Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

jvanhambelgium

#2675
Citaat van: morca op januari  1, 2013, 11:14:52
Je moet alleen dan wel luchtdoorlatende afwerking maken......

Elk van de kastjes is bovenaan zowieso "open" en er is dus een behoorlijke connectie met de compartimenten.
Maar volstoppen gaat erg kostelijk worden hoor...zelfs naar "rotswol" normen ;-) zeker als je de rotswol met hoge densiteit zou nemen (vb 70kg/m³, Rockfit 434 of zoiets) ga ik het met 1000 euries aan rockwol niet redden...
Ik zal eens* wat foto's posten om het allemaal wat duidelijker te maken.

Bij deze dus...


Algemeen zichtje van zo'n ingewerkte IKEA kast


Na het wegnemen van het flexibel achterwandje heb je een ruime doorgang


Zoals je ziet ... behoorlijk wat volume hé.
Ik zal toch eerst moeten gaan meten in die holte voor het idee om vb alvast de vloer goed vol te leggen te "stapelen" met plaatjes rotswol nuttig kan zijn.
Ook eventueel materiaal aanbrengen "tegen" het vertikale stuk doet mischien ook iets (22mm betonplex + 10mm Gyproc)
Maar hier kunnen dus serieus hoeveelheden in verdwijnen en dus wel wat centjes...


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mel

In verband met het waterfall, is het dan optimaal als die 'bergen' zo snel mogelijk een stijle duik naar beneden gaan?
En op welke manier kan je zon waterfal gunstig beinvloeden?

gr
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

flakkees

ik zou er eens wat oude dekens tegen aan nieten en eens kijken wat dat doet
voor je bergen geld uit gaat geven
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Dirk

Citaat van: flakkees op januari  1, 2013, 15:27:53
ik zou er eens wat oude dekens tegen aan nieten en eens kijken wat dat doet
voor je bergen geld uit gaat geven
wat dekens gaan niets doen vwb die orde van laagdemping
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joske007

Citaat van: jvanhambelgium op januari  1, 2013, 10:41:33
Ik ga eens proberen van de middelste kast aan elke kant de achterwand "losmaken" zodat ik als een slangenmens in het compartiment kan kruipen en m'n oor + dB-meters eens te luisteren ga leggen...

Voordat je geld uitgeeft, zou ik inderdaad eerst je oor samen met een DB-meter eens te luisteren leggen en kijken waar er iets te verbeteren valt, dan kan je nog kijken welke richting het uit gaat.
Succes met het kruipwerk achter de spanten, dit heb ikzelf vermomd als slang, bij de afwerking van de zolder ook veel moeten doen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

yorkie13

Of gewoon 3x de achterzijde van de kasten dichtmaken dmv een stevige mdf plaat.

Staaled

Het laag dempen betekent grote/dikke basstraps.
Dat is in een woonkamer geen optie.

Wat mazzel met de ruimte en/of plaatsing of meerdere subs.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


Joske007

Met de sub in de linkerhoek nog verschillende posities geprobeerd, waarbij dus ook nieuwe metingen horen.
De sub die altijd tussen de frontspeakers stond, verhuist nu definitief naar zijn nieuwe plaats in de linkerhoek.
Nu komt er tussen de frontspeaker meer plaats vrij en hierbij vroeg ik me af of ik deze speakers nu dichter naar elkaar kan zetten? (zie foto) http://users.telenet.be/max1/Opstelling.JPG

Foto's van de Velodyne op de beste plaats in de hoek  :smile:
http://users.telenet.be/max1/Sub%20in%20L_hoek%20naast%20Buro/Velodyne%20in%20hoek%202.jpg
http://users.telenet.be/max1/Sub%20in%20L_hoek%20naast%20Buro/Velodyne%20in%20hoek.jpg



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Citaat van: mel op januari  1, 2013, 15:08:40
In verband met het waterfall, is het dan optimaal als die 'bergen' zo snel mogelijk een stijle duik naar beneden gaan?
En op welke manier kan je zon waterfal gunstig beinvloeden?

gr

Yep, het beste is dat de bergen behoorlijk steil afvallen ;-)
Laten zorgen dat lage-frequenties absorberen zal vb tot gevolg hebben dat ze niet meer in de ruimte blijven "rondzingen" en zo'n héééél traag afvallend  iets geven.
Een "room mode" op vb X Hz geeft ook zo'n typische "berg-rug" die maar niet wel uitdempen, dat is nu eenmaal wat "resonantie" is
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Metingen zien er goed uit Jos,maar heb je de woofer nu naar de muur gericht staan,ik bedoelde 1 kwartslag draaien.
Zodat je op die foto tegen de woofer aankijkt.
Maar als dit ook goed klinkt......

morca

Citaat van: mel op januari  1, 2013, 15:08:40
In verband met het waterfall, is het dan optimaal als die 'bergen' zo snel mogelijk een stijle duik naar beneden gaan?
En op welke manier kan je zon waterfal gunstig beinvloeden?

gr
Nog even voorbeeldje van een goeie ruimte met weinig nagalm,om er een beeld bij te krijgen Mel.

Joske007

Citaat van: morca op januari  1, 2013, 20:18:38
Metingen zien er goed uit Jos,maar heb je de woofer nu naar de muur gericht staan,ik bedoelde 1 kwartslag draaien.
Zodat je op die foto tegen de woofer aankijkt.
Maar als dit ook goed klinkt......
De foto is ter illustratie en om te laten zien waar de sub nu staat opgesteld, door 4 nieuwe metingen te doen.
Ik heb het idee, dat de groene lijn waarbij de sub met de front schuin in de hoek gericht de beste plaats is.

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

De metingen lijken bijna hetzelfde,maar de manier waarop hij de roomgain aanspreekt is misschien net anders.
En klinkt daarom anders......beter zo te horen  ;)

Joske007

Citaat van: morca op januari  1, 2013, 20:37:57
De metingen lijken bijna hetzelfde,maar de manier waarop hij de roomgain aanspreekt is misschien net anders.
En klinkt daarom anders......beter zo te horen  ;)

Leuk, dat aan de hand van REW en hulp hier, de toekomstige sub nu een betere plaats krijgt en het maximale er uit kan halen.

Wat betreft het in kaart brengen met REW voor de frontspeakers.
Ik veronderstel dat ik met de frontspeakers een beetje moet schuiven, deze ook eens meet in REW en hierna ze nog eens meet maar dan samen met de sub ?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Oh ja je wilde je fronts anders zetten,imo staan ze redelijk goed,maar dat hoor jij het beste.

Ja nu heb je alleen de sub nog maar gemeten toch,volgende stap is de fronts erbij,meten.
Kijken of de sub en de front,s ong even hard gaan ,en kijken op je geen last krijgt van fase dip,s.
maar dat zullen de metingen weer uitwijzen.

Ben blij dat je zo tevreden bent Jos  :music:  :thumbs-up:

Joske007

Ik veronderstel dat ik de frontspeaker samen met de sub meet en de frontspeakers dus niet eerst apart zoals ik eerder met de sub wel deed?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Je kan beide front,s eerst eens meten zonder sub,kantelpunt op 80 vd receiver.
Gaan we eerst kijken of je nog roomgain hebt van je front,s op 40-50 hz piekt ie nog wel eens.

Daarna samen met de sub gaan meten.

Joske007

Bedankt, voor de duidelijke toelichting  :smile:
Morgen eens de frontspeakers zonder de sub meten en eens kijken wat dit zegt in REW  :dry:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Citaat van: jvanhambelgium op januari  1, 2013, 11:24:50
Elk van de kastjes is bovenaan zowieso "open" en er is dus een behoorlijke connectie met de compartimenten.
Maar volstoppen gaat erg kostelijk worden hoor...zelfs naar "rotswol" normen ;-) zeker als je de rotswol met hoge densiteit zou nemen (vb 70kg/m³, Rockfit 434 of zoiets) ga ik het met 1000 euries aan rockwol niet redden...
Ik zal eens* wat foto's posten om het allemaal wat duidelijker te maken.

Zoals je ziet ... behoorlijk wat volume hé.
Ik zal toch eerst moeten gaan meten in die holte voor het idee om vb alvast de vloer goed vol te leggen te "stapelen" met plaatjes rotswol nuttig kan zijn.
Ook eventueel materiaal aanbrengen "tegen" het vertikale stuk doet mischien ook iets (22mm betonplex + 10mm Gyproc)
Maar hier kunnen dus serieus hoeveelheden in verdwijnen en dus wel wat centjes...

Ondertussen heb ik, afgaande op 1 van de probleemfrequenties van zo'n 26Hz een korte loop/sweep (1sec) van 24Hz - 28Hz en vervolgens met de dB-meter richting de compartimenten.
Het is dus duidelijk dat het compartiment tegenover de subwoofer hier behoorlijk wat energie heeft "zitten"
Het compartiment aan de andere kant (dus waar de sub staat) is heel stil vanbinnen en de dB-meter slaat niet uit.
Een 2e ophoping van deze energie zit in het trapgat naar beneden en dus beneden in het "halletje" waar de deur zit. Ook daar slaat de dB makkelijk meer als 10dB meer uit tov boven bij dezelfde sweep.
Dit trapgat aanpassen lijkt me niet evident en het "halletje" is ook maar 90cm x 90cm dus veel valt er niet te spelen...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Citaat van: jvanhambelgium op januari  1, 2013, 22:02:40
Ondertussen heb ik, afgaande op 1 van de probleemfrequenties van zo'n 26Hz een korte loop/sweep (1sec) van 24Hz - 28Hz en vervolgens met de dB-meter richting de compartimenten.
Het is dus duidelijk dat het compartiment tegenover de subwoofer hier behoorlijk wat energie heeft "zitten"
Het compartiment aan de andere kant (dus waar de sub staat) is heel stil vanbinnen en de dB-meter slaat niet uit.
Een 2e ophoping van deze energie zit in het trapgat naar beneden en dus beneden in het "halletje" waar de deur zit. Ook daar slaat de dB makkelijk meer als 10dB meer uit tov boven bij dezelfde sweep.
Dit trapgat aanpassen lijkt me niet evident en het "halletje" is ook maar 90cm x 90cm dus veel valt er niet te spelen...
Overliggende deel zal idd wel wat gain in gaan hangen,daar bouwd ie gain op tov de plaatsing in je ruimte.
Alleen die kant wat dempen zou misschien niet eens zo,n slecht idee zijn.......

morca

Citaat van: Joske007 op januari  1, 2013, 20:58:32
Bedankt, voor de duidelijke toelichting  :smile:
Morgen eens de frontspeakers zonder de sub meten en eens kijken wat dit zegt in REW  :dry:
Fronts meet je full range,setting die je voor het meten kan doen, die je vast al gezien hebt.
Ja ben wel benieuwd hoe dat meet dan......

jvanhambelgium

Citaat van: morca op januari  1, 2013, 22:10:31
Overliggende deel zal idd wel wat gain in gaan hangen,daar bouwd ie gain op tov de plaatsing in je ruimte.
Alleen die kant wat dempen zou misschien niet eens zo,n slecht idee zijn.......

Maar de hamvraag hé ... dempen met wat ? Gewoon er wat pakken Rockwool-platen erin gaan leggen doet toch 0,0 bij 26Hz ?!
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


Joske007

Zoals gevraagd heb ik een meting gedaan van de Velodyne met en zonder Automatische EQ.
Naar mijn mening is er tussen beiden grafieken weinig verschil te zien en vraag me dus af of de EQ v/d Velodyne wel een meerwaarde is  :dry:

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link