kan meerdere kanten op. Extreem lastig om het juiste fase niveau te vinden :o
Nee valt mee.
De kan die groene sub meten zoals je net deed,en dan in stappen van 10 graden erbij met de fase elke keer een nieuwe meting maken.
De vlakste response zou als het goed is de correcte fase moeten zijn.
Dus wel even onthouden /noteren welke meting welke fasestand is.

Persoonlijk doe ik het zoals ik hierboven beschrijf.

rickw


Citaat van: morca op januari 28, 2015, 17:47:45
Ja de Umik doet vaak raar in het laag,dat kan haast niet kloppen.
Misschien moeten we die Umik maar uit de startpost halen en toelichten waarom we de EMC 8000 prefereren.
Want alles wat ik langs zie komen van de Umik loopt veel te laag door,en de output veel te hoog in het laag.
Dus twijfel een beetje aan te totale kwatiteit van de Umik,maakt hij nog meer fouten.
In onderstaande link geven de makers aan/toe dat er problemen zijn in het laag. De calibratie file bezit ook geen informatie meer voor 5 tot 20 hz

http://www.minidsp.com/forum/umik-questions/8868-re-umik-1-update

morca

Citaat van: snicky op januari 28, 2015, 19:43:43
Maar de subs staan dus naast de frontspeakers en de sub is het luidst als de fase op 180 staat ipv 0.. is dat niet raar?
Kan aan de afstand en je ruimte liggen.
Staat je ruimte ergens op het forum met foto,s,even kijken hoe je het hebt staan.
Wat voor subwoofers betreft het trouwens,bij een gepoorte en gesloten is vaak vertraging in de gepoorte.
Door de poort dat is vertraging tov de conus uitslag.

morca

Citaat van: rickw op januari 28, 2015, 19:47:35
In onderstaande link geven de makers aan/toe dat er problemen zijn in het laag. De calibratie file bezit ook geen informatie meer voor 5 tot 20 hz

http://www.minidsp.com/forum/umik-questions/8868-re-umik-1-update
Ik had er al eens over gelezen,maar laatste nieuws is dat het over was.
Dat terwijl ik nog wel veel laag zie doorlopen bij sub,s waar dat niet kan.

Apart dat de file geen info onder 20 hz heeft maar de Umik het zo vrolijk weergeeft.
Dit is niet goed imo,mijn EMC doet dat ook niet zonder calfile ,met trouwens nog niet eens zo erg onder 20 hz.
En dat terwijl ik juist daar output zat heb.

snicky

Citaat van: morca op januari 28, 2015, 19:48:59
Kan aan de afstand en je ruimte liggen.
Staat je ruimte ergens op het forum met foto,s,even kijken hoe je het hebt staan.
Wat voor subwoofers betreft het trouwens,bij een gepoorte en gesloten is vaak vertraging in de gepoorte.
Door de poort dat is vertraging tov de conus uitslag.


Heb 2 sealed subs. 2x Svs sb12 nsd
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139924

Afstand van zit plek naar speakers is ongeveer 2.50m

Lange gedeelte kamer is 7m korte wand is 3m30

Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Je sub,s staan wel mooi zo maar ik zou even testen of dit ook de beste plek is.
Die rechtse geeft de betere response,die linkse zit iets in de weg denk ik door die paar dips.

Kan je ze niet beide rechts stacken zoals op de foto in je topic.
Ik moest even denken maar ik ken je ruimte al ,had ik al eens gezien ;D

RalphH

Qua afstellen fase..

Hoe de fasegrafieken in REW werken, weet ik niet.
Zelf doe ik altijd 3 metingen (voor 1 sub)
1. Meting fronts (sub uitzetten)
2. Meting sub (fronts even 1 kabeltje ontkoppelen)
3. Meting sub en fronts

De laatste meting zou en combinatie van 1 en 2 moeten zijn, beide grafieken moeten gecombineerd grafiek 3 worden.
Is dat niet, en zijn er dips, dan heft de 1 de ander ergens op en kun je met het afspelen (generator) van die specifieke frequentie, de fase afstellen.
Open de dB meter en speel met de generator de frequentie waarop de dip zich voordoet. Draai nu aan de faseknop zodat het volume omhoog gaat richting het punt wat het zou moeten zijn volgens de combinatie van grafieken 1 en 2.

Je fase zou nou goed moeten staan en een meting van sub en fronts zou redelijk overeen moeten komen met de gecombineerde grafiek van 1 en 2.

Sub 2 kun je dan op een vergelijkbare manier afstellen.

Have fun ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

snicky

@morga

Haha,

Er is rechts nog plaats voor de linker sub dus misschien moet ik dat inderdaad even proberen! Moet die er echt naast staan of kan die ook links buiten de speaker staan?

Het staat wel mooi symmetrisch zo[emoji17] haha

Heb trouwens wel gemerkt tijdens de kruiptechniek dat als de sub op de bank staat en je gaat kruipen naar de linker sub plek dat je er alleen 80hz goed hoort maar ga je richting de 40 hz of lager dan is die plek echt waardeloos.

De rechter plek kwamen de lagere tonen stukken beter tot hun recht.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

snicky

Thanks Ralf!

Ik denk dat ik dit weekend druk ga krijgen [emoji16]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

snicky

Maar het is denk ik niet zo handig om 2 subwoofers te stapelen toch?

Staat wel leuk haha

Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Citaat van: RalphH op januari 28, 2015, 20:07:57
Qua afstellen fase..

Hoe de fasegrafieken in REW werken, weet ik niet.
Zelf doe ik altijd 3 metingen (voor 1 sub)
1. Meting fronts (sub uitzetten)
2. Meting sub (fronts even 1 kabeltje ontkoppelen)
3. Meting sub en fronts

De laatste meting zou en combinatie van 1 en 2 moeten zijn, beide grafieken moeten gecombineerd grafiek 3 worden.
Is dat niet, en zijn er dips, dan heft de 1 de ander ergens op en kun je met het afspelen (generator) van die specifieke frequentie, de fase afstellen.
Open de dB meter en speel met de generator de frequentie waarop de dip zich voordoet. Draai nu aan de faseknop zodat het volume omhoog gaat richting het punt wat het zou moeten zijn volgens de combinatie van grafieken 1 en 2.


Je fase zou nou goed moeten staan en een meting van sub en fronts zou redelijk overeen moeten komen met de gecombineerde grafiek van 1 en 2.

Sub 2 kun je dan op een vergelijkbare manier afstellen.

Have fun ;D
Ik was vergeten te vermelden idd, de toon freq op de dip af te stellen.
Dat werkt super onnie RalphH  ;)  ;D
Citaat van: snicky op januari 28, 2015, 20:16:46
Maar het is denk ik niet zo handig om 2 subwoofers te stapelen toch?

Staat wel leuk haha



Rechts in de hoek stacken en meten,meet even tot 10 hz dan,kijken wat ze samen aan cornergain opleveren.
PS helemaal in de hoek heb je nog meer gain/laag doorloop in je meting vermoed ik.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


snicky

Wil testen testen maar het is al laat[emoji13]

Heb ze nu gestapeld rechts van de linker speaker in de hoek. De druk is stuk beter aanwezig wat ik echt in films miste.

Bij Ralf heb ik dezelfde subs gehoord (het waren ook zijn subs haha) en daar voelde ik gewoon de druk botsen op me borst. Ik probeer dat te zoeken maar dat wil nog niet lukken[emoji17] misschien dat me woonkamer gewoon te klein is voor zulke effecten?... Hope not!

Denk dus wel dat ik vanuit deze hoek waar ze nu staan moet fine tunen. 2 mogelijkheden: opgestapeld zoals nu of ik moet ze beiden naast elkaar zetten met de fronts deze kant op 1 in de hoek met de front richting de speaker en de andere sub rechts daarvan: zie foto
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Misschien stukje inregelen.
Hoe had hij ze ingeregeld, met welke reveiver speelde hij toen je bij hem ben geweest.

Maar je voelt al meer druk nu dus op de goeie weg misschien.

snicky


Citaat van: morca op januari 28, 2015, 22:41:12
Misschien stukje inregelen.
Hoe had hij ze ingeregeld, met welke reveiver speelde hij toen je bij hem ben geweest.

Maar je voelt al meer druk nu dus op de goeie weg misschien.

Volgens mij Denon met xt32 met sub EQ.

En mijn receiver heeft dat niet[emoji30] dus eigelijk hoe je het ook went of keert, zo goed geregeld kan ik het dan toch niet krijgen?


Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


snicky


Citaat van: morca op januari 28, 2015, 23:05:42
Eerst maar eens meten kijken wat we zonder dsp kunnen doen.
Anders zou een losse dsp ook nog een optie zijn.

Dank je voor alle hulp! aardig wat opgeschoten zo.

Jammer dat de subwoofer links van de meubel en rechts van de meubel niet goed tot hun recht komen.

Staat ontzettend gelikt zo symetrisch.

Volgende stap is dus heel veel meten.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


GPO

Citaat van: snicky op januari 28, 2015, 22:32:55
Wil testen testen maar het is al laat[emoji13]

Heb ze nu gestapeld rechts van de linker speaker in de hoek. De druk is stuk beter aanwezig wat ik echt in films miste.

Bij Ralf heb ik dezelfde subs gehoord (het waren ook zijn subs haha) en daar voelde ik gewoon de druk botsen op me borst. Ik probeer dat te zoeken maar dat wil nog niet lukken[emoji17] misschien dat me woonkamer gewoon te klein is voor zulke effecten?... Hope not!

Denk dus wel dat ik vanuit deze hoek waar ze nu staan moet fine tunen. 2 mogelijkheden: opgestapeld zoals nu of ik moet ze beiden naast elkaar zetten met de fronts deze kant op 1 in de hoek met de front richting de speaker en de andere sub rechts daarvan: zie foto

Je hebt nu 2 kleinere sealed subs op elkaar staan. En je zoekt druk op je borst. Zo te zien heb je genoeg ruimte om daar een SVS cylinder neer te zetten.

Gewoon maar een idee, maar wat dacht je ervan om deze subs te verkopen en te upgraden naar een SVS PC12-Plus en die in die hoek neer te zetten?

:headbanging: :headbanging:

Dat zal je een stuk dichter brengen bij het concept 'druk op de borst' vermoed ik zo.... :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Ik denk dat er eerst een goede locatie gezocht moet worden voor de subs.
2x die 12" kunnen ongetwijfeld ook druk genereren, maar dan moet de plaatsing wel goed zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Citaat van: RalphH op januari 29, 2015, 11:32:52
Ik denk dat er eerst een goede locatie gezocht moet worden voor de subs.
2x die 12" kunnen ongetwijfeld ook druk genereren, maar dan moet de plaatsing wel goed zijn.

ehhh -->

Citaat van: snicky op januari 28, 2015, 22:32:55
...
Heb ze nu gestapeld rechts van de linker speaker in de hoek. De druk is stuk beter aanwezig wat ik echt in films miste.
...

Wa denkte ge zelf Ralph?  ;D

Volgens mij is dat wel een goede hoek zo te lezen, maar dan zou ik er echt een gepoorte neerzetten als je druk en sensatie voor films zoekt.

:devil:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

snicky

Heb deze 2 subs bij forum genoot gevoelt hoe het bij hem klinkt.

En ze kunnen echt wel rake klappen uitdelen. Maar moet nog even uitzoeken hoe[emoji14]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

GPO

Citaat van: snicky op januari 29, 2015, 12:02:33
Heb deze 2 subs bij forum genoot gevoelt hoe het bij hem klinkt.

En ze kunnen echt wel rake klappen uitdelen. Maar moet nog even uitzoeken hoe[emoji14]

Ok, misschien achterin de kamer? Of wellicht 1 voor en 1 achter? Dat heb ik ook en dat werkt heel goed.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Citaat van: GPO op januari 29, 2015, 11:59:55
ehhh -->

Wa denkte ge zelf Ralph?  ;D

Volgens mij is dat wel een goede hoek zo te lezen, maar dan zou ik er echt een gepoorte neerzetten als je druk en sensatie voor films zoekt.

:devil:

Ik heb wel gelezen hoor GJ ;)
D'n Snicky geeft aan dat ie met dezelfde sub elders een beter resultaat heeft ervaren. Ondanks dat de rechter hoek beter is, is dit blijkbaar toch nog niet de meest ideale plek ;)

Grafiekies van enkel de subwoofer metingen zullen meer duidelijkheid brengen gok ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer