Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Dirc


morca

Ik weet niet wat de mix functie doet,een reden om dat af te raden Ralf(RA) ? Jij regelt ook nog al eens wat sub,s/front,s in.

Misschien beter een meting van 20 tot 20000 hz maken voor een beter beeld wat er gebeurd en ook een spl meting aub ,deze en spl geven een beter beeld samen wat er gebeurt.

Je sub meet je mee in de laatste meting? die doet niet veel,of de mic is niet best .......
Er staat sub yes,kan me voorstellen dat hier nog wat moet gebeuren.

yorkie13

de meting met de Audyssey mic heeft weinig zin denk ik

Bij bass mix stuurt de markant toch laag naar de subwoofer EN de fronts (mits die op large staan)

morca

Citaat van: RA SUBS op maart  7, 2012, 20:01:20
de meting met de Audyssey mic heeft weinig zin denk ik

Bij baas mix stuurt de markant toch laag naar de subwoofer EN de fronts (mits die op large staan)
Denk toch dat we daar op komen idd,omdat ik er geen vind die deze gebruikt op AVS maar alle die jij levert of Ejorne en ik samen gebruiken.

Maar denk doe eens een full range voor het totaalbeeld,is dat ook zo vreemd dan.......vrees ik het ook

RalphH

Citaat van: RA SUBS op maart  7, 2012, 20:01:20
de meting met de Audyssey mic heeft weinig zin denk ik

Niet echt nee, je kunt rew er niet op afstellen en dan krijg je rare resultaten.

Stel straks als je een db meter hebt, wel je speaker levels nog af met een test cd. Instellen met de roze ruis in de amp geeft niet het beste resultaat voor een mooie surround bubble (vanwege de invloed van je bron).
Draai audio zelf altijd op source direct, vind ik net iets lekkerder klinken dan pure direct (bij de 7001 dan). Of de sub dan met mix instelling wel of niet mee doet, weet ik niet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

kan je eenvoudig testen door tijdens het afspelen even te voelen aan de woofer  8)

RalphH

Citaat van: RA SUBS op maart  7, 2012, 20:10:01
kan je eenvoudig testen door tijdens het afspelen even te voelen aan de woofer  8)

Is idd geen hogere wisknudde voor nodig. :smile:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirc

Ik heb deze mering op de LAPTOP speaker gedaan niet op de Ushers / Monolith.
Puur om te kijken of de grafiek uit de audyssee wel zinvol was.

Ik heb evt ook een DB meter. Ik moet even kijken of die aan te sluiten is. Maar dan nog komt ie op mijn laptop.

morca

IPV een db meter zou ik meteen voor de meetset gaan dan.
Met REW meet je ook je speakers gelijk,alhoewel......de fase van me sub doe ik ermee dat is weer wat anders misschien.
Maar dat doe ik met een externe toon niet van REW dus alle speakers stellen zou er ook mee moeten kunnen.

Al blijf ik het raar vinden,ik ga zitten luister goed en zet hem dan ook bijna meteen goed. Vind daarom een db meter niet zo,n goeie aankoop.
Maar ik denk dat ik met een intern db metertje geboren ben ,vanaf ik kan lopen speel ik al met allerlij audio.
Dus kan me ergens ook wel weer voorstellen dat niet iedereen dit kan,ik heb trouwens moeite met de center moet ik toegeven.
Ik vind het te hard RalphH weer te zacht,me neef vind mijn stand weer te hard.

De 4 om je heen moeten wel altijd hetzelfde,maar het lijkt wel of de center niet voor iedereen hetzelfde is/moet.

morca

Citaat van: Dirc op maart  7, 2012, 20:21:22
Ik heb deze mering op de LAPTOP speaker gedaan niet op de Ushers / Monolith.
Puur om te kijken of de grafiek uit de audyssee wel zinvol was.

Ik heb evt ook een DB meter. Ik moet even kijken of die aan te sluiten is. Maar dan nog komt ie op mijn laptop.
Ok ,het ging mij er juist even om wat ie van je front,s en sub laat zien,om enigsinds een beeld te krijgen van werkt dit.

RalphH

Citaat van: Dirc op maart  7, 2012, 20:21:22
Maar dan nog komt ie op mijn laptop.

Moet niet zo'n probleem zijn. Bij Denoontje hebben we zijn apple (laptopding) gebruikt en dat ging prima. Zelfs met de interne microfoon gaf het nog een goed beeld.

Zoals Morca zegt, meet inderdaad gewoon je fronts eens in, geeft beter een idee of het een beetje in de buurt komt van meten met db meter.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirc

Bij deze geluid via Marantz over Ushers en Subs met Audyssey mic in de laptop:




yorkie13

In een dergelijke meting is de DB meter toch ook gewoon een Mic

RalphH

Misschien toch even wat zachter meten. nagalm gaat off the scale en dat klopt vast niet met de ruimte.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirc


RalphH

Citaat van: Dirc op maart  7, 2012, 20:51:19
Hij zei ook clipping maar bij check levels zei hij levels ok

Stel het volume zo dat het tellertje (groene letters) ergens tussen de 10 en 5 db blijft, gaat ie naar de 0 krijg je de cliping melding.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

drees62

Citaat van: Dirc op maart  7, 2012, 20:51:19
Hij zei ook clipping maar bij check levels zei hij levels ok

Volgens de helpfile van REW heb je bij een windows PC toch echt een (externe) geluidskaart nodig met line-out en line-in.
Ik heb zo'n (aanbevolen) Behringer en dat werkt prima. Kost 3 tientjes maar dan heb je ook wat  ;)
Deze metingen lijken er niet echt op, nagalm van hier tot Tokio!  :o :o
Op een Mac schijnt het wel goed te werken met de interne geluidskaart.

Dirc

Even opnieuw gedaan:

Nog steeds met laptop geluidskaart en audyssey:




drees62

Die waterfall is een en al nagalm, lijkt me toch echt niet goed.
Of je hebt een akoestisch wel heel beroerde ruimte  :-[ :-[

Ejorne

Citaat van: drees62 op maart  7, 2012, 22:38:14
Die waterfall is een en al nagalm, lijkt me toch echt niet goed.
Of je hebt een akoestisch wel heel beroerde ruimte  :-[ :-[

Het is na 300ms toch een 30dB zachter. Valt volgens mij wel mee met de nagalm...

morca

Idd
Dirc er zit een knopje wat je indruk ,even kijken
Ja Limits daar zet je top op 85 en 2e kolom staat bij mij 600
daaronder staat bottom die zet je op 45  2e kolom -200
dan apply settings

draai daar 2 nieuwe jpeg,s van,dat is de manier waarop we ze proberen te posten,of beter gezegd vraag ik nu aan je voor een beter beeld op wat er gebeurd  :D

Maar dan moet wel die mic iets zachter heb je wel gekalibreerd op 80 db ong in het instelmenu.Boven limit,s

Dirc


morca

morgen even kijken hoe het ook al weer was,screenies zit ik altijd mee te prutsen kijken of het lukt.
Ik kijk even voor je op het avs daar staat uitleg dacht ik met plaatje,s.
Morgen nu slapie doen  :D

yorkie13

zoiets

Aansluiten en meten:

1. Room EQ Wizard software installeren.
2. Externe Soundcard Behringer UCA202 via USB poort op je lap-top 
    aansluiten. Windows XP/Vista/7 installeren bijbehorende driver
    automatisch. Let er wel op dat je de externe soundcard op een dezelfde 
    USB-poort blijft gebruiken!
3. Soundcard éénmalig calibreren door line-in en line out van
    rechterkanaal met (cinch-) kabel rechtstreeks te verbinden en dan
    calibratiemeting uitvoeren. Waardes event. opslaan in calibratiefile.
    Tevens je calibratie file voor de te gebruiken SPL-meter selecteren en
    C-weighted SPL Meter aanvinken in Preferences.
4. Soundcard's Line-OUT (met analoge interlink) gebruiken om naar je
    installatie te gaan (niet de line in!). Ik zou kiezen voor analoge input
    (bijvoorbeeld de aux of tape ingang).
5. De Radioshack of Galaxy dB-meter met "line out" aan de zijkant
    aansluiten op line-in van de Externe Soundcard Behringer UCA202
    (REW heeft een compensatie-profiel speciaal voor deze dB meters en
    bijgevolg is die dus prima te gebruiken)
6. Als je de Radioshack/Conrad meter gebruikt selecteer dan de 80 dB
    range om het systeem op 75 dB te calibreren (dit niveau wordt
    geadviseerd door Dolby) Stel de meter in op C-weighting en "slow".

morca

volgens mij had Dirc geen kaart toch?
,de mic direct in de comp,zal hij bij zijn geluidssettings van window,s de mic op kunnen zoeken en daar harder en zachter zetten.

wel nette uitleg ,ik doe dat bij die van mij nooit,waarom weet ik even niet meer had het er pas nog wel over met Ejorne