riwi's woonkamer hometheater

Started by riwi, January 16, 2011, 23:03:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maikel_audionerd

Quote from: riwi on December  2, 2015, 11:51:04
Welke "echte" 4k spelers ken je? Volgens mij is deze al redelijk echt. Die android rommel op ARM basis is volgens mij allemaal te triest om ook maar uit te proberen. Chinese hobby projecten. De v-ten heeft tenminste een dedicated Sigma chip erin voor de video processing.

In ieder geval 2160p24 doet ie prima. Geen HDMI2.0 18Gbps inderdaad, maar ik denk dat 2160p24 voorlopig wel voldoende is. Zeker als ik geen 4k projector koop.
En mijn pre-pro doet (nog) geen passthrough van 4k. Dus er zal dan een tweede HDMI kabel naar de projector moeten komen en een s/pdif linkje van de vten naar de pre-pro.

En tijdelijk. tja, ik ben zelf ook maar tijdelijk op deze planeet  ;D
Ooh ik had aangenomen dat je een 4K projector ging aanschaffen, my bad, ik ben niet zo op de hoogte van de typenummers
In dat geval is ie heel erg prima als voorlopig definitieve speler  :tongue2:
Overigens is alles in het leven tijdelijk
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

riwi

#526
Ik ben toch benieuwd naar welke echte 4k speler jij dan bedoelde.

Want ik ben al een poos aan het kijken en zoeken en dit is de eerste 'echte' 4k speler die ik vond. Afgezien van een dikke PC of mac.

Een JVC X5000 kan wel 4k input signaal verwerken en deze via e-shift op 2x 2K weergeven. Wie weet is dat ook al leuk om eens mee te spelen.

Maikel_audionerd

#527
Quote from: riwi on December  2, 2015, 15:09:43
Ik ben toch benieuwd naar welke echte 4k speler jij dan bedoelde.

Want ik ben al een poos aan het kijken en zoeken en dit is de eerste 'echte' 4k speler die ik vond. Afgezien van een dikke PC of mac.

Een JVC X5000 kan wel 4k input signaal verwerken en deze via e-shift op 2x 2K weergeven. Wie weet is dat ook al leuk om eens mee te spelen.
De Sony FMPX10 bijvoorbeeld, dat lijkt mij een Full 4K player, maar ik weet er niet veel van hoor.
Waarschijnlijk zit ik er dan helemaal naast, in dat geval, wil je me dat dan uitleggen als leermomenten voor mij?
Die E-shift techniek lijkt me wel interessant!
PS: de Sony moet je dan wel via internet bestellen (in Azië of America ofzo)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

riwi

#528
Ja die Sony FMPX10 speler is specifiek voor Sony weergevers bedoeld. Dus die werkt volgens mij alleen met een Sony 4K projector of TV samen. En als je minder legaal materiaal wil spelen dan is hij ook niet zo flexibel.
Verder lees ik wel over Android/ARM based spelers maar daar lees ik dan veel over problemen juist met 4k. 't is met al die dingen zo : voor ie uitkomt is iedereen geweldig positief, dan komt ie uit en begint het met de klachten en updates. Na verloop van tijd stopt de support en blijf je zitten met een gebrekkig product.

De HDMI 1.4 spec gaat tot 10Gbit bandbreedte en specificeert geen 4k resoluties.
De HDMI 2.0 spec gaat in principe tot 18Gbit maar er zijn ook veel implementaties die maar tot 10Gbit/s gaan. Als je zo'n beperkte HDMI 2.0 interface hebt kan je 2160p24 aan (in principe max 2160p30). Als je HDR wil (10 of 12 bit) samen met 4k dan heb je die 18Gbit HDMI versie nodig.
Een PC met HDMI 1.4 interface en aangepaste driver software kan wel 2160p24 uitsturen (bv Intel CPU Haswell/Skylake onboard video). Daarom had ik al wel gekeken naar Kodi/XBMC op een Intel NUC platform bijvoorbeeld. Maar ook dat heeft een hoog hobby gehalte.

Volgens mij is deze VTEN een van de eerste 4K (tot 10Gbit modes) players die naast AVC ook HEVC kan decoderen en die niet op Kodi gebasseerd is maar met behulp van de Sigma processor de decoding/scaling zaken doet.

Ik heb gisteravond wat clips geprobeerd (gedownscaled naar 1080p24). het meeste AVC 4K materiaal doet het perfect. HEVC op hoge bitrate hapert. HEVC op +- 20Mbit doet het prima. Ik heb 1 AVC 4k clip met piek rates van rond de 120Mbit, en dat trekt hij toch ook niet.
Dus wat dat betreft is het misschien toch een tussenoplossing. Maar wel een leuk experiment en voor 190 euro een mooi spelertje met leuke features.
Zonder projector kan ik de beeldkwaliteit niet goed vergelijken tussen de Dune en de VTEN, maar op de 46" Samsung TV ziet de VTEN er best mooi uit. De Dune oogt iets softer denk ik.

En over de e-shift :
Met echt 4k heb je 3840x2160 = +- 8 miljoen pixels.
Met FullHD/2k heb je 1920x1080 = +- 2 miljoen pixels
Met e-shift beeld men 2x een FullHD plaatje af diagonaal verschoven zodat je 2x 2 miljoen pixels beschrijft.
Dat kan je doen met een fullhd signaal, dan upscale en sharpen je het beeld wat. Of je kan het doen met een 4k signaal en dan zal je wat resolutie verliezen (8 miljoen -> 4 miljoen pixels) maar het zou scherper ogen en meer details laten zien zeggen ze in de tests.

Wie weet, je kan 't ook uit zetten.

williams

Hoi Rich het is inderdaad snel gegaan met de verkoop van je Sony ,maar de prijs was ook erg scherp .
Ik ben benieuwd voor welke beamer je gaat kiezen en of deze ook de scherpte gaat benaderen van je VW 95 .
Zelf ga ik zaterdag nog een keerr bij Werner kijken ,maar mijn keuze staat al zo goed als vast .
Ik was op de homecinema beurs al erg onder de indruk van de Jvc X5000 en dan met name het contrast en lichtopbrengst .
Veel plezier met welke aankoop je ook gaat doen.
Gr .Williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Maikel_audionerd

Beetje belachelijke marketingtruck van Sony dan zeg  :omg:
Duidelijk verhaal, dank je wel
Interessante techniek zeg, die E-shift. Dat leg je mooi kort en krachtig uit
Ik neem aan dat je je nieuwe beamer wel kunt 'voeden' met een full-4K signaal (zoals ik nu mijn 720p beamer aanstuur met 1080p). In dat geval kun je je 4K materiaal al afspelen als je je nieuwe beamer-speeltje hebt  :pompom:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kjelt

#531
Quote from: riwi on December  2, 2015, 17:00:07
De HDMI 1.4 spec gaat tot 10Gbit bandbreedte en specificeert geen 4k resoluties.
Jawel,  4096x2160p@24Hz:  https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

QuoteMet echt 4k heb je 3840x2160 = +- 8 miljoen pixels.
Nou dat is dus nogal verwarrend want al die termen worden door elkaar gebruikt maar de Sony 4k projectoren hebben 4096x2160 en HDMI support die resolutie ook  ;)
Daarnaast worden UHD , 4k en 2160p allemaal door elkaar gebruikt ook voor 3840x2160 resolutie, het is weer een puinhoop  ;D

ik zeg altijd (maar misschien wel fout ) 4k = 4096x2160 en 2160p is  3840x2160

papaleo

#532
Ik heb al een tijdje een Sony FMP-X5 mediaplayer,das de Europese tegenhanger van de X10,de X10 is voor de Amerikaanse markt bedoelt,daar zit ook een hdd ingebouwd,'volgepropt' met 4K Sony content.
En je heb wel gelijk wat betreft de kieskeurigheid van deze speler deze is echt helemaal dichtgetimmerd door Sony,speelt alleen maar materiaal af wat door en met Sony is gefabriceerd.
Waar ik de X5 eigenlijk meer voor gebruikt is voor Netflix,daar kan ik via deze speler, èn het aangeboden 4K materiaal mee bekijken,èn ook nog eens in 5.1 Surround,dat vind ik een groot pluspunt van deze speler.

Daarnaast heb ik sinds kort een Zidoo X6Pro,deze Android/4K speler heeft dan wèl HDMI 2.0 onboard,maar speelt dan weer/nog geen HEVC materiaal af.....pffff!
Heb dan al wel veel ander 4K materiaal mee bekeken waaronder ook AVC/4K content,en deze afgespeeld met een bitrate >100,dat speelt die wel weer fluitent af.  :worship:
Maar ook deze speler heeft nog een lange weg te gaan....
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

riwi

#533
Quote from: williams on December  2, 2015, 17:36:52
Ik was op de homecinema beurs al erg onder de indruk van de Jvc X5000 en dan met name het contrast en lichtopbrengst .

Ik denk dat het voor mij ook de X5000 wordt. Moet alleen nog even wachten tot ze beschikbaar zijn. Grobi had hem nu wel op demo maar de levertermijn was nog niet duidelijk. Plots staan ze op de stoep zei hij dus hij kon niks beloven over wanneer. Ik ga er vrijdag naartoe, er is vrijdag/zaterdag een soort 'open' inloop dag. Vrijdag zelfs tot 22:00. Hopelijk heb ik er een voor kerst. Ik mis de projector nu al  ;D
Let ook even op de bright corners. Want ik las ergens dat 'een X7000' daar last van had.


Quote from: papaleo on December  2, 2015, 19:44:11
Daarnaast heb ik sinds kort een Zidoo X6Pro,deze Android/4K speler heeft dan wèl HDMI 2.0 onboard,maar speelt dan weer/nog geen HEVC materiaal af.....pffff!
Heb dan al wel veel ander 4K materiaal mee bekeken waaronder ook AVC/4K content,en deze afgespeeld met een bitrate >100,dat speelt die wel weer fluitent af.  :worship:
Maar ook deze speler heeft nog een lange weg te gaan....
Ja die Zidoo had ik over gelezen ja. Die klinkt ook wel goed. Maar de popcorn is net iets traditioneler, dus meer ala Dune. Ach de holy grail is nog niet gevonden. Wel goed dat ie de +100 mbit AVC file wel aan kan. Ik wil nu wat clips gaan downloaden om uit te testen. Je ziet ook steeds meer series in 2160p voorbij komen. Met zo'n X5000 kan ik met 1 voetje in de 4k wereld. Hopelijk komt er een HDMI bord beschikbaar voor in de Classe om 4k pass through mogelijk te maken. Een rep van Classe op AVS zei dat als Classe een andere processor zou maken die 4k kan dat ze dan ook een bord voor de SSP800 zouden maken. En die processor is aangekondigd/in ontwikkeling. En tot die tijd maar aanpassen / extra kabeltje leggen.

Quote from: Kjelt on December  2, 2015, 19:06:31
Jawel,  4096x2160p@24Hz:  https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
Dat wist ik niet. Dan zou theoretisch de SSP800 ook passthrough  moeten kunnen van 2160p24. Want als het onderdeel uitmaakt van HDMI 1.4 dan moet ie het kunnen. Echter Dave Nauber van Classe zei in dat interview dat ie het niet kon.
Als ik de X5000 heb dan kan ik het testen. En als ie het wel doet dan zal ik hem een persoonlijke mail sturen ;)

Quote from: Kjelt on December  2, 2015, 19:06:31
Nou dat is dus nogal verwarrend want al die termen worden door elkaar gebruikt maar de Sony 4k projectoren hebben 4096x2160 en HDMI support die resolutie ook  ;)
Daarnaast worden UHD , 4k en 2160p allemaal door elkaar gebruikt ook voor 3840x2160 resolutie, het is weer een puinhoop  ;D

ik zeg altijd (maar misschien wel fout ) 4k = 4096x2160 en 2160p is  3840x2160
Eigenlijk is 2K de bioscoop resolutie met 2048 breed en hoogte al naar gelang de film aspect ratio. En 4k is 4096 breed met de hoogte de hoogte van het beeld van de film (meestal 21x9).
Pas bij 4k worden de bioscoop termen en de homecinema termen 2160p door elkaar gebruikt. De Sony projectoren hebben kwa paneel ook 4096x2160 dacht ik. Maar dat paneel is niet 16x9 dus wat heb je daar aan als al je dragers een 16x9 signaal voeren.

Ik probeer altijd 2160p te zeggen, net als we het altijd over 1080p hebben.

Kjelt

Dat de Classe 10Gb transceivers heeft en dus in theorie 2160p24 kan doorgeven wil nog niet zeggen dat de overlay (osd) er ook mee overweg kan. Testen en zien wat er gebeurt.

Teejoo


riwi

Quote from: Teejoo on December  4, 2015, 19:16:17
En, hangt 'ie al?  ;D :devil:

Nee de X5000 is nog niet leverbaar / Auf Lager. Ik krijg een belletje als er 1 binnenkomt. Hopelijk snel  ;D

Wit of zwart maakt me niet uit. Ik vind alleen die RS modellen met gouden lensring een beetje te veel blingbling   :hehe:

Teejoo

Quote from: riwi on December  4, 2015, 23:13:08
Nee de X5000 is nog niet leverbaar / Auf Lager. Ik krijg een belletje als er 1 binnenkomt. Hopelijk snel  ;D

Wit of zwart maakt me niet uit. Ik vind alleen die RS modellen met gouden lensring een beetje te veel blingbling   :hehe:
Hoe was hij nou qua bewegingsscherpte vergeleken met de Sony?

Kjelt

Vergelijkbaar, de Sony was iets beter lees smoother maar het verschil is nu minimaal geworden.

riwi

'vroeger' met de JVC HD350 had je ook dat het beeld bij een pan leek op te breken. Dat zie je nu niet meer gebeuren. Je ziet misschien tijdens een pan wel wat artifacts, maar het beeld blijft wel 'heel'. Bij de Sony zie je bij zo'n pan iets minder artifacts en loopt de pan nog iets soepeler.
@teejoo : we hadden in deze thread de ervaringen ook beschreven : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155029.0

hifiman

Quote from: riwi on December  5, 2015, 13:03:18
'vroeger' met de JVC HD350 had je ook dat het beeld bij een pan leek op te breken. Dat zie je nu niet meer gebeuren. Je ziet misschien tijdens een pan wel wat artifacts, maar het beeld blijft wel 'heel'. Bij de Sony zie je bij zo'n pan iets minder artifacts en loopt de pan nog iets soepeler.
@teejoo : we hadden in deze thread de ervaringen ook beschreven : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155029.0
Als ik het goed gezien heb is dat met name te danken aan nu in de projector geintegreerde interpolatie technieken dan aan de panelen in de projector. Of is jouw ervaring anders?

riwi

Quote from: Audioloog on December  6, 2015, 13:54:04
Als ik het goed gezien heb is dat met name te danken aan nu in de projector geintegreerde interpolatie technieken dan aan de panelen in de projector. Of is jouw ervaring anders?

Ja dat denk ik wel ja. Alsof ze net als met SVP (60p) de panelen intern met 48p of 72p aansturen. En daarnaast een tussenbeeld berekening. Als ik hem heb wil ik ook wel zonder de CMD/FI spelen om te zien of de pans dan ook vloeiender zijn dan bv bij de HD350 zonder SVP.

De Popcorn speelt de meeste 4k clips die ik vind wel prima. Slechts een enkele zeer hoge bitrate clip kan hij niet aan. Da's dus wel prima.

dvd-fan

En hoe bevalt het kijken op een gewone tv? Of spaar je de series op?
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

riwi

Quote from: dvd-fan on December  7, 2015, 21:14:50
En hoe bevalt het kijken op een gewone tv? Of spaar je de series op?
Robin

tja dat is afzien  :nopompom:
Ik heb series waarvoor de beeldkwaliteit minder belangrijk is of waarvan ik niet zo'n goede versie heb. Die kijk ik nu op de 46" TV en dan ga ik er +- 1.5 meter vanaf zitten. Die Samsung van zo dichtbij verdient niet de schoonheids prijs maar is wel erg scherp en helder.
New Girl, Big Bang Theory lag ik nog mee achter. En Haven kan ik ook wel kijken op het kleine scherm.

Homeland en Fargo kijk ik altijd gelijk als ze er zijn. En ben nu met Jessica Jones begonnen. Is ook leuk.

Fox

Quote from: riwi on December  2, 2015, 20:57:01

Dat wist ik niet. Dan zou theoretisch de SSP800 ook passthrough  moeten kunnen van 2160p24. Want als het onderdeel uitmaakt van HDMI 1.4 dan moet ie het kunnen. Echter Dave Nauber van Classe zei in dat interview dat ie het niet kon.


Ik ben bang van niet...

http://bwgroupsupport.com/faqs/classe#ssp-800

Can the HDMI 1.4 version of the SSP-800 handle 4K video?

No. 4K video (sometimes called 4K2K) will involve a similar leap in technology as occurred in the transition from DVD to Blu-ray. It will involve a completely different type of media because Blu-ray Discs don't have the capacity to store the data required for full length movies with 4K video. A 50GB Blu-ray Disc could store approximately 30 minutes of 2D video at the 4K resolution. New recordings, players and displays are all required before the SSP will ever be asked to pass 4K video.

Kjelt

Vreemd antwoord van Classe, eigenlijk zeggen ze dat niet de SSP de bottleneck is maar dat er nieuwe displays en bronspelers moeten zijn voordat de SSP dat aangeboden kan krijgen.
Dat is dus achterste voren redeneren.
Nu we 4k mediaspelers en displays hebben is en blijft de vraag of de SSP dit kan doorgeven, ik zelf denk dat zonder OSD 24fps in theorie zou moeten kunnen maar ik weet niet of de overlay chips dan roet in het eten gaan gooien.
Eigenlijk zegt Classe dat ze het niet garanderen omdat ze het niet hebben kunnen testen. Oude informatie dus, vandaag de dag kunnen ze het best testen.

Kjelt

Riwi ik zie dat je op het AVS forum ook aktief bent dus dit zul je al wel hebben gelezen:
http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/980916-official-classe-ssp-800-thread-210.html#post39566138
Quote
I got confirmation today from Classe that a 4K upgrade will only be available for the Sigma SSP, and that a new unit will replace the SSP-800. 
Verderop staat een betaalbare work-around:
Quote
There is an easy solution to this problem that cost about $90. All you need is to buy a HDMI 2.0 HDCP 2.0 switcher such as "Panlong 3-Port HDMI 2.0 Switch Switcher with IR Remote Control (3 In 1 Out) with HDCP 2.2, 4K at 60 / 30, 3D, 1080P, 1440P Support"
and a HDMI 2.0 HDCP 2.0 splitter such as "Panlong HDMI 2.0 Splitter 1 In 2 Out 2-Port Amplifier with HDCP 2.2, 4K at 30Hz (2160P), 3D, 1080P Support with EDID Control"
Hook up one of the two HDMI out from the splitter to TV/projector and the other to the SSP 800 and you have a system that supports 4k. Use switcher to deal with multiple HDMI inputs right before the splitter. It's a pretty straight forward set up.

riwi

#547
Nee had ik nog niet gelezen. Eerder in de thread werd aangegeven door een rep van Classe dat er wel een upgrade zou komen.

Maar nu is er dus kennelijk ander nieuws en komt er geen upgrade.

Ik zou het nog steeds mooi vinden als ze binnen HDMI 1.4 de 2160p23.976 wel zouden doorlaten. Evt zonder overlay video.


@Fox : ja dat is simpel gezegd ja. Geen 4k support. Maar voornamelijk vanwegen de HDMI2.0 volgens mij. En binnen HDMI 1.4 zijn er dus ook een paar 2160p modes die wel ondersteund zouden kunnen worden. evt. dmv een software update.

Kjelt

Quote from: riwi on December  8, 2015, 11:34:06
Ik zou het nog steeds mooi vinden als ze binnen HDMI 1.4 de 2160p23.976 wel zouden doorlaten. Evt zonder overlay video. 
Kun je dat nu testen met je nieuwe PCH?

riwi

De PCH downscaled nu alles naar 1080p omdat de TV erachter ook slechts 1080p aan kan.
Misschien dat als ik de output op 4k zet dan wordt de TV wel zwart, maar zou ik op het status menu van de SSP kunnen zien wat hij er van maakt.