riwi's woonkamer hometheater

Started by riwi, January 16, 2011, 23:03:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sonic Circle

Volgens mij heeft Frank de high lamp mode niet gecalibreerd, want de kleuren zagen er wel wat intenser uit. Vooral geel, als ik het me goed herinner.
Jammer dat die mode niet direct mee is gecalibreerd.

Ga zo de lamp loshalen en schoonmaken. Hartelijk dank voor de tip! Benieuwd naar het resultaat.

CoSo

Quote from: Sonic Circle on August  9, 2011, 19:06:02
Volgens mij heeft Frank de high lamp mode niet gecalibreerd, want de kleuren zagen er wel wat intenser uit. Vooral geel, als ik het me goed herinner.
Jammer dat die mode niet direct mee is gecalibreerd.

Ga zo de lamp loshalen en schoonmaken. Hartelijk dank voor de tip! Benieuwd naar het resultaat.
Ik zal er ook denken bij de kalibratie  ;)

hifiman

Quote from: Sonic Circle on August  9, 2011, 19:06:02
Ga zo de lamp loshalen en schoonmaken. Hartelijk dank voor de tip! Benieuwd naar het resultaat.
Bij mijn 350 was het lampglas nauwelijks vies maar hielp het juist enorm om het dunne glaasje in de projector schoon te maken. Dit even ter info  ;)

riwi

Quote from: Audioloog on August 10, 2011, 09:43:59
Bij mijn 350 was het lampglas nauwelijks vies maar hielp het juist enorm om het dunne glaasje in de projector schoon te maken. Dit even ter info  ;)

Ik denk dat als je de lamp er uit hebt dan je dan zeker even met een lamp naar binnen moet schijnen en kijken of het binnenglas ook vies is. Ik heb dat inderdaad ook schoongemaakt. Maar ik wilde dat niet 'standaard' aanraden omdat je dit glas natuurlijk zeker niet stuk wil maken, en het is ook een stuk dunner en kwestbaarder. Als je de lamp kapot zou maken zijn de onkosten nog te overzien, maar bij de binnenkant is dat minder prettig.

riwi

Quote from: Sonic Circle on August  9, 2011, 19:06:02
Ga zo de lamp loshalen en schoonmaken. Hartelijk dank voor de tip! Benieuwd naar het resultaat.

Is het nog gelukt allemaal? Was ie vies en zag je verbetering?

Sonic Circle

Is er niet meer van gekomen helaas, drukke week met mijn zaak. Moet veel voorbereiden.
Hopelijk later deze week. Zal jullie zeker informeren!

riwi

Quote from: Sonic Circle on August 10, 2011, 21:28:08
Is er niet meer van gekomen helaas, drukke week met mijn zaak. Moet veel voorbereiden.
Hopelijk later deze week. Zal jullie zeker informeren!

Geen haast hoor, ik was alleen benieuwd  :) Ik ben de laatste (en komende) weken ook meer dan 50 uur per week aan het werk dus dan zakt de hobby een beetje weg helaas.

Sonic Circle

Lamp net schoongemaakt. Was behoorlijk vies/smoezelig. Ga zo ook het binnenglas even voorzichtig proberen te poetsen. Volgens mij gaat dit best wat verschil maken weer.

Impressies volgen later.

riwi

#258
Mooi, ik ben benieuwd.

Er was overigens een HD350 tread waar williams dit phenomeen ook heeft beschreven. daar stonden ook verdere tips voor het schoonmaken in.
Even zoeken..
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=83966.msg1679702#msg1679702

Sonic Circle

Verschil is echt significant! Bedankt voor de tips, meer had ik niet kunnen wensen van een 'onderhoudsbeurt'.
Het beeld heeft duidelijk meer punch en lijkt ook weer wat scherper.

riwi

Gisteravond weer eens een uitgebreide meet&greet gedaan.

Ik had Sauron al eens ontmoet toen we een paar jaar geleden samen reden naar Grobi voor een beamertreffen in Kaarst. Nu wilde Sauron graag eens zijn Oppo BDP83 Nuforce vergelijken met mijn BDP95. En dan wel specifiek via de XLR uitgang van de 95 omdat Saurons Pathos analoge 5 kanaals buizenversterker een mooie XLR input scheen te hebben. Gisteren ben ik dus na mijn werk een stukje omgereden met de 95 in de kofferbak en bij Sauron aan de eettafel aangeschoven voor een lekkere maaltijd :)
Daarna hebben we mijn Oppo 95 aangesloten en afwisselend CD's gespeeld op zijn Oppo 83 Nuforce en mijn Oppo 95. Ik was zelf ook erg benieuwd naar de vergelijking. Sauron heeft mooie Zingali hoorn speakers rondom op een 5 kanaals analoge Pathos buizenversterker.
Maar goed, de vergelijking dus. We begonnen met de 95 om het geluid in ons op te nemen. Daarna dezelfde CD in de 83NF gelegd. Telkens om en om. Er was toch wel behoorlijk verschil vond ik.  De 95 speelde via XLR luider dan de 83NF via cinch maar dat hebben we ongeveer terug gedraaid met de volume regelaar van de Pathos. Als ik het moet omschrijven vond ik de 95 iets ruimtelijker, iets losser en iets gedetailleerder. Lettend op het hoog misschien wat scherper, meer edgy. De Nuforce was meer laid back, rustiger, iets minder gedetailleerd, maar de bass was juist iets prominenter aanwezig zonder boemerig te zijn, dwz bass loopjes waren op de nuforce gewoon duidelijker te onderscheiden en leken wat strakker en lager te klinken. We hebben natuurlijk verschillende CD's geluisterd, en het verschil was op de ene CD meer aanwezig dan op de andere. Maar in principe hoorde ik bovenstaande wel telkens terug.
m.a.w. Er was behoorlijk verschil maar we vonden het allebei erg moeilijk om een voorkeur uit te spreken. Ik denk dat ik de 95 iets mooier vond, maar Sauron merkte terecht op dat je van het 'meer gedetailleerde' misschien wel eerder luistermoe wordt dan de mooie smoothe, meer laid back sound die de Nuforce weergaf. Dat en de wat prominentere bassweergave deed Sauron besluiten dat hij de 83 Nuforce eigenlijk mooier vond. In ieder geval zou ik, als ik een 83 Nuforce had niet direct besluiten om de switch naar een 95 te maken. tenminste niet omwille van de stereo performance.

Met een DVDAudio was het verschil minder, ik vergiste me zelfs in welke er nou precies draaide. Ook met Bluray moest ik goed kijken welke er actief was, kwa beeld heb ik geen verschil kunnen ontdekken in deze test. (Sauron heeft net als ik een JVC HD350).

Aan het einde hebben nog even mijn usb diskje in de BDP95 gedaan. Ik heb een schijfje gevuld met mijn naar FLAC geripte CDs en wat bluray rips ook. Deze had ik nog van de compatibiliteits test die ik laatst heb gedaan. Dus deze functionaliteit even aan Sauron gedemonstreerd. Het gemak van met de AB door je CD verzameling kunnen wandelen en nummers kiezen is toch wel erg fijn. Bovendien klinkt de 95 met flac  files minstens net zo goed als met originele CD's.

Eind van de avond heb ik nog Saurons mooie JPS XLR interlinks meegekregen voor een uitgebreide test thuis. Ik heb nu een goedkope XLR van Cardas. Kijken of die duurdere JPS in mijn set veel verbetering zal geven.

@Sauron bedankt voor de ontvangst en het lekkere eten :) Je bent zeker welkom om een keer bij mij te komen luisteren binnenkort. We moeten maar even een datum prikken.

vik

Leuk stukje Riwi. Is de 95 al goed ingespeeld?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

riwi

Quote from: vik on August 17, 2011, 23:26:56
Leuk stukje Riwi. Is de 95 al goed ingespeeld?

Ik heb hem nu een maand ongeveer (iets meer). Ik vind hem al lekker klinken hoor :) Ik heb hem niet bewust 'ingespeeld' met een disk. Ik speel gewoon regelmatig film, series en muziek af. Ik gebruik wel meer file based spul dan disken met de 95.

Ik herken wel verandering bij het warm worden (zeg maar na een uur spelen), maar in het 'leven' van de speler weet ik niet of er na een tiental uren spelen nog wel wat veranderd.

fugazi_2009

Quote from: riwi on August 17, 2011, 21:28:50
Bovendien klinkt de 95 met flac  files minstens net zo goed als met originele CD's.

Uitgaande van goed geripte flac's hebben een hoop mensen zelfs het idee dat die het daarmee beter doet dan de originele CD's!
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Kjelt

Quote from: fugazi_2009 on August 18, 2011, 08:57:25
Uitgaande van goed geripte flac's hebben een hoop mensen zelfs het idee dat die het daarmee beter doet dan de originele CD's!
Vind je dit vreemd of is dit je mening? Want het is erg logisch, optische media en hun techniek is altijd een compromis geweest. Ze zijn verre van ideaal en alleen destijds uitgevonden omdat dezelfde hoeveelheid solid state geheugen veel te duur was en dus als consumenten artikel onbruikbaar.

HTip

Leuk verslag! Goed om te weten dat die oude trouwe 83 nog prima mee kan. Zeker een gemodificeerde...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

fugazi_2009

Quote from: Kjelt on August 18, 2011, 09:00:45
Vind je dit vreemd of is dit je mening?

Geen van beide. Was puur zoals het er stond, zonder waarde oordeel. Maar je redenatie kan ik goed volgen. Zelf vind ik ook erg prettig omdat het natuurlijk veel gemakkelijker is om even een andere directory te openen ipv een disc te moeten wisselen.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

riwi

Quote from: HTip on August 19, 2011, 20:06:14
Leuk verslag! Goed om te weten dat die oude trouwe 83 nog prima mee kan. Zeker een gemodificeerde...

Yep, Thanks. Echter ik moet er wel bij zeggen dat ik denk dat het een smaak kwestie is of je het gedetailleerde van de 95 of het smoothe van de 83NF verkiest. De keuze is niet eenvoudig dus dat geeft al wel aan dat ze aan elkaar gewaagd zijn.

riwi

Heb vanmiddag weer wat uitgebreider zitten te luisteren en vergelijken tussen de geleende JPS LABS the superconductorQ met mijn instap Cardas crosslink XLR kabels. Tevens wat geswitched met mijn cinch Nordost Blueheaven interlinks.

Als ik mijn nordost blueheaven cinch met de Cardas XLR vergelijk heeft de Nordost meer ruimte en openheid, het beeld is groter maar wel wat diffuus en een beetje fuzzy. Ik heb altijd gedacht dat dat "3D" was in stereo.
Als ik dan de Cardas op zet is het stereo beeld een stukje kleiner, maar is er wel meer focus. Dwz je kan beter pinpointen, maar het geheel speelt zich meer binnen de driehoek van de speakers af dan er boven of ervoor. Audioloog was hier laatst en zei na 30 seconden luisteren (langer ging niet ivm andere non stereo HTforummers :) op bezoek ) dat ie de Cardassen eigenlijk mooier vond dan de Nordost'en juist vanwege de mooiere focus.

Dan zet ik de JPS LABS the superconductorQ ertussen en dan heb ik wel het 3D van de Nordost, het grote opene heldere gedetailleerde 3D beeld, maar tegelijk ook de focus. Zelfs nog meer focus dan met de Cardas'en. Erg mooi dus.

Kijken of Sauron ze wil verkopen  ::) Anders moet ik wel verder zoeken naar andere XLR kabels want ik weet wel dat ik de set nu beperk met de Cardassen.

riwi

Vanavond een trigger kabeltje voor de velodyne in elkaar geflanst. female db9 pin 7 en 9 naar minijack. In het velodyne menu ingesteld dat ie met trigger aan/uit moet gaan en dat werkt nu dus ook prima. Erg handig : zodra de Classe aan gaat volgt de eindversterker en subwoofer onmiddelijk via de trigger. Moet het kabeltje nog een beetje wegwerken, maar ik vind het erg handig zo.

De XLR kabel van Sauron heb ik overgenomen nu. Vanavond het geld overgeboekt :)

JPS Superconductor Q XLR : website :  http://www.jpslabs.com/superconductor_q.shtml



hifiman

Quote from: riwi on August 21, 2011, 17:47:22
Audioloog was hier laatst en zei na 30 seconden luisteren (langer ging niet ivm andere non stereo HTforummers :) op bezoek ) dat ie de Cardassen eigenlijk mooier vond dan de Nordost'en juist vanwege de mooiere focus.
Klopt! In mijn oortjes is het ruimtelijke van de Nordost meer een soort "effect" en vind ik de Cardas natuurlijker klinken en met meer "texture", maar dat is ook maar een mening natuurlijk.  :)

Quote from: riwi on August 21, 2011, 17:47:22
Dan zet ik de JPS LABS the superconductorQ ertussen en dan heb ik wel het 3D van de Nordost, het grote opene heldere gedetailleerde 3D beeld, maar tegelijk ook de focus. Zelfs nog meer focus dan met de Cardas'en. Erg mooi dus.
Top dat je iets gevonden hebt wat beide combineert  :pompom:

Quote from: riwi on August 21, 2011, 17:47:22
Kijken of Sauron ze wil verkopen  ::) Anders moet ik wel verder zoeken naar andere XLR kabels want ik weet wel dat ik de set nu beperk met de Cardassen.
De crosslink is en blijft een instapkabel, dus ik ben niet echt verbaasd  ;)

Succes met de verdere zoektocht, oftewel de wet van behoud van geld uitgeven aan de hobby  :D

jowi

Quote from: riwi on August 25, 2011, 01:07:39
Vanavond een trigger kabeltje voor de velodyne in elkaar geflanst. female db9 pin 7 en 9 naar minijack. In het velodyne menu ingesteld dat ie met trigger aan/uit moet gaan en dat werkt nu dus ook prima. Erg handig : zodra de Classe aan gaat volgt de eindversterker en subwoofer onmiddelijk via de trigger.
Werkt inderdaad super :)

riwi

Quote from: jowi on August 25, 2011, 08:23:21
Werkt inderdaad super :)

Yep. Ik heb wel een uur zitten te klooien met die goedkope prul connector die ik niet goed op elkaar geschroeft kreeg, maar goed het zit nu en we blijven er vanaf :) Om te testen of ie echt aan staat zet ik het lampje van de velodyne dan even aan (en weer uit) dat werkt niet als ie echt uit staat. Zo weet ik tenminste zeker dat ie wel is aan getriggered.

Kjelt

Quote from: riwi on August 25, 2011, 10:04:20
Yep. Ik heb wel een uur zitten te klooien met die goedkope prul connector die ik niet goed op elkaar geschroeft kreeg, maar goed het zit nu en we blijven er vanaf :) Om te testen of ie echt aan staat zet ik het lampje van de velodyne dan even aan (en weer uit) dat werkt niet als ie echt uit staat. Zo weet ik tenminste zeker dat ie wel is aan getriggered.
Of je zet een film op waarmee het overduidelijk is of ie wel of niet aan staat (U571 oid)  :hehe:
Wat heb jij toch met connectoren  :devil:

riwi

Quote from: Kjelt on August 25, 2011, 10:07:33
Wat heb jij toch met connectoren  :devil:

Ik heb niks tegen connectoren, maar zit met het probleem dat de electroboeren het vertikken hun geleverde spullen fatsoenlijk te documenteren. Ik bedoel 2 stukken plastic en een tiental metalen deeltjes waarvan ik de helft over heb na het in elkaar zetten van de connector omdat ik met de beste wil van de wereld de mechanische constructie van het geheel niet kan doorgronden. En het geklooi met een soldeerbout staat mij op zich al principieel tegen.