Oppo BDP-93 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 15, 2010, 19:59:24

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Nog niet de gehele review aangezien de unit pas net bij ons binnengekomen is (met dank aan forum sponsor JVB).
Wel even een eerste indruk.

Verpakking
Dat blijft toch heerlijk bij Oppo, een mooie doos met een strakke indeling, de speler zelf zit weer netjes in een strak zittende draagtas.

Aansluitingen
Alles is weer aanwezig zoals bij de BPD-83, met een extra HDMI aansluiting.
Nu zul je je afvragen waarom een extra HDMI ?
Wel dat is zeer simpel uit te leggen, en om eerlijk te zijn voor mij van levensbelang (en ik denk voor veel meer mensen).
Met de komst van 3D hebben we een leuke extra optie voor onze displays en projectoren, echter.... veel switches en pre-amps kunnen nog niet overweg met dit signaal, je kan dit natuurlijk oplossen door een HDMI 1.4 switch te kopen maar die zijn nog niet echt betaalbaar voor handen.
Een andere oplossing is natuurlijk een rechtstreekse kabel naar de projector, maar goed dan moet je dus leven met het geluid dat over SP/DIF uitgestuurd word, en mis je dus DDHD en DTS-HD.
Niet ideaal.

Door de 2e HDMI uitgang is dit probleem verleden tijd.
1 van de HDMI uitgangen gaat hier bv de Octa switch in welke van het HDMI geluid netjes MHR maakt voor onze Meridian.
De andere HDMI uitgang gaat rechtstreeks naar de projector op de 2e HDMI ingang.
Veel van de 3D spelers zul je gaan zien met 2 uitgangen maar let hier wel goed op bij de aanschaf, het kan je veel geld schelen en problemen voorkomen.

Verder is de speler weer ruim voorzien van aansluitingen, je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken of het zit er op.
Zelfs e-sata en USB is voor handen, maar ook wireless netwerk (N) is mogelijk.

wat interessante facts
De speler speelt letterlijk bijna alles wat je erin kan stoppen (dus probeer geen Laserdisc of grammofoonplaten en cassettebandjes).
SACD, DVD, BD, 3DBD, DVD-Audio als media.

Verder speelt/streamt de Oppo :
HDCD, Kodak Picture CD, AVCHD, MP4, DivX, MKV, FLAC, WAV etc.

Maar hij kan ook streamen van bv "Blockbuster on demand", "Netflix instant streaming".

Beeldprocessing
Voor de videokwaliteit is gekozen voor een Qdeo G2 video processor, dit is een goede chipset die letterlijk wonderen kan doen met DVD's, denk bv aan het opzetten van NTSC DVD's naar 24P wat er voor zorgt dat je een mooie soepele pan weergave krijgt.
Een groot voordeel van de Oppo voor mensen met een externe scaler is dat je via source direct mode alles kan bypassen en het signaal dus letterlijk zoals het op de disc staat door kan sturen.

Voor mensen met een CIH scherm ondersteund de Oppo een vertical stretch mode, met undertitel shift.
LET WEL, op sommige BD's kan dit problemen geven.

Eerste indruk
De eerste indruk is vaak de belangrijkste qua looks.
De nieuwe Oppo voelt goed solide aan, en persoonlijk vind ik hem er iets strakker uitzien dan de voorganger.

De rest van de review zal nog volgen als ik de komende dagen de unit ga testen in samenwerking met de Sony VW90.

Review part I
Vandaag wat snelle testen gedaan, dit weekend meer.

Mediafiles zie aanvulling 17 november 2011
Mijn Twonky server word herkend maar op de een of andere vage manier kan ik alleen maar door alle video's browsen en pakt hij niet mijn map structuur (misschien iemand een idee).
Bij het afspelen van files zit er nog steeds de beperking in de speler dat hij alles naar 60hz toestuurt, sommige files zien er erg goed en soepel uit maar andere schokken duidelijk.
Ik zou DOLGRAAG zien dat ze de files ook op 24P uit kunnen sturen.
Ik zal dit weekend wat BD ISO's op een HDD zetten en kijken of dat werkt als ik de mappen niet aan de gang krijg.

3D BD
Half SBS is bij mij een mixed bag, sommige zijn fantastisch, andere absoluut niet om aan te zien.
De 3D BD's op de Oppo doen het echter zonder uitzondering allemaal fantastisch, een enorm dynamisch beeld met enorme diepte (geen grap :D) en nagenoeg geen crosstalk, hoewel bij sommige scenes nog steeds wat ghosting te zien is, maar ENORM veel minder dan bij de meeste Half SBS files.

Verdere dingen die opvallen
Het loopwerk is wat stiller dan van de BD83.
Qua beeldkwaliteit kan ik erg weinig verschil zien, beide laten gewoon erg goed de detaillering van BD en DVD zien.
De 24P DVD optie kan ik inderdaad niet meer vinden wat vreemd is aangezien het volgens mij een feature is van de chipset.
Ook kan ik alleen maar de HDMI primair of secondair instellen, volgens de website zou je per HDMI de resolutie of alleen audio moeten kunnen instellen, ik mis misschien iets maar ik kan het niet vinden.

Eerste voorzichtige conclusie
Een must have BD speler als je er nog geen een hebt, 3D doet hij fantastisch en de 2 HDMI uitgangen zijn bv voor mij een must.

En dan wat nieuws.....
Onze forum sponsor JVB heeft in ieder geval voor elkaar dat DVD regio vrij is.
BD zal een flinke tijd langer duren naar ik begrijp maar de mensen die de speler via JVB kopen zullen een optie krijgen om te upgraden :D
Prijs zal in Nederland rond de 699.00 zitten voor forum leden met DVD regio vrij.

Ga ik er een halen ?
Zeker weten, ik hoop alleen wel dat ze BD snel regio vrij krijgen want ik heb ondertussen wat BD's die coded zijn :(

Aanvulling 20 Dec 2010
Hierbij de bestel link voor de JVB spelers, zonder twijfel de dealer waar ik je zou adviseren de speler te kopen natuurlijk.
http://www.jvbdigital.nl/jvb.asp?level=dvdplayers&curpage=&page=title&searchtype=&searchstring=&title=639&cur=1
TIJDELIJK GRATIS MET DVD REGIO VRIJ tot 31-12-2010

Verder :
Gisteren met het hele gezin "Christmas Carol" van Disney gekeken.
De Oppo laat 3D zien zoals het hoort in combinatie met de VW90, de hele film eigenlijk geen cross talk gezien, wel een ENORM mooi en meeslepend beeld.
Sterker Brian was helemaal in de ban van de sneeuwvlokken die letterlijk in de kamer leken te vallen, dit is film kijken zoals het bedoeld is in 3D.
Vandaag staat step up in 3D op het programma :D

Twonky probleem
De speler blijft problemen houden met Twonky.
Ook bij de nieuwe firmware.
Andere spelers zoals de PS3, BD83 en Dune zien bij mij wel map structuren, de Oppo krijg ik alleen maar aan de gang als ik hem op alle files laat kijken en dat is natuurlijk onwerkbaar.
Heb ook al een mailtje naar Oppo opgesteld, eens kijken wat het antwoord is, maar dat komt vast goed daar twijfel ik niet aan.

Regio vrij
Ondertussen al een tijdje de Regiovrij mod van JVB erin gezet.
Een makkelijke procedure en waanzinnig goed werkend, zoals we van JVB gewend zijn natuurlijk, altijd de beste mods.
Heb nog geen BD of DVD gevonden die niet auto switched, als je dat wel nodig zou hebben is het een zeer eenvoudige manier van switchen door gewoon het regio nummer in te toetsen, geen geklungel met "Mickey Mouse" oplossingen waarbij je een hele procedure door moet voeren, maar gewoon klik, klaar.

Er is vaak twijfel over waar je een speler moet aanschaffen, maar de combinatie van de Regiovrij codering maakt het eigenlijk een no brainer :D

aanvulling nov 17 2011
Er is veel veranderd in de firmwares.
Op dit moment werkt het meeste materiaal dat ik op onze NAS heb staan perfect (met Twonky).
Er zijn wel wat bestanden die nog niet goed lopen zoals bepaalde BD rips, maar over het algemeen is het mediaspeler gedeelte ENORM verbeterd, tot een punt dat we op dit moment 90% van onze films via de Oppo streamen en niet meer via de Dune.

Hij was al highly recommended, maar nu helemaal.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Madhouse

Ik blijf deze even volgen. Waar ik vooral benieuwd naar ben hoe deze het op Stereo doet en hoe hij het met SACD's doet. Ga je dit ook testen Frank?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

frank2

frank probeer ook verschillen tov. de oppo 83 aan te geven in geluid en beeld, daar zullen veel mensen waaronder ik nieuwsgierig naar zijn
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

celerontje

CiteerVoor mensen met een CIH scherm ondersteund de Oppo een vertical stretch mode, met undertitel shift.
LET WEL, op sommige BD's kan dit problemen geven.
Kan je hierop even dieper ingaan?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

svmnb

Mooi, Frank. Als je nog tijd hebt om het streamgedeelte te bekijken, graag.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

J.A.F._Doorhof

Stream gedeelte staat zeer zeker op het programma.
Vooral 3D BD.

@Celerontje,
Sommige Java scripts op BD kunnen het shiften van subs tegen gaan.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Noem eens een BD die dat heeft?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

SandozHD

Enig idee wat voor DAC's worden gebruikt? Ik gebruik zelf de aparte analoge stereo uitgangen van mijn BDP-83SE, die via de Sabre32 Ultra (ES9016) DAC fantastisch klinken  :worship:  Aangezien ze op de BDP-93 geen aparte stereo en 8-kanaals uitgangen meer hebben ben ik benieuwd of ze de standaard DAC's ook een upgrade hebben gegeven, of dat het toch echt weer wachten wordt op een SE, NuForce of TUC editie van de BDP-93.

LittleNinja

Nice... Ik kijk uit naar de rest. 8)
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

ajbeefde

Deze review gaan we volgen.
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

robert195

Is deze alleen via de USA te koop of is er ook een importeur voor Oppo in Nederland ?

ajbeefde

Citaat van: robert195 op december 15, 2010, 22:17:07
Is deze alleen via de USA te koop of is er ook een importeur voor Oppo in Nederland ?

Kijk even bij de sponsor welke Frank noemt  ;)
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

Madhouse

Citaat van: ajbeefde op december 15, 2010, 22:19:41
Kijk even bij de sponsor welke Frank noemt  ;)

En op Google is er nog wel 1 te vinden  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Sonic Circle

Benieuwd naar de rest van je review Frank.

pagr

Met zeer grote belangstelling ga ik dit volgen!
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

Cookymonster

Ben heel benieuwd.
Zou via usb een laptop aangesloten kunnen worden voor afspelen van Flac ?

Shane One

die 2 hdmi uitgangen lijkt me ideaal

Lex Groningen

Zal deze topic in de gaten blijven houden.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

alexander2

Nooff

Citeerdenk bv aan het opzetten van NTSC DVD's naar 24P wat er voor zorgt dat je een mooie soepele pan weergave krijgt.
Dit is toch juist iets wat niet meer kan?  :unsure:

jowi

Als een mod mijn post weghaalt, prima, maar wees dan een grote knul en meld het ook even.

J.A.F._Doorhof

Ik zou dat na moeten kijken, maar ik dacht dat die optie er nog in zat.
Ik zal dat morgen bij de grote review sessie meenemen.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

@jowi,
Daar had ik even geen tijd voor en wilde niet dat de thread zou verzanden in een aanvals topic.
Gewoon aub normaal posten dan hoef ik ook niets weg te halen en ook niets uit te leggen, wees dus gewoon een "grote knul" :D
Custom installer

jowi

Je weet het weer uitermate krom recht te praten. Zegt mij genoeg.

ajbeefde

Citaat van: jowi op december 16, 2010, 13:16:35
Je weet het weer uitermate krom recht te praten. Zegt mij genoeg.

Wat een drukkte om niks....