Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Ejorne

Citaat van: ArjanR1 op april 24, 2012, 16:22:23
De iNuke heeft ook een protectie, kwam ik laatst achter ;)

Op zijn donder gegeven?  :headbanging: Ik hoorde van iemand anders ook al dat de inuke in de beveiliging springt. Volgens mij ook een inuke 3000 die vond 'doe het zelf maar' op die sub waarbij 6x een 10" JLw3 zit.

Maar bang dat de inuke op zijn teentjes gaat lopen ben ik nog niet. Er zijn nog twee ledlampjes die nog zouden kunnen gaan branden, ik heb alleen de eerste 3 aan het werk gezien. Moet daarbij wel vermelden dat de inuke in bridge staat en dat beide volumeknoppen (en ook beide bijbehorende ledlampjes) ingesteld staan. Dat zou als het goed is 3000 watt aan 4Ohm zijn, waarbij het RMS iets lager ligt. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat wanneer er 2000 watt op de sdx15 staat, de xmax nog niet bereikt wordt. Later in WinISD zie ik dat de xmax al overschreden wordt bij 1000 watt. Dus waakzaamheid is denk ik wel geboden.

Former member 78

De iNuke loopt bij mij absoluut niet op z'n teentjes.
Maar soms probeer je eens wat he :D


morca

Ejorne je hebt er druk mee man  ;) dokter,zo ben ik wel eens eerder genoemd,zal maar niet vertellen hier wat ik toen aan het doen was :D  :D
Heeft niks met HT te maken ,meer met H........tja zo kan ie wel weer  :clapping:

Maar je krijgt hem niet uit zo Ejorne,gaaf man ben erg benieuwd wat je gedaan hebt.
De Inuke waar jij het net over had is vervangen door ong het vermogen wat erop hoort,ik kreeg een zeer positive en zwaar onder de indruk PM .
De sub doet het nu zo goed dat ie dat nog niet eerder gehoord had........ toppie make,s me smile  :D

Als ie uit gaat Arjan bij extreme belasting,loopt ie toch wel op ze teentje,s ,ik heb dat hier nog nooit gehad.
Verder niet als commentaar op je sub of amp bedoeld hoor,daar zit je qua buget wel goed  :thumbs-up:
Denk ook dat je wel aardig gek moest doen voor hij uitging ,dus een probleem is het niet  ;)

Timvg

Nieuwe meting van m'n sub (en een full range meting)  De sub is dus een hexagon met 6x een JL 10W3V3 woofer.. nu aangestuurd door een Sanway FP+14000 .. geen vermogen meer tekort m.a.w... na inregeling met minidsp (linkwitz transform + high pass filter op 13hz)  bekom ik volgende resultaten

morca

Die is goed,ik durfde niet te posi te zijn maar je gaat goed laag zo  :thumbs-up:  Give,s me a big smile  :D
Mooi subje zo Tim ,2 dikke duimen van mij,je hele range loopt wel mooi door,waar draai je eigenlijk verder mee,amp/receiver,front,s ?

Mini dsp werkt ook wel goed zo te horen/zien.
Mag er een waterfall bij?  ::)

Timvg

Citaat van: morca op april 24, 2012, 20:35:39
Die is goed,ik durfde niet te posi te zijn maar je gaat goed laag zo  :thumbs-up:  Give,s me a big smile  :D
Mooi subje zo Tim ,2 dikke duimen van mij,je hele range loopt wel mooi door,waar draai je eigenlijk verder mee,amp/receiver,front,s ?

Mini dsp werkt ook wel goed zo te horen/zien.
Mag er een waterfall bij?  ::)


Watervalleltje maak ik morgen, vergeet altijd m'n metingen op te slaan  ???

Klinkt wel goed zo, zou het allemaal nog wel vlakker kunnen krijgen, maar hoeveel tijd kruipt erin, en wat krijg ik er maar voor terug..

Amp is een Marantz AV5004, speakers zijn van castle acoustics, Keep2 center, en 4x clyde als de rest. De clyde's waren een DIY opknapprojectje, gaan loeihard ;)

morca

Mooie set hoor,die speakers ken ik niet maar ziet er goed uit. erg mooi
De diy vind ik weinig van,zijn dat joekels dan ?

Zijn je buren al aan de duur geweest ?   :D  JL Powerrrrrrr

Timvg

Eigenlijk zijn het maar bookshelves met een 13cm mid/bas unit en een soort compressie tweeter, maar ze kunnen harder dan ik nodig heb in deze ruimte  ;)

morca

Ok niet die staanders,maar niks mis mee ik heb ze gezien denk ik.
Ik draai zelf met een set die er veel op lijkt,ook 13 cm maar dan met de bekende vifa tweeter.

Timvg

Nog een beetje aan het spelen met het high pass filter, heb hem nu op 14hz met een afval van 24db/octaaf (al lijkt 16hz met 12db/octaaf ook leuk te werken)

De minidsp heeft namelijk geen limiter/compressor functie, dus het is wat testen met extreem materiaal voor te zien of de sub niet over z'n nek gaat.

Het is trouwens erg cool om het verschil te voelen tussen een high pass op 20 en 14hz (beide 24db/octaaf).

Former member 78

Citaat van: morca op april 24, 2012, 17:32:03
Ejorne je hebt er druk mee man  ;) dokter,zo ben ik wel eens eerder genoemd,zal maar niet vertellen hier wat ik toen aan het doen was :D  :D
Heeft niks met HT te maken ,meer met H........tja zo kan ie wel weer  :clapping:

Maar je krijgt hem niet uit zo Ejorne,gaaf man ben erg benieuwd wat je gedaan hebt.
De Inuke waar jij het net over had is vervangen door ong het vermogen wat erop hoort,ik kreeg een zeer positive en zwaar onder de indruk PM .
De sub doet het nu zo goed dat ie dat nog niet eerder gehoord had........ toppie make,s me smile  :D

Als ie uit gaat Arjan bij extreme belasting,loopt ie toch wel op ze teentje,s ,ik heb dat hier nog nooit gehad.
Verder niet als commentaar op je sub of amp bedoeld hoor,daar zit je qua buget wel goed  :thumbs-up:
Denk ook dat je wel aardig gek moest doen voor hij uitging ,dus een probleem is het niet  ;)

Bij stevig gebruik heeft die amp het niet zwaar.
Maar toen hij de protectie in ging, ging het idd aardig gek ;)

morca

Tim gaaf man dat je het zo goed voelt,ervaart,gaaf he zoveel overdaad aan laag en zo strak  ;)
Maar je kantelt het laag af,zonder afval doet ie te gek in het ultralaag?
Maakt ook niet uit,de buren van je buren zullen nog wel haast vd stoel trillen. Tim zit evenb film te kijken  :popcorn:
Heb je hem vol gas of goed hard gehad?

Arjan Idd waneer staat hij nou zo hard ,dat bedoelde ik ook.
Ik zit nu ook film te kijken,maar hij staat nu ook normaal hoor,gek doen doe ik bijna nooit,al lijkt het er soms wel op als ik zit te ouwehoeren  :D

Timvg

Citaat van: morca op april 25, 2012, 20:02:22
Tim gaaf man dat je het zo goed voelt,ervaart,gaaf he zoveel overdaad aan laag en zo strak  ;)
Maar je kantelt het laag af,zonder afval doet ie te gek in het ultralaag?
Maakt ook niet uit,de buren van je buren zullen nog wel haast vd stoel trillen. Tim zit evenb film te kijken  :popcorn:
Heb je hem vol gas of goed hard gehad?

Arjan Idd waneer staat hij nou zo hard ,dat bedoelde ik ook.
Ik zit nu ook film te kijken,maar hij staat nu ook normaal hoor,gek doen doe ik bijna nooit,al lijkt het er soms wel op als ik zit te ouwehoeren  :D

In het ultralaag durfde ie idd wat gek doen, met het high pass filter zit het goed. Je moet weten, de linkwitz transform zorgt op 10hz voor 30db boost. De sub krijgt enorm veel te verwerken dan.

De originele Sub 2 heeft ook een high pass filter, op 13hz. De JL Fathom F113 ook op 20hz.. die twee subs hebben dan nog iets wat ik niet voorhanden heb, een limiter/compressor.. je mag m.a.w. spelen wat je wilt, hoe hard je wilt, ze zullen niet over hun nek gaan, ze zullen gewoon op bepaalde frequenties niet luider gaan.

Pics:


morca

de linkwitz transform zorgt op 10hz voor 30db boost. De sub krijgt enorm veel te verwerken dan.





Ik heb er nog nooit mee gewerkt maar 30 db  :o dat is teveel voor een JL ja,denk voor elke woofer bijna .
Zal binnenkort bij Ejorne gaan luisteren wat die LT doet bij zijn sub.

Timvg

Citaat van: morca op april 25, 2012, 20:23:40
de linkwitz transform zorgt op 10hz voor 30db boost. De sub krijgt enorm veel te verwerken dan.





Ik heb er nog nooit mee gewerkt maar 30 db  :o dat is teveel voor een JL ja,denk voor elke woofer bijna .
Zal binnenkort bij Ejorne gaan luisteren wat die LT doet bij zijn sub.


Het is nodig hoor, door het kleine interne volume vd sub i.v.g. met 6 drivers begint ie zonder correctie (en ook zonder roomgain) bij 80hz af te vallen waarbij je bij 20hz aan -25db zit.. En het gaat wel, maar je moet gewoon een paar dingen in acht nemen, de input gain moet fors omlaag, en de amp gain zo hoog mogelijk (anders clip je het inputsignaal, was dus bij de eerste test). Ik heb ook geen roomgain tussen de 10 en de 20 hz, en zelfs niet erg veel onder de 60hz behalve een piek op 50hz. Dus het is al erg mooi dat ik 'maar' op 14hz een high pass filter nodig heb, zegt veel over de kwaliteit van de drivers  :)

morca

Kwalitijd vd de drivers is fenominaal in mijn ogen.
Ik zit net film te kijken,me eigen systeem blijft me verrassen ,ook op lage volume,s.

het hoeft niet altijd Hard,maar soms is wel lekker  :D

Ik weet niet hoeveel liter is hij eigenlijk,weet je dat?
Vroege afval idd,het is dat ik geen LT heb wil er nou toch ook wel eens mee spelen  ;)

Timvg

Citaat van: morca op april 25, 2012, 21:09:44
Kwalitijd vd de drivers is fenominaal in mijn ogen.
Ik zit net film te kijken,me eigen systeem blijft me verrassen ,ook op lage volume,s.

het hoeft niet altijd Hard,maar soms is wel lekker  :D

Ik weet niet hoeveel liter is hij eigenlijk,weet je dat?
Vroege afval idd,het is dat ik geen LT heb wil er nou toch ook wel eens mee spelen  ;)

Ik schat een 90l, kom je op 15l per driver.. wat ongeveer de helft van de VAS is..

En ja een LT is erg leuk om mee te spelen.. minidsp en een overkill amp, dat is speelgoed! ;)


Ejorne

Citaat van: morca op april 25, 2012, 20:23:40
Zal binnenkort bij Ejorne gaan luisteren wat die LT doet bij zijn sub.

Ik gebruik geen echte linkwitz transform. Was het ooit wel van plan om te proberen maar dat is er niet van gekomen. Nu corrigeer ik gewoon met een peq filter de afval die ik heel dicht bij de woofer gemeten heb. Die meting begint rond de 40Hz af te vallen en bij 20Hz is het -10dB.

Ik ben nu begonnen met als uitgangspunt een +10dB boost op 20Hz die bij de 40Hz weer op de nullijn komt. Als het goed is doet dit filter hetzelfde onder de 20Hz waarbij 10Hz weer op de nullijn komt. Vanuit die situatie (berekend op een oude meting) ben ik de boel gaan rechttrekken. Ik demp nu minder in de range van 40Hz en naar boven. Maar ik demp nu wel veel in de 20 tot 40 gebied. Het gebied onder de 20Hz kan ik niet regelen en blijft aan die boost onderhevig, althans... als de Behringer geen highpass filter gebruikt op 20Hz. Er staat meen ik in de specs dat het bereik van 20Hz tot 20k is.

Timvg

Heb de sub met the incredible hulk toch nog op het randje gekregen (gelukkig kan je horen wanneer de driver aan z'n limiet zit)

vanaf -12 op de receiver doet deze scene het em toch..




De JTR zal toch nog van pas komen ;p 

Timvg

Nogmaals beetje met de afstellingen gespeeld, heb nu een even mooie curve (zelfs nog iets mooier) met 5db minder boost onder de 20hz.. morgen die scene nogmaals proberen :)

morca

Ziet er al goed uit tot onder 10 zelfs,waar maak je zo,n diagram mee Tim?
Ja als je <20 iets te hoog staat wapperen ze een beetje  :D maar dat heb je al iets bijgesteld.

Timvg

Citaat van: morca op april 26, 2012, 21:29:33
Ziet er al goed uit tot onder 10 zelfs,waar maak je zo,n diagram mee Tim?
Ja als je <20 iets te hoog staat wapperen ze een beetje  :D maar dat heb je al iets bijgesteld.


Plaatje heb ik overgenomen van avsforum, programma heet spectrum lab, ben er voor de rest niet echt bekend mee.. als een scene erg indrukwekkend klinkt (voelt  :sigh:) doorzoek ik avsforum eens, meestal vind ik dan wel de grafiekjes ervan..

The incredible hulk, how to train your dragon en xmen first class.. dat zijn <20hz (zelfs <10hz) de toppers, als je systeem die kan draaien hoef je weinig zorgen te maken met eender welk ander materiaal  :D

The Incredible Hulk vind ik de leukste ervaring omdat het in mijn ogen de beste balans geeft tussen midbas, lage bas en ultra-lage bas


Timvg

Versie uit 2008, met Edward Norton.. noemt gewoon "The incredible Hulk"

Als je em hebt, volume open en genieten  :P Dat is nog een film om met al jouw subs tegelijk uit te proberen  :D