Review Chord SPM 1200E

Gestart door garmtz, oktober 10, 2003, 07:49:23

Vorige topic - Volgende topic

Spacebass

CiteerCarver Professional was the first manufacturer to deliver lightweight, smaller amplifiers, the first to use magnetic field power supply technology and the first to deliver a professional power amplifier utilizing a switching power supply.
;)

Hij heeft zich idd uit de pro audio wereld getrokken en is actiever op de "normale" audio consumentenmarkt... sunfire en carveraudio... maar goed we waren een chord aan het testen  ;)  ga ze hopelijk 21 maart aan het werk horen  O0

garmtz

Citaat van: koef op februari 27, 2004, 23:58:55
Mijn achting voor John Franks is groot, omdat hij door het introduceren van PC technologie (de schakelende voeding met name) audio versterkers kan bouwen die lichter, koeler, effectiever en goedkoper kunnen zijn dan traditionele versterkers.

Waarom is een schakelende voeding PC-technologie? Doet de voeding niet veel recht, moet ik zeggen. Lichter en effectiever is de versterker zeker, koeler en goedkoper helaas niet echt... ;D

CiteerAan de andere kant worden PC's met hun schakelende voedingen vaak gezien als een no-go als het om audio toepassingen gaat. Ik ben dan ook benieuwd waarom niemand de aanwezigheid van een hoogfrequent schakelende voeding in de Chord versterkers ter discussie stelt. Is de HF afscherming in de Chord dan zo goed? Indien ja, kunnen we PC's bouwen met een even goede afscherming?

De voeding van de Chord stoort MINDER op de andere aparatuur in dan de traditionele voeding... Inderdaad extreem goed geïsoleerd en door de gebalanceerde voedingslijnen blijft de aarde altijd op nul volt. Door de schakelende voeding heeft de versterker overigens ook minder last van externe stoorinvloeden van het lichtnet en trekt de voeding geen extreme stromen uit het lichtnet bij aanschakelen. Er zijn er weinig die een goede schakelende voeding kunnen bouwen, maar Chord en Linn zijn er twee van.

CiteerEen ander punt is dat ik heel benieuwd ben hoe zo'n Chord in mijn setup zou klinken, en daarom vraag ik me af of ik zo'n apparaat ergens kan huren voor een week? Ik ken geen enkele audio dealer die zulke apparatuur vrijblijvend een week op proef uitleent.

Gewoon contact opnemen met de importeur (http://www.musicmatters.org).

Trouwens jammer dat je zo cynisch doet over kabels. Je weet niet wat je mist. Bovendien hebben wij op dit forum een wat meer open mind dan op zeik-forums als hifi.nl of hear.nl.

eduard

Ook ik ben heel blij met mijn versteker met geschakelde voeding. Het geluid van deze amp vind ik zeer goed, ook wordt de vesterker niet echt warm en gebruikt relatief weinig stroom. De voeding die hier gebruikt wordt is deze van ice een aangepast versie van een B&O voeding.
Zie voor meer info
http://www.acoustic-reality.com/portal.asp
Ik heb zelf de eAR Two power amplifier

R

Citaat van: garmtz op maart  1, 2004, 08:44:14
Er zijn er weinig die een goede schakelende voeding kunnen bouwen, maar Chord en Linn zijn er twee van.Gewoon contact opnemen met de importeur (http://www.musicmatters.org).

Als ik op de link druk, dan kom ik bij een foto ding terecht. Overigens speel ik wel met dezelfde gedachte. Lijkt mij wel lekker combineren. Is het de goede URL?

garmtz

Shorty

Over storende voedingen gesproken..... over Sunfire verscheen in '96 een vernietigende recensie in Bound for Sound, waaruit onderstaand citaat:
CiteerThis was my third Sunfire. I won't go into scads of info on why this is the third Sunfire in my possession for this review. But there is something that you should know before considering its purchase. Although this amplifier has been examined by a number of other audio publications before this one, including the usually meticulous Audio Critic, all of them have missed, or have chosen to ignore one startling aspect of its performance that may disqualify the amp for some AM radio oriented people. I don't know how the Audio Critic missed this as they pride themselves as being the saviors of the audio right wing, but this amplifier employs a switching power supply that runs at a very high frequency, something like the Chord amplifier from England (though in some ways very different). When an amp has such a circuit it tends to radiate energy, sometimes out of the chassis, sometimes back up the power cord into the home electrical system. In either instance it is the obligation of the manufacturer to see to it that it does not radiate energy in such a way that it interferes with the operation of other electrical gear and appliances. The Sunfire is a radio station within your home. It telecasts at 820 on the AM dial (the 3rd harmonic is my guess) and it can be picked up on all the radios in one's home. I know this to be the case as one morning I had the unique pleasure of listening to my turntable situated in the listening room through the clock radio in my bedroom when it was set to 820 AM. Of course this discovery was purely accidental as the only reason I listen to 820 is that it's WSCR Chicago, the best all sports radio station in America.

I contacted Sunfire, told them of the situation, one that they were already fully aware of, and they assured me that the problem had been remedied in production. It has, and it hasn't. Two amps later, I have the Sunfire in the Big Rig and it is still obliterating 820 on the AM dial. Fortunately, everything above and below the designated frequency still comes in rather clearly, though I have to wonder what the FCC thinks of Bob having his own army of mini jamming stations scattered across the country. (Can we somehow point them at Cuba?). But, l still don't understand how the high pride meter reader mags out there missed this one. I guess we sent them to school this time.

Kortom: wie een versterker met een schakelende voeding in huis haalt loopt kans er gratis een draadloze multi-room versterker bij cadeau te krijgen  >:D

VrGr,

Bart J.

garmtz

Aha, ik heb dus toch een receiver gekocht...   >:D

Altijd makkelijk, een bepaalde technologie op basis van 1 merk veroordelen...  ::) 

Shorty

CiteerAltijd makkelijk, een bepaalde technologie op basis van 1 merk veroordelen

Dat zie ik hier dan ook niemand doen.  ???
Maar ik kan me je ongerustheid voorstellen.... :-\

VrGr,

Bart J.

eduard

Ik heb zelf nog nooit dit soort problemen ondervonden. Ook is dit een review uit 96, ik vermoed dat er sinds die tijd veel veranderd is(CE normen verbieden volgens mij deze uit straling, dus zou een CE gekeurd aparataat deze eigenschappen niet mogen hebben). 
En dan is nog steeds de vraag, heeft dit een slechte invloed op de geluids kwaliteit ik vermoed van niet want de AM radio golven zijn zoiezo al overal aanwezig.
Maar dat neemt niemt weg dat ik het wel een leuk stukje tekst vond. En bijna al mijn oude transitor radio wou opzoeken en hoopend dat ik in mijn slaap kamer kon mee genieten van mijn muziek uit de woonkamer zonder de buren lastig tevallen :)

eric_audio

Chord verklaart nadrukkelijk in hun manual dat ze voldoen aan alle Europese Directives aangaande straling. Althans, dat staat in de manual van de SPM 1200B, maar dat zal niet anders zijn bij de 1200E van Garmt.

Eric.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Shorty

Nou, da's beter dan niks. Maar als je nagaat dat er plannen bestaan om het stroomnet te gaan gebruiken voor communicatiedoeleinden....
Als dat al is toegestaan dan kun je nagaan dat die voorschriften niet zo heel veel voorstellen, en hangt er ons nog heel wat ellende boven 't hoofd.

VrGr,

Bart J.

garmtz

Nog even een quote van de Chord website (hij is trouwens vernieuwd onlangs zag ik):

Citeer
All Chord amplifiers have been designed around advanced 'high frequency' power supply technology which was originally developed for use in aerospace, telecommunications and data processing where quality and power is needed but in a very space efficient design.

Some manufacturers recognised the benefits of this type of PSU but couldn't perfect the design for audio applications and although some amplifiers (launched in 1980) were innovative they were also a commercial failure due to electrical noise, poor reliability, high engineering costs and other associated problems.

It took John Franks, founder and chief designer, of Chord Electronics around ten years of perseverance and innovative engineering to overcome the problems of the early power device components and the associated techniques before a true high end product could be developed.

The promise of an audio power amplifier that was compact, rugged, highly efficient, reliable with fast response, good mains input and load tolerance with low acoustic noise was not realised from this concept until 1989, and the launch of the Chord SPM900 stereo power amplifier.

Innovative Technology - Chord High Frequency Power Supply

The Chord power supply is a self-contained, self-monitoring module, which is common to all Chord amplifiers, and is fundamental to their exceptional performance. A sophisticated mains input filter ensures that not only is the power supply shielded exceptionally well from disturbed mains input, but also, and more significantly, the mains itself is completely untouched by emissions from the amplifier. The amplifiers comfortably exceed European Electro magnetic emission standards, which are acknowledged to be the toughest in the world.

In a high frequency power supply the incoming mains is filtered and then rectified to generate a very high voltage DC Supply. This is around 300 to 350 Volts DC, which is far too high to operate audio circuitry, and is still connected to the incoming mains. The resultant D.C. is stored in a bank of high voltage capacitors. It is then chopped using high voltage MOSFETS running at 80kHz. The resultant waveform then passes through a very special ceramic cored high frequency transformer, which is wound with individual multi strand litz wire to avoid copper losses associated with the 'skin effect' at these frequencies. The size of a transformer reduces as operating frequencies increases, so a transformer operating at 80,000 Hz is far smaller than one operating at mains frequency of 50 or 60Hz. The output from the transformer is then rectified once more and passed on to a truly innovative 'Dynamic Coupling' system before final storage in a further massive bank of high voltage capacitors.
On the output of the transformer, very fast rectifiers, a small coil and small capacitors filter and convert the high frequency waveform back to DC, ready for the electronics circuitry to use. By controlling the timing of the switches the output voltage can be held constant or varied, as required, without the need for further inefficient voltage regulators. This processing all happens well above the range of human hearing, which, in principal, should be good for audio circuitry.

Shorty

Mooi, dus de Chord vervult dus niet via het lichtnet. Proficiat, Garmtz!
Staat er ook nog iets over ethervervuiling? Gratis middengolfzender of niet  >:(?

VrGr,

Bart J.

garmtz

Citaat van: Shorty op maart  1, 2004, 17:49:46
Mooi, dus de Chord vervult dus niet via het lichtnet. Proficiat, Garmtz!
Staat er ook nog iets over ethervervuiling? Gratis middengolfzender of niet  >:(?

Hmmm.... Zal eens afstemmen voor je...  :D   Moet je eens wifi gaan installeren in je huiskamer. Over audio-vervuiling gesproken... ;D

Jiri

Citaat van: garmtz op maart  1, 2004, 17:54:53
Hmmm.... Zal eens afstemmen voor je...  :D   Moet je eens wifi gaan installeren in je huiskamer. Over audio-vervuiling gesproken... ;D

Inderdaad...dat is heel erg. Als ik echt ga luisteren gaat de WIFI uit.
Ik moet naar een andere kamer om de WIFI uit te zetten. Kom ik terug in de woonkamer waar mijn set staat. ENORM verschil. Weg is de sluier, en er is bovenal muziek wat je kippenvel geeft. Met WIFI aan...geen kippenvel :-\

Groetjes,
Jiri
P.s. Verder wel enorm handig dat WIFI :D
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Shorty

Wifi? Die eet ik nooit  ;D
Bluetooth ook? Dat PC's niet deugen wist ik. Daarvan zeggen sommigen zelfs dat je daarvan de stekker uit de wcd moet halen, ook al staat het kreng uit.... Nou, het zal wel  :P

Maar ben wel benieuwd naar de radiotest!

VrGr,

Bart J.

garmtz

Citaat van: Shorty op maart  1, 2004, 18:27:58
Bluetooth ook?

Hmmm... Weet ik niet zeker. Beter wonen we binnenkort in dichte kooien van faraday, waar ook de ramen en muren compleet geleidend zijn.... ;D

CiteerDat PC's niet deugen wist ik. Daarvan zeggen sommigen zelfs dat je daarvan de stekker uit de wcd moet halen, ook al staat het kreng uit.... Nou, het zal wel  :P

Klopt, scheelt inderdaad echt! Bij sommige PC's blijft het moederboard onder spanning staan.

GerritZ

Citaat van: garmtz op maart  1, 2004, 18:31:16
Bij sommige PC's blijft het moederboard onder spanning staan.

Bij alle PC's volgens het ATX principe blijft het moederbord onder spanning staan, vanaf de Pentium II dus.

Mvg

Gerrit

garmtz

Citaat van: GerritZ op maart  1, 2004, 21:56:41
Bij alle PC's volgens het ATX principe blijft het moederbord onder spanning staan, vanaf de Pentium II dus.

Aha, vandaar... Nouja, ben PC-leek, dus bedankt voor deze info!  8)

R

Garmt, zou je wat toe kunnen lichten over die typenummers van de E en C einden. Bijvoorbeel 600 / 600E / 600C.
Zo'n 600 lijkt me wel wat met mijn A32 als pre. Enig idee wat dat ongeveer kost? en wat die 4 leg integra inhoud.

garmtz

Citaat van: Ruben op maart  1, 2004, 22:43:27
Garmt, zou je wat toe kunnen lichten over die typenummers van de E en C einden. Bijvoorbeel 600 / 600E / 600C.
Zo'n 600 lijkt me wel wat met mijn A32 als pre. Enig idee wat dat ongeveer kost? en wat die 4 leg integra inhoud.

Hallo Ruben,

Alleen de 1200 is er in B-, C- en E-versies. Het verschil zit hem in het vermogen en de opbouw, maar veel verschil is er naar mijn idee niet persé. De SPM 600 is er maar in 1 versie (kijk voor alle modellen op de Chord homepage) en is nieuw €3600, de andere prijzen kun je vinden op de homepage van Music Matters, de Nederlandse importeur.

De Integra feet zijn een soort resonantiedempende voeten, die nogal prijzig zijn. Of ze echt effect hebben weet ik niet, het schijnt van wel. Het is ook gewoon mooi om te zien...

Als je voor weinig (ik heb hem nog nooit zo goedkoop gezien tenminste) een SPM 600 wilt hebben, bestel hem dan bij Springair in Duitsland.

EDIT: zie net dat hij verkocht is op Springair... Misschien deze sites dan in de gaten houden:

http://www.audiomarkt.de
http://www.highendmarkt.de/

R

Tnx voor de info Garmt. Ik denk wel dat die 600 een paar andere wattjes levert dan mijn A32 ( 2 x 100).  Ik zal er eens lekker over ne gaan denken voor de toekomst. Ik zag trouwens dan dealer in nijmegen zit. Das lekker dichtbij(oss). Duitsland  is geen optie denk ik. Heb jij de 1200?

garmtz

Citaat van: Ruben op maart  1, 2004, 22:56:26
Tnx voor de info Garmt. Ik denk wel dat die 600 een paar andere wattjes levert dan mijn A32 ( 2 x 100).  Ik zal er eens lekker over ne gaan denken voor de toekomst. Ik zag trouwens dan dealer in nijmegen zit. Das lekker dichtbij(oss). Duitsland  is geen optie denk ik. Heb jij de 1200?

Ik denk dat de Chord losser, opener en makkelijker klinkt dan de Arcam. Ik heb zelf de SPM 1200E en SPM 1900. Koop nooit zonder te luisteren hè! ;) 

In Duitsland is een grote markt. Ik zie regelmatig SPM 600's te koop onder de €2000. In Ned. zijn die prijzen welhaast onmogelijk.

R

Ow dat zijn wel erg goedkope prijzen.

Nee ik zal nooit kopen zonder te luisten ;). Hoe typeer je geluid van de amp(ja ik kan ook heel het topic lezen, maar toch)? Denk je dat het een beetje combineerd met de arcam en b&w. Ik heb het gevoel dat biampen met een P35 een totaal ander resultaat zal geven en dat ik me dan beperk. Ik denk dat ik beter een betere eind kan hebben dan met een p35 gaan biampen.

garmtz

Met B&W combineert het zowieso denk ik. Ik heb in ieder geval mijn Chord gehoord op een N803 en een N804 en in beide gevallen was er sprake van een mooie synergie (match).

Het geluid is heel neutraal, open, snel en muzikaal. Het hoog is heel vriendelijk, het midden natuurlijk. De Arcam zal wat minder levendig zijn en wat warmer denk ik. Uiteindelijk maak je uiteraard pas echt een grote stap als je de Chord niet alleen gebruikt als eindversterker, maar de Arcam wegdoet voor één van de geïntegreerde versterkers van Chord.