Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

Gestart door HTip, oktober 3, 2010, 16:33:58

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: Etiennevh op november  4, 2010, 22:14:16
Ik weet het, er is helemaal niets over mijn speakers te vinden omdat dit handfabrikaat niet meer wordt gemaakt :S
Heb je wel specs gekregen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

Eigenlijk niet. Alleen de bon. Heb ze overgenomen van mijn broer. Zal eens vragen of hij nog iets heeft. En anders weet ik waar hij ze heeft gekocht en die man die ken ik ook. Dus die kan ik ook nog wel bellen.. :)

Maar internet is hopeloos voor deze speakers..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

HTip

Maakt op zich niet zo heel erg uit. Je merkt vanzelf of het volume hoger of lager moet. Het is wel altijd leuk om zoveel mogelijk te weten over onze apparatuur en dus ook onze speakers ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

Citaat van: HTip op november  4, 2010, 22:46:09
Maakt op zich niet zo heel erg uit. Je merkt vanzelf of het volume hoger of lager moet. Het is wel altijd leuk om zoveel mogelijk te weten over onze apparatuur en dus ook onze speakers ;)
Vind ik ook.. Daarom juist wil ik het liefst de specs achterhalen, maar dat wordt nog even een karweitje. ;)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Martijnst1990

Philip, bedankt voor al deze duidelijke informatie!  :worship:

Erg interessant allemaal en heb nu al zin om er eens goed voor te gaan zitten en het allemaal te proberen ;D Nou heb ik op het moment alleen (nog) geen dB meter en vroeg me af of je (of iemand anders) er 1 aan kan raden.

Ben wel erg benieuwd hoe ver ik er nu zelf naast zit qua instellingen :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Bedankt Martijn!

Ralf van RA Subs kan de Radioshack leveren. Die hebben veel forumleden. We zouden zo een powerbuy kunnen beginnen ;)

Hoop voor je dat het verbetering oplevert...
Showcase - Topic

Etiennevh

Goed idee trouwens, een PowerBuy op de Radioshack! :D

Valkyrie

Sky-HT 7.1.4
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Processor: Lyngdorf MP40 Eindversterkers: NAD M28 | A*BNB 4ch nc2.250 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 Atmos: KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Furutech | Gigawatt | WireWorld | Inakustik

Martijnst1990

Bedankt Philip :)

Als er genoeg animo is, is een powerbuy misschien niet eens zo'n slecht idee ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

fugazi_2009

Citaat van: HTip op november  4, 2010, 21:57:33

Eigenlijk moet er trouwens staan: 92 dB/W/m, maar dat wordt vaak afgekort met dB. De gevoeligheid van mijn speakers is overigens best wel hoog ;)

Dat kan je wel stellen ja. Die van mij zijn slecht 86 dB, daar moet aardig wat meer vermogen in gepompt worden.

Ik vind je uitleg overigens uitstekend, echter in hoeverre het er toedoet voor het onderwerp van dit topic betwijfel ik. Zoals je zelf als zegt, als het spul op een zeker moment er staat dan heeft dit enkel nog maar tot gevolg dat je je versterker verder of minder ver open moet draaien. Dit is meer iets waar je over na moet denken bij de aanschaf en combinatie van speakers en versterkers.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

HTip

Citaat van: fugazi_2009 op november  4, 2010, 23:14:42
Dat kan je wel stellen ja. Die van mij zijn slecht 86 dB, daar moet aardig wat meer vermogen in gepompt wordt.

Ik vind je uitleg overigens uitstekend, echter in hoeverre het er toedoet voor het onderwerp van dit topic betwijfel ik. Zoals je zelf als zegt, als het spul op een zeker moment er staat dan heeft dit enkel nog maar tot gevolg dat je je versterker verder of minder ver open moet draaien. Dit is meer iets waar je over na moet denken bij de aanschaf en combinatie van speakers en versterkers.
Bedankt Jack! Ik had precies hetzelfde idee. Daarom heb ik het niet direct in de openingspost geplaatst. Denk dat ik het dan ook maar niet doe.

Ik was overigens ook verbaasd over de gevoeligheid van mijn speakers. Geldt voor de hele ALR/Jordan Note-serie, alleen de center en monitor hebben "slechts" 90db/W/m.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Valkyrie op november  4, 2010, 23:08:01
Eerder vanavond heb ik er ook 1 besteld. :D
Ik moet eigenlijk provisie gaan vragen aan o.a. Ralf :P ;D
Showcase - Topic

treky22

De mijne is vorige week binnen gekomen hier.
Deze week eens kijken hoe het werkt  8)
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

frankp

Dus als ik het goed begrijp doen mijn RX-jes het met 89 dB en 90 dB nog geeneens zo slecht?

HTip

Citaat van: frankp op november  5, 2010, 08:55:03
Dus als ik het goed begrijp doen mijn RX-jes het met 89 dB en 90 dB nog geeneens zo slecht?
Heb je in ieder geval minder vermogen nodig om, en dus weinig tot geen vervorming, om een acceptabele geluidsdruk op de luisterplek te realiseren. Vul jouw gevoeligheid maar eens in als voorbeeld, dan zie je wat ik bedoel ;)

Daarnaast spelen natuurlijk nog andere zaken mee, impedantie, frequentiebereik, belastbaar vermogen. Maar met een MA RX hoef je je niet te schamen :music:
Showcase - Topic

frankp

Langzaam maar zeker wordt het duidelijker. Ik zal straks eens het rekenvoorbeeld gaan gebruiken voor mijn situatie.

Geldt trouwens die berekening en drukopbouw ook voor de sub?

CoSo

De Db meter is binnen en ben er gelijk mee aan de slag gegaan.

Speakers allemaal naar de sweetspot gedraaid en mijn afstanden zijn:
L 3,20m
C 3,27m
R 3,24m
SR 2,16m
SL 2,16m
SW 4,74 gemeten achterkant ivm EQ, en plus 60cm ivm vertraging van 2ms

Met afstellen van de db meter op de interne ruis is mijn kanaalniveau:
L 0,0 db
C -1,0 db
R -0,5 db
SR 0,0 db
SL -0,5 db
SW 0,0 db Volume omlaag gedaan en dan kom ik op een volume van 10  :wacko:
Sub heb ik op stand 2 staan (Rock)

HTip

Citaat van: frankp op november  5, 2010, 10:52:29
Langzaam maar zeker wordt het duidelijker. Ik zal straks eens het rekenvoorbeeld gaan gebruiken voor mijn situatie.
Mooi! Mocht je hulp nodig hebben, stel hier je vragen maar...

Citeer
Geldt trouwens die berekening en drukopbouw ook voor de sub?
Weet ik eerlijk gezegd niet. Heb nog nooit een gevoeligheidswaarde van een sub gezien. Dat een sub dichterbij harder klinkt (lees: meer geluidsdruk) is zo, maar hoeveel dB per meter verloren gaat? Geen idee.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: CoSo op november  5, 2010, 13:52:16
De Db meter is binnen en ben er gelijk mee aan de slag gegaan.

Speakers allemaal naar de sweetspot gedraaid en mijn afstanden zijn:
L 3,20m
C 3,27m
R 3,24m
SR 2,16m
SL 2,16m
SW 4,74 gemeten achterkant ivm EQ, en plus 60cm ivm vertraging van 2ms

Met afstellen van de db meter op de interne ruis is mijn kanaalniveau:
L 0,0 db
C -1,0 db
R -0,5 db
SR 0,0 db
SL -0,5 db
SW 0,0 db Volume omlaag gedaan en dan kom ik op een volume van 10  :wacko:
Sub heb ik op stand 2 staan (Rock)

Goed bezig! Ik heb ook je showcase gereageerd, maar hier heeft iedereen er wat aan ;)

Als ik je eerste resultaten zie, dan valt mij op dat je rears bijna even hard staan als je fronts, terwijl ze veel dichterbij staan. Dan lijkt me niet juist. Maar dat kan ook de interne ruisgenerator liggen.

Ter vergelijking, mijn situatie:

Nog een tip. Als je ook nog een bron analoog hebt aangesloten, dan instellingen daarin overnemen.
Showcase - Topic

djaxx

Ook ik ben gisteren nog eens aan de slag gegaan met meten met de laptop en de topic bij de hand :)
Echt perfect kon ik me er jammer genoeg niet aan houden om de volgende drie redenen:
- Ruimte leent zich niet om de ideale speakeropstelling te maken
- Heb enkel een digitale geluidsmeter waar ook die optie niet opstaat om trager te reageren.
- Ik (nog) geen juiste software heb en bijgevolg voorlopig de ruisgenerator gebruikt heb

Philip heeft me aangeraden om via amazon DVE blu ray aan te schaffen en dit gaat bij mij volgende bestelling op Amazon zeker gebeuren.
Met al deze tekortkomingen in gedachte ben ik best tevreden over de progressie die ik gemaakt heb, heb nu echt wel gehoord dat de audessey in mijn ruimte geen meerwaarde betekend.

Ik hou jullie op de hoogte.

HTip

Goed bezig en leuk dat je hier je bevindingen post. Mag iedereen doen ;)

Audyssey is leuk, maar vaak is het handmatig ingesteld beter. Hoe dat kan? Geen idee...
Showcase - Topic

frankp

Even een vraagje voor de experts m.b.t. instellingen van de Marantz SR60004:

Ik kom in de instellingen bij Preferences de optie Audio tegen met de instelmogelijkheden Main, Sub of Main+Sub
Nou kan ik nergens een goede uitleg vinden waar dit voor dient. Wie weet 't?

HTip

Citaat van: frankp op november  6, 2010, 16:27:25
Even een vraagje voor de experts m.b.t. instellingen van de Marantz SR60004:

Ik kom in de instellingen bij Preferences de optie Audio tegen met de instelmogelijkheden Main, Sub of Main+Sub
Nou kan ik nergens een goede uitleg vinden waar dit voor dient. Wie weet 't?
Het is een beetje misleidend, want het heeft niets met de subwoofer te maken, maar met sub-audio sporen in 2-talige uitzendingen. Heet in mijn receiver: Bilingual. Vreemd dat ze dat hernoemd hebben. Is er niet duidelijker op geworden... :blink:
Showcase - Topic

tijse400

omdat het nu opeens ook over geluidsdruk en volume gaat, wat kan ik doen tegen het "probleem" dat ziggo de HD kanalen in dolby digital uitstuurt, en de andere digitale kanalen in gewoon stereo, en zodoende dus de digitale kanalen zachter uitgestuurd worden dan de stereo kanalen?

het enige dat ik kan bedenken is dat ik bij de kabelontvanger het geluid van de gewone stereo kanalen net zo luid ga zetten als de dolby kanalen, en vervolgens alleen nog het geluid regel via de receiver ( uiteraard, zo hoort het ook). maar niet iedereen houdt zich daar aan, als je immmers aan het zappen bent, is het makkelijker het knopje naast het zap knopje te ebruiken om het geluid te regelen, en dan krijg je weer het verschil tussen de dolby kanalen en de gewone stereokanalen.....
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

HTip

Het probleem wat je beschrijft is eigenlijk te vertalen naar het algemene verschil tussen stereo en surround. Voor surround lijkt het dat je om dezelfde geluidsdruk te bereiken in principe minder vermogen nodig hebt (ca. 7dB meer SPL) echter de praktijk is dat je altijd een hoger volume nodig hebt. Waarom dat is weet ik eigenlijk niet, goede vraag. Dolby Digital wordt dacht ik met 10dB demping op schijf gezet. DTS doet dit volgens mij niet en kan dus meer druk opbouwen. Op mijn receiver verschijnt bij DD5.1 sporen ook altijd "dial norm +4dB", wat dus een automatisch verhoging realiseert.

Praktijk is dat ik in stereo tot -15dB kan gaan (en dat is echt hard) en in surround tot wel -5dB.

Resumerend denk ik dat er helaas niet veel aan te doen is, maar als iemand daar een andere mening over heeft, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Showcase - Topic