Te weinig laag bij rockmuziek

Gestart door Pjotr, september 20, 2010, 09:23:46

Vorige topic - Volgende topic

Pjotr

Beste medeformumleden,

Laat ik in de eerste plaats stellen dat ik erg tevreden ben met mijn huidige installatie. Deze bestaat uit:
- Music Hall A25.2 geïntegreerde stereoversterker;
- Music Hall CD25.2 CD-speler;
- Phonar P300 UK MKIII zuilspeakers.

Het geluid is erg direct/helder. Hierdoor klinken vocalen ontzettend natuurlijk en "live". Met muziek van bijvoorbeeld John Mayer, Ilse DeLange en Clannad klinkt het geweldig rijk aan detail en natuurlijk. Het probleem speelt met name bij wat stevigere rockmuziek. Denk hierbij aan Live, Nirvana en Pearl Jam. Ik merk dat de bas wat tekort schiet en wat vetter mag worden aangezet. Het gevolg is dat het wat minder dynamisch klinkt.

Even een foto van de set:

Ik heb de speakers inmiddels 20cm voor de kast staan en 20cm vanaf de zijkanten van de kast. Ze staan ongeveer 40-50 cm van de muur af. Op de grond ligt parket. Ik heb een vloerkleed onder de salontafel en mijn bank staat iets van de muur af tegenover de speakers. Kan ik nog akoestische aanpassingen doen om dit te realiseren? Of zal ik een sub moeten aanschaffen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Peter
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

erik s.

zo te zien heb je geen spikes onder je luidsprekers. spikes kunnen helpen een wat ingetogen rommelig laag meer strak en krachtig te maken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Pjotr

Citaat van: erik s. op september 20, 2010, 09:37:26
zo te zien heb je geen spikes onder je luidsprekers. spikes kunnen helpen een wat ingetogen rommelig laag meer strak en krachtig te maken.
In het verleden heb ik die er wel onder gehad toen ik de speakers nog op mijn Denon receiver had aangesloten. Toen had ik de voet van de speakers eraf en de spikes erin gedraaid. Nu zit er een dempingsplaat direct tussen de speaker en de voet. Maar goed, ik kan proberen om de spikes er weer in te draaien. Ik vond alleen dat de speaker er erg instabiel van werd. Tikje en de spike gleed van het "muntje" af zo m'n parket in.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

yorkie13

En is toevoegen van een subwoofer voor het laagste octaaf een optie ?
Dus voor het laag onder de 40 hz.
Subwoofers kunnen mits goed afgesteld een mooie toevoeging zijn bij stereo.

vester86

Citaat van: RA SUBS op september 20, 2010, 14:36:07
En is toevoegen van een subwoofer voor het laagste octaaf een optie ?
Dus voor het laag onder de 40 hz.
Subwoofers kunnen mits goed afgesteld een mooie toevoeging zijn bij stereo.
zeker!! ik heb sinds enkele weken ook een sub bij mn set en de hele klank heeft een nieuwe dimensie gekregen,echt heerlijk om anar te luisteren.... en ze integreren heel goed, al scheelt dat utieraard per set

chansig

Het laag van rockmuziek zouden de speakers moeten kunnen weergeven. Ze gaan tot 30Hz als ik em niet vergis. Onder de 40Hz kom je volgens mij ook niet heel erg veel tegen..En boven de 40Hz zouden die speakers prima moeten kunnen presteren ? Is het laag door de hele kamer heen te weinig of alleen op je luisterplek ?

Misschien de speakers wat naar voren zetten...al was het maar om te proberen...en misschien wat dichter bij elkaar.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Pjotr

@eric s.:Inmiddels m'n speakers op de bijgeleverde spikes gezet (zie foto, even met m'n telefoon gemaakt). Dit heeft al een aanzienlijke verbetering opgeleverd, de basweergave is al een stuk voller!
@RA SUBS & vester86: Ik sluit niet uit dat een sub er in de toekomst gaat komen, maar eerst wil ik proberen d.m.v. plaatsing het zo goed mogelijk proberen te krijgen.
@chansig: Ik ga ze nog even iets verder naar voren zetten om te kijken wat dat oplevert. Maar de bas is al een stuk voller.

Bedankt voor de tips!  :thumbs-up:

yorkie13

Ik had tot een week terug een paar monitor Audio RS8 spelen, die gingen tot 33 hz
Ik kan je vertellen dat een subwoofer net even dat beetje meer is.
Maar idd laag wat niet in de opname zit kan je ook niet weergeven.

Pjotr

Gisteravond weer even zitten spelen met de plaatsing van de speakers. Ik heb ze nog iets verder naar voren gezet en licht ingedraaid. Dit gaf wederom een verbetering. Basweergave is zeer goed te noemen. Ik merk nog wel dat de basweergave met name goed is wanneer ik op mijn luisterplek zit, strak met mijn rug tegen de leuning. Als ik iets naar voren leun/hang of opsta, is de weergave al minder qua bas.

Tweaks done so far:
- Speakers op spikes gezet;
- Verder de kamer in;
- Ingedraaid;
- Brugjes op de speakerterminals vervangen voor een stukje speakerkabel (zelfde als naar m'n speaker loopt).

Nog meer opties naast het toevoegen van een subwoofer?

coned (banned)

Citaat van: Pjotr op september 22, 2010, 09:20:52
Gisteravond weer even zitten spelen met de plaatsing van de speakers. Ik heb ze nog iets verder naar voren gezet en licht ingedraaid. Dit gaf wederom een verbetering. Basweergave is zeer goed te noemen. Ik merk nog wel dat de basweergave met name goed is wanneer ik op mijn luisterplek zit, strak met mijn rug tegen de leuning. Als ik iets naar voren leun/hang of opsta, is de weergave al minder qua bas.

Tweaks done so far:
- Speakers op spikes gezet;
- Verder de kamer in;
- Ingedraaid;
- Brugjes op de speakerterminals vervangen voor een stukje speakerkabel (zelfde als naar m'n speaker loopt).

Nog meer opties naast het toevoegen van een subwoofer?

eergisteren liep ik op een dealershow waar een bekend duits speakermerk geshowed werd
ik had een paar test cd's mee met stevige bass transienten, en op één welbepaalde rij stoelen had je gewoon bijna 0 bas

PS: bij digital drive metingen zien we soms enorme verschillen door de bank 20 cm naar voor of achter te schuiven
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Raphie

akoustiek, je hebt last van staande golven. daardoor verschuift je laag heel erg afhankelijk van je luisterpositie
dit kan je in je voordeel gebruiken om laag aan te zetten of af te zwakken.
Also, de meeste rockalbums hebben vaak een totaal gebrek aan laag, omdat ze graag die "brickwall of sound neer zetten" en de overall loudness gaat dan vaak ten koste van het laag.
JBL PRX Power!

coned (banned)

Citaat van: Raphie op september 22, 2010, 09:27:39
Also, de meeste rockalbums hebben vaak een totaal gebrek aan laag, omdat ze graag die "brickwall of sound neer zetten" en de overall loudness gaat dan vaak ten koste van het laag.

wat bedoel je met  "brickwall of sound neer zetten"  ?

met de meeste 80's hits is er ook bijna geen laag, wel extreem veel effecten op het middengebied

Pjotr

akoustiek, je hebt last van staande golven. daardoor verschuift je laag heel erg afhankelijk van je luisterpositie
dit kan je in je voordeel gebruiken om laag aan te zetten of af te zwakken.

Dat zou een en ander verklaren waarom ik bij bijvoorbeeld John Mayer een prima basweergave heb en bij Guns N' Roses weer minder.

bmateijsen

Citaat van: Pjotr op september 22, 2010, 09:49:44
Dat zou een en ander verklaren waarom ik bij bijvoorbeeld John Mayer een prima basweergave heb en bij Guns N' Roses weer minder.

Er zullen altijd verschillen zijn in CD's, omdat de producent (en de mastering) allebei een bepaalde benadering hebben. Je kan je set dus niet zomaar beoordelen met 1 cd.. ;). Verder hebben we het bij beide artiesten niet echt over dieplaag ;)

Pjotr

Citaat van: bmateijsen op september 22, 2010, 09:52:00
Er zullen altijd verschillen zijn in CD's, omdat de producent (en de mastering) allebei een bepaalde benadering hebben. Je kan je set dus niet zomaar beoordelen met 1 cd.. ;). Verder hebben we het bij beide artiesten niet echt over dieplaag ;)
Bjorn, wat versta jij onder dieplaag? Op Mayer's  album "Heavier Things", Track 1 "Clarity", klinkt er toch wel degelijk een diepe beuk  ;)

chansig

Dieplaag is tegen de 30 Hz en eronder....In mijn optiek dan..

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

reMC

Klopt helemaal...

Als je écht laag wilt moet je over het algemeen naar elektronische muziek. Rock/metal die laag lijkt te hebben zoals White Stripes en Rammstein tellen ook niet echt, is meer midlaag.

bmateijsen

Citaat van: chansig op september 22, 2010, 09:55:45
Dieplaag is tegen de 30 Hz en eronder....In mijn optiek dan..

Gr Hans

;)

coned (banned)

wil je echt diep laag, check dan
http://www.amazon.com/Igizeh-Banco-Gaia/dp/B00004Y9Y1

5. Gizeh

geen enkele normale speaker die het sublaag in deze cd correct weergeeft (en we hebben al extreem duur spul getest, fullrange speakers van > 20.000 eur op dure passlabs)
enkel met een goede sub erbij lukt het wel

chansig

Citaat van: bmateijsen op september 22, 2010, 10:14:14
;)

Jij verstaat er iets anders onder ? Ik heb al wat gegoogeld er schijnt geen vaste definitie van te zijn wat nu dieplaag is...of mis ik dan weer iets ? Graag geen smiley als antwoord of reactie.

Gr Hans

yorkie13

Of orgel muziek, zit vaak 16 hz in.
Heb je ook een subwoofer voor nodig.

bmateijsen

Citaat van: chansig op september 22, 2010, 10:32:53
Jij verstaat er iets anders onder ? Ik heb al wat gegoogeld er schijnt geen vaste definitie van te zijn wat nu dieplaag is...of mis ik dan weer iets ? Graag geen smiley als antwoord of reactie.

Gr Hans

Sorry Hans, ik quote je bericht voor de topicstarter. Ik vind dus dat je gelijk hebt.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Ik denk dat je vaker tegen de beperking van de kamer aanloopt ;). En bij een full range luidspreker in een ruimte die het laag ook echt weer kan geven, dan heb je ook een potige versterker nodig.

Overigens over welke full range luidsprekers heb je het dan?

Citaat van: coned op september 22, 2010, 10:15:09
wil je echt diep laag, check dan
http://www.amazon.com/Igizeh-Banco-Gaia/dp/B00004Y9Y1

5. Gizeh

geen enkele normale speaker die het sublaag in deze cd correct weergeeft (en we hebben al extreem duur spul getest, fullrange speakers van > 20.000 eur op dure passlabs)
enkel met een goede sub erbij lukt het wel

EJ

Je zou ook "It could be sweet" van Portishead kunnen gebruiken.  4e nummer van "Dummy".

chansig

Citaat van: bmateijsen op september 22, 2010, 10:44:40
Sorry Hans, ik quote je bericht voor de topicstarter. Ik vind dus dat je gelijk hebt.

Groet,

Bjorn

Zo zie je maar dat een smiley eigenlijk niets zegt...

Gr Hans