Marco,s setje.

Gestart door morca, oktober 17, 2010, 18:21:05

Vorige topic - Volgende topic

brt en 1 gast bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: morca op augustus 19, 2026, 21:26:38Weerstand in de draad kan zorgen dat de stroom ophoopt in het apparaat.
De casing dus.

15 meter Nieuwe kabel voor tussen de stekkerdoos in de meterkast en de set.
En 2 wireworld stekkerdozen om dat ook meteen goed af te maken.

Weerstand verhogend zal kloppen. Wat bedoel je met ophopen van stroom ?

Ik hoop dat het de oplossing is. Maar dat kan je toch ook even checken met een simpel stekkerblok ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

morca

Citaat van: chansig op augustus 19, 2026, 21:33:05Weerstand verhogend zal kloppen. Wat bedoel je met ophopen van stroom ?

Ik hoop dat het de oplossing is. Maar dat kan je toch ook even checken met een simpel stekkerblok ?

Gr. Hans
Ophopen
Het kan niet weg als de weerstand te hoog is.

Ik ga het checken met een nieuwe kabel Hans
Die stond toch al op de to do list.
En de stekker dozen ook.

Kurt

Citaat van: morca op augustus 19, 2026, 21:18:32Dus ik vind dit de logische eerste stap.
Als je dan toch het woord "logica" in de mond neemt, dan zijn de eerste logische stappen bv mijn eerste 8 geciteerde punten, en de adviezen van heelwat anderen, ipv bij een voodoo priester te rade te gaan!

Zelfs een zo goed als volledig koperrotte kabel gaat op zo'n kleinverbruiker als een switch geen probleem geven, zolang alle draden maar goed aangedraaid/vastgeschroefd zijn. Ik wil het aantal huizen niet tellen waarbij er kabel in de muur zit die onderhevig is aan koperrot.

Is absoluut normaal, en een gevolg van de inwerking van H20 op het koper door de tijd heen, als gevolg van condens in de mantel onstaan door opwarming van het koper. Die opwarming is er om dat de weerstand van het koper wordt omgezet in warmte als gevolg van de stroom die erdoor vloeit.

Het zou handig zijn eens een schets van je topologie te zien.

Als ik het zowat lees, ben ik blij dat je huis nog niet afgebrand is!

Porsche4Life

Citaat van: Kurt op augustus 19, 2026, 21:39:32Als je dan toch het woord "logica" in de mond neemt, dan zijn de eerste logische stappen bv mijn eerste 8 geciteerde punten, en de adviezen van heelwat anderen, ipv bij een voodoo priester te rade te gaan!

Zelfs een zo goed als volledig koperrotte kabel gaat op zo'n kleinverbruiker als een switch geen probleem geven, zolang alle draden maar goed aangedraaid/vastgeschroefd zijn. Ik wil het aantal huizen niet tellen waarbij er kabel in de muur zit die onderhevig is aan koperrot.

Is absoluut normaal, en een gevolg van de inwerking van H20 op het koper door de tijd heen, als gevolg van condens in de mantel onstaan door opwarming van het koper. Die opwarming is er om dat de weerstand van het koper wordt omgezet in warmte als gevolg van de stroom die erdoor vloeit.

chansig

Citaat van: morca op augustus 19, 2026, 21:39:01Ophopen
Het kan niet weg als de weerstand te hoog is.

Ik ga het checken met een nieuwe kabel Hans
Die stond toch al op de to do list.
En de stekker dozen ook.

Geen idee of het zo werkt. Zou betekenen dat er alleen maar meer en meer stroom ophoopt.

Daarnaast zou ik het alvast testen. Relatief simpel volgens mij. Staat het knutselen met de nieuwe kabel/dozen niet in de weg.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

morca

Citaat van: Kurt op augustus 19, 2026, 21:39:32Als je dan toch het woord "logica" in de mond neemt, dan zijn de eerste logische stappen bv mijn eerste 8 geciteerde punten, en de adviezen van heelwat anderen, ipv bij een voodoo priester te rade te gaan!

Jouw post zet ook geen zoden aan de dijk.

Ik heb advies gevraagd welke kabel.
Niet gevraagd naar de oplossing of oorzaak!

Als je zulke aannames doet over personen
En weer persoonlijk word.
Rot dan lekker op uit mijn topic Kurt.

Ik heb alles goed vast gedraaid.

Ik heb 25 jaar bedrading voor machines op schepen bedraad.
Die van mij zat nooit een foutje in ....

En lul nou niet dat het een publiek forum is.
Mijn topic ben jij niet welkom als je zulke onzin uitkraamt en weer op de persoon gaat spelen.

Ik zoek de oplossing.
Geen dom geneuzel!

Church of Noise

Aarding werkt niet zo Morca. In een normale situatie (alles werkt zoals bedoeld) gaat het niets doen en zal er geen stroom door lopen, behalve wanneer er een fout is waardoor er spanning op delen staat waar er geen zou mogen op staan, zoals hierboven al is aangegeven.

Stroom volgt de weg van de laagste weerstand, als stroom zou ophopen zou het toestel gewoon niet werken.
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2  |  HQPlayer HTPC

morca

Citaat van: Church of Noise op augustus 19, 2026, 21:52:18Aarding werkt niet zo Morca. In een normale situatie (alles werkt zoals bedoeld) gaat het niets doen en zal er geen stroom door lopen, behalve wanneer er een fout is waardoor er spanning op delen staat waar er geen zou mogen op staan, zoals hierboven al is aangegeven.

Stroom volgt de weg van de laagste weerstand, als stroom zou ophopen zou het toestel gewoon niet werken.
Mischien leg ik het niet goed uit.
Maar als de weerstand te hoog is.
Kan dit wel voor problemen zorgen.
Want dan is dat niet meer de weg van de minste weerstand.

Als het niet de kabel is.
Wat zou het dan moeten zijn.

Een draadje wat ergens voor lekstroom zorgt,wat niet goed vast zit ?
Moet ik mijn power cords nalopen?

chansig

Eens hoor dat Kurt zijn aversie tegen niet hoeft te uiten. Vwbt de inhoud kan je er wel wat aan hebben.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

morca

Misschien is dit duidelijker.
Let vooral op comp en aangesloten apparaten :

kan een geoxideerde aarde draad storing veroorzaken    +1                    Ja, een geoxideerde aardedraad kan storingen en onveilige situaties veroorzaken. Omdat oxidatie (groene of zwarte aanslag op het koper) de stroomgeleiding belemmert, werkt de aarding niet meer goed.Gevolgen van een geoxideerde aardedraadWeigeren van aardlekschakelaars: Bij een lekstroom kan de aardlekschakelaar trager reageren of helemaal niet aanslaan, wat gevaar op oplevert.Vage storingen: Gevoelige apparatuur of computers kunnen vastlopen door een slechte afvoer van zwerfspanningen.Kans op een schok: Metalen behuizingen van apparaten zijn niet meer veilig verbonden met de aarde.Wat je eraan kunt doenStrip de draad: Snijd het geoxideerde stuk koper weg en strip een nieuw, schoon stuk koperen draad.Maak contactpunten schoon: Schuur of maak de kroonsteentjes, wandcontactdozen of klemmen goed roestvrij.Vervang de kabel: Als de oxidatie diep in de kabel zit, moet je de hele kabel vervangen.

morca

Mbt lekstroom die eerder genoemd werd.

Het is een rubber kabel.
Als hij uitgedroogd is.
Kan dit ook nog de oorzaak zijn.

Ja, een rubberen kabel van 30 jaar oud droogt vrijwel altijd uit. Door veroudering verliest het rubber weekmakers, waardoor de mantel hard, stug en broos wordt en kan gaan scheuren.Oorzaken van uitdrogingUV-straling: Zonlicht breekt de moleculen in het rubber snel af als de kabel buiten lag.Temperatuurverschillen: Hitte en kou zorgen ervoor dat het materiaal krimpt en uitzet.Zuurstof en ozon: Deze gassen reageren langzaam met het rubber, waardoor het zijn elasticiteit verliest.Risico's en adviesBroosheid: Als de buitenmantel barst, ligt de interne bedrading bloot.Kortsluiting en brand: Uitgedroogde isolatie kan bij belasting of beweging kortsluiting en brandgevaar veroorzaken.

Rowdy2

Citaat van: morca op augustus 19, 2026, 20:05:06Deze kabel word het.

https://www.audiophonics.fr/en/cable-metre-cables-secteur/elecaudio-cs-331tpe-power-cable-in-wall-tpe-ofc-copper-3x35mm-o12mm-p-12203.html
Als ik het goed begrijp gaat deze kabel vanaf de wandcontactdoos in de meterkast naar een dubbele wandcontactdoos in de luisterruimte.

Aan de zijde van de WCD in de meterkast de aderlitze aansluiten op aarde, folie kun je wegknippen. Wil je het netjes doen gebruik je isolatie over de litze. Verder doe je een stukje tape over de mantel uiteinde om de folie te verbergen. Verder vergeet de adereindhulsjes niet.

Aan de zijde van de luisterruimte knip je de litze en folie af, verberg het met tape. Ook hier vergeet de adereindhulsjes niet.

Gebruik je één WCD voor je audioset en de ander voor een verdeeldoos voor de switch, enz.?

morca

Citaat van: Rowdy2 op augustus 19, 2026, 22:29:18Als ik het goed begrijp gaat deze kabel vanaf de wandcontactdoos in de meterkast naar een dubbele wandcontactdoos in de luisterruimte.

Aan de zijde van de WCD in de meterkast de aderlitze aansluiten op aarde, folie kun je wegknippen. Wil je het netjes doen gebruik je isolatie over de litze. Verder doe je een stukje tape over de mantel uiteinde om de folie te verbergen. Verder vergeet de adereindhulsjes niet.

Aan de zijde van de luisterruimte knip je de litze en folie af, verberg het met tape. Ook hier vergeet de adereindhulsjes niet.

Gebruik je één WCD voor je audioset en de ander voor een verdeeldoos voor de switch, enz.?

Dankjewel voor je uitleg.
Ga ik doen.

Ik denk dat de switch nu nog apart komt.
Omdat er een schakelende voeding inzit.

Ik zal hem er eerst wel op de audio groep testen.
Om te kijken of de storing weg is.

Spijkie

Citaat van: morca op augustus 19, 2026, 21:18:32Weet je nog dat ik pas kleine storing in geluid had.
En dat voetjes onder de crossover dit oploste.

Die crossover is geaard.
Er liep gewoon lekstroom de equalizer in .

Dat , de oude kabel, de lekstroom en dat een oude kabel deze wisselende terugloop van stroom kan veroorzaken.

Heeft mij tot deze oplossing gebracht.

Ik denk dat ik het goed heb.

Als ik het niet goed heb.
Heb ik een kabel vervangen die zeker te oud is.
Die toch vervangen moet worden.
Dus ik vind dit de logische eerste stap.

Het is in ieder geval iets wat je uit kunt sluiten daarna, het kan na vervangen i.i.g. niet meer de oorzaak zijn.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

PascalP

Met deze kabel idd belangrijk adereindhulzen te gebruiken aan beide kanten!

Hoe monteer je hem af in je woonkamer? Komt deze in een (vast) inbouw/opbouw WCD, of monteer je af in een verdeeldoos? In dat laatste geval moet de verdeeldoos ook vast gemonteerd zitten en niet 'los' hangen ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: StormAudio ISP Elite MK1 processor + Classé CA-5300 (LCR/Side Surrounds) - Parasound A21 (Rear Surrounds) - Parasound A51 (Atmos)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Kaleidescape Strato E - Keces P8 Cinemike Stufe 1.5 - LevelOne GEL-1051 Cinemike Stufe 1

morca

Welke ader hulzen gebruiken jullie voor de Audio Groep ?
Ik zie ook vergulde

PascalP

Citaat van: morca op augustus 20, 2026, 10:47:43Welke ader hulzen gebruiken jullie voor de Audio Groep ?
Ik zie ook vergulde

Ik heb zelf die vergulde van WBT waar nodig (solid kabel zonder hulsjes), Peacock Audio heeft die zo op voorraad, voor 6 hulsen ben je hooguit een paar Euro kwijt
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: StormAudio ISP Elite MK1 processor + Classé CA-5300 (LCR/Side Surrounds) - Parasound A21 (Rear Surrounds) - Parasound A51 (Atmos)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Kaleidescape Strato E - Keces P8 Cinemike Stufe 1.5 - LevelOne GEL-1051 Cinemike Stufe 1

Rowdy2

Ik gebruik de standaard adereindhulzen van Klauke.
Je kunt eventueel koperen adereindhulzen gebruiken, omdat de kabel ook van koper is.

morca

Citaat van: Rowdy2 op augustus 20, 2026, 10:55:01Ik gebruik de standaard adereindhulzen van Klauke.
Je kunt eventueel koperen adereindhulzen gebruiken, omdat de kabel ook van koper is.
Goed idee.!!

Ik was alleen even vergeten hoe duur die tangen zijn.
Plus 100 euro voor een goeie.

Porsche4Life

Je hebt ook een tang nodig. Maar leg nou eerst eens uit, wat noem jij een audiofiele groep en hoe is dat aangesloten? Alles tussen meterkast en WCD moet door een electrabuis in de muur of vast genageld met 3 VDE individuele solid core kabels. Ik neem dus aan dat je op één groep alle stopcontacten dan geaard hebt, want ook dat is VERPLICHT. Wat je dan in die WCD prikt staat je vrij. Maar wanneer je buiten je WCD om de kabel die je nu gekocht heb direct op de meterkast gaat aansluiten of één ader ervan gebruikt om buiten om een aarde draad aan te leggen, dan ben je levensgevaarlijk en onverantwoord bezig. Je blijft hier lekker vaag over, dus het lijkt erop dat het daar niet over wilt hebben. Maar dat is wel waar het mis gaat. Niet met een beetje oxidatie op een oude kabel.

Rowdy2

Ik heb iets van 40 euro betaald bij Bol, deze gaat tot 6 qmm.
Heb ook 1 van mijn werk, deze knijpt tot 16 qmm dacht ik zo.

morca

Citaat van: Porsche4Life op augustus 20, 2026, 11:18:06Je hebt ook een tang nodig. Maar leg nou eerst eens uit, wat noem jij een audiofiele groep en hoe is dat aangesloten? Alles tussen meterkast en WCD moet door een electrabuis in de muur of vast genageld met 3 VDE individuele solid core kabels. Ik neem dus aan dat je op één groep alle stopcontacten dan geaard hebt, want ook dat is VERPLICHT. Wat je dan in die WCD prikt staat je vrij. Maar wanneer je buiten je WCD om de kabel die je nu gekocht heb direct op de meterkast gaat aansluiten of één ader ervan gebruikt om buiten om een aarde draad aan te leggen, dan ben je levensgevaarlijk en onverantwoord bezig. Je blijft hier lekker vaag over, dus het lijkt erop dat het daar niet over wilt hebben. Maar dat is wel waar het mis gaat. Niet met een beetje oxidatie op een oude kabel.
Jij begrijpt er geen reet van alles wat ik tot nu toe zeg.
Dus ik ga het niet nog eens uitleggen.

Ik ben niet wazig.
Jij leest erin wat je er zelf in wil lezen.
En dan begin je te roepen wat er allemaal verkeerd zou zijn.

De Audio groep is volgens de regels aangelegd.
Dat weet ik zeker.

Als het niet in de kabel zit.
Zit het in de aarde vd meterkast zelf.
Als dat zo is zal de woningbouw daarna moeten kijken.

morca

Citaat van: Rowdy2 op augustus 20, 2026, 11:23:28Ik heb iets van 40 euro betaald bij Bol, deze gaat tot 6 qmm.
Heb ook 1 van mijn werk, deze knijpt tot 16 qmm dacht ik zo.

Daar ga ik zo even kijken dan  :thumbs-up:

Porsche4Life

Maar nu doe je het weer, je ontwijkt de vraag omdat je het antwoord niet weet of niet wil delen. Je kan toch gewoon ondubbelzinnig uitleggen hoe alles zit aangesloten?

Rowdy2

Citaat van: Porsche4Life op augustus 20, 2026, 11:18:06Je hebt ook een tang nodig. Maar leg nou eerst eens uit, wat noem jij een audiofiele groep en hoe is dat aangesloten? Alles tussen meterkast en WCD moet door een electrabuis in de muur of vast genageld met 3 VDE individuele solid core kabels. Ik neem dus aan dat je op één groep alle stopcontacten dan geaard hebt, want ook dat is VERPLICHT. Wat je dan in die WCD prikt staat je vrij. Maar wanneer je buiten je WCD om de kabel die je nu gekocht heb direct op de meterkast gaat aansluiten of één ader ervan gebruikt om buiten om een aarde draad aan te leggen, dan ben je levensgevaarlijk en onverantwoord bezig. Je blijft hier lekker vaag over, dus het lijkt erop dat het daar niet over wilt hebben. Maar dat is wel waar het mis gaat. Niet met een beetje oxidatie op een oude kabel.
Zoals ik het begrijp heeft Morca een aparte automaat in de groepenkast puur voor de audio. Vanuit de groepenkast gaat een kabel / VD draad naar de wandcontactdoos in de meterkast. Vanuit de WCD in de meterkast gaat een soort van zelfgemaakte verlengsnoer naar de WCD in de luisterruimte. Dit is toegestaan.