Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

RalphH

Gefeliciteerd met je eerste meting :pompom:

Wel apart dat je fronts zover doorlopen, niet toevallig een functie aanstaan waarbij je sub nog mee doet (wellicht ff driver voelen terwijl je meetsignaaltje stuurt).
Je hebt wel een fase dingetje (zou tussen 70en80hz netjes de lijn van je fronts moeten volgen. Staat de fase van de sub op 180 toevallig?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

W.Otter

danku!

ja dat vond ik dus ook al.. ik heb de sub uitgezet tijdens die metingen. Ik ga volgende week pas weer verder met meten  :D heb nu even geen tijd/mogelijkheid om te meten.
de fase van de sub stond op 0 en heb ik nu op 180 gezet. wellicht dat die curve dan de andere kant op gaat?

hoe lijkt het verder? ik zie wel vrij veel pieken en dalen met grote verschillen in geluidsniveau..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

RalphH

't Is misschien wat grillig, maar voor zover ik kan zien, heb je vooral "last" van wat pieken in het laag, die moet je met wat dsp makkelijk kunnen afvlakken.
Post even een grafiekje tot 200Hz en ook een waterval als je wilt, dat maakt t wat overzichtelijker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Bedenk me nu dat je de sub waarschijnlijk high level hebt aangesloten, dan is dsp wat lastiger. Het laag van de fronts zou je eventueel wel wat kunnen temmen met bijv een minidsp tussen je vv en ev.

Die fase-draaiing is wel vreemd omdat fronts en sub nagenoeg op dezelfde plek staan. Als de sub nou achter je zou staan kon ik me er wat bij voorstellen. Ben benieuwd wat de setting op je sub daarmee doet. Meet ook alleen je sub een keer. Combinatie van enkel fronts en enkel sub meting moet wel een goed beeld geven hoe de samenwerking tussen die 2 er uit dient te zien.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Submeting van 10-200 hz,schaal van 45-100 db aub meneer Otter  ;D
Waterfall erbij om te kijken wat daar gebeurd is leuk.

Verder niks toe te voegen,RalphH is er al druk mee bezig,ik ga effe film kijken hahahahaha  ;D   

W.Otter

Citaat van: RalphH op november 13, 2013, 21:36:46
't Is misschien wat grillig, maar voor zover ik kan zien, heb je vooral "last" van wat pieken in het laag, die moet je met wat dsp makkelijk kunnen afvlakken.
Post even een grafiekje tot 200Hz en ook een waterval als je wilt, dat maakt t wat overzichtelijker.

ik zal volgende week weer even verder met meten, deze week erg druk met werk. waterval zal ik ook even genereren, nog iets waar ik op moet letten bij een waterval? ik neem aan dat dit de echo/nagalm meet, waar het geluid 't langst blijft hangen?

naast sublaag vind ik het ook wel interessant wat het geluid op hogere frequenties doet. ik hoop me daar ook nog in te verdiepen. Eventueel wat akoestiscvhe aanpassingen doen. Is dit mogelijk? zo,ja aan wat voor oplossingen kan ik denken?

Citaat van: RalphH op november 13, 2013, 21:46:48
Bedenk me nu dat je de sub waarschijnlijk high level hebt aangesloten, dan is dsp wat lastiger. Het laag van de fronts zou je eventueel wel wat kunnen temmen met bijv een minidsp tussen je vv en ev.

Die fase-draaiing is wel vreemd omdat fronts en sub nagenoeg op dezelfde plek staan. Als de sub nou achter je zou staan kon ik me er wat bij voorstellen. Ben benieuwd wat de setting op je sub daarmee doet. Meet ook alleen je sub een keer. Combinatie van enkel fronts en enkel sub meting moet wel een goed beeld geven hoe de samenwerking tussen die 2 er uit dient te zien.

de sub is lowlevel aangesloten.. een antimode/minidsp gaat die pieken/dalen strak(ker) trekken?
ik zal eens meten met alleen mijn fronts en alleen de sub. dit kan ik gewoon in REW instellen?

daarna de grafieken over elkaar heen leggen om te kijken hoe het zich afzonderlijk manifesteert?

alvast bedankt voor je geduld/moeite
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Citaat van: morca op november 13, 2013, 22:10:21
Submeting van 10-200 hz,schaal van 45-100 db aub meneer Otter  ;D
Waterfall erbij om te kijken wat daar gebeurd is leuk.

Verder niks toe te voegen,RalphH is er al druk mee bezig,ik ga effe film kijken hahahahaha  ;D   

tja dat 45-100db verhaal was mij een beetje ontgaan. REW vond het steeds te weinig, op een gegeven moment zat ik op niveau's dat zeer deed aan mijn oren.. Wat Clipto al aangaf zou dat iets zijn met de Umik1. Als ik zo rond de 75db ga meten zou dat beter zijn?
ik heb nu over het hele spectrum gemeten, waarom is de submeting belangrijker? is daar het meeste te winnen/gaat daar het meeste fout?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

morca

Range was niet als commentaar bedoeld trouwens,het is al netjes dat je er zo een meting uitperst  ;)

Ik heb niet eens een db meter,ik gebruik me oren:
Ik heb een bepaald luisterlevel wat ik en nog een paar vrienden als prettig ervaren met muziek.
Ik schat het op 80 a 85 db.
Op die volumestand zet ik me receiver,dan meet ik de levels in REW in dat ze niet clippen.
Daarna kan je aan het meten.

Ik vermoed dat je levels in REW niet goed staan,en je daarom zo met hard volume moet meten.
Meting ligt bij mij trouwens ook rond de 80 db na het meten in de SPL grafiek.


W.Otter

Ik heb het ook geprobeerd op zo'n 75 db, hier kwam nagenoeg dezelfde grafiek uit.
Tijdens het inregelen van de mic (dus het balkje op de goede hoogte krijgen) worden er om extreme niveau's gevraagd. Dit heb ik links laten liggen en er deze grafiek uit geperst. Vandaar mijn vraag of ik het wel goed doe.

als ik de tutorial bekijk moet je met inregelen (gebruiken overigens een behringer mic) de geluidsniveau's zo dicht mogelijk bij elkaar in de buurt krijgen.
dat lukt mij dus niet
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Francisco

In mijn HT is Video calibratie op en top geregeld maar Audio nog niet.
Ik heb me dus ook maar eens verdiept in REW en een Umik-1 microfoon gekocht om eens wat te gaan meten.

Mijn apparatuur is het volgende:
Rotel versterking
- RSP-1066
- RB-1075
- RB-1050
Speakers
- 2x B&W 604
- 4x B&W 602
- 1x B&W 300 center
- 1x B&W ASW-1000 sub

Sub staat nog niet op een auralex gramma oid. Inmiddels al wel basstraps in de hoeken van de ruimte.
Hierbij de eerste metingen in DTS, alle tips zijn hartelijk welkom...





W.Otter

op de site van minidsp staat echter niets over het inregelen van de mic op de manier die hier in de openingspost staan

http://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-setup-with-rew

dus gewoon het geluidsniveau naar zo'n 75db brengen en hiermee meten aangezien er een calibratiefile voor elke mic is.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Francisco

Ik had precies hetzelfde met levels, maar heel eenvoudig opgelost door het ingangsvolume voor de microphone op maximaal te zetten, daarmee kan ik op wat lagere volume meten en heb ik geen clipping meer en geen pijn in mijn oren  ;D

morca

Francisco@
Ziet er best goed uit denk ik,onder 300 hz mag iets aan gewerkt worden door bv ADSYXT32 of ARC
Ik zit even te kijken wat Rotel gebruikt.
Dipje bij 60 hz is een staande golf denk ik.

WOtter@
Ik ken de mic niet,heeft hij een vast level? Buiten REW,s level check,ik denk het niet.
Heb je check levels gedaan in REW ?,dan hoor je die testttoon en zet je de levels mooi tot boven in het groene.
Op die manier kan je eigenlijk zelf regelen met hoeveel volume je meet.
Normaal is 80 of 85 db dacht ik,daar zou je die Umik op af moeten kunnen stellen in REW.

Het is nu laat,morgen op HTS kijken,of lees anders zelf even een stukje:
http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/63808-minidsp-umik-1-microphone.html

En idd je hebt gelijk,hij zou plug en play klaar moeten zijn zonder level check,s,lees maar eens de link.
Vraag me wel af of je hem niet toch bij kan stellen in REW......

morca

Citaat van: Francisco op november 13, 2013, 23:55:31
Ik had precies hetzelfde met levels, maar heel eenvoudig opgelost door het ingangsvolume voor de microphone op maximaal te zetten, daarmee kan ik op wat lagere volume meten en heb ik geen clipping meer en geen pijn in mijn oren  ;D
Heb je dat dan met check levels gedaan in REW ?

W.Otter

Citaat van: Francisco op november 13, 2013, 23:55:31
Ik had precies hetzelfde met levels, maar heel eenvoudig opgelost door het ingangsvolume voor de microphone op maximaal te zetten, daarmee kan ik op wat lagere volume meten en heb ik geen clipping meer en geen pijn in mijn oren  ;D

ingangsvolume van de mic op mijn geluidskaart staat op vol.
''The UMIK-1 can handle signal levels up to 130dB, but that means at normal measurement levels you will get warnings from REW about the input level being low. You can ignore those warnings.''

de meting is alsnog volbracht maar het lijkt een beetje vreemd aangezien je dingen niet zo doet als de tutorial het voorschrijft..

Citaat van: morca op november 14, 2013, 00:01:11
Francisco@
Ziet er best goed uit denk ik,onder 300 hz mag iets aan gewerkt worden door bv ADSYXT32 of ARC
Ik zit even te kijken wat Rotel gebruikt.
Dipje bij 60 hz is een staande golf denk ik.

WOtter@
Ik ken de mic niet,heeft hij een vast level? Buiten REW,s level check,ik denk het niet.
Heb je check levels gedaan in REW ?,dan hoor je die testttoon en zet je de levels mooi tot boven in het groene.
Op die manier kan je eigenlijk zelf regelen met hoeveel volume je meet.
Normaal is 80 of 85 db dacht ik,daar zou je die Umik op af moeten kunnen stellen in REW.

Het is nu laat,morgen op HTS kijken,of lees anders zelf even een stukje:
http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/63808-minidsp-umik-1-microphone.html

En idd je hebt gelijk,hij zou plug en play klaar moeten zijn zonder level check,s,lees maar eens de link.
Vraag me wel af of je hem niet toch bij kan stellen in REW......

ik kan inderdaad gewoon de levels bijstellen, het enige dat ik vreemd vind is dat de balkjes niet op elkaar afgestemd kunnen worden. Maar als ik me wat verder verdiep in gebruikers is dit ook niet nodig. Gewoon de generator en spl meter op 75 en gaan met die banaan
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF


Francisco

yep check levels bij preferences en dan geluid in configuratie scherm de Umik-1 aangepast ingangsvolume stond heel laag waardoor hij weinig kon meten. Je ziet ook als je dat aanpast dat bij REW software de waardes ook veranderen.

Dennis75

Naar mijn weten zet de Umik de levels automatisch op 75db. Ik heb geen aparte db meter gebruikt. Gebruiken jullie wel versid 5.01 van REW?
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

W.Otter

Citaat van: Dennis75 op november 14, 2013, 00:22:08
Naar mijn weten zet de Umik de levels automatisch op 75db. Ik heb geen aparte db meter gebruikt. Gebruiken jullie wel versid 5.01 van REW?

nee! 5.0... 5.01 is de beta versie?

ik ga eens kijken wat dit veranderd.. Kan me herinneren dat ik ergens heb gelezen dat dit nodig is  :D
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Dennis75

Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

W.Otter

hmm.. waarom kreeg ik er dan een meting uit? volgens mij heb ik gewoon de standaard REW v5 gedownload. Ik heb nu de betaversie geüpdatet, kijken of dit andere resultaten oplevert.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Dennis75

Citaat van: W.Otter op november 14, 2013, 00:41:15
hmm.. waarom kreeg ik er dan een meting uit? volgens mij heb ik gewoon de standaard REW v5 gedownload. Ik heb nu de betaversie geüpdatet, kijken of dit andere resultaten oplevert.
[/quote
]

Ja ik dacht dat gelezen te hebben. Op het HTS forum staat een heleboel informatie met betrekking tot dit onddrwerp.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

RalphH

Heb je toevallig een apple? Check dan even REW niet de interne mic heeft gepakt, je zult niet de eerste zijn waar dat gebeurt.... :blush:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer