Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

HTip

Ik ben inderdaad geen fan van ADSY. Speakers worden vaak te snel op Large ingesteld waardoor integratie van een sub bemoeilijkt wordt. Daarnaast wordt EQ zo ingesteld dat er een mooie vlakke lijn ontstaat. Dat is niet altijd de beste. Als je een dip meet, betekent dat nog niet dat je die kan horen. Met het luisteren van een sweep van 10-200Hz hoor je snel of je een hoorbare dip/piek hebt.

@maximus79: de grafiek zonder ADSY vind ik erg netjes. Misschien wat te lange galmtijden, maar dat kan je bijna niet met EQ/DSP verbeteren. Daar zijn bass traps voor.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

maximus79

Zo, me even verdiept in de house curve theorie. Heb dit even door gelezen.
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html

Als ik het goed begrijp is de house curve bedoeld om een "werkelijke flat curve" te behalen? Omdat als je een meting doet en er word een flatte curve getoond  hoeft dat niet te betekenen dat hij daadwerkelijk echt flat is? Door een test toon bijvoorbeeld bij 100hz (X-over punt)af te spelen en de DB's te meten en dit ook te doen bij 20 of 30hz en dan kijken wat het werkelijke verschil is en dat verschil te laten oplopen van 100 naar 20hz. Dus bijvoorbeeld als het verschil 8 db is krijg je een curve van 100 naar 20hz van 8 db.

Heb ik dit nou goed begrepen of sla ik de plank helemaal is?

In ieder geval, wel weer even bezig geweest, nog niet met de house curve naar wel om met zo weinig mogelijk DSP aaanpassing (heb maar 3 filters toe gepast.) een vlakke curve te krijgen. Best aardig gelukt! die piek bij 36hz is weg. Hieronder me huidige instelling, Fronts+SUBS.

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Nou je bent flink goed bezig,word al netjes zo.
De Housecurve is ook om ons gehoor te compenseren als ik het goed heb.
Net als de oude loudness knop.

Het ligt ook aan de ruimte,ik kan aan je meting niet horen of er al genoeg is,
er zijn leden die met jouw curve al te veel laag hebben.
Dat ligt weer een beetje aan de nagalm,maar die is aardig goed bij jouw.

denk dat dit een goeie basis is,om eens lekker te gaan luisteren eerst.
Een boost in het laag kan je zo testen terwijl je film kijkt,tekens 20-35hz iets omhoog halen .

Zou later eens doen als ik jouw was,kan je zelf ervaren wat er dan bij komt.



morca

Citaat van: maximus79 op juni 23, 2012, 21:43:57
Zo, me even verdiept in de house curve theorie. Heb dit even door gelezen.
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html

Als ik het goed begrijp is de house curve bedoeld om een "werkelijke flat curve" te behalen? Omdat als je een meting doet en er word een flatte curve getoond  hoeft dat niet te betekenen dat hij daadwerkelijk echt flat is? Door een test toon bijvoorbeeld bij 100hz (X-over punt)af te spelen en de DB's te meten en dit ook te doen bij 20 of 30hz en dan kijken wat het werkelijke verschil is en dat verschil te laten oplopen van 100 naar 20hz. Dus bijvoorbeeld als het verschil 8 db is krijg je een curve van 100 naar 20hz van 8 db.

Heb ik dit nou goed begrepen of sla ik de plank helemaal is?

In ieder geval, wel weer even bezig geweest, nog niet met de house curve naar wel om met zo weinig mogelijk DSP aaanpassing (heb maar 3 filters toe gepast.) een vlakke curve te krijgen. Best aardig gelukt! die piek bij 36hz is weg. Hieronder me huidige instelling, Fronts+SUBS.
Is je nagalm nou ook zoveel beter als 1 van de vorige metingen.
Lijkt er wel op,heb je nog wat in de kamer aangepast?

maximus79

Als je kijkt naar de laatste 2 watervallen zie je dat de nagalm nog steeds tussen de 33 en 54 hz  aanwezig is. Alleen rond de 20hz is hij weg. Het enige wat ik gedaan heb is minder filters gebruikt en de subs nog geen 10cm naar voren gehaald. De voorkant staat nu gelijk met me fronts.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Dat stukje tussen de 33 en 54 hz had ik idd gezien,maar er is ook veel weg viel me opeens op.

Denk eens vragen wat er veranderd is,je hebt de sub,s iet meer uit de hoeken getrokken/naar voren gezet.
daar zou het wel iets mee te maken hebben .

maximus79

Nou, heb net even flink getest en de Subs ECHT een workout gegeven!! En het klink echt GEWELDIG!! :pompom:
Voorlopig laad ik het nu even zo staan met de vlakke curve ik denk dat als ik nog meer het laag ga boosten dat het huis instort.... :headbanging:
Het enige wat ik er nog een keer eruit wil halen is die dip van 90hz, maar dat word niet zo makkelijk denk ik.

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips en wie wil komen luisteren moet maar een gil geven. O0
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HTip

Leuk om te lezen dat je zo tevreden bent. Je mag ook best trots zijn op jezelf, want we kunnen allemaal wel kennis aandragen, jij moet het in praktijk brengen :worship:

Veel luisterplezier!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

maximus79

Citaat van: HTip op juni 24, 2012, 22:59:00
Leuk om te lezen dat je zo tevreden bent. Je mag ook best trots zijn op jezelf, want we kunnen allemaal wel kennis aandragen, jij moet het in praktijk brengen :worship:

Veel luisterplezier!

Dank je, ben ook best trots hoor!! ;D
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2


RalphH

Tjonge, je bent ff 3 dagen het land uit (Praag, mooi hoor!!) en er is al weer iemand die zijn set super heeft afgesteld.
Goed bezig!
Je kunt met eq toch wel mooie dingen doen. Is de boel op andere (kijk/luister)plekken nu niet teveel verstoord?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op juni 26, 2012, 13:40:30
Tjonge, je bent ff 3 dagen het land uit (Praag, mooi hoor!!) en er is al weer iemand die zijn set super heeft afgesteld.
Goed bezig!
Je kunt met eq toch wel mooie dingen doen. Is de boel op andere (kijk/luister)plekken nu niet teveel verstoord?
Leuk weekendje weg RalphH  :thumbs-up:
Ontspanning,of in combo ,met zaken?


RalphH

Half zaken ;D, Karla had daar een congres, ik ben er achteraan gevlogen op vrijdag :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op juni 26, 2012, 17:16:42
Half zaken ;D, Karla had daar een congres, ik ben er achteraan gevlogen op vrijdag :thumbs-up:
Zie je,toch goed onthouden,meende net al dat je het over Praag had toen je vorige week hier was.

Leuk man dat je het weer zo kon combineren  :thumbs-up:

maximus79

Citaat van: RalphH op juni 26, 2012, 13:40:30
Tjonge, je bent ff 3 dagen het land uit (Praag, mooi hoor!!) en er is al weer iemand die zijn set super heeft afgesteld.
Goed bezig!
Je kunt met eq toch wel mooie dingen doen. Is de boel op andere (kijk/luister)plekken nu niet teveel verstoord?

Dank je,

Heb maar 2 luister plekken, 2-zits bank. Op die plekken klinkt het goed, maar heb het afsteld op me hotspot en die is tussen die 2 plekken in!
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Timvg

Captivators met 2 PEQ filters.. eerst een maandje laten inspelen, daarna opnieuw afstellen.


morca

Citaat van: Timvg op juni 26, 2012, 19:21:39
eerst een maandje laten insspelen,


Staat je huis nog wel dan     :clapping:   :D

top dat ze binnen zijn kerel,meting ziet er al netjes uit,nou eerst genieten he voor ik je weer zie meten  :popcorn:

Ik voelde net wel wat trouwens,  :headbanging:

Timvg

paar barre foto's.. ipod

De JL lijkt er wel erg klein naast..  deze subs zijn dan ook huge


morca

Citaat van: Timvg op juni 26, 2012, 20:25:14
paar barre foto's.. ipod

De JL lijkt er wel erg klein naast..  deze subs zijn dan ook huge
Euhhh.....  :blink:  heftig groot  :clapping:  :clapping: ,en je nieuwe speakers hangen/staan ook al.  :thumbs-up:
Die bevallen ook wel geloof ik.

(Ik had eerst niet in de gaten dat het zulke grote sub,s zijn)

Filmpje erin zekers ?  :popcorn:

Timvg

Deze avond gewoon paar fragmentjes bekeken, dit weekend eens een volledige film.

Deze subs zijn geweldig, onbeperkte output. En ik bedoel echt onbeperkt, de subs staan nu zo'n 9db sterker dan de mains, en het klinkt lekker.

Met muziek klinkt het ook erg goed, ik zet ze dan een paar db zachter. Maar het klinkt zeker niet slechter dan met de gesloten sub. Integendeel, de bas lijkt nu niet langer van één kant te komen doordat ik er twee heb :)

Maar de output is echt waanzinnig, je mag de knop zoveel naar rechts draaien als je wilt, het blijft strak. Het lijkt zelfs of de subs amper aan het werk zijn..

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Dus......schiet me vandaag ineens op me werk wat te binnen.....waren er ook geen cal. files voor spl meters?
Dat was ik dus vergeten, nu met de juiste cal. file geladen ziet het er zo uit. Klopt dus wel wat ik zei dat ik denk geen house curve nodig te hebben........die had ik al........

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: maximus79 op juni 27, 2012, 20:35:43
Dus......schiet me vandaag ineens op me werk wat te binnen.....waren er ook geen cal. files voor spl meters?
Dat was ik dus vergeten, nu met de juiste cal. file geladen ziet het er zo uit. Klopt dus wel wat ik zei dat ik denk geen house curve nodig te hebben........die had ik al........
Zeer netjes,percies zoals ik ong voor ogen had,jij dus ook  ;)
Al lekker wat films zitten kijken?

Laag loopt mooi 10 db op,en wel tot 15 hz,goed bezig geweest Maximus  :thumbs-up:

morca

Tim en ik hebben al een poosje contact over de minidsp,
hij heeft aangeboden een verkorte handleiding schrijven voor ons topic.
Zeer vriendelijk  :thumbs-up:

Aangezien Tim ook altijd leuk meetipt ,en de kennis van de minidsp heeft(afstelling /werking/uitleg)
Hebben we een nieuw member op de mainpage .
:)

Timvg

Als er in afwachting al iemand vragen over heeft, stel ze hier gerust in dit topic..  :smile: