Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

morca

Dip op 47 bedoel je?,je zou eens moet luisteren wat beter klinkt......maar je zegt zelf al met fase op 0
Met die ander stand heb je een smal gat op 72 hz,wel je overgang ong.
dit zou een mooi doel zijn denk ik: De 2 zwarte lijntjes


RalphH

Maar dan kom ik helemaal onder de lijn van de rest van de grafiek. Doe er later ff een plaatje bij.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Nu met ploatje  ;)



Wat ik bedoelde, is dat als je het laag gebied over bovenstaande lijn naar beneden gaat brengen, dan komt dit gebied in volume een stuk lager te liggen dan de rest (150Hz en daarboven). Wat je naar beneden brengt zijn naar mijn idee geen pieken. Het probleem in mijn ruimte is juist het ophefffen van laag (nulpunten).
Bijv met een testtoon van 40Hz zit er een Nul op de luisterplek, valt nagenoeg helemaal weg. 20 cm naar rechts is er wel vol laag en tegen de muren aan een piek. Vandaar mijn opmerking dat een EQ me hierin naar mijn idee niet gaat helpen. Boosten wil ik ook niet, dan worden de pieken op de andere plekken enkel maar groter en dat wil ik ook niet, de buren hebben ook nog een leven  ;D.

Maak ik ergens een denkfout?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

kuiperik

Als je vst tot je beschikking hebt, dan zou je eens kunnen testen om de pieken op 28, 58 en 80Hz te dempen. Daarna zul je wel het totale volume van de sub wat omhoog moeten zetten om een betere aansluiting op de rest te krijgen.

Binnen REW kun je je filters later "voorrekenen". Deze kun je dan zo overnemen in de vst-plugin.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

RalphH

Wist niet dat REW dat kan, maar ik zie het nu ja. Nice.
Goeie tip dus. Enkel wil ik niet het overall level van mijn sub boosten, daar worden de buren niet blij van + dat de pieken die er nu al elders in de kamer zijn, dan nog groter worden.  :unhappy:.
Voorlopig laat ik het hier dus maar bij. Twijfelpuntje is nog of ik m weer naar achter zet voor een wat vlakkere response tussen 30 en 80 Hz of zo laat staan als ie nu staat met een minder steile afval bij <30Hz. Maar dat ga ik op het gehoor bepalen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Dat vlakken en dan de sub wat harder zetten is de normale manier van afstellen,dat je buren last krijgen hoeft niet hoor.
En idd het is een roommode op je luisterplek word ie betermaar als jij 20 cm naast het midden een veel vlakkere meting heb zou ik eens denken om daar te gaan zitten.
En hem daar op af te stellen.  maar nogmaals dat vlakker en de sub wat harder hoord zo RalpH

RalphH

Klinkt ook weer logisch  :smile:.
Voor films ga ik nu inderdaad uit het midden zitten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Streutker

Er viel mij één ding op in REW; Wat is het nut van de equiliser filter? Moet ik deze uitzetten?


Streutker


morca

Daar moet je de EQ invullen die je bij je sub hebt,dan komt er een voorspelde grafiek met instellingen voor die betreffende eq uit.
Heb je geen EQ en wil je alleen meten ,maakt het niet uit denk ik waar hij op staat.

Streutker

Kan iemand dit met zekerheid zeggen? Anders krijg ik straks metingen die niet kloppend zijn.

Ejorne

Citaat van: Streutker op maart  1, 2012, 20:36:15
Kan iemand dit met zekerheid zeggen? Anders krijg ik straks metingen die niet kloppend zijn.

Voor de meting maakt het niet uit. Het is alleen de vertaling naar de instellingsmethode van je EQ. De correctie filters die je straks op basis van de meting kunt gaan maken worden genoteerd. Deze notatie is afhankelijk van je gebruikte EQ.
Het heeft verder niets met je meting van doen, dus je kunt gerust gaan meten en eventueel straks nog een andere EQ in de instelling kiezen...

Ejorne

Als je bijvoorbeeld een behringer 1124dsp gebruikt dan moet je voor een filter op, zeg eens 23,5Hz een waarde invoeren. Deze waarde zal iets van 20+5 zijn of zo. Dan moet je nog de Q en de gain invoeren. Een andere EQ gebruikt weer een andere vertaling en schaling. REW kan dus deze vertaling voor je doen zodat je lekker snel de juiste instelling in je EQ kunt invoeren.

Ejorne

Het is overigens wel zinvol om de juiste EQ te selecteren indien je filter gaat/laat maken. Bijvoorbeeld bepaalde frequenties of decimalen daarin zullen op de ene EQ wel in te stellen zijn en op de andere niet.

Streutker

Duidelijk; ik ga geen eq gebruiken. Zo wel, dan wordt het een antimode.

Mijn eerste resultaten gemeten vanaf de luisterpostie!

Streutker

Zo'n waterfall zegt mij niets eigenlijk. Wat kun je daar aan zien?

En is het mogelijk om de dips aan te pakken met eventuele akoestische aanpassingen? Ik kan het wel oplossen, maar dan moet ik 2 meter voor de tv gaan zitten. Dan zijn de dips zo goed als weg. Laat ik nou net geen zin hebben om 2 meter voor de tv te gaan zitten.

morca

Citaat van: Streutker op maart  1, 2012, 21:59:48
Zo'n waterfall zegt mij niets eigenlijk. Wat kun je daar aan zien?

En is het mogelijk om de dips aan te pakken met eventuele akoestische aanpassingen? Ik kan het wel oplossen, maar dan moet ik 2 meter voor de tv gaan zitten. Dan zijn de dips zo goed als weg. Laat ik nou net geen zin hebben om 2 meter voor de tv te gaan zitten.
Je meting is niet echt slecht hoor,best goed om me te beginnen,dipje op 40..... iets schuiven met de sub of front,s al getest?
Je hebt wel nagalm,maar dat heeft bijna iedereen.
Ik probeer het je uit te leggen,de hoogte is je output net als de eerste meting,maar wat naar voren komt is de nagalm gemeten in millisec.
Mooiste is als hij je scherm niet teveel raakt(naar je toe komt),maar dat vereist meestal veel aanpassingen.

Antimode haalt de piekjes weg denk ik,je dip bij 40 zal niet oplossen denk ik.

HTip

Een watervalgrafiek combineert de output met de nagalm. Je kan hieraan zien of je pieken en dalen hebt. In jouw geval heb je nogal wat pieken/piekgebieden, maar de nagalm valt heel erg mee. Na 0,3s heb je niet meer dan 20dB demping. Je zou met een EQ/DSP een groot deel van de piekgebieden (fors, ca. 12dB) moeten dempen. Je hebt dan breedbandige demping nodig, dus een frequentie met een hoge Q-factor. Hoe lager de Q hoe smaller de werking en vice versa.

EDIT: Je was me net voor Marco :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op maart  1, 2012, 22:34:49
Een watervalgrafiek combineert de output met de nagalm. Je kan hieraan zien of je pieken en dalen hebt. In jouw geval heb je nogal wat pieken/piekgebieden, maar de nagalm valt heel erg mee. Na 0,3s heb je niet meer dan 20dB demping. Je zou met een EQ/DSP een groot deel van de piekgebieden (fors, ca. 12dB) moeten dempen. Je hebt dan breedbandige demping nodig, dus een frequentie met een hoge Q-factor. Hoe lager de Q hoe smaller de werking en vice versa.

EDIT: Je was me net voor Marco :thumbs-up:
Word goed bijgehouden   :thumbs-up:

Ik zou zelf idd met een DSP werken,de instelling komt zo uit REW rollen.
En dan die blauwe lijn ong aanhouden om mee te beginnen,maar dat dipje op 40 word toch proberen met schuiven ofzo,daar zit je net op een "naar" plekje denk ik.
Al je nog mazzel hebt, overall is alles een goed begin voor een eerste meting  ;)

Streutker

Op welke manier zou de hoogte van de subwoofer invloed hebben?

Streutker

CitaatJe zou met een EQ/DSP een groot deel van de piekgebieden (fors, ca. 12dB) moeten dempen.
Dit zou dan ook betekenen dat ik het volume van de subwoofer moet verhogen met 12db. Want de sub staat op volume gezet met één van de pieken. Hierbij heb ik de hoogte van de testtoon die uit de receiver komt niet meegenomen.

Als dat zo zou zijn betekend dat een x4 factor van het benodigde vermogen. Ik vraag me af of deze subwoofer (BK XXLS400) dat wel trekt!

morca

Nee dat kan je beter niet doen,beter is niet meer als 5 en 7 db op 2 plekken te dempen,25 en 55 hz ,en die dip op 40 op proberen te lossen door andere plaatsing of akoestiek.
Je moet niet alles zoveel dempen hoor ,op dat dipje na is het te doen,heb je al wat geschoven ? of fase?

Het is wel zo dan na het iets afvlakken je sub misschien iets harder moet,maar zie eerst eens iets aan die dip te doen.

morca

Nou ik er nog eens naar kijk,die dip proberen op te lossen bij 40 en dat bultje bij 50 wegwerken zou best al wel eens goed kunnen klinken.
Kijk je er vaak film mee,of meer muziek,kan je trouwens gauw genoeg horen als het laag iets te dik klinkt.