HDI Dune 3.0 - Custom software en Optware

Gestart door MaxxMark, november 3, 2010, 16:52:28

Vorige topic - Volgende topic

MaxxMark

disclaimer:
Dit topic is gebaseerd op informatie van een Russische website en omvat geavanceerde stappen waarmee toegang tot de Dune te krijgen is. Het is heel goed mogelijk dat je door het verkeerd nemen van deze stappen gegevens die op je Dune stonden kunt verliezen of in het ergste geval je Dune onbruikbaar kunt maken.

Het is nog niet duidelijk of het "slopen" van je dune eenvoudig omkeerbaar is (door bijv een rescue firmware) of dat het betekent dat hij terug moet naar de leverancier.

Ook is er de mogelijkheid dat de leverancier weigert te helpen omdat je zaken hebt gedaan die mogelijk buiten de gestelde voorwaarden vallen.

Nu dat gezegd is; wat kan je er mee?

Door in te kunnen loggen op je Dune wordt het mogelijk om allerhande applicaties te draaien op de Dune. Denk bijvoorbeeld aan een alternatieve Torrent applicatie (Transmission bijv). Daarnaast is het potentieel mogelijk om eigen applicaties te schrijven die samenwerken met de Dune software. Hierbij kan je denken aan een mogelijkheid om je Dune aan te sturen over het netwerk.

Het geheel is allemaal nog vrij nieuw. Er zijn redelijk wat risico's aan verbonden en het is nog totaal niet duidelijk of het mogelijk wordt om netwerk aansturing te realiseren.

Toegang verkrijgen:

Op basis van wat Jowi in het andere Dune topic postte (en de russische site http://forum.hdtv.ru/index.php?showtopic=3188 ) :

1. Start Dune
2. Wacht tot de dune gestart is
3. Druk op de knop [setup]
4. Het kiezen van [miscellneous]
5. [Firmware Upgrade]
6. Klik [check available updates]
7. Kies [show all versions]
8. Kiezen 091229_1411_beta (non-stable)   (1444 is ook mogelijk, maar op eigen risico)
Indien deze optie niet mogelijk is, download dan handmatig de firmware van de dune website Zorg voor een versie ouder dan 1555.
Terug gaan naar een oude firmware zorgt er voor dat shortcuts niet meer op je homescreen staan. No worries, ze bestaan nog wel, maar de firmware weet er geen raad mee.
9. selecteer firmware en volg stappen op het scherm
10. reboot
11. Druk op de knop op de [setup]
12. Klik [information]
13. toets in op je ab: 911911
14. er komt een melding dat de dune in service mode / debug mode staat
15. je kunt nu verbinden via telnet
16. vul gebruikersnaam "root" in
17. geen wachtwoord invullen (gewoon enter)
18. Druk op ENTER
19. Voer het commando:

touch /config/telnetd

20. geef het commando:

reboot

21. Druk op de knop [setup]
22. Kiezen voor [information]
23. De melding service mode / debug mode moet nog steeds zichtbaar zijn (dit geeft aan dat na het rebooten de telnet functionaliteit beschikbaar blijft).
24. Je kunt nu weer updaten naar de nieuwste firmware. Je zult handmatig moeten updaten. Dus download de laatste versie handmatig, of update naar een nieuwere versie en kies daarna voor auto update.  (zie punt 5)

En nu verder?

Je hebt het nu mogelijk gemaakt om te kunnen blijven telnetten naar je Dune terwijl je de nieuwste versie hebt staan.

Omdat er mensen zijn geweest die al meer hebben gesleuteld aan de Dune is er een installatie script dat er voor zorgt dat je een grote hoeveelheid aan (console) applicaties kunt installeren die standaard zijn voor linux omgevingen. Het  "OptWare" installatie script is te downloaden op:
www.maxxmark.com/dune_optware_installer_0.1.6.tar.gz

Wat doe ik er mee?

Installeren is eenvoudig.

Navigeer op de dune naar de map waarin de blijvende opslag zit:
cd /persistfs/

download het bestand:
wget www.maxxmark.com/dune_optware_installer_0.1.6.tar.gz

pak het uit:
tar zxvf dune_optware_installer_0.1.6.tar.gz

Nu moet je het resulterende bestand uitvoeren. Dit kan je doen door:
bash ./dune_optware_installer_0.1.6.sh --with-ssh

Dit zal vervolgens alles uitvoeren, en zorgen dat je ook via SSH kunt inloggen op de Dune.

Log nu uit en log opnieuw in (via telnet of SSH wat je wilt) om te zorgen dat alle nieuwe commands uitgevoerd kunnen worden.

Als laatste dien je het volgende commando uit te voeren:
ipkg update
Hiermee wordt gezorgd dat er gebruik gemaakt wordt van de meest recente packages.

Om te controleren of alles werkt (en blijft werken) voer je een reboot uit:
reboot

Na het opstarten moet je correct kunnen inloggen op de dune zowel via ssh als via telnet.

Valkuilen:

Volgens de russische site is het zo dat de persistent map (die zich op de interne storage bevind) kuren kan geven. Het gevolg daarvan is dat je vreemde meldingen in je console te zien kunt krijgen. De exacte oorzaak is mij nog niet duidelijk maar het lijkt er op dat bestanden worden weggeschreven naar een deel dat niet leesbaar is door de dune. Nadat ik 3x de installer had uitgevoerd werkte het bij mij zoals het hoorde.

De meest eenvoudige oplossing om dit te voorkomen is waarschijnlijk om een (e)sata schijf aan de Dune te hangen en te zorgen dat hij de OptWare op die schijf installeert.

Wat is er al duidelijk geworden:

- Het is mogelijk om custom applicaties te draaien in de achtergrond (denk aan Torrent Clients)
- Het is mogelijk de grafische shell te stoppen en opnieuw te starten ( kill het huidige 'root' process en het 'shell' process, run commando: "export LD_LIBRARY_PATH=/lib:/usr/lib:/usr/local/lib:/firmware/lib/" ga naar de root "cd /" en run: "firmware/bin/root". Helaas werkt de bluray playback vervolgens niet meer. Uiteraard werkt het geheel na een reboot van de dune weer als gewoonlijk).

wat is nog niet mogelijk

Het is nog niet mogelijk om commands vanaf de shell naar de UserInterface te sturen. Dit is een vitaal onderdeel om netwerk besturing mogelijk te maken. De infrarood adapter wordt door de UI zelf uitgelezen en wordt (helaas) niet doorgegeven via een los script.

wat nu verder?

Ik ben nog vrolijk aan het rondkijken op de Dune in de hoop nieuwe dingen tegen te komen.
Helaas ziet het er vooralsnog niet uit dat ik 1 2 3 iets kan vinden waarmee je commando's naar de UI kunt sturen.
Een positief puntje is dat ik net een middagje heb kunnen kijken, dus misschien dat er in de toekomst nog wat uit komt :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Citaat van: StefaanD op november  3, 2010, 16:54:41
Enorm veel nuttigs zal er inderdaad niet inzitten toch niet wat aansturing betreft. Zie onder de firmware directory wel een icons directory e.d. staan misschien een eigen interface maken  ;) Tuurlijk wordt deze met een volgende firmware overschreven maar dat is gemakkelijk op te lossen op diverse manieren.

Iets waar 'k zit aan te denken, cron jobs zijn misschien mogelijk ? Voor wat te gebruiken dat blijft een open vraag  ;D

Misschien inderdaad beter een apart draadje aanmaken. Skank is helemaal de weg kwijt  :crazy:  ;D
Nu je kan natuurlijk veel meer naar de knopen helpen, zeker voor iemand die niet echt thuis is in de unix/lunix wereld. Voorzichtigheid is dus geboden en eerst een kopieetje maken van bestanden die je aanpast.

Er draait een cron op. Die doet namelijk NTP updates (tijd synchronisatie)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

DaMenaCe

Interessant! Is het misschien ook mogelijk om de user interface aan te passen?
En ja, het oog wil ook wat.

StefaanD

MaxxMark bedankt voor de bevestiging. Wacht nog even af wat je nog allemaal te weten komt, momenteel zelf bitter weinig tijd om me erin te verdiepen.

jowi

Van MPC club, daar vond iemand het volgende, wellicht interessant?

tango3[~]# export LD_LIBRARY_PATH=$LD_LIBRARY_PATH:/firmware/lib/
tango3[~]# cd /firmware/bin/
tango3[bin]# ./shell
[1500] [252000] [2010-11-01 09:46:11.968687] External command 'start_file_playback' is registered (1 total)
[1500] [252000] [2010-11-01 09:46:11.970310] External command 'start_dvd_playback' is registered (2 total)
[1500] [252000] [2010-11-01 09:46:11.970402] External command 'start_bluray_playback' is registered (3 total)
[1500] [252000] [2010-11-01 09:46:11.970472] External command 'set_playback_state' is registered (4 total)
[1500] [252000] [2010-11-01 09:46:11.970577] External command 'main_screen' is registered (5 total)
[1500] [252000] [2010-11-01 09:46:11.970653] External command 'black_screen' is registered (6 total)
[1500] [252000] [2010-11-01 09:46:11.970714] External command 'standby' is registered (7 total)

MaxxMark

Dat had ik tussen haakjes staan jowi ;)

Althans ik roep de overkoepelende 'root' aan.

Verschil was dat met jouw bovenstaande hij defaults pakt, en met de 'root' variant hij netjes settings inlaad.

Alleen zoals gezegd, BR playback doet het dan niet, maar dat is waarsch een kwestie van tijd. Mogelijk ook een path bugje oid.

De output is op zichzelf wel interessant, maar helaas alleen log output. Ofwel we hebben er niet veel maar dan alleen dat we weten dat ie commands uitvoert.

Het IR device ( /dev/ir ) is op zichzelf ook uit te lezen ( cat /dev/ir ) waarna je wel ziet dat je command binnen krijgt.
En ook als je het command "iruser" (volgens mij /usr/sbin/iruser ) start (de gui moet dan niet draaien) kan je zien welke hex codes verstuurd worden door de AB.

Helaas is het niet mogelijk om gewoon een command naar /dev/ir te sturen zodat de user interface het op pakt (  cat "foo" > /dev/ir  of  cat "foo" | /dev/ir geven niet behulpzame resultaten).

Ik wilde eigenlijk de IrDa utils installen, maar ook daar faalde ik omdat er geen gcc (compiler)  aanwezig is :(

Mogelijk dat je met de IrDa utils wat meer kunt met de IR device en mogelijk een simulated device kunt maken.

jowi

Citaat van: MaxxMark op november  3, 2010, 17:19:54
Dat had ik tussen haakjes staan jowi ;)
Oeps ik zie het ja :)
maarreh... een compiler is toch wel ergens te vinden en er op te copieren?

MaxxMark

zou je denken van wel ja.

Het irritante is dat je een compiler voor die architectuur moet hebben. En dat is blijkbaar nog een issue.

Het lijkt mij ook bijzonder sterk dat ie er niet is.Maar tot nu toe kan ik iig niets vinden :(

Ik heb de repository al door zitten zoeken maar kon geen compiler vinden

MaxxMark

Om in ieder geval een vorm van progressie te geven:

jowi

Hahaha... dit is wel helemaal jou ding geloof ik he?  :worship:

MaxxMark

Ik vind het wel leuk om een beetje aan te klooien!

Maar volgens mij moet jij niets zeggen, want als ik naar je UserIcon kijk... ::)

jowi

Haha ja dat is een stukje IP communicatie in C# met de Kuro gepropt in een geinig ASP.NET jasje en naar buiten gepoept als JPG op een IIS webservice ;) maar van linux heb ik echt 0.0 verstand, daar ben ik lost in space... en daar baal ik nu een beetje van als ik jou zo bezig zie ;)

MaxxMark

jouw jpgtje werkt tenminste :P Ik kan alleen maar juichende poppetjes op het displaytje tonen (maar helaas ook niet als de UI actief is).

Dus effectief gezien ben ik nog niet zo heel veel verder.

jowi

Nou je hebt me inmiddels zover dat ik dit tik vanuit Firefox op mijn eerste echte van USB geboote Linux PC... het is een historisch moment mag ik wel zeggen... :headbanging:
Is trouwens iets wat ' Slax'  heet, ik kon niets anders vinden om mee te spelen zonder meteen iets te moeten installeren...

Kan ik in ieder geval een beetje kennis maken met alles op een non-destructive manier :)

jvanhambelgium

Hmm, het zou mischien wel cool zijn als ik de SqueezeboxServer aan de praat zou krijgen ;-)
Ik vrees alleen dat ik wel wat packages mis om hem te deployen...Dune loopt op een MIPS architectuur dus niet evident...alhoewel dit in principe gewoon perl+mysql is, dus als we dat aan de praat krijgen...
Dat zou wel een prima oplossing zijn, muziek op een local attached USB disk en streamen maar naar m'n Duet...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jowi

Is er niet iets te vinden bij Sigma, qua tools, compilers, SDK's weetikveel...?

jvanhambelgium

Citaat van: jowi op november  3, 2010, 21:01:03
Is er niet iets te vinden bij Sigma, qua tools, compilers, SDK's weetikveel...?

Ik zie precies nog niet veel Squeezeboxserver on mips implementaties ;-( Dat zou cool zijn. Het zou wel retetraag zijn bij vb indexatie etc en transcoding van audio zal ook niet lukken, maar voor gewoon native FLAC te streamen moet dit wel lukken.
Aangezien dat volledig niet-grafisch is en eerder op tcp/ip niveau zou ik denken dat je dat gewoon kan draaien concurrent met de rest (=GUI van de Dune)

Ik ga er nog wat verder van dromen ;-)

jvanhambelgium

Hell, er zijn er zelfs die de Squeezeboxserver op een MIPS router aan de praat gekregen hebben, dus het lijkt me echt wel mogelijk...zo lang het ding maar wat geheugen heeft ;-)

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=75770

maxtrash

leuk topic dit. En Jowi: nu je gestrand bent met die klote Arcam is dit wel een leuk alternatief  ;)

jowi

Nou, meer klote serial/ip interface, het ding klinkt zelf verder prachtg :) maar hier kan ik mijn tanden wel inzetten ja, al is het voornamelijk een leertraject en zal ik er weinig aan toe kunnen voegen denk ik. Dit is echt iets voor de ervaren mannen op dit gebied hoor :)

MaxxMark

Ik zie dat "SqueezeCenter" wel standaard in de package list staat van ipkg voor de Dune  ("ipkg list | grep squeeze").

Zal hem eens installen kijken wat er gebeurd.

(al heb ik geen squeezebox)

MaxxMark

Hmm, de package wil ie wel installen, maar kan vervolgens niet de mysqld starten.

Als ik mysql (de command line interface) wil starten geeft ie:

mysql: error while loading shared libraries: libuClibc++.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

so far not good :P

jvanhambelgium

Citaat van: MaxxMark op november  3, 2010, 22:15:53
Hmm, de package wil ie wel installen, maar kan vervolgens niet de mysqld starten.

Als ik mysql (de command line interface) wil starten geeft ie:

mysql: error while loading shared libraries: libuClibc++.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

so far not good :P

Is dat de package mysql5_5.0.88-1_mipsel.ipk ??

en qua squeezeboxserver ? squeezeboxserver_7.4.2-1_mipsel.ipk ??

MaxxMark

de mysql server dependancy was easy op te lossen. Gewoon "ipkg install libuclibc++" doen. Al is het handiger dat eerst te doen voordat ik squeezecenter installde. Nu moest ik handmatig mn tables aanmaken etc (mysqld doet het nu wel ;)

De beschrijving zegt:
squeezecenter - 7.3.3-1 - Streaming Audio Server for Logitech Squeezebox

dus niet 7.4.2-1

De  mipsel op die page (http://www.load.to/BgKAtZ1for/squeezeboxserver_7.4.2-1_mipsel.ipk) doet het niet iig. helaas :(

De huidige installed wel, maar geeft een vage error :

[root@tango3 squeezecenter]$ perl slimserver.pl
mmap of a spare page failed!
[root@tango3 squeezecenter]$

Is een error die ik al vaker gezien heb (ook by Python). Ik vermoed toch ergens iets raars in de dune eigenlijk.

Nu heb ik zelf geen SqueezeBox dus denk dat ik dit deel even opgeef ;)

MaxxMark

een (mipsel) g++  voor IPKG zou toch wel interessant zijn :)