Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ejorne

Citaat van: Tallguy op maart 23, 2017, 15:55:42
Ow ja, dat heb ik zeker wel, maar vond 'm daar te boomerig. Ik luister niet zo idioot veel stereo (nooit de radio thuis aan), het is echt 90% HT bij mij  ;D

Je zult denk ik met een dsp of peq een beter resultaat bereiken dan met alleen de adsy van de denon.
De sub in de hoek zal inderdaad boomerig effect geven omdat de roomgain met name bepaalde frequenties extra aanzet tov andere frequenties. Welke frequenties dit zijn is afhankelijk van jouw ruimte. Het teveel aan aanzet op die frequentiegebieden kun je compenseren met de dsp/peq. Het resultaat is dan vaak het max wat je uit de woofer kunt halen zonder een te groot verschil tussen de bastonen onderling.
ADSY bakt er veelal niet veel van, zeker niet op het subwooferkanaal. Ik heb de XT32 versie in mijn onkyo pre-amp zitten en deze doet ook niet al teveel goed op mijn subwoofer. De peq in de inuke3000dsp maakt er wel een feestje van...

morca

Citaat van: Ejorne op april  4, 2017, 23:52:59
Je zult denk ik met een dsp of peq een beter resultaat bereiken dan met alleen de adsy van de denon.
De sub in de hoek zal inderdaad boomerig effect geven omdat de roomgain met name bepaalde frequenties extra aanzet tov andere frequenties. Welke frequenties dit zijn is afhankelijk van jouw ruimte. Het teveel aan aanzet op die frequentiegebieden kun je compenseren met de dsp/peq. Het resultaat is dan vaak het max wat je uit de woofer kunt halen zonder een te groot verschil tussen de bastonen onderling.
ADSY bakt er veelal niet veel van, zeker niet op het subwooferkanaal. Ik heb de XT32 versie in mijn onkyo pre-amp zitten en deze doet ook niet al teveel goed op mijn subwoofer. De peq in de inuke3000dsp maakt er wel een feestje van...
Idd het klinkt super nu bij je
Goeie tip

Tallguy

Maar ik heb de sub al lang niet meer in de hoek (dat had ik al aangeven). Ding staat nu achter een 3-zits met inmiddels een 50x50 rubber tegel eronder. Het klinkt nu al zoveel beter (vooral strakker merk ik)
Denon AVR-X2000 | Dune HD Lite | Dune HD 303d | Panasonic Viera TX-P55VT50 (calibrated door Frank) |  Klipsch Sub-10 | 4x B&W DM560 | 2x B&W V201 | B&W HTM62

Ejorne

Citaat van: Tallguy op april  5, 2017, 08:18:25
Maar ik heb de sub al lang niet meer in de hoek (dat had ik al aangeven). Ding staat nu achter een 3-zits met inmiddels een 50x50 rubber tegel eronder. Het klinkt nu al zoveel beter (vooral strakker merk ik)

Ik had opgemerkt dat je hem nu elders hebt gezet vanwege het boomerige effect. Maar de roomgain die de hoek veroorzaakt is zeker niet alleen negatief. Dus wanneer je de 'probleem'frequenties aanpakt dan zal de sub terug in de hoek zeer waarschijnlijk nog beter klinken dan achter de bank...

morca

Citaat van: Tallguy op maart 23, 2017, 15:37:33
@morca : Mijn setup staat in mijn sig. Ik heb geen meting gedaan met iets anders dan ADSY, hoewel ik best wel interesse daarin zou hebben. Ik kan wel een plaatje maken qua plaatsing van het B&W .
Kort gezegd: 2x een DM560 voor me, ong evenredig geplaatst van mijn TV. Onder m'n tv een HTM62. Rechts achter een 3 zits bank staat mijn Klipsch Sub-10.
Rechts en links van mijn luisterpositie (wederom redelijk evenredig geplaatst) 2x een DM560
Vlak achter mijn luisterpositie (ong 1,5mtr) tegen de achterwand staan 2 V201's.


Zwart zijn de speakers, blauw is 1 en 3-zits. Geel is laag tafeltje.
De speakers voor heb ik wel naar de luisterpositie gedraaid (laserlampje is altijd handig daarvoor :) )

Kan je hier wat mee?
Met set up bedoelde ik bovenstaande plaatje of fotos van je ruimte.
Niet de set zelf maar hoe hij in je ruimte staat en hoe die ruimte is
Vierkant rechthoek,L kamer ;)

Cobraatje

Vanwege weinig gebruik van mijn set, zit ik eraan te denken om van 2 subs terug te gaan naar 1.

Aangezien ik bijna geen muziek meer luister is een gepoorte ook een optie.
Maar dat is ook afhankelijk van waar de sub kan staan.
Kan de sub rechtsachter staan dan is formaat minder van belang.
Is rechtsvoor de veel betere optie dan wordt formaat wel weer belangrijk.
De ruimte is 6x3.75x2.40m.

Ik heb ik Rew via room sim wat metingen gedaan.
Mijn vraag is nu zou rechtsachter kunnen of is dat vanwege de dips niet aan te raden.

Aanvulling: De eerste meting met 2 subs is hoe de subs nu staan.



Cobraatje

De 2e is rechts vooraan, daar heeft altijd een sub gestaan.
Dat is buiten de Monitor Audio GXW15 altijd de beste plaats voor een sub geweest.
Op die locatie kan/wil ik geen grote sub plaatsen.

Zou de 3e rechts achter met de dips ook kunnen of zijn de dips te heftig voor fatsoenlijke weergave?
Dat is uit zicht en dan heb ik meer mogelijkheden qua subs.


Cobraatje

Idd dat vind ik ook en ik heb mijn twijfels over die plek.
Jammer daar kon mooi een Rythmik FVX12 of FV(X)15 staan.
Vooraan zal het een E15 moeten worden.

Ik zal eens kijken of ik nog een lange XLR kabel heb liggen en een F12 rechtsachter uitproberen.

Cobraatje

Rechtsachter uitgeprobeerd en dat wordt het niet.
Wordt dus rechtsvoor en een compacte sub.


Cobraatje

Gepoort wordt lastig, of je moet een heel kleine en zeer fraai uitziende gepoorte kennen.
Mijn 2 Rythmik F12's staan al te koop, ik ga vanwege te weinig gebruik van de set terug naar 1 sub.


Cobraatje

Ik ben bang dat het geen gepoorte wordt.
De sub komt in zicht te staan en dan moet het qua afmeting redelijk beschaafd blijven.

morca

Dan zou ik zeker deze 2 niet wegdoen
Kan je ze niet stacken in de hoek die het meeste cornergain heeft
Ik zou niet weten wat voor sub gesloten nou echt veel meer laag neerzet als deze 2 samen.
Dat word echt een grote jongen hoor
Stack je dan deze niet liever houd het smal????

Zou er maar een goed over nadenken wat je wilt en of je deze dan wel weg moet doen.

clicquot

Hi rewers,

Ik probeer het allemaal te begrijpen die grafiekjes...maar, hmm - vind het niet evident hoor...
Heb volgens de rew user guide stap voor stap de instellingen gevolgd (ahv umik) om eens 2.1 te meten hier (gewoon via 2.1 stereo pre)... tjah dan krijg ik zo een grafiekje, waarvan ik nog niet weet wat het dan precies inhoudt...
Zou iemand in dit geval kunnen toelichten wat er op uit te maken is? Dank, ik hoop er iets van op te steken...
Pink noise signaal op 85dB en phase van sub op 0 en eens op 180 gezet.

RalphH

Hi!

Zou je ook nog even een grafiekje kunnen posten van een meting van enkel de sub (fronts ontkoppelen) en enkel de fronts (sub uit)? En dan beide lijnen even bij elkaar in 1 grafiek posten.

Dat geeft een goed beeld van wat ze samen zouden "moeten" doen. En dan is ook beter te zien of de 0 of 180 de beste optie is en waar de pieken en dalen vandaan komen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

LA-384

Na onlangs een tweede BK xxls400 op de kop getikt te hebben, ben ik weer een stap dichterbij mijn eigen multisub opstelling. Ik sta nu op het punt een minidsp aan te schaffen. De meestgebruikte is volgens mij de normale 2x4, maar er is ook een HD variant. Biedt deze meer mogelijkheden, beter resultaat of gewoon meer gemak bij een simpele 2 sub opstelling? Met andere woorden, is het de dubbele prijs waard?

Indien dit situatie afhankelijk is, hieronder mijn topic met wat meer informatie:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=162421.0


LA-384

Ah kijk, dat zou wel in de kosten schelen. Ik las eerder wel dat de normale 2x4 een beperking in volume zou hebben (in hoeverre dat een probleem kan zijn) en dat in sommige gevallen een luide plop te horen was als het geheel inschakelt. De HD versie zou deze problemen niet hebben. Op de website lees ik dat er een potentiometer nodig is om het output volume van de 2x4 aan te passen, deze wordt niet meegeleverd?

Ik begreep uit de topicstart al dat ik de 2x4 dien te combineren met de "2 way advanced 2.1" plug-in, deze?. Ik lees nu in de handleiding van 2x4 dat minidsp zelf de 2x4 advanced plugin adviseert. Deze is blijkbaar later ontwikkeld. Ik denk dat je deze bedoeld (heb je nieuwe bericht gezien).

Ik heb een Umik-1 meetmicrofoon en heb eerder wat metingen gedaan icm REW. Ervaring kan ik het nog niet noemen, maar ik denk wel dat ik er uit moet kunnen komen.


jossie

Ik heb de 2x4 advanced op de gewone minidsp. Die knalt dus. Maar omdat ik inmiddels de hele set op een klikklak heb staan gaat het goed. Het subversterker eindrelais schakelt later in dan dat de uitgang van de mini omhoog komt en vice versa. Dat kan bij anderen uiteraard heeel anders uitpakken. Altijd aanlaten is op zich ook ok.

Hoe het met de HD versie is weet ik niet. Maar als het ploppen is opgelost zou ik zeker die nemen. Hij heeft inderdaad wat meer uitsturingsbereik, kan ook geen kwaad. De plugin moet wel die voor de HD zijn, dat is een andere.

Ik zou niet weten waar ik de volumeregelaar voor nodig zou hebben (tenzij je 'm als dac gaat gebruiken natuurlijk). De receiver stuurt het volume. In de software kun je uiteraard het nivo (eenmalig) aanpassen.
Omni !

LA-384

Ik ben er nog even een paar uurtjes ingedoken en neig toch naar de HD versie.

Als ik het goed begrijp kan deze op 10 punten/frequenties correcties doorvoeren tov 6 bij de non-hd versie. Gezien het grillige frequentie verloop in mijn situatie, zou het kunnen dat ik er met de hd meer uit kan halen. Verder lees ik toch redelijk veel problemen met clipping door de lagere input gevoeligheid van de non-hd versie. Ik heb geen idee wat de specs van mijn receiver en sub zijn hieromtrent, maar ook om deze reden lijkt de HD versie een veiligere keuze. Nou is de input gevoeligheid met een jumper aan te passen van 0,9vrms naar 2vrms, maar dat blijkt weer een lagere output te geven. Een laatste voordeel van de HD versie is dat deze een hogere delay kan instellen. De subs staan waarschijnlijk 2,5 - 3,5 meter uit elkaar. De normale 2x4 versie kan het signaal maximaal 7,5ms vertragen, wat neerkomt op 2,5m, mogelijk net niet genoeg.

Ik las overigens ook dat het "ploppen" van de minidsp al een tijdje is verholpen. Dus nieuwe 2x4 kastjes zouden hier geen last meer van moeten hebben. In de handleiding wordt overigens wel geadviseerd om eerst de subs uit te schakelen en dan de minidsp en andersom eerst de minidsp te starten en dan de subs.

@jossie, wat bedoel je met klikklak? Een master/slave stekkerdoos, of een KaKu (KlikAanKlikUit), of toch daadwerkelijk klikklak en kan ik gewoon niet vinden wat het is?

jossie

De HD is zeker een veilige keus, meer processing power en een beter uitgebalanceerd ontwerp.

Ik had al even gekeken maar ik kan de gevoeligheid van je subs nergens terugvinden. Om maximale headroom voor correcties te hebben kun je het beste de sub vrij ver/helemaal open zetten. Een te hoog volume kun je dan terugregelen in de mini/receiver zodat je zachter door de mini heen gaat en meer ruimte voor boosts overhoudt.

De klikklak is de klik van de rf wanddoos en de klak van de apparatuur die vervolgens inschakeld...
Omni !