wat is een goede betaalbare dB-meter en hoe stel je deze op?

Gestart door THX-UltraII, januari 4, 2011, 20:04:01

Vorige topic - Volgende topic

e-sonic

Tsonge, daar zijn weer heel wat uurtjes buiten de HT's doorgebracht.

een leuke pagina vol met calibrators....

De meeste zijn te beperkt, want zelf afhankelijk van absolute luchtdruk, voorbeeld daarvan is een klasse 0L  waar een barometer bijhoort.

Diegenen, die ik het meest tegenkom en zelf gebruik, zijn de cal200 van larson davis en de 4231 van B&K, dit zijn luchtdruk gecompenseerde 1 Khz 94/114 dB calibrators.
De cal200 is ook onder andere namen te vinden;  
http://www.nti-audio.com/Portals/0/Products/Microphones/NTi_Audio_Precision_Calibrator_Product_Data.pdf

Mijn microfoons gaan in een multi-frequency calibrator   http://www.gracey.com/specifications/bk-4226-s1.htm, maar die staat in een laboratorium...

Overigens zijn die 1 kHz calibrators op veilingen nog wel te vinden voor onder de 500 €  
Een niet gecompenseerde  unit is de bruel en kjaer 4230, ook nog wel te vinden, deze heeft een 1" en een 1/2" aansluiting.

een Duitse leverancier levert microfoons voor HT toepassingen met een gemeten response, dit zijn ecm8000 en aanverwante types.
Zal bij gelegenheid nog wel het adres posten...

http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php?cPath=21_23&products_id=76

THX-UltraII

Best pittig leesvoer Eric, maar wel bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Dus om alles even samen te vatten:

Een microfoon calibrator is professioneel spul dat gebruik wordt door de professionals (volgens mij heb jij, Toine (Thingman), toch zo n calibrator?). Voor metingen die je in je eigen HT ruimte wilt verrichten kom je echter al een heel eind met:

1. een phantoom voeding van 48Hz
waar koop ik zoiets?
2. een pc
3. meetsoftware (bijv. de gratis variant van het HTshack forum)
4. de meest simpele usb geluidskaart
deze goed? http://computer-software.marktplaats.nl/geluidskaarten-en-luidsprekers/402889162-behringer-uca-202-u-control-usb-interface.html?return=eJwljEEKgzAQRe8i6FKNKRUiQeyy9BKpSZtgTIZMpKWld%2B%2BIm%2FnvPz6jBBNfJ9oBBeu5KNCoNNvB5gyiaZYIJtSrSksGr1TGOvjmmNRgYXx7ySqNMseST6zkF09n4l1HqB3hrjLlxwEhPjQeEnbZEqzkp7CtJrmZ6vKiejc2ufA0iUTE%2FU1XAWyyrSBinqM28nRm%2FfVWDL8%2F%2B4U8Kg%3D%3D&df=1&fta=eNotz0FugzAQheG7eMEaYwrmjbhAVfUKyMEOsWrAwiZBjXL32qS7X7N4n0ahxTNAgu2bG%2B7KBUYBnQA7XM8LHfq4gpPjEFVF2oJcxK%2F1FK46gHxESbPHss9msyP9PHAxt80uk9loDRZV4f3el4VfQxxXbfq64e3nV0ZqMK8mw8gmICCRVp96U4FxyaVQXXOcIevLOz60yFFLabozmmuTL6XoulG9Q7ZVXuFpMK5e6TA4s0zxlqEyPwc2q2PIduL0iSdRPRh9%2F%2BedkUKJ5%2Bv1B0l4VuQ%3D&fta_ind=6&fs=1
5. een meetmic. zoals bijvoorbeeld de ECM8000
ben er nog steeds niet achter of de ECM8000 die bij mijn DD18 is geleverd een door Velodyne aangepaste mic is waardoor hij niet te gebruiken is voor een volledige meting maar enkel voor meten van het laag. Volgens een gebruiker op het volgende forum zou Velodyne er een condesator ingebouwd hebben. http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/6797-behringer-ecm8000-sms-1-mic-2.html
En mij is ook nog steeds niet duidelijk of bijv. een ecm8000 ook gebruikt kan worden als dBmeter om je kanalen af te stellen.

jowi

Citaat van: Eric Desart op januari  5, 2011, 22:06:48
Dus ik zou in eerste instantie niet wakker liggen van het calibreren van zo'n microfoon
Het was ook niet mijn bedoeling om dat als 'heel belangrijk' te vermelden, integendeel zelfs. Ik snap zelf ook wel aan dat de bijdrage van een gecalibreerde mic met het niveau van afregelen wat we hier doen, marginaal of zelfs verwaasloosbaar is. Zeker gezien het bereik waar we in werken (0-100Hz ofzo...) de 'afwijkingen' van een dergelijke microfoon worden in de regel groter naarmate de frequentie hoger wordt, dus voor het bereik waar het hier over gaat is het allemaal niet zo spannend.

jowi

Voor het geld zou ik gewoon een Behringer ECM8000 erbij kopen (50 euro) plus een klein 2 kanaal mixertje (ook 50 euro), ben je voor 100 euro klaar:

mengpaneel met mic ingangen:
http://www.rjshop.nl/Behringer-XENYX-802-Mengpaneel/nl/product/15825/

ecm8000:
http://www.rjshop.nl/Behringer-ECM8000-Meetmicrofoon/nl/product/16129/

THX-UltraII

nu begrijp ik er niks meer van, heb ik nu ineens ook een mengpaneel nodig? Waarvoor dat dan?

Niet actief

Citaat van: THX-ultraII op januari  6, 2011, 10:20:37Een microfoon calibrator is professioneel spul dat gebruik wordt door de professionals (volgens mij heb jij, Toine (Thingman), toch zo n calibrator?).

Nee hoor, ik doe het vooralsnog zonder...

jowi

Citaat van: THX-ultraII op januari  6, 2011, 10:32:00
nu begrijp ik er niks meer van, heb ik nu ineens ook een mengpaneel nodig? Waarvoor dat dan?
Er zit een fantoomvoeding IN het mengpaneel ingebouwd... ik zou niet weten waar ik een losse voeding zou moeten kopen... en zeker niet voor minder geld. Dat mengpaneel krijg je er gratis bij :D

THX-UltraII

duidelijk. Voldoet ieder mengpaneel met een mic ingang en uitgang? (of heb je maar een van deze 2 nodig?)

Interficior

Citaat van: jowi op januari  6, 2011, 10:46:04
Er zit een fantoomvoeding IN het mengpaneel ingebouwd... ik zou niet weten waar ik een losse voeding zou moeten kopen... en zeker niet voor minder geld. Dat mengpaneel krijg je er gratis bij :D
Er zijn externe geluidskaarten te koop met fantoomvoeding. Zelf heb ik een Behringer MIC100. Maar ik zal die link eens opsnorren.

http://www.thomann.de/nl/miditech_audiolink_ii.htm

http://www.rjshop.nl/Behringer-MIC100-Tube-Ultragain/nl/product/15913/
Take it or lease it

jowi

Jodokus

Citaat van: jowi op januari  6, 2011, 10:46:04
Precies. Ik heb hier een Xenyx-502, nog iets goedkoper, let er wel op dat je de nieuwste uitvoering kiest, de eerste series hebben geen fantoomvoeding en daar gaat het nu juist om. Ik gebruik er een UCA200 bij, werkt prima, ik geloof dat de UCA202 de opvolger is. Adresjes (hopelijk niet tegen de forumregels): http://www.peterverspuy.nl/, http://www.musicstore.de/ en de eerder genoemde http://www.rjshop.nl/.

En de ECM8000 prik je rechtstreeks in de Xenyx, in principe heb je geen xlr kabel nodig.
Tag McLaren AV32R192-bp 7.1 DP | Meridian 558.2 | Tag McLaren DVD32FLR | Oppo BDP-83SE NuForce | Humax iHDR-5050c | Pioneer PDP-428XD ISF | B&W 804S, HTM4S, 805S | Velodyne SPL-1200R | Bekabeling: Nordost, Canare, Siltech, Mark Grant | Stroom: AudioConnexion | Logitech Harmony 900

THX-UltraII

Citaat van: Jodokus op januari  6, 2011, 10:56:44
Precies. Ik heb hier een Xenyx-502, nog iets goedkoper, let er wel op dat je de nieuwste uitvoering kiest, de eerste series hebben geen fantoomvoeding en daar gaat het nu juist om. Ik gebruik er een UCA200 bij, werkt prima, ik geloof dat de UCA202 de opvolger is. Adresjes (hopelijk niet tegen de forumregels): http://www.peterverspuy.nl/, http://www.musicstore.de/ en de eerder genoemde http://www.rjshop.nl/.

hoe weet je of het de eerste of tweede serie is?

Interficior

Take it or lease it

THX-UltraII

Interficior

Take it or lease it

Jodokus

Citaat van: THX-ultraII op januari  6, 2011, 10:58:16
hoe weet je of het de eerste of tweede serie is?
Ik zou even de specs op de site van de winkel bekijken (en bewaar even een afdrukje voor het geval ze toch de verkeerde versie sturen), of er een emailje aan wagen. Op (mijn) doos staat "Now with phantom power", maar dat zie je natuurlijk pas als hij op de deurmat valt.
Tag McLaren AV32R192-bp 7.1 DP | Meridian 558.2 | Tag McLaren DVD32FLR | Oppo BDP-83SE NuForce | Humax iHDR-5050c | Pioneer PDP-428XD ISF | B&W 804S, HTM4S, 805S | Velodyne SPL-1200R | Bekabeling: Nordost, Canare, Siltech, Mark Grant | Stroom: AudioConnexion | Logitech Harmony 900

THX-UltraII

Citaat van: Jodokus op januari  6, 2011, 11:09:21
Ik zou even de specs op de site van de winkel bekijken (en bewaar even een afdrukje voor het geval ze toch de verkeerde versie sturen), of er een emailje aan wagen. Op (mijn) doos staat "Now with phantom power", maar dat zie je natuurlijk pas als hij op de deurmat valt.

ik heb gebeld naar iemand die m tweedehands heeft staan. Hij heeft de doos niet meer. Hoe kan hij dit nakijken vraagt hij?

Jodokus

Citaat van: THX-ultraII op januari  6, 2011, 11:13:17
ik heb gebeld naar iemand die m tweedehands heeft staan. Hij heeft de doos niet meer. Hoe kan hij dit nakijken vraagt hij?
Bij die van mij is het aan de buitenkant van het apparaat niet te zien. Ter overweging: als je toch ook een ECM8000 gaat bestellen dan zul je die 3-4 tientjes voor de Xenyx nodig hebben om in aanmerking te komen voor de gratis verzending - maar waar bemoei ik me mee.

morca

wil je mijn oren lenen ;D
ik doe het altijd aardig goed zonder metertje vind ik zelf
vind een db meting een beetje onzin een avondje goed luisteren en je bent een heel eind
daar zullen niet veel mensen het mee eens zijn denk ik
een sweep meting voor de sub kan ik natuurlijk niet zo even in de berhinger zetten

en beetje finetuning na een meting is niks mis mee,
het helpt je op weg maar maakt het niet af denk ik

die meter meet alleen maar,wat zeker wel handig is
maar je oren horen wat er echt gebeurt

Eric Desart

Citaat van: morca op januari  6, 2011, 21:42:25
wil je mijn oren lenen ;D
ik doe het altijd aardig goed zonder metertje vind ik zelf
vind een db meting een beetje onzin een avondje goed luisteren en je bent een heel eind

::) Soms is het beter de waarheid niet te kennen ......
Moet er nog een gouden kabel zijn ? .... Doe er maar 2 .....

En ernstig: Alles hangt af van je verwachtingen en hoe je luistert. Ik heb heel veel waardering voor mensen die een standaard installatie plaatsen en gewoon kunnen genieten van muziek.

En inzake subjectiviteit in luisterbekwaamheid heb ik met meerdere mensen beroepsmatig behoorlijk wat ervaringen gehad.

----------------------------------------------------------

Een verhaaltje:

Een goede ruimte maken is een kruising van meten en luisteren. Ik weet dat je veel dingen niet eenvoudig uit meetresultaten kan duidelijk maken, en dat luisteren een belangrijk onderdeel is. Toch zullen zelfs de beste oren evenzeer falen omdat deze geen duidelijk toetssignaal hebben.
Heb je al eens een kwartiertje naar roze ruis geluisterd?

Ik moest ergens de akoestiek van een mastering ruimte doen.
Ik laat tussentijds op strategische momenten luisteren. De toenmalig studiomanager, zeer thuis in muziek en de muziekwereld, zit aandachtig op een stoel in de sweetspot te luisteren naar door hem gekozen en goedgekende tracks. Hij kijkt heel diepzinnig, ellebogen op zijn bovenbenen, hoofd gesteund op zijn vingers, half geopende ogen. Het typisch beeld van een zeer gefocused persoon.

Na de luistersessie, kijkt hij mij aan en zegt: "Fantastisch, maar ....." en geeft een uitgebreide beschrijving wat er volgens hem toch nog enigszins schort.
We bespreken dit uitgebreid waarbij ik zijn woorden in voor mij fysische begrippen probeer te vertalen.

Een tijd later ga ik hem weer halen, en vraag hem op dezelfde manier naar dezelfde tracks te luisteren wat hij met graagte doet. Ik had zogenaamd een aantal niet direct zichtbare aanpassingen ingewerkt in reactie op zijn opmerkingen.
Weer hetzelfde beeld van een zeer gefocused persoon.

Na een tijd kijkt hij glimlachend op en kijkt mij goedkeurend, goedbedoelend maar trots/fier aan en zegt: "Zie je wel ......, een stuk beter niet?"
Ik glimlachte en liet hem verder gaan, zodat ik ook weer door kon werken.
IK HAD DOELBEWUST, ALS TEST, LETTERLIJK GEEN BAL AAN DIE RUIMTE GEWIJZIGD TUSSEN BEIDE SESSIES.

Er zijn mensen met een, in mijn ogen, haast absoluut gehoor, maar die zijn verdomds zeldzaam.
Ik had dezelfde voor/na test gedaan met een audio engineer die tot de Europese top behoort. Ik heb echt bewondering voor die kerel.
Zijn reactie op diezelfde test: "Eric ...., ik begrijp het niet , ....... ik hoor echt geen verschil."

Indien ik hiervoor de kans krijg is het voor mijzelf en de inrichting op zich belangrijk te weten wie geloof en feitelijkheid uit elkaar kunnen houden.

-----------------------------------------------------

Ik heb destijds het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen gedurende een tijd gevolgd in functie van diverse optredens in Vlaanderen en Nederland.
Doel: Betrokken zalen achteraf doormeten (behoorlijke organisatie), een systematische vragenlijst opstellen voor de muzikanten om alzo te proberen fysische parameters te koppelen aan wat zij als een goede of minder goede akoestiek voor een toekomstig nieuwe repeteerzaal ervaarden.
Nietegenstaande hier topmusici tussen zitten (finalisten en een winnaar van de  koningin Elisabeth wedstrijd), zij allen beroepsmatig continuu met muziek bezig zijn het slechts een relatief kleine minderheid die in staat zijn wat zij "vinden of denken te horen of moeten horen" inzake de akoestiek van zo'n zaal te scheiden van wat zij "echt hoorden" en relatief nuchter konden pointen.
Ik kreeg letterlijk tegengestelde visies en verklaringen op dezelfde fenomenen of veronderstelde fenomenen, waar ik dus fysisch echt niets mee kon. Dit leidde in samenspraak met de orkestleider tot een relatief beperkte selectie van bevraagden.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

AbZ

Citaat van: Eric Desart op januari  6, 2011, 23:14:28
En ernstig: Alles hangt af van je verwachtingen en hoe je luistert. Ik heb heel veel waardering voor mensen die een standaard installatie plaatsen en gewoon kunnen genieten van muziek.

Daar zitten nochthans een hoop musici bij.  Die hebben meestal andere prioriteiten dan apparatuur en inrichting.  De 'vloek' waar zij vaak mee te maken hebben is dat ze niet meer 'alleen voor hun plezier' kunnen luisteren. 

Leuk om iets over je ervaringen met dat volk te lezen.

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: Eric Desart op januari  6, 2011, 23:14:28
::) Soms is het beter de waarheid niet te kennen ......
Moet er nog een gouden kabel zijn ? .... Doe er maar 2 .....

En inzake subjectiviteit in luisterbekwaamheid heb ik met meerdere mensen beroepsmatig behoorlijk wat ervaringen gehad.

----------------------------------------------------------

Een verhaaltje:

Een goede ruimte maken is een kruising van meten en luisteren. Ik weet dat je veel dingen niet eenvoudig uit meetresultaten kan duidelijk maken, en dat luisteren een belangrijk onderdeel is. Toch zullen zelfs de beste oren evenzeer falen omdat deze geen duidelijk toetssignaal hebben.
Heb je al eens een kwartiertje naar roze ruis geluisterd?

Ik moest ergens de akoestiek van een mastering ruimte doen.
Ik laat tussentijds op strategische momenten luisteren. De toenmalig studiomanager, zeer thuis in muziek en de muziekwereld, zit aandachtig op een stoel in de sweetspot te luisteren naar door hem gekozen en goedgekende tracks. Hij kijkt heel diepzinnig, ellebogen op zijn bovenbenen, hoofd gesteund op zijn vingers, half geopende ogen. Het typisch beeld van een zeer gefocused persoon.

Na de luistersessie, kijkt hij mij aan en zegt: "Fantastisch, maar ....." en geeft een uitgebreide beschrijving wat er volgens hem toch nog enigszins schort.
We bespreken dit uitgebreid waarbij ik zijn woorden in voor mij fysische begrippen probeer te vertalen.

Een tijd later ga ik hem weer halen, en vraag hem op dezelfde manier naar dezelfde tracks te luisteren wat hij met graagte doet. Ik had zogenaamd een aantal niet direct zichtbare aanpassingen ingewerkt in reactie op zijn opmerkingen.
Weer hetzelfde beeld van een zeer gefocused persoon.

Na een tijd kijkt hij glimlachend op en kijkt mij goedkeurend, goedbedoelend maar trots/fier aan en zegt: "Zie je wel ......, een stuk beter niet?"
Ik glimlachte en liet hem verder gaan, zodat ik ook weer door kon werken.
IK HAD DOELBEWUST, ALS TEST, LETTERLIJK GEEN BAL AAN DIE RUIMTE GEWIJZIGD TUSSEN BEIDE SESSIES.

Er zijn mensen met een, in mijn ogen, haast absoluut gehoor, maar die zijn verdomds zeldzaam.
Ik had dezelfde voor/na test gedaan met een audio engineer die tot de Europese top behoort. Ik heb echt bewondering voor die kerel.
Zijn reactie op diezelfde test: "Eric ...., ik begrijp het niet , ....... ik hoor echt geen verschil."

Indien ik hiervoor de kans krijg is het voor mijzelf en de inrichting op zich belangrijk te weten wie geloof en feitelijkheid uit elkaar kunnen houden.

-----------------------------------------------------

Ik heb destijds het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen gedurende een tijd gevolgd in functie van diverse optredens in Vlaanderen en Nederland.
Doel: Betrokken zalen achteraf doormeten (behoorlijke organisatie), een systematische vragenlijst opstellen voor de muzikanten om alzo te proberen fysische parameters te koppelen aan wat zij als een goede of minder goede akoestiek voor een toekomstig nieuwe repeteerzaal ervaarden.
Nietegenstaande hier topmusici tussen zitten (finalisten en een winnaar van de  koningin Elisabeth wedstrijd), zij allen beroepsmatig continuu met muziek bezig zijn het slechts een relatief kleine minderheid die in staat zijn wat zij "vinden of denken te horen of moeten horen" inzake de akoestiek van zo'n zaal te scheiden van wat zij "echt hoorden" en relatief nuchter konden pointen.
Ik kreeg letterlijk tegengestelde visies en verklaringen op dezelfde fenomenen of veronderstelde fenomenen, waar ik dus fysisch echt niets mee kon. Dit leidde in samenspraak met de orkestleider tot een relatief beperkte selectie van bevraagden.

mooi stukje om te lezen op  mijn reactie,heb er van genoten
ik denk ook heel veel na over hoe iemand muziek hoord of beleefd
en wat voor verschillen men bv hoort in HDtracks dvda of andere HD vorm tov cd
44-16 tegenover 96-24
heb daar zelf ook een leuk topic over lopen met een poll

weet dat het van veel dingen afhangt ,wat voor set,accoustic,wat hoord de persoon in kwestie aan detail
er zijn mensen die geen of weinig verschil horen tussen cd en dvda
ik hoor hier toch echt een berg verschil

daarom wilde ik hier ook aanhalen dat je niet alles kan meten,
en soms je oren moet gebruiken
maar daar hoef ik jou niks over te vertellen
heb wel eens wat van je posts gelezen
jij bent 1 van de accoustic expert,s van het forum

mooie test trouwen bij die iregelsesie
dan val je wel hard door de mand hoor
ik durf ook niet te zeggen dat mijn oren zo goed zijn hoor
maar bepaalde dingen die me stoorde in een cdopname
vond ik bij dvda of hdtrack opeens veel beter
ik zal het eens blind testen als ik visite heb ;)

e-sonic

Citaat van: THX-ultraII op januari  6, 2011, 10:32:00

ik zal voor metingen geen mengpaneel aanraden, ze zijn daar niet voor bedoeld, de response is niet recht, ook bij een toonregeling in de middenstand.

De USB kaart die ik gebruik, heeft geen enkele instelling, maar is bedoeld om mee te meten, zo kunnen de metingen onderling ook beter vergelijkbaar blijven.