Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Hokkie001

@RA SUBS: Dat is een goeie! Deze had ik, toen ik de sub kocht, al eens dichtgestopt. Maar door de meting van vandaag, weer (tijdelijk) verwijderd. Nu ben ik vergeten deze er weer terug in te doen.

@Ejorne: Ik heb meerdere metingen gedaan, waarbij de mic op zijn kortst ca 20cm en ca 80cm max. 5cm is dus met de mic (bijna) tegen de woofer aan?! Zal ik ook nog even doen.

Ik heb ook het idee dat de SPL meter (voltcraft analoog) niet heel briljant is voor dit soort doeleinden. Dit wist ik hoor, maar goed...misschien toch maar eens een ECM8000 of Umik-1 kopen.

RalphH

Citaat van: Syphon op november  1, 2013, 17:05:18
Syphon woont in Apeldoorn.... Een andere hobby is BBQ, het hele jaar door dus mocht je van vlees houden  ;)
Vergoedingen in vlees zijn altijd  :tongue2:

Ahja, Loondijke zijn huis woont in Breda ;D.
Ik bak van t weekend ff een paar datums heren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

@Hokkie
Als die dichtbij metingen zo raar blijven, zet je low pass filter dan voor de gein eens op 120, in iedergeval op iets anders dan LFE
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

addy

Citaat van: RalphH op november  1, 2013, 16:06:04
Hoi Ad,

Idee is om een dagje met 4 man te doen bij iemand thuis en daar de boel eens door te nemen. Aan het eind kan dan iedereen hopelijk thuis aan de gang.
Mijn voorkeur heeft wel iets in de nabijheid van Den Bosch, Syphon woont in Breda geloof ik, da's goed te doen.

Grtz,
Ralph

Hoi Ralph,

Ik woon in Tiel, ook in de buurt geloof ik.
Maar de bedoeling om elders het e.e.a. uitgelegd te krijgen, en dan zelf thuis aan de gang te gaan gaat hem voor mij niet worden.
Lijkt me zeker gezellig, maar echt, bij thuiskomst bak ik er niets meer van. Komt grotendeels dat de materie mij in het geheel niet boeit, ik bijna geen tijd heb,
en bovenal ook geen geduld. Voor mij is het alleen dat alles op de juiste manier werkt en staat afgesteld.
Het fijnste zou zijn dat iemand ter plaatse het hele zaakje beoordeeld en aanpast waar dat kan en nodig is.
Maar wat ik wil is niet doorslaggevend, wil iemand dit ook doen ?



Hokkie001

Nu weer wat metingen gedaan:

@RA_SUBS: Hierbij een meting met en zonder sokken (brrr koude voeten zo ;) )

Hokkie001

Ralph:

Metingen met op crossover op 120hz en mic bijna tegen woofer! onderste twee foto's loopt via receiver!

RalphH

Citaat van: Hokkie001 op november  1, 2013, 18:56:08
Ralph:

Metingen met op crossover op 120hz en mic bijna tegen woofer! onderste twee foto's loopt via receiver!

Ok, receiver of rechtstreeks maakt dus niets uit.
Heb je een meting met en zonder crossover aanpassing op sub, genomen op hetzelfde punt, die je over elkaar kunt leggen?

Citaat van: addy op november  1, 2013, 18:40:54
Ik woon in Tiel, ook in de buurt geloof ik.

Dat kunnen we nog wel op een avondje doordeweek doen, Tiel is maar half uurtje hobbelen. Als we bijtijds beginnen kan er vast wel wat vooruitgang worden geboekt.
Hou er wel rekening mee dat ik geen pro ben maar gewoon een uit de hand gelopen hobbyist die je wel wat op weg kan helpen. Of het resultaat veeeel beter zal zijn kan ik dus zeker niet beloven. Situatie top krijgen is doorgaans gewoon een tijdrovend proces.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: Hokkie001 op november  1, 2013, 18:56:08
Ralph:

Metingen met op crossover op 120hz en mic bijna tegen woofer! onderste twee foto's loopt via receiver!

Dat is een behoorlijke output zo dicht op de woofer gemeten. Heel veel subwoofers vallen al behoorlijk af onder de 40Hz, ook veel van de grotere jongens onder de subwoofers. En met hulp van roomgain komen deze woofers wel met output tot onder de 20Hz. Maar zo dicht op de woofer en dan zo'n oplopende lijn naar de 20Hz is toch wel bijzonder. Ik vermoed dat de db-meter inderdaad nogal afwijking vetoond, of heb je zo'n beest van een subwoofer die onlangs even aan bod geweest is?  8)

addy

Citaat van: RalphH op november  1, 2013, 19:31:17
Ok, receiver of rechtstreeks maakt dus niets uit.
Heb je een meting met en zonder crossover aanpassing op sub, genomen op hetzelfde punt, die je over elkaar kunt leggen?

Dat kunnen we nog wel op een avondje doordeweek doen, Tiel is maar half uurtje hobbelen. Als we bijtijds beginnen kan er vast wel wat vooruitgang worden geboekt.
Hou er wel rekening mee dat ik geen pro ben maar gewoon een uit de hand gelopen hobbyist die je wel wat op weg kan helpen. Of het resultaat veeeel beter zal zijn kan ik dus zeker niet beloven. Situatie top krijgen is doorgaans gewoon een tijdrovend proces.

Ralph, dat zou fantastisch zijn.
Ik heb bv dinsdag en donderdag vrije avonden, mocht je in Nov. of Dec, eens tijd hebben, hoor ik het graag.

morca

Addy heeft een Inuke dsp toch?
Die regel je redelijk makkelijk in met de comp en snoertje.
EQ staat in REW dus voorgestelde setting,s instellen en je bent al een heel eind.

Hokkie001

Citaat van: RalphH op november  1, 2013, 19:31:17
Ok, receiver of rechtstreeks maakt dus niets uit.
Heb je een meting met en zonder crossover aanpassing op sub, genomen op hetzelfde punt, die je over elkaar kunt leggen?

Nee, die heb ik niet. Kan ik wel maken, maar moet even kijken wanneer...

@Ejorne
Haha, nee ik heb een "eenvoudige" SB-1000 van SVS. De SPL meter gebruiken als meetmic is inderdaad misschien niet geweldig, maar daar heeft elke meting dan weer natuurlijk last van. Echter zal door de slechte meting, mijn set natuurlijk niet goed worden afgesteld.

Wat vinden jullie van het verschil met baspoort en de baspoort dicht (post ergens bovenaan #4254) ?

RalphH

Heb zelf een tijd met ee. El Cheapo db meter gemeten en die week maar iets af van de em8000, als het rare resultaat aan de db meter ligt meet ie inderdaad wel heel erg slecht in t laag en zou ik haast zeggen dat ook de rest niet echt te vertrouwen is.
Heb je toevallig een iphone? Daar is een db meter app voor beschikbaar. Ook niet super nauwkeurig, maar geeft je wel een vergelijk. Ff toon in de generator opzetten en de 2 langs elkaar houden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hokkie001

Het verschil tussen de iPhone en de SPL meter is inderdaad klein, dat had ik al eens getest. Voordat ik de SPL meter had, heb ik de iPhone gebruikt als zodanig.

Ik vind het wel vreemd dat ik deze uitslagen krijg! Zal het aan de *.cal file kunnen liggen? Die heb ik gedownload van Hometheatershack (overeenkomstig model RS)...

Ejorne

Citaat van: Hokkie001 op november  2, 2013, 08:38:16
Het verschil tussen de iPhone en de SPL meter is inderdaad klein, dat had ik al eens getest. Voordat ik de SPL meter had, heb ik de iPhone gebruikt als zodanig.

Ik vind het wel vreemd dat ik deze uitslagen krijg! Zal het aan de *.cal file kunnen liggen? Die heb ik gedownload van Hometheatershack (overeenkomstig model RS)...

Ja, het zal zeker aan de cal file kunnen liggen. Je kunt dat bestand openen met een teksteditor, volgens mij wordt het gbied rond de 20Hz wel met 30dB omhoog gezet middels die cal. En ik heb het vermoeden dat jouw db-meter niet zo'n sterke afval heeft in het laag...

Hokkie001

Gaat het zonder cal file wel goed komen? Dat textbestand is natuurlijk niet voor niets gemaakt. Maar kan het altijd uitproberen!

Ejorne

Citaat van: Hokkie001 op november  2, 2013, 09:19:48
Gaat het zonder cal file wel goed komen? Dat textbestand is natuurlijk niet voor niets gemaakt. Maar kan het altijd uitproberen!

Met of zonder cal file maakt eigenlijk niets uit omdat het niet de cal file is die bij jouw meter hoort.
Misschien kun je ergens een open-field meting van de svs vinden. Als je dan zelf die cal file aanpast zodat de meting bij jouw thuis, vlak bij de woofer gemeten, dezelfde curve krijgt als die open-field meting, denk ik dat je een redelijk stuk op de weg bent naar een iets wat meer balans in de grafieken.


RalphH

Goeie Jeroen, een calibratie file die niet bij de meter hoort, kan de boel flink verstoren, deze initieel even vergeten dus.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Hokkie001

Heren/dames,

Die cal file lijkt wel wat uit te maken.

Hier heb ik wat metingen gedaan, zonder cal file dus...

Bovenste twee fotos zijn nearfield metingen direct op de sub, met de crossover op 120Hz
Onderste twee fotos zijn via receiver, wederom met crossover op 120Hz


Hokkie001

Bovenste twee metingen is een directe met via subwoofer op sweetspot:
Onderste twee via receiver:

Hokkie001

Ik blijf spammen  :headbanging:

Bovenste twee fotos zijn alleen de fronts op sweetspot, baspoort open!
Onderste twee met subwoofer op sweetspot, baspoort open!

RalphH

Toppie!! Probleem getackled!

Ziet er nu qua melding een stuk logischer uit en geen issues met de apparatuur, netjes een redelijk vlak resultaat bij een near field meting.
Problemen blijven natuurlijk wel bestaan, grote afval na 40Hz. Dat wordt toch met je sub schuiven..Of er 1 bij plaatsen ;D. Ken het probleem, had zelf nagenoeg exact hetzelfde.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hokkie001

Ja he?! Ik ben ook blij verrast dat mijn oren nog wel ok zijn  :hèhè:

Zijn er nog meer "zaken" die aandacht behoeven? Dips kan ik niet veel mee, had ik begrepen. Tussen de 400Hz-2000Hz zie ik ook dat hij iets db verliest...

RalphH

Citaat van: Hokkie001 op november  4, 2013, 12:34:38
Ja he?! Ik ben ook blij verrast dat mijn oren nog wel ok zijn  :hèhè:

Haha, dat is wel het het halve werk met een hobby als deze. :clapping:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer