Wat weegt een kamer-in-kamer HT?

Gestart door MaxxMark, september 14, 2010, 18:58:23

Vorige topic - Volgende topic

MaxxMark

Aangezien ik in mijn nieuwe huis een nieuw HT wil bouwen op de zolder (waar een opbouw op komt), moet ik ook rekening houden met het dragend vermogen van de verdieping. Nu is de zolder verdieping volgens de bouwtekeningen gebouwd volgens de toen geldende eisen (jaren '45/'50) van een "verdieping" (ofwel  een dragend vermogen van 150kg/m2). De huidige eisen zijn 175kg/m2. Maar (zo liet een constructeur mij weten) gebeurt het vaak dat mensen "op papier" een dragend vermogen van 175 hebben gerealiseerd terwijl in werkelijkheid de draag constructie niet verbeterd is.

Nu zou ik in een normale situatie (ofwel als het gewoon een extra verdieping zonder al te veel poespas zou worden) waarschijnlijk de constructie zo laten en niet gaan verstevigen. Maar aangezien ik een kamer-in-kamer constructie wil gaan realiseren twijfel ik er aan of het algehele gewicht niet dusdanig hoog wordt dat ik met het HT alleen al sneller richting die 150kg/m2 ga.

Aan de ene kant wil ik het zekere voor het onzekere nemen en de zolder verdieping dus verstevigen. Maar aan de andere kant heb je de punten dat je álle zolderbalken vervangen moeten worden en dat de meeste huizen  gebouwd worden op 100% veiligheid en dat de daardoor zeer vrij groot is dat de maximale belasting al een stuk hoger ligt dan de opgegeven 150kg/m2.

Er zijn hier volgens mij genoeg mensen die een HT hebben, en/of mensen die een HT gebouwd hebben (danwel professioneel danwel hobbymatig). Zijn er mensen die hier wel eens tegen aan zijn gelopen, hier advies over kunnen geven, of een voorzichtige schatting kunnen doen over een dergelijke situatie?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Vin_cent

Mocht je een zolder hebben van circa 5x8= 40 m2

40 m2 * 150= 6000 kg, ik zou me geen zorgen maken. De kamer in kamer zal het gewicht nog beter verdelen.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Madhouse

Even verplaatst naar Ontwerp, akoestiek, ..... denk dat de vraag hier meer thuis hoort.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

MaxxMark

Citaat van: Madhouse op september 14, 2010, 19:09:30
Even verplaatst naar Ontwerp, akoestiek, ..... denk dat de vraag hier meer thuis hoort.

Citaat van: Vin_cent op september 14, 2010, 19:08:27
Mocht je een zolder hebben van circa 5x8= 40 m2

40 m2 * 150= 6000 kg, ik zou me geen zorgen maken. De kamer in kamer zal het gewicht nog beter verdelen.

Thanks voor je reactie!

De totale oppervlakte van de verdieping is 5.6 x 3.72 + 4x4.4 = ~ 37 m2. Haal daar in ieder geval 4m2 van af omdat dat deel in het geschakelde deel van het huis zit.

Daarbij komt er een opbouw op zodat 4x4*1.5 en 5.5x1.5 aan beide kanten uit de goot niet gebouwd wordt en er dus ook van af getrokken moet worden..

Conservatieve berekening zou zijn dat het uiteindelijk 5x4.5m wordt, is ~22m2. Komt dus neer op 3300kg.

Het gewicht zal ongetwijfeld wel iets meer verdeeld worden, maar ik reken dan liever vanaf de ondergrens dan vanaf de bovengrens :)

Natuurlijk moet het gewicht van het dak (of de dakopbouw) ook gedragen worden. Al zou je met het plaatsen van de dakopbouw misschien kunnen zorgen dat een deel direct wordt verplaatst naar de dragende zijmuren zodat de vloer op zich ontlast wordt.

Blijft nog steeds de vraag wat een HT dan zou wegen :)

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jaco

Bij mijn ruimte zat er iets van 1000 Kg gipsplaat in. (20 m2 vloeroppervlak van de originele kamer)
Mijn vloer is Fermacell en OSB, samen tussen 400 en 500 KG.

Ik denk snel 2000 KG voor deze kamer met de rest van de inrichting.

9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

MaxxMark

Vanavond kwam de aannemer langs om te kijken voor de dakopbouw (zodat hij een correcte offerte neer kan leggen). Deze aannemer had ook dakopbouwen in dezelfde straat verzorgd.

Ik had het ook hem meteen voorgelegd. En hij zei noemde (zoals vin_cent ook zei) dat je door verdeling van het gewicht heel veel kunt bereiken. Zijn voorstel was om 2 platen van 18mm verlijmd over het volledige oppervlak neer te leggen. Hierdoor wordt al het gewicht optimaal verspreid. Daarbij is het zo dat met het plaatsen van de opbouw een groot deel van het gewicht van de opbouw niet meer op de vloer (middels spanten zoals nu het geval is) maar op de dragende zijmuren komt te liggen.

Desalniettemin ben ik nog steeds benieuwd naar meer informatie mochten andere forum genoten die hebben.

@jaco: dan heb je het dus over 2000kg aan materiaal alleen om een kamer in kamer constructie te maken right? Dan laat je nog zaken als apparatuur, banken en uiteraard mensen buiten beschouwing, toch?

MG76

Citaat van: MaxxMark op september 14, 2010, 18:58:23
Aan de ene kant wil ik het zekere voor het onzekere nemen en de zolder verdieping dus verstevigen. Maar aan de andere kant heb je de punten dat je álle zolderbalken vervangen moeten worden en dat de meeste huizen  gebouwd worden op 100% veiligheid en dat de daardoor zeer vrij groot is dat de maximale belasting al een stuk hoger ligt dan de opgegeven 150kg/m2.

Ik kan je niet helpen met een schatting, maar bij zoiets moet je toch een constructeur dit helemaal laten berekenen. De gemeente kennende zullen die ook een volledig constructieplan verwachten, wat jammer genoeg ook weer een hoop geld gaat kosten.

Suc6 met de verbouwing alvast!

jaco

Citaat van: MaxxMark op september 14, 2010, 20:58:05
@jaco: dan heb je het dus over 2000kg aan materiaal alleen om een kamer in kamer constructie te maken right? Dan laat je nog zaken als apparatuur, banken en uiteraard mensen buiten beschouwing, toch?
Moeilijk schatten. De gipsplaten hangen aan een metalstut constructie, er hangt luchtverversing en een airco. Als je alles telt zal het wel bij die 2000 KG komen lijkt me.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Vin_cent

Dat van die platen zou ik niet doen. Dat helpt alleen met puntbelastingen, bijvoorbeeld met een waterbed oid. Dan is het gewicht van het bed > 150 kg/m2 en vergroot je zo het oppervlak. Een HT heeft echter weinig puntbelastingen van dien aard, je kamer-in-kamer-constructie is automatisch al verdeeld over het gehele oppervlak.

Die platen verhogen het totaal draagvermogen niet van de vloer, ze verhogen wel het gewicht en dat wil je nu net niet.

36mm x 22m2 X 800 kg =634 kg

Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

MaxxMark

Citaat van: MG76 op september 14, 2010, 22:44:44
Ik kan je niet helpen met een schatting, maar bij zoiets moet je toch een constructeur dit helemaal laten berekenen. De gemeente kennende zullen die ook een volledig constructieplan verwachten, wat jammer genoeg ook weer een hoop geld gaat kosten.

Suc6 met de verbouwing alvast!

Voor verbouwingen die niets aan de constructie van je huis veranderen heb je toch helemaal geen constructieplan nodig? Natuurlijk wel voor de dakopbouw die gemaakt zal gaan worden. Maar zodra dat afgerond is zullen er geen contstructuele veranderingen meer plaatsvinden. Voor een kamer-in-kamer constructie hoef je bij mijn weten geen bouwaanvraag in te dienen.

vtuinen

kun je een schetsmatige opbouw geven wat je nu hebt en straks gaat willen. Je hebt het over een nieuwe opbouw en een gewone zolder. Dat is mij niet geheel duidelijk.

Ben constructief wel een beetje onderlegd (tenminste ben er ooit in afgestudeerd  ;) ), kan wel wat adviezen geven.
Equipment check my avatar

MaxxMark

Citaat van: Vin_cent op september 16, 2010, 16:00:26
Dat van die platen zou ik niet doen. Dat helpt alleen met puntbelastingen, bijvoorbeeld met een waterbed oid. Dan is het gewicht van het bed > 150 kg/m2 en vergroot je zo het oppervlak. Een HT heeft echter weinig puntbelastingen van dien aard, je kamer-in-kamer-constructie is automatisch al verdeeld over het gehele oppervlak.

Die platen verhogen het totaal draagvermogen niet van de vloer, ze verhogen wel het gewicht en dat wil je nu net niet.

36mm x 22m2 X 800 kg =634 kg

Daar heb je een punt. Het enige voordeel dat er wel is, is dat het gewicht een stukje breder wordt gespreid dan alleen waar de K in K constructie komt. Door het dak heb ik namelijk een aantal m2's waar de KinK niet zal gaan rusten. Mijns inziens zou dan het gewicht wat dat deel in draagkracht toevoegt groter moeten zijn dan het gewicht van de vloerplaat.

Volgens mij mis ik 2 tot 4 dragende balken (doordat de KinK 1.5 meter uit de goot komt te staan). Dus je zou dan aan draagkracht winnen:
( (<totale draagkracht> / <totaal  aantal dragende balken> ) * <aantal balken die je mist onder je KinK> ) - <gewicht van de platen>

Dus even uitgaand van: 3300kg,  12 balken en 4 missende draagbalken onder KinK:
( 3300 kg  / 12 ) * 4  = 1100kg
Gewicht van de platen = 634kg
Dus het heeft een voordeel van 1100kg - 634kg = 466kg

Of reken ik scheef/hou ik ergens geen rekening mee?

MaxxMark

Dit plaatje moet een en ander verduidelijken:

Ps. de schoorsteen die je op het plaatje ziet gaat in zn geheel weg.

Ghosty J

Reken ook even de +- 500kg sneeuw mee die in de winter valt op je dak.
+ gewicht van je versterker subwoofer speakers kabels & blu ray's dan loopt het aardig op.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

MaxxMark

Citaat van: Ghosty J op september 16, 2010, 16:28:32
Reken ook even de +- 500kg sneeuw mee die in de winter valt op je dak.
+ gewicht van je versterker subwoofer speakers kabels & blu ray's dan loopt het aardig op.

De sneeuw op het dak zelf is iets minder van toepassing. Het nieuwe dak wordt (zie paar posts terug) volledig door de muren gedragen ipv de vloer (zoals nu nog het geval is vanwegen de spanten)

Apparatuur: dat was ook mijn zorg. In mn OP noemde ik al dat ik met alleen het HT al hard die kant op lijk te gaan, laat staan als er apparatuur en mensen bij komen.

Maar nu ik er zo over denk vraag ik me af of ik niet ergens een reken fout maak. Stel dát het volgens de huidige normen berekend wordt dan wordt het draagvermogen ipv 3300kg: 3300 /150 * 175 = 3850kg. Dat is nou niet eens zo'n veel hoger getal.

Kjelt

Ik heb zo'n probleem met de bouw van mijn wijnkamer gehad. Daar had ik 1 rek van massief steen, met flessen erin rond de 1500kg.
Dat moest toen zo dicht mogelijk tegen de draagmuur aan gezet worden want de betonnen vloer zelf was gebouwd voor 1000-750kg/m2 en daar zou ik dan overheen kunnen gaan.

Je probleem is daarom volgens mij niet zozeer om op je 40m^2 max 6000kg te leggen maar om te zorgen dat op geen enkele plaats je boven de 150kg/m^2 komt.
Als je maar 150kg/m^2 mag hebben dan kun je een probleem hebben, neem bv een 3 zitsbank met 3 volwassen mannen en je zit er al dik boven op dat stuk.
Nog een punt van aandacht, houten draagbalken uit 1950, goed checken dat hun integriteit nog volledig is, geen insecten of vocht en dat soort zaken?

MaxxMark

Citaat van: Kjelt op september 16, 2010, 16:57:04
Je probleem is daarom volgens mij niet zozeer om op je 40m^2 max 6000kg te leggen maar om te zorgen dat op geen enkele plaats je boven de 150kg/m^2 komt.
Als je maar 150kg/m^2 mag hebben dan kun je een probleem hebben, neem bv een 3 zitsbank met 3 volwassen mannen en je zit er al dik boven op dat stuk.
Nog een punt van aandacht, houten draagbalken uit 1950, goed checken dat hun integriteit nog volledig is, geen insecten of vocht en dat soort zaken?

Dus in dat opzicht is die verlijmde plaat op de vloer toch niet zo'n gek idee (zeker als na mn berekening hierboven het draagbaar vermogen toch nog groter wordt).

Integriteit van de balken is inderdaad een goed punt. Aangezien er nogal wat moet gebeuren is de kans om te inspecteren ruimschoots aanwezig :)

vtuinen

Als ik het zo even zie zal niet alleen het totale draagvermogen een factor zijn maar met name de lijnlast die uit de dakbouw eventueel rechtstreeks op de vloer komt. Hierbij moet je rekening houden met niet alleen de eerder genoemde sneeuwlast (rekenlast incl. veiligheid 84 kg per m2 dakoppervlak), maar ook met windlasten en de daaruit voortvloeiende horizontale belastingen (spatkrachten). Als de dakopbouw gordingen (zeg maar de balken die nu 'in' het papier van je schets lopen) rechtstreeks van wand tot wand lopen is inderdaad dat gewicht niet meer te rekenen op je vloer.

De rest van de vloer kan gerust de 150 kg / m2 dragen. Als het goed is is namelijk de vloer volledig vol gerekend. Kleine kans dat dat in de praktijk gaat gebeuren. Hoe groot gaat je kamer in kamer worden ?

MaxxMark

Allereerst natuurlijk dank voor het meedenken vtuinen (en de rest) :pompom:

Zoals ik begreep van de aannemer zullen ze van muur tot muur de "dragende balken" (vergeef me dat ik niet de juiste termen gebruik) hebben die dan direct in(of op) de dragende muur ligt. Het overgrote deel van het dak zal daar dan op rusten. Alleen de laagste balk valt buiten de muur van het dakopbouw, dus daar zal nog een spant op de vloer rusten (ofwel de 1.5m uit de dakgoot).

De kamer in kamer constructie zal het grootst mogelijke worden. Aangezien de schoorsteen weg gaat komt dat zegmaar neer op het vierkant dat gecreerd wordt in het onderste plaatje. Dit met uitzondering van de trap, trapgat en misschien een klein stukje 'overloop' (daar moet ik nog even over nadenken). Even snel gespiekt zou het maximaal (als er een deur direct bovenaan de trap komt)  neerkomen op ongeveer 27m2.

vtuinen

Citaat van: MaxxMark op september 16, 2010, 22:30:53
Allereerst natuurlijk dank voor het meedenken vtuinen (en de rest) :pompom:

Zoals ik begreep van de aannemer zullen ze van muur tot muur de "dragende balken" (vergeef me dat ik niet de juiste termen gebruik) hebben die dan direct in(of op) de dragende muur ligt. Het overgrote deel van het dak zal daar dan op rusten. Alleen de laagste balk valt buiten de muur van het dakopbouw, dus daar zal nog een spant op de vloer rusten (ofwel de 1.5m uit de dakgoot).

als dat spant ligt op de 1230 in de tekening is dat niet echt een probleem. De balk draagt wel hele kozijn en glas en draagt dat rechtstreeks af naar de vloer maar anderhalve meter gevel weegt wel wat maar niet te veel (glas ligt zo rond de 2500 kg/m3 dus als je de dikte weet van de twee lagen glas in de gevel dan kun je uitrekenen wat (met wat extra voor het kozijn en de draagbalk) per strekkende meter het gewicht gaat worden. (even snel 0.006+0.004 m (voor het glas) x 1.5 hoogte x 2500 kg/m3 = 37.5 kg/m. Stelkozijn (hardhout bankirai) 67x90 mm boven en onderregel 0.067*0.09x1150x2= 15 kg/m reken ivm stijlen nog eens 10 kg/m extra. Hoofdbalk vuren 190x90 = 0.190x0.09x460kg/m = 8 kg/m Totaal en dikke 70 kg per strekkende meter. Ruim lager dan de 150 kg toelaatbaar).

Citaat van: MaxxMark op september 16, 2010, 22:30:53
De kamer in kamer constructie zal het grootst mogelijke worden. Aangezien de schoorsteen weg gaat komt dat zegmaar neer op het vierkant dat gecreerd wordt in het onderste plaatje. Dit met uitzondering van de trap, trapgat en misschien een klein stukje 'overloop' (daar moet ik nog even over nadenken). Even snel gespiekt zou het maximaal (als er een deur direct bovenaan de trap komt)  neerkomen op ongeveer 27m2.

Wat is de lengte en breedte van je huis cq nieuwe kamer ?

MaxxMark

Excuses voor de uitermate late reactie (Ik moest afgelopen anderhalve week een project afronden, deadlines hè :P)

De maten van het huis zijn LxB:  7.7x5.5  (binnenmaat)

Aangezien de huizen geschakeld zijn is dat niet de correcte oppervlakte.

Opgedeeld in 2 blokken heb je dan:
4.6x4 m
en
5.6x3.7 m

De effectieve maten op de zolder worden bij benadernig:
2.89 x  4.59  m
en
2.89 x 5.49

Aangezien het geschakelde deel daar nog vanaf moet (waar ook precies de trap zal komen) is het makkelijker om de zoldermaat voor kamer in kamer constructie te noemen. Deze zal bij benadering zijn:

5.78 x 4.59

Om er dan nog maar een tekeningetje tegen aan te gooien:

FYI: dit zijn de tekeningen van een identiek huis verderop in de straat bij mij. Omdat daar de indeling anders was staan er nog benoemingen van muurtjes die er in deze tekening niet meer zijn (de 70-jes ;))