Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.


Dutchmuscle


mel

En nu heb ik op deze beste meting twee correcties gedaan met de ingebouwde PEQ. De rode is zonder correctie, de groene met correctie
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

en nu weet ik niet meer hoe nog te verbeteren ;), blijkt nu wel dat de beste plaats voor de ultra in de rechtse hoek is >:(, wat natuurlijk net de plek was van de rechtse front speaker. Ik zal eens proberen wat het geeft als ik de front speaker dan maar voor de ultra zet.
En ik zou eerlijk gezegd niet weten of het knalt, het enige dat ik uit de sub heb gehoord is de sweep :P. ik ga nu alles op zijn plaats zetten in de HT want met al dat meten en verschuiven lijkt het hier een slagveld, en dan hopelijk straks een film.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


mel

Nog een vraagje ivm het afregelen met de Db meter van alle speakers: Ik regel alles af met pink noise op 75Db, de center geef ik wel enkele Db meer. Zijn er mensen die de sub ook meer geven? zoja, hoeveel ongeveer?

mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


jvanhambelgium

Citaat van: mel op januari 11, 2013, 23:32:14
Nog een vraagje ivm het afregelen met de Db meter van alle speakers: Ik regel alles af met pink noise op 75Db, de center geef ik wel enkele Db meer. Zijn er mensen die de sub ook meer geven? zoja, hoeveel ongeveer?

mvg

Dat kan je naar "smaak" doen, maar ik heb vb +3dB aan de sub gegeven nadat Audessey ermee klaar was . Dat heeft geen invloed op de filters maar is puur persoonlijke smaak.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Staaled

Je gehoor is minder gevoelig in de laagste regionen.
Een sub kun je derhalve wat meer geven.
3-6dB is redelijk en ook wat afhankelijk hoe vlak ie meet.
Des te vlakker des te hoger je kunt zitten.

Goede indicator is vaak stemmen. Klinken die te "borstig" of "wollig"en ontbreekt de "keel" moet je omlaag.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Hipster op januari 12, 2013, 09:39:24
Je gehoor is minder gevoelig in de laagste regionen.
Een sub kun je derhalve wat meer geven.
3-6dB is redelijk en ook wat afhankelijk hoe vlak ie meet.
Des te vlakker des te hoger je kunt zitten.

Goede indicator is vaak stemmen. Klinken die te "borstig" of "wollig"en ontbreekt de "keel" moet je omlaag.
Idd hoe vlakker hij ingeregeld is,hoe harder je de sub kan zetten voordat hij te aanwezig word.
Dat was mij ook al eens opgevallen,mede sub freak Hipster dus ook al  :)

Hier is het eerder 6 tot 9 db,maar dat ligt aan de droge ruimte denk ik.

mel

En is er een manier om mijn meting nog te verbeteren ( zie laatste grafiek )?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Ja er is ruimte voor verbetering met DSP,maar het is niet veel.
Voor een sub waar geen DSP tussen zit krijg je van mij 2 duimen  :thumbs-up:
Want volgens mij klinkt ie best goed zo,en mag je meer als tevreden zijn.

mel

Citaat van: morca op januari 12, 2013, 12:16:40
Ja er is ruimte voor verbetering met DSP,maar het is niet veel.
Voor een sub waar geen DSP tussen zit krijg je van mij 2 duimen  :thumbs-up:
Want volgens mij klinkt ie best goed zo,en mag je meer als tevreden zijn.
Das leuk om te horen ;D
Maar als ik de nagalm bekijk lijkt me die nogal aan de hoge kant, niet?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


Joske007

Citaat van: mel op januari 11, 2013, 20:59:44
en nu weet ik niet meer hoe nog te verbeteren ;), blijkt nu wel dat de beste plaats voor de ultra in de rechtse hoek is >:(, wat natuurlijk net de plek was van de rechtse front speaker. Ik zal eens proberen wat het geeft als ik de front speaker dan maar voor de ultra zet.
Fijn om te lezen dat je sub nu de beste plaats heeft gekregen, waarop deze recht heeft.
Door je sub nu in die rechterhoek te plaatsen, heeft dit ook voordelen voor je frontspeakers die nu meer uit de hoek te staan en iets meer kunnen ademen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mel

Citaat van: morca op januari 12, 2013, 12:24:24
Ja wel aan de hoge kant,maar alle inder 100 hz,denk dat je dat alleen met basstraps op kan lossen.......
Superslecht is het ook weer niet hoor....

Waar vind ik info hoe bastraps te maken en waar te plaatsen?

P.S. Had ik je al gezegd dat je bedankt bent voor de hulp? :clapping: ;D
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

rovinggecko

Citaat van: mel op januari 12, 2013, 12:22:15
Maar als ik de nagalm bekijk lijkt me die nogal aan de hoge kant, niet?

Je grafiek loopt nog al laag door, daardoor lijkt de galm ook groter. Kijk eens hoe de grafiek er uit ziet als je 45 db als minimum hebt.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Ik trek altijd denkbeeldige lijn waar hij meer als 30 db wegvalt is goed imo.
Deze brengt het iets beter in beeld,en geeft wel aan dat je het aardig voorelkaar hebt nu.
En het ook best goed moet klinken nu.

Geen dank,basstraps,oei even in de startpost kijken,anders wat topic,s meelezen.
Eric Desart had het er vd week in een ander topic over.
Of het nodig is ? Maar als je gaat bouwen is wat input van 1 vd experts wel wenselijk.

mel

Citaat van: morca op januari 12, 2013, 16:56:56
Ik trek altijd denkbeeldige lijn waar hij meer als 30 db wegvalt is goed imo.
Deze brengt het iets beter in beeld,en geeft wel aan dat je het aardig voorelkaar hebt nu.
En het ook best goed moet klinken nu.

Geen dank,basstraps,oei even in de startpost kijken,anders wat topic,s meelezen.
Eric Desart had het er vd week in een ander topic over.
Of het nodig is ? Maar als je gaat bouwen is wat input van 1 vd experts wel wenselijk.

Dan zal ik het wel zo laten :pompom: :pompom:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Mario D

Heb je de SB12 al eens gemeten in je ruimte Gino. ??

Nu je deze nog hebt staan misschien wel eens goed om de verscillen te kunnen zien tussen de SB12+ en de PC13.  ;)

morca

We hadden jouw een meetsetje kado moeten doen,dan hadden we bijna elke sub  gehad  :clapping:   :headbanging:

Zou wel een mooie test zijn,misschien op een goeie dag eens.
Als er zoveel forumleden gek genoeg zij hun sub in de auto te douwen en dan alles op 1 plek meten  :)
The ultieme subtest.  :popcorn:

mel

Citaat van: kalimero op januari 12, 2013, 17:10:17
Heb je de SB12 al eens gemeten in je ruimte Gino. ??

Nu je deze nog hebt staan misschien wel eens goed om de verscillen te kunnen zien tussen de SB12+ en de PC13.  ;)

Jaja, die heb ik ook gemeten:



Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Timvg

Stel je jouw woonkamer ter beschikking, morca?  ;D

Zit ondertussen met een nieuw probleem: ik ben absoluut tevreden van deze set! Het meet goed, het klinkt goed.. Alles werkt naar behoren.. Best saai hoor zo'n gebrek aan upgradeplannen  ;D

morca

Mel@ deze doet het beduidend beter in hat laag,en is ook beter ingeregeld.


Tim@ ik bedoelde sub,s uit de winkel trouwens,jij kan hier niet echt heenkomen denk ik ,busje komt zo  :clapping:

Het is wel een leuk idee,alle winkelsub,s eens in 1 ruimte meten,geeft voor een boel mensen meteen een beeld.
SVS BK Velo,maar met al doe verschillende type,s zal het wel een idee blijven  ;)
Of het hier kan,.........laten we de animo afwachten  :)


Ja jammer he als je niks meer up te graden hebt,had je niet zo goed en bruut moeten bouwen.
Ik heb geen medelijden met je  :clapping:  :headbanging:  :D
;D