Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Former member 78

Zelfs tijdens het kakken is er voldoende laag  :clapping:


flakkees

ik weet wat je bedoeld  ;D
ik heb het nooit gemeten maar als het goed open staat dan is het op de wc niet te doen  ;D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx


mel

Citaat van: morca op januari 29, 2013, 23:22:53
Welke output vd minidsp gebruik je?, 1 of 3 moet je gebruiken zo te zien.
Is dit een meting met die regeling aan,want hij lijkt op je oude meting.

dit is idd een oude meting, de dsp heb ik nog niet ..ik was gewoon een instelling aan het proberen met de dsp plugin
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

high-q

Vraagje aan de SVS-gebruikers hier over port-tuning.

Ik gebruik sinds een tijdje de 15hz port tune op mijn PB13-Ultra. Dat komt er op neer dat één van de port-holes nu gevuld is met een foam-plug en de sub nu tot 15hz door gaat. Voordeel hiervan is dat de sub verder door gaat in het laag, maar het nadeel is dat ik hiermee de punch een beetje mis bij flinke actie scenes.

Is het verstandig om voor beide situaties een meting op verschillende plekken te doen met REW om te zien wat de respons is of maakt dat voor Port-tuning niks uit?
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Staaled

Citaat van: high-q op februari  4, 2013, 14:30:03
Vraagje aan de SVS-gebruikers hier over port-tuning.

Ik gebruik sinds een tijdje de 15hz port tune op mijn PB13-Ultra. Dat komt er op neer dat één van de port-holes nu gevuld is met een foam-plug en de sub nu tot 15hz door gaat. Voordeel hiervan is dat de sub verder door gaat in het laag, maar het nadeel is dat ik hiermee de punch een beetje mis bij flinke actie scenes.

Is het verstandig om voor beide situaties een meting op verschillende plekken te doen met REW om te zien wat de respons is of maakt dat voor Port-tuning niks uit?
Dit maakt wel degelijk uit.
Een lagere tune betekent iets minder output bij  hogere frequenties.

In het algemeen ,icm  room gain , is de 15 Hz de meest vlakke.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

LocoJ

Citaat van: Hipster op februari  4, 2013, 15:24:26
Dit maakt wel degelijk uit.
Een lagere tune betekent iets minder output bij  hogere frequenties.

In het algemeen ,icm  room gain , is de 15 Hz de meest vlakke.

Dus over het algemeen kun je zeggen dat meer foam in de poorten betekent dat ie lager door kan, maar dat je wat gaat missen in de hogere frequenties?
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Staaled

Citaat van: LocoJ op februari  4, 2013, 15:58:21
Dus over het algemeen kun je zeggen dat meer foam in de poorten betekent dat ie lager door kan, maar dat je wat gaat missen in de hogere frequenties?
Missen niet. Er valt geen gat oid.
Wat minder output en daar kun je voor compenseren door de sub wat luider/anders af te regelen.
(zit uiteindelijk weer een grens aan en zodra je die bereikt is het tijd voor een tweede)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


RalphH

Jaaaaa, eindelijk weer een paar grafiekjes van De Morca himself  :smile:.

Ziet r weer strak uit en zo klinkt het vast ook.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Dit is nog wat jij gehoord hebt ;)
ik zat me te vervelen ,en zie net dat het 2 jaar geleden is dat ik jullie lastig begon te vallen met dit topic  :D

er zij wel een paar dingen die ik bij wil gaan regelen,de crosover stond met meten niet goed,te laag bij de onderste 2 spl metingen.
Die heb ik op het oor bijgeregeld nadien.
En beneden .de eerste meting,zit een megadip onder 20 hz maar bij 10 hz lijkt hij weer volop aanwezig.
Lijkt me tijd om zelf weer eens wat te gaan testen/meten/verbeteren aan bovenstaande  :)

mel

Vandaag de dsp binnen gekregen, de plugin heb ik ook....ik hoop binnen enkele dagen te kunnen beginnen  :pompom:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


Joske007

Citaat van: mel op februari  5, 2013, 21:10:29
Vandaag de dsp binnen gekregen, de plugin heb ik ook....ik hoop binnen enkele dagen te kunnen beginnen  :pompom:
Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten en hoop dat deze positief uitvallen, succes  :thumbs-up:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mel

Ik ben ook erg benieuwd naar de meetresultaten met de dsp, ben ook erg benieuwd of de sub ook hoorboor beter gaat klinken als ik de grafiek vlakker ga krijgen, want daar is het toch om te doen.

Andere vraag nu:
Mag ik er van uit gaan dat veel glaswerk in je HT luisterruimte nadelig is voor de kwaliteit van het geluid , en in de eerste plaats dan de nagalm?
En is zo'n probleem dan niet erg makkelijk op te lossen door eenvoudigweg gordijnen te plaatsen voor het glaswerk?
En welke materialen zijn nog nadelig in een luisterruimte?

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Harde lege muren,niet teveel vulling in je kamer zeg maar.
Gordijnen en wat planten willen nog wel eens helpen voor ramen.
Gordijnen hangen bij mij ook in de 4 hoeken,komt net zo uit met de ramen,als ik die was en het is leeg  :blink:  :wacko: nagalm!!!

Hoe dikker hoe beter, dan velours ofzo denk ik

HTip

Glas is een reflectief oppervlak wat weinig tot niets absorbeert. In de openingspost staat een tabel met de absorptiewaarden van de verschillende materialen. Kijk maar eens naar de waarden van glas ;)

Gordijnen zorgen slechts in beperkte mate voor absorptie. Hangt sterk af van het gewicht van het gordijn. Het is wel een natuurlijke diffuser. Er bestaan overigens wel akoestische gordijnen. In het topic van Maximus Aurelius staat hier iets over. Is niet goedkoop, maar ideaal voor een woonkamer.

EDIT: post heeft wat overlap met morca's ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Ik had achter die gordijnen onderdekens van een waterbed hangen,opgerolt in de hoeken,30 cm dikke rol in elke hoek.
Dat ik die met me stomme kop heb weggegooid.........,want later hoorde ik opeens hoeveel dat scheelde.

Nu zit ik effe boven te luisteren voor het eerst in tijden,was even vergeten hoe mooi het boven is.
Ga hier van de winter weer vaker zitten/liggen  :music:  :music:



mel

Citaat van: HTip op februari  6, 2013, 21:36:23
Glas is een reflectief oppervlak wat weinig tot niets absorbeert. In de openingspost staat een tabel met de absorptiewaarden van de verschillende materialen. Kijk maar eens naar de waarden van glas ;)

Gordijnen zorgen slechts in beperkte mate voor absorptie. Hangt sterk af van het gewicht van het gordijn. Het is wel een natuurlijke diffuser. Er bestaan overigens wel akoestische gordijnen. In het topic van Maximus Aurelius staat hier iets over. Is niet goedkoop, maar ideaal voor een woonkamer.

EDIT: post heeft wat overlap met morca's ;)

Maar als ik die lijst bekijk dan doet geschilderd pleisterwerk het ook niet erg goed  8)
Dus de boodschap is dan  om tegen zulke muren iets tegen te hangen, voor het glaswerk zo dik mogelijke gordijnen hangen en in de hoeken bvb. een rol dikke stof plaatsen ( of een grote teddybeer  ::) )
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

HTip

Citaat van: morca op februari  6, 2013, 21:41:51
Dat is goed,want dan ben je er weer  :thumbs-up:
Dank je! Heb weer wat meer tijd ;) Dit topic is geëxplodeerd :o Ik heb niet alles kunnen lezen, maar genoeg om te zien dat veel forumleden bezig zijn met dit onderwerp. Leuk!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: mel op februari  6, 2013, 21:53:47
Maar als ik die lijst bekijk dan doet geschilderd pleisterwerk het ook niet erg goed  8)
Dus de boodschap is dan  om tegen zulke muren iets tegen te hangen, voor het glaswerk zo dik mogelijke gordijnen hangen en in de hoeken bvb. een rol dikke stof plaatsen ( of een grote teddybeer  ::) )
Pleisterwerk is slechts een dun laagje over het onderliggend oppervlak. Als dat beton is helpt het niet, maar is dat bijv. gips dan doet het meer. Gips is trouwens best een goed materiaal, mits je het niet zodanig afwerkt dat het weer een reflectief oppervlak wordt.

Harde wanden, vloeren en plafonds zijn funest voor je nagalm en daarmee het geluid. Dus een dik velours gordijn, een kleed op de vloer en (zoals Joske007) panelen gevuld met steenwolplaten op de 1e reflectiepunten kan al veel doen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op februari  6, 2013, 22:04:00
Dank je! Heb weer wat meer tijd ;) Dit topic is geëxplodeerd :o Ik heb niet alles kunnen lezen, maar genoeg om te zien dat veel forumleden bezig zijn met dit onderwerp. Leuk!
Ja vorige maand opeens paar blzd bijgekomen,druk geweest. :)
Maar dat geeft niet,mensen zo ver mogelijk op weg helpen is leuk.

mel

Hallo,

Terug beginnen met meten ,maar voor ik met de dsp aan de slag ga eerst toch nog 2 verschillende posities van de sub vergeleken.....welke heeft de voorkeur om met de dsp aan de slag te gaan??

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

even nog bij vermelden dat ik het liefst met de purperen lijn verder zou willen, sub staat daar esthetisch gezien beter
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820