Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

morca

Dat is wel de theorie,mit,s je hem goed kan plaatsen.
Want die 2 zal op een bepaalde plek misschien die dip opvangen,maar dat is dan ook zijn plek.
En dat is ivm WAF niet altijd mogelijk.

Plus inregelen met REW en die 2 optimale plek opzoeken is ook even werk,maar wel zeer leerzaam.

The Foundation

heeft iemand download link of dropbox link  , voor rew v5 ?

heb me geregistreerd maar ik krijg geen bevestigingsmail.

denk omdat ik een @facebook gebruikte ...? :music:


The Foundation

Citaat van: morca op augustus 13, 2013, 20:13:59
Om REW te downloaden moet je lid van HTS forum worden.
Bij deze een link,eerst inschrijven,na activatie van email,kan je REW downloaden.
Succes  :thumbs-up:

idd zoals ik zei


minicoopers

ben net zelf eens voor het eerst aan het meten geweest.
lijkt dit ergens naar?

volgens mij heb ik wel een heel raar dipje rond 20 hertz





Voor de living: marantz sr7005, dune hdi max, squeezebox duet, 4x epos ES-14, 3x epos ES-11, 1x klipsch RWD-12

Voor de ht: Sharp xv-z18000, Onkyo tx-nr 3008, acurus 200X3,Dune hd max, 3x exodus shiva x, 3x vs12  en 6x vs8 nova acoustic speakers

Staaled

45-65 is pas echt een probleem.
30 en lager zakt de sub weg, mist de output.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Citaat van: minicoopers op augustus 22, 2013, 15:47:19
ben net zelf eens voor het eerst aan het meten geweest.
lijkt dit ergens naar?

volgens mij heb ik wel een heel raar dipje rond 20 hertz







Kan je iets meer info geven over de set? Ik had gelezen dat je werkt met DIY shiva subs, zijn dit de oude van adire of de nieuwere van exodus? En in welke configuratie worden ze gebruikt (sealed, ported,..)

De output valt idd snel af onder de 30hz..

Ejorne

Een cut van circa 13dB op 33Hz en eentje van pakweg 8dB op 70Hz en je hebt volgens mij een redelijk mooie output tot een Hz of 15...

minicoopers

Citaat van: Timvg op augustus 22, 2013, 15:59:55
Kan je iets meer info geven over de set? Ik had gelezen dat je werkt met DIY shiva subs, zijn dit de oude van adire of de nieuwere van exodus? En in welke configuratie worden ze gebruikt (sealed, ported,..)

De output valt idd snel af onder de 30hz..


Zijn 3 exodus audio shiva's in gepoorte behuizingen van 95 liter elk.
Ze worden gevoed door een inukue 6000 dsp.
Heb er nog helemaal geen sjoegel van dat dsp. Maar wil me hier dus nog in verdiepen hoe het precies werkt
Voor de living: marantz sr7005, dune hdi max, squeezebox duet, 4x epos ES-14, 3x epos ES-11, 1x klipsch RWD-12

Voor de ht: Sharp xv-z18000, Onkyo tx-nr 3008, acurus 200X3,Dune hd max, 3x exodus shiva x, 3x vs12  en 6x vs8 nova acoustic speakers

Timvg

Citaat van: minicoopers op augustus 22, 2013, 16:12:41

Zijn 3 exodus audio shiva's in gepoorte behuizingen van 95 liter elk.
Ze worden gevoed door een inukue 6000 dsp.
Heb er nog helemaal geen sjoegel van dat dsp. Maar wil me hier dus nog in verdiepen hoe het precies werkt

En op hoeveel hz zijn deze sub getuned?

Deze drivers zijn normaal héél capabel en zal je al vlug 250-300 euro per driver moeten gaan uitgeven om een beter resultaat in de extremen te behalen.

Er zit in elk geval veel meer potentieel in jouw setup dan je voorlopig hebt behaald, maar daar vinden we wel wat op.

Ook, heb je toevallig een schets van de kamer bij de hand, en hoe de subs daarin opgesteld staan?


minicoopers

Ik weet niet hoe ik aan 95 kom maar het zijn 120 liter kisten getuned op 18 hertz,
Deze dus: http://www.bassmasters-heaven.nl/files/datasheets/exodus_audio/shiva_x/exodus_audio_shiva_x_subwoofer_application_notes.pdf


2 staan er links en rechts onder mijn podium en eentje achter in de hoek
Voor de living: marantz sr7005, dune hdi max, squeezebox duet, 4x epos ES-14, 3x epos ES-11, 1x klipsch RWD-12

Voor de ht: Sharp xv-z18000, Onkyo tx-nr 3008, acurus 200X3,Dune hd max, 3x exodus shiva x, 3x vs12  en 6x vs8 nova acoustic speakers

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

minicoopers

Citaat van: Hipster op augustus 22, 2013, 17:07:00
ook even je sig aanpassen dan ;)



Aanpassen???
Uitbreiden bedoel je!

Maar dat is nu ook gedaan
Voor de living: marantz sr7005, dune hdi max, squeezebox duet, 4x epos ES-14, 3x epos ES-11, 1x klipsch RWD-12

Voor de ht: Sharp xv-z18000, Onkyo tx-nr 3008, acurus 200X3,Dune hd max, 3x exodus shiva x, 3x vs12  en 6x vs8 nova acoustic speakers

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Is het mogelijk van de full range repons met 1/12th octave smoothing te krijgen? En als het mogelijk is ook even de respons van elke sub apart op zijn huidige plaats.

minicoopers

Citaat van: Timvg op augustus 22, 2013, 17:30:17
Is het mogelijk van de full range repons met 1/12th octave smoothing te krijgen? En als het mogelijk is ook even de respons van elke sub apart op zijn huidige plaats.

1/12 octaaf smoothing komt eraan.
van elke sub apart moet even wachten dat gaat me vandaag niet lukken
meteen even een nieuwe meting gedaan, had die andere niet opgeslagen...





Voor de living: marantz sr7005, dune hdi max, squeezebox duet, 4x epos ES-14, 3x epos ES-11, 1x klipsch RWD-12

Voor de ht: Sharp xv-z18000, Onkyo tx-nr 3008, acurus 200X3,Dune hd max, 3x exodus shiva x, 3x vs12  en 6x vs8 nova acoustic speakers

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: minicoopers op augustus 22, 2013, 17:59:24
1/12 octaaf smoothing komt eraan.
van elke sub apart moet even wachten dat gaat me vandaag niet lukken
meteen even een nieuwe meting gedaan, had die andere niet opgeslagen...






Ziet er al een stuk beter uit.
Echte dips zie ik niet (ja bij 63 maar erg smalbandig), dus met wat DSP moet het mooi vlak worden.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Dat is een héél goeie grafiek. Vanwaar het enorme verschil met de eerste?
Vanwaar trouwens het upgradevirus? Lopen deze subs soms tegen hun limiet aan?

minicoopers

Citaat van: Hipster op augustus 22, 2013, 18:17:14
Ziet er al een stuk beter uit.
Echte dips zie ik niet (ja bij 63 maar erg smalbandig), dus met wat DSP moet het mooi vlak worden.



Dat vond ik ook al..  Was vergeten om na het verplaatsen van de subs een nieuwe adsy meting te doen, en na het spelen met die inuke stond er van alles open en dicht in de dsp van dat ding...(snap namelijk niks van dsp... Dus alles terug naar standaard en voila!!!
Voor de living: marantz sr7005, dune hdi max, squeezebox duet, 4x epos ES-14, 3x epos ES-11, 1x klipsch RWD-12

Voor de ht: Sharp xv-z18000, Onkyo tx-nr 3008, acurus 200X3,Dune hd max, 3x exodus shiva x, 3x vs12  en 6x vs8 nova acoustic speakers

minicoopers

Citaat van: Timvg op augustus 22, 2013, 18:19:32
Dat is een héél goeie grafiek. Vanwaar het enorme verschil met de eerste?
Vanwaar trouwens het upgradevirus? Lopen deze subs soms tegen hun limiet aan?


Zie vorige post over verschil in metingen.

Tja waarom upgraden?  Wil toch een beetje meer impact hebben, tegen ingeklapte longen gevoel aan.

Met deze subs ga ik dat niet krijgen.

Ik wil jou trouwens ook nog bedanken voor je advies om verder dan hifi luidsprekers te kijken.
Nu heb ik toch heel wat pa luidsprekers op demo kunnen krijgen, en deze nova's die ik nu heb zijn gewoon echt super! Wonnen het toch nog van de jamo D600 thx set.
En heb nu mooi 9.2 voor de prijs van de jamos
Voor de living: marantz sr7005, dune hdi max, squeezebox duet, 4x epos ES-14, 3x epos ES-11, 1x klipsch RWD-12

Voor de ht: Sharp xv-z18000, Onkyo tx-nr 3008, acurus 200X3,Dune hd max, 3x exodus shiva x, 3x vs12  en 6x vs8 nova acoustic speakers

Timvg

Citaat van: minicoopers op augustus 22, 2013, 18:33:54

Zie vorige post over verschil in metingen.

Tja waarom upgraden?  Wil toch een beetje meer impact hebben, tegen ingeklapte longen gevoel aan.

Met deze subs ga ik dat niet krijgen.

Ik wil jou trouwens ook nog bedanken voor je advies om verder dan hifi luidsprekers te kijken.
Nu heb ik toch heel wat pa luidsprekers op demo kunnen krijgen, en deze nova's die ik nu heb zijn gewoon echt super! Wonnen het toch nog van de jamo D600 thx set.
En heb nu mooi 9.2 voor de prijs van de jamos

Geen probleem  ;) Bij alles heb je natuurlijk 'goed spul' én 'bagger'.. Blij dat je wat gevonden hebt dat voldoet!

I.v.m. met meer impact; bij subs komt de subjectieve ervaring neer op een combinatie van de frequentiecurve (welke bij jou al erg mooi is) en de limiet van de subs.. Wat jij bv. kan doen met je huidige setup, is in de DSP van de inuke een lichte boost (3-4db om te beginnen) geven met als centrum 80hz (vanaf 60hz tot 100hz in totaal)..

Dat is namelijk een gebied waar subjectief gezien de zogenaamde 'klappen in de maag' vandaan komen.. Dat moeten jouw subs perfect aankunnen.. Om de powerhandling te verhogen (indien nodig) kan je onder de tuningfrequentie van de subs een 24db/octaaf high pass filter instellen om de subs te beschermen tegen overexcursie (enkel indien nodig natuurlijk) ..
Nu is het minimum van de iNuke technisch gezien 20hz als highpass filter, maar door twee filters te combineren (low shelf en high pass) kan je wel een lagere simuleren, welke settings dit exact zijn voor 18hz hou je van me tegoed..

Frits2033

Onlangs heb ik een Behringer DEQ2496 aangeschaft (tweedehandsje) om te zien of ik het geluid van de stereo hifiset in de huiskamer wat kan opkrikken. Kenwood CD speler, Sony versterker en Adam Artist compact speakers. Om metingen te kunnen doen heb ik een Behringer UB802 mixer gekocht (tweedehands) en een Superlux ECM 999 meetmicrofoon (nieuw). De mixer heb ik aangesloten op de line in van de onboard Realtek geluidskaart van mijn pc, en de luidsprekeruitgang van de pc op een ingang van de Sony versterker. De 2496 zit digitaal tussen de cd speler en de versterker die  een eigen DAC aan boord heeft. Voor de metingen moest ik een meter of 10 overbruggen tussen PC en versterker.

Gisteren heb ik een paar metingen gedaan. Zie hier: http://www.hightail.com/download/OGhjUGhTZ2dkMnNsYzlVag. De 'eerste meting' is op de optimale luisterplek gemaakt, de tweede op de gebruikelijke luisterplek, dichter bij de achterwand.

Omdat ik een tamelijke noob ben op geluidsmeting gebied, zeggen de grafieken me wel iets maar niet heel veel: ik heb er geen ervaring mee.

Wie kan en wil er chocola van maken? Alvast bedankt!