Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

morca

Keuken open toch,hadden we het vd week over geloof ik?
Betonnen plafond en die harde tegels zijn niet echt goed denk ik,helemaal niet als die keuken ook nog open is.
Sub staat op die foto ook midden op de lange muur zo te zien

Joske007

Citaat van: morca op december 29, 2012, 19:52:04
Keuken open toch,hadden we het vd week over geloof ik?
Betonnen plafond en die harde tegels zijn niet echt goed denk ik,helemaal niet als die keuken ook nog open is.
Sub staat op die foto ook midden op de lange muur zo te zien

Eerst wil ik voor de sub de beste plaats kiezen, hierna wil ik de akoestiek van de ruimte aanpakken.
Waarbij het leren meten nu wel van belang wordt om tot een beter resultaat te kunnen komen.

Nieuwe meting sub in de hoek, tussen de zetel en het laag muurtje v/d bureau.
Is dit nu al wat beter  ???

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Die hoek lijkt beter,je metingen blijven op bepaalde punten wel dezelfde problemen houden.
Let op dat je met de amp op hetzelfde volume speelt bij de verschillende metingen.
Anders zien we harder voor meer gain aan  :D

Timvg

Plaats anders de sub, indien mogelijk, eens op de luisterplek, en ga dan op alle mogelijke plaatsen waar de sub kan/mag staan even meten van 3-120hz. Dat is veel makkelijker dan de sub steeds verslepen.

Joske007

Citaat van: morca op december 29, 2012, 20:17:13
Die hoek lijkt beter,je metingen blijven op bepaalde punten wel dezelfde problemen houden.
Let op dat je met de amp op hetzelfde volume speelt bij de verschillende metingen.
Anders zien we harder voor meer gain aan  :D

Oké, het volume van de receiver zal ik bij de volgende metingen het zelfde houden.
Is het niet beter om bij een meting allen voor de sub het signaal via de sub te laten verlopen ipv de reciever  ???

Citaat van: Timvg op december 29, 2012, 20:19:04
Plaats anders de sub, indien mogelijk, eens op de luisterplek, en ga dan op alle mogelijke plaatsen waar de sub kan/mag staan even meten van 3-120hz. Dat is veel makkelijker dan de sub steeds verslepen.

Sub staat op een plateau met wieltjes  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


morca

Citaat van: Joske007 op december 29, 2012, 20:24:42
Oké, het volume van de receiver zal ik bij de volgende metingen het zelfde houden.
Is het niet beter om bij een meting allen voor de sub het signaal via de sub te laten verlopen ipv de reciever  ???

Sub staat op een plateau met wieltjes  ;)
Oh sorry,de sub los.
nee heb het nog nooit gedaan,maar zoals vd week al benoemd,eigenlijk de correcte manier.

Joske007

Citaat van: morca op december 29, 2012, 20:29:08
Oh sorry,de sub los.
nee heb het nog nooit gedaan,maar zoals vd week al benoemd,eigenlijk de correcte manier.

Oké, dan ga ik de sub rechtstreek op de pc aansluiten, dus zonder de receiver er tussen.
Want bij mijn metingen heeft de sub een zeer laag volume van +5  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Is wel een keiharde ruimte inderdaad.

Beetje afhankelijk of de amp de boel op 80 of 75 afgesteld heeft, zit je REW meter toch wel redelijk in de buurt.
De grafiek kun je sowieso goed gebruiken, de waterval is even een twijfelgevalletje, maar kan ook kloppen. Heb je zelf ook het gevoel dat als je film/muziek zit te kijken, dat het flink dreunt?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Citaat van: RalphH op december 29, 2012, 20:47:17
De grafiek kun je sowieso goed gebruiken, de waterval is even een twijfelgevalletje, maar kan ook kloppen. Heb je zelf ook het gevoel dat als je film/muziek zit te kijken, dat het flink dreunt?

Neen, want om wat laag te hebben, staat de sub op 25% of 1/3 open, zonder dat het dreunend overkomt.
Het kan natuurlijk ook al gewenning zijn, waardoor alles weer relatief wordt  :dry:
Maandag maar eens een dB-meter bestellen om wat betere metingen te krijgen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Nieuwe metingen gedaan met de sub rechtstreeks op de pc aangesloten.
De groene lijkt me de beste

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Is een beetje kiezen tussen 2 kwaden, je hebt bij beide flinke dippers en gok dat de pieken grotendeels door roommodes veroorzaakt worden.

Wat is het bereik van de sub eigenlijk? Kon het typenummer in je signature (AR sub30) niet helemaal rijmen met de foto.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Kan je eens 1/6th octave smoothing toepassen, lijkt me in jouw kamer wat overzichtelijker om van te werken.

Joske007

Citaat van: RalphH op december 29, 2012, 22:05:32
Is een beetje kiezen tussen 2 kwaden, je hebt bij beide flinke dippers en gok dat de pieken grotendeels door roommodes veroorzaakt worden.

Wat is het bereik van de sub eigenlijk? Kon het typenummer in je signature (AR sub30) niet helemaal rijmen met de foto.

Hier staat in demo de Velodyne SPL1200 en op de oude foto staat de Velodyne SPL1000, waarbij de EQ uit staat.



Hier nog een op 1/6 octaaf smoothing
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Heb je de sub voornamelijk als aanvulling voor stereo of voor het HT geweld? Als ik de specs goed zie loopt ie tot 21Hz. Als het HT is, dan is het ook wel leuk als ie onder de 20 Hz ook nog een beetje mee doet. Of je kamer dit lekker toe laat is dan wel weer de vraag.

Heb je op andere plekken in de ruimte wel bijv. output tot 20 Hz? Makkelijk te testen door met REW generator een testtoon van 20Hz te laten draaien en eens door de kamer heen te wandelen.
Dit even los van de grafieken en meetgebeuren ;D.

Heb je in de huidige metingen de EQ van de sub ook uit staan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ik begin het nare gevoel te krijgen,dat deze kamer net als Jeroen zijn oude situatie.
Te harde overliggende delen heeft,je vloer/plafond.
Je meting is erg grillig,en ik moet even hier aan terugdenken:pag2


morca

Citaat van: RalphH op december 29, 2012, 22:31:57


Heb je in de huidige metingen de EQ van de sub ook uit staan?
Hele goeie vraag,ik zat ook net te lezen over de Ultra,die heeft een auto DSP toch.
Wat maakt die ervan,......dit?
Niet ten nadele van de Woofer,maar als hij met dsp dit nog doet.......heb je staande golven,..en veel.
En ook zo,n waterfall ong.....

Joske007

Citaat van: RalphH op december 29, 2012, 22:31:57
Heb je de sub voornamelijk als aanvulling voor stereo of voor het HT geweld? Als ik de specs goed zie loopt ie tot 21Hz. Als het HT is, dan is het ook wel leuk als ie onder de 20 Hz ook nog een beetje mee doet. Of je kamer dit lekker toe laat is dan wel weer de vraag.

Heb je op andere plekken in de ruimte wel bijv. output tot 20 Hz? Makkelijk te testen door met REW generator een testtoon van 20Hz te laten draaien en eens door de kamer heen te wandelen.
Dit even los van de grafieken en meetgebeuren ;D.

Heb je in de huidige metingen de EQ van de sub ook uit staan?

De verhouding voor de sub ligt op 50% muziek en film en zou uiteraard graag hebben, dat de sub op 20Hz ook mee doet.
In de huidige metingen staat de EQ van de sub uit, enkel de preset jazz staat op (wil zeggen pure/onbewerkt)
Als test zou ik dus een testtoon met de generator van 20Hz een Meas. Sweep, moeten laten spelen en door de kamer eens wandelen en horen waar deze dan het laagste klinkt.
Maakt het uit waar de sub, bij deze test staat opgesteld  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Citaat van: morca op december 29, 2012, 22:32:47
Ik begin het nare gevoel te krijgen,dat deze kamer net als Jeroen zijn oude situatie.
Te harde overliggende delen heeft,je vloer/plafond.
Je meting is erg grillig,en ik moet even hier aan terugdenken:pag2

Aan die harde ruimte zal nog worden aan gewerkt, maar ik moet wel ergens mee beginnen, hé  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Je moet vooral horen waar ie het hardste klinkt. Gewoon ter test of je ueberhaupt de 20Hz output ergens haalt. Luister ook nog even of er wellicht in hoogte (zitten/staan) nog verschil zit. Zijn geen specifieke testen, maar het geeft je een beetje een idee wat de geluidsgolven in je ruimte doen.

Een preset Jazz boost wel het laag overigens wel wat denk ik..Wellicht beter om elke vorm van EQ helemaal uit te zetten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


morca

Citaat van: Joske007 op december 29, 2012, 22:39:29
De verhouding voor de sub ligt op 50% muziek en film en zou uiteraard graag hebben, dat de sub op 20Hz ook mee doet.
In de huidige metingen staat de EQ van de sub uit, enkel de preset jazz staat op (wil zeggen pure/onbewerkt)
Als test zou ik dus een testtoon met de generator van 20Hz een Meas. Sweep, moeten laten spelen en door de kamer eens wandelen en horen waar deze dan het laagste klinkt.
Maakt het uit waar de sub, bij deze test staat opgesteld  ???
Sub op je luisterplek op de bank zetten,en dan een paar plekke waar je sub kan staande mic neetzetten en meten.

Heb je de autodsp niet laten draaien vd velo die zit er toch op.
Ik ben even benieuwd wat die dsp hiermee gaat doen,ivm je vermoedelijk staande golven.
Nee ik ga er niet over door ;),maar heb het graag in beeld ivm optimale tip,s in deze situatie.

Timvg

Is dit reeds met de SVS trouwens? Of nog met je oude sub? De groene curve lijkt me idd de beste, het gebrek aan 30hz output doet me vermoeden (indien dit met de SB-ultra is) dat je ergens een instelling bv in de receiver fout hebt staan. Denk dat dit in m'n onkyo THX subwoofer noemt, wanneer je dat aanvinkt zet ie een highpass op 30hz

RalphH

Sub zit nu rechtstreeks op de geluidskaart van de pc als ik het goed heb begrepen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Ohw en nog even wat belangrijks...
BIJNA 100 PAGINA'S IN DIT TOPIIIIIC :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer