Review Chord SPM 1200E

Gestart door garmtz, oktober 10, 2003, 07:49:23

Vorige topic - Volgende topic

R

Hmm ja daar had ik nog niet aan gedacht, dat zou ook wel een optie kunnen zijn denk ik. Had je mijn edit van mijn vorige post nog gelezen?

Die prijs van die CPM 2600 hakt er trouwens wel flink in zeg...

garmtz

Citaat van: Ruben op maart  1, 2004, 23:19:52
Hmm ja daar had ik nog niet aan gedacht, dat zou ook wel een optie kunnen zijn denk ik.

Als je echt een stap wilt doen, is dat absoluut de beste optie.

R

Die prijs van die CPM 2600 hakt er trouwens wel flink in zeg...

Nog andere ideeën qua eindversterking. Wat is een lekkere combi met de arcam. Dat vind ik wel toch wel lekker klinken. Het fijne hoog en detail vind ik heerlijk(kippevel bij een goede vrouwlijke zangeres, je kent het wel). Echt warm vind ik het niet hoor.

garmtz

Citaat van: Ruben op maart  1, 2004, 23:27:15
Nog andere ideeën qua eindversterking. Wat is een lekkere combi met de arcam. Dat vind ik wel toch wel lekker klinken. Het fijne hoog en detail vind ik heerlijk(kippevel bij een goede vrouwlijke zangeres, je kent het wel). Echt warm vind ik het niet hoor.

Chord heeft een nog veel filigraner en doorzichtiger hoog, met meer detail en een neutraler midden, waar de Arcam toch echt warm bij afsteekt... Maargoed...

Andere ideeën? Heel moeilijk... Er is zoooooooveel... Misschien Musical Fidelity? Lavardin? Ik noem maar wat hoor...  :-\

Ik blijf erbij dat een andere/extra eindversterker niet al teveel zin heeft, tenzij je echt vermogen tekort komt. Een voorversterker heeft vaak meer invloed dan een eindversterker. Zoek dus liefst naar een betere geïntegreerde, of koop eerst een voor- en dan een eindversterker van een bepaald merk. Synergie is belangrijk... Als laatste tip: je set is nu in balans, weet je zeker dat je iets anders wilt...?

R

Citaat van: garmtz op maart  1, 2004, 23:30:03
Chord heeft een nog veel filigraner en doorzichtiger hoog, met meer detail en een neutraler midden, waar de Arcam toch echt warm bij afsteekt... Maargoed...

Andere ideeën? Heel moeilijk... Er is zoooooooveel... Misschien Musical Fidelity? Lavardin? Ik noem maar wat hoor...  :-\

Hmm klinkt wel goed. Ik denk dat ik toch nog maar eens ga luisteren. Ik denk dat het beste is om het gefaseerd op te bouwen. Ach mijn A32 kan ook als power geschakeld worden.

eduard

Garmt, misschien zijn de kabels van Chord  wel wat zo kan je een groot deel van de keten van een merk houden. Dit zou volgens mij best wel wat synergie kunnen opleveren.

patrick_vdb

Hi Eduard,

Volgens mij zijn The Chord Company (van de kabels) en Chord Electronics verschillende bedrijven.

Mvrg

Patrick

eduard

Oops dan heb ik niks gezegt  ;)

Robbo

Dat klopt.   De een is Chord Electronics uit Denemarken, en de ander is Chord Company uit Engeland  :)

garmtz

Chord electronics is toch wel degelijk ook Engels hoor... Maar de bedrijven hebben volgens mij niet echt iets met elkaar te maken. Nordost en Chord hebben trouwens wel wat met elkaar te maken. De Nordost Flatline Gold heette vroeger Chord Flatline Gold...

Robbo

Je hebt gelijk.   Staat dus verkeerd in de review van Stereotimes

http://www.stereotimes.com/amp110599.shtm

garmtz

reMC

Ruben,

Citaat van: garmtz op maart  1, 2004, 23:30:03
Als laatste tip: je set is nu in balans, weet je zeker dat je iets anders wilt...?

Dat wou ik eigenlijk net vragen..of denk je gewoon ver in de toekomst? (zoals ik ook altijd doe.. :))

R

Ik speel met update gedachten.. Maar de balans aantasten zou ook niet slim zijn. Misschien dat een cd33 beter past.(budgettair gezien wel iig).

Scarp

Garmt, volgens het volgende artikel klinkt jou Chord niet goed: http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1613

Schakelende voedingen zouden alleen goed klinken als het een Jeff Rowland apparaat betreft. Nogal een eenzijdig artikel, want ik zie geen referentie naar schakelende apparatuur die de schrijver ook geluisterd heeft. Ik zou toch wel willen weten waarop de conclusie op gebaseerd heeft. Overigens heeft een Parasound C2 ook een schakelende voeding en die klinkt alles behalve plat en levenloos.

thommy

Dezelfde kerel had ook een zeer eigen mening over XLR aansluitingen.

Zelf gebruik ik nu XLR en ben er zeer tevreden over, maar de Para's zijn ongetwijfeld ook wel volledig gebalanceerd opgebouwd.

Wat betreft een schakelende voeding is een amp, kan dit echter niet beamen omdat ik nog geen meerdere zulke amps aan een A/B vergelijk heb onderworpen.
Wel heb ik de neiging om ook te zeggen dat een amp een loodzware voeding en dito transformator best kan gebruiken.

Wat betreft de Chord, laag was net iets teveel aanwezig op de N-802(lees minder kontrole) t.o.v de Para HCA-3500, maar het mid/hoog was dik voor mekaar ;)

Weet echter dus niet of het te wijten is aan de geschakelde voeding ???

En inderdaad, blijkbaar heeft de auteur een eigenzinnige mening(niet verkeerd bedoeld hoor ;) )

Mvgr
Yves.

Scarp

offtopic: De Parasound C2 is niet volledige gebalanceerd.

patrick_vdb

Hi Scarp,

CiteerOverigens heeft een Parasound C2 ook een schakelende voeding en die klinkt alles behalve plat en levenloos.

Er wordt daarom ook specifiek gewezen op versterkers, bronnen en voorversterkers hebben een veel mindere en stabielere stroom-afname ;)

Mvrg

Patrick

Scarp

Klopt.... verkeerd voorbeeld :)

patrick_vdb

;D

Maar de bedoeling erachter was igg duidelijk ;)

Mvrg

Patrick

Scarp

Alhoewel mijn C2 de laatste tijd nogal doods klinkt ... :(

Spacebass

Tja die man heeft waarschijnlijk een hele vage mengtafel beoordeeld  ;D EN waarschijnlijk ook hele dubieuze gebalanceerde eind/voorversterkers.. vast geen PM4000 of Midas...

In die theorie en gedachtengang zouden in studios ook niet gebalanceerd hoeven zijn..want daar zijn de leads nl ook aardig kort.. ook bij mastering bijv.. ...zouden die mensen nou allemaal gek zijn  ::)

Trouwens hij wekt de indruk dat hij het helemaal zelf bedacht heeft >:D terwijl hij hier wel keurig een bronvermelding doet....
Link!
(Bron Link op de betreffende pagina werkt overigens niet)

Hmmmm  ;D

Waar zou hij door geinspireerd zijn bij zijn geschakelde Voeding recensie  ;D
Ik begin daar dus ook een beetje aan te twijfelen...of wil hij zo alleen maar de discussie opstarten...hebben veel nederlanders last van de laatste tijd :P  ::)

BarcoCRT

Hoi,

Hier kan ik maar 1 ding op zeggen: Gaaaaaaaap.
Wat een onzin schrijft die man. Hij heeft het over het niet efficient zijn van een conventionele transformator, en dat daarom een schakelende voeding wordt ingezet. Onzin! Een conventionele transformator is hardstikke efficient. En in schakelende voedingen zit ook een transformator, dus als die niet efficient zou zijn, waarom zouden ze deze dan wel in een schakelende voeding gebruiken? Het grote verschil is het kernmateriaal bij een trafo in een schakelende voeding, waardoor deze op een vele malen hogere frequentie kan werken en dientengevolge vele malen kleiner kan zijn. Ok, deze trafo´s zijn wel iets efficienter dan normale trafo´s maar het grote voordeel zit hem gewoon in de omvang. Bij een beetje serieuze schakelende voeding kan er een vermogen van enkele kilowatten door een trafo ter grootte van een lucifer doosje. Een conventionele transformator zou al gauw de grootte hebben van een schoenendoos en 50 kilo wegen. Of wat dacht je ervan wanneer een Barco 2 keer zo zwaar zou zijn? En omdat veel appratuur tegenwoordig uit het verre oosten komt, scheelt het gewoon enorm in de transportkosten, dus ook economische afwegingen spelen mee in de keuze tussen de typen voedingen.

En zijn supersimpele conclusie over het dichtslaan is feitelijk nergens op gebaseerd, het wordt althans niet onderbouwd. Erg jammer, de continu voortschrijdende inzichten in deze materie zorgen er voor dat er steeds nieuwe concepten voor regelcircuits worden toegepast. En ook zijn niet te onderdrukken angst voor instraling zorgt er bij deze man voor dat zijn conclusie´s al vast staan. Laat ik hem geruststellen dat EMI/RFI bescherming een vast onderdeel uitmaakt van het ontwerp en de werking van elk modern electronisch apparaat. Iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje, en als je deze naast een goed ontstoort appraat houdt, blijft het gewoon doorwerken. Wat ik wil aangeven dat goede afscherming gewoon mogelijk is, als je maar genoeg kennis van de materie hebt.
En met voldoende kennis van zaken is er geen bellemmering om high-end appratuur te ontwerpen met een schakelende voeding. Punt is dat deze kennis niet op grote schaal aanwezig is, en het eenvoudigweg veel makkelijker is om een conventionele voeding te ontwerpen dan een schakelende voeding van gelijk nivo.

Toch jammer dat deze man nooit zal genieten van een Linn of Chord eindversterker. Ik kan alleen maar zeggen, laat je goed informeren en schrijf geen artikel op basis van horen zeggen. Waardeloos dat dergelijke artikelen gepubliceerd worden, zo wordt het imago van de nederlanse audiopers alleen maar nog lager.

BarcoCRT
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Spacebass

Ik heb met jouw "korte"  ;)  uitleg in iederegeval een beter onderbouwde kijk erop gekregen dan van deze pers-collega van Bjorn, Patrick en Garmt  :D

Bedankt Reinier  :)

bmateijsen

Ook leuk die link... gabbertown...

Top uitleg Reinier!

groet Bjorn