NAS- oplossing voor de Mac

Gestart door Nosoforos, september 13, 2010, 16:48:40

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Dat kan zeer makkelijk, gewoon een script runnen en bv op de mac silverkeeper gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ivo1986

Even offtopic.

Ik ben nu 1,75 tb aan het overzetten via bedraad internet en de computer zegt dat het 77 uur gaat duren.
Is dat normaal dat het zo lang duurt? Zijn allemaal flac bestanden btw.

EJ

Van waar naar waar, welk protocol en hoe bedraad?

ivo1986

Via ethernet. Ik weet niet wat een protocol is (we hebben cat 5 bedoel je dat?).

En de data gaat via usb naar de imac die het doorzend naar de nas. Misschien is dit de bottleneck?

EJ

USB is inderdaad een limiterende factor. Zwaar limiterend zelfs.

Protocol: via windows filesharing (oftewel samba/CIFS), NFS, FTP, AFS of iets anders?

ivo1986

Citaat van: EJ op januari 27, 2011, 16:18:58
USB is inderdaad een limiterende factor. Zwaar limiterend zelfs.

Protocol: via windows filesharing (oftewel samba/CIFS), NFS, FTP, AFS of iets anders?

Protocol weet ik niet. Maar ik laat de nas maar gewoon doorlopen.
Was helemaal vergeten dat de externe hd aan de Imac de beperkende factor zou kunnen zijn.

In 5 uur 130 gb nu.

EJ

Dat komt neer op 7,3 MByte/s. 100 Mbit/s netwerk? Anders is de usb inderdaad de limiterende factor.

ivo1986

Citaat van: EJ op januari 27, 2011, 18:45:10
Dat komt neer op 7,3 MByte/s. 100 Mbit/s netwerk? Anders is de usb inderdaad de limiterende factor.

Ja 100 mbit/s netwerk dacht ik. Is in studentenhuis en de bedrading is 2 jr geleden aangelegd.

Nu was ik ook benieuwd en iets direct van de harde schijf aan het overzetten en dat duurt 3 min voor 740 mb.
Dus netwerk is ook niet zo snel.

EJ

Citaat van: ivo1986 op januari 27, 2011, 19:01:09
Ja 100 mbit/s netwerk dacht ik. Is in studentenhuis en de bedrading is 2 jr geleden aangelegd.

Nu was ik ook benieuwd en iets direct van de harde schijf aan het overzetten en dat duurt 3 min voor 740 mb.
Dus netwerk is ook niet zo snel.

Je netwerk zit aardig tegen het maximum aan. Misschien is ook je nas nog limiterend, maar vermoedelijk is het je netwerk (en de usb disk).

Grof gesproken kan je netwerk op ongeveer 70% van de maximum capaciteit werken door allerlei protocol overhead. Dat klopt dus aardig met de snelheid die je ziet.

JayBee

Hallo,

Naar aanleiding van deze discussie over NAS en Mac heb ik maar eens een Synology 411 gekocht en in mijn netwerk gehangen. Doel voor mij was om de harddisk van mijn Macbook pro leeg te maken van:
- Iphoto bestanden
- Itunes bestanden
- Imovie bestanden
- overige office bestanden enzo

Nas in het netwerk hangen enzo ging uitstekend. Iphoto verplaatsen ging als een zonnetje, net zoals Itunes en de overige bestanden. Die staan dus nu op de Nas en ik kan Itunes en Iphoto gebruiken zonder dat ik merk dat de foto's en muziek nu op de Nas staan. helaas geldt dit niet voor Imovie08.

Hoe verplaats ik de events en projects in Imovie08 naar de Nas? (en dan bedoel ik niet het kopieren en plakken van directories maar natuurlijk het uitleggen aan Imovie dat de bestanden nu ergens anders staan).

;D

W

Citaat van: JayBee op februari 23, 2011, 14:34:38
Hallo,

Naar aanleiding van deze discussie over NAS en Mac heb ik maar eens een Synology 411 gekocht en in mijn netwerk gehangen. Doel voor mij was om de harddisk van mijn Macbook pro leeg te maken van:
- Iphoto bestanden
- Itunes bestanden
- Imovie bestanden
- overige office bestanden enzo

Nas in het netwerk hangen enzo ging uitstekend. Iphoto verplaatsen ging als een zonnetje, net zoals Itunes en de overige bestanden. Die staan dus nu op de Nas en ik kan Itunes en Iphoto gebruiken zonder dat ik merk dat de foto's en muziek nu op de Nas staan. helaas geldt dit niet voor Imovie08.

Hoe verplaats ik de events en projects in Imovie08 naar de Nas? (en dan bedoel ik niet het kopieren en plakken van directories maar natuurlijk het uitleggen aan Imovie dat de bestanden nu ergens anders staan).

;D

helaas kan ik je niet helpen met imovie bestanden, maar wil wel graag vragen hoe je iPhoto via de NAS aan de praat hebt gekregen? Ik krijg op de een of andere manier mijn iphotolibrary niet op de nas ivm unsupported filesystem.. Ik heb trouwens wel een Qnap.

gr.

denoontje

Ik heb macbook en synoplogy
Op de synology hangt een printer Canon IP4600 (even uit mijn hoofd) op de usb poort

Ik kan op een of andere manier geen print eruit krijgen.
Heeft iemand een idee
Hij ziet als ik bij de printers het ipadre sinvoer wel een usb printer maar geen sjoege

Met mijn vorige Window´s machine ging dit wel ok.

JayBee

Citaat van: W op februari 24, 2011, 13:03:56
helaas kan ik je niet helpen met imovie bestanden, maar wil wel graag vragen hoe je iPhoto via de NAS aan de praat hebt gekregen? Ik krijg op de een of andere manier mijn iphotolibrary niet op de nas ivm unsupported filesystem.. Ik heb trouwens wel een Qnap.

gr.

Ik heb het Iphoto bestand wat onder documents staat verplaatst en vervolgens Iphoto opgestart met de optieknop ingedruk gehouden. Dan "vraagt" de mac waar de library staat en die wijs je dan aan. Qnap zou vlg mij ook een Mac bestandssysteem ondersteuren dus een technische belemmering zou dit niet geven (maar ik ben geen expert).
Deze methode werkt ook voor Itunes, maar niet voor Imovie........
;D

CloggySpete

Vraag is: waarom zou je dat willen doen. Ik ga er even vanuit dat je een macbook hebt (?). If no, vergeet wat ik nu ga typen..

If yes: als je onderweg bent, wil je kunnen toevoegen. De foto's op de NAS kan ik me voorstellen, heb ik ook, maar de iMovie file, wordt toch geback-upped via Time machine. Bovendien werkt het sneller vanaf de laptop...

CineSmurf

Citaat van: JayBee op februari 24, 2011, 14:36:17
Ik heb het Iphoto bestand wat onder documents staat verplaatst en vervolgens Iphoto opgestart met de optieknop ingedruk gehouden. Dan "vraagt" de mac waar de library staat en die wijs je dan aan. Qnap zou vlg mij ook een Mac bestandssysteem ondersteuren dus een technische belemmering zou dit niet geven (maar ik ben geen expert).
Deze methode werkt ook voor Itunes, maar niet voor Imovie........
;D

Nadeel van deze methode is dat als ie een keer je bibliotheek niet kan vinden, dat ie een nieuwe begint op de oorspronkelijke plek. Alternatief is om een link te maken naar je netwerkdrive met dezelfde naam als de directory nu (dus een link "iTunes" die verwijst naar de directory op het netwerk met je muziek).
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

VlisChris

Wie heeft er ervaring met onderstaande NAS?
Lijkt me voor zijn prijs, en wat ik er mee ga doen een nette machine. Ja, inderdaad al een paar jaar oud, maar dan is die tenminste doorontwikkeld ;)
Heb ook naar een redelijk vergelijkbare Qnap gekeken, maar die is meteen 50% duurder, en dat is eigenlijk alleen omdat er functies op bleken te zitten die ik toch niet gebruik.
Iemand van jullie ervaring met dit ding?

Netgear ReadyNAS NV+ RND4000

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

CineSmurf

Die heb ik hier staan. Prima apparaat, maar wel wat complex gemaakt (erg veel functies/instelmogelijkheden voor een huistuinenkeukengebruiker als ik). Als ie eenmaal draait dan draait ie als een tierelier. Ik vind wel dat ie redelijk luidruchtig is, dus ik zou 'm proberen op een plek te zetten dat je er niet naast zit.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CloggySpete

Ik heb deze ook. Inderdaad, als ie eenmaal draait, dan werkt ie perfect. Ik heb er mijn documenten op staan, evenals 4 Tb aan films  :blush:, mijn timemachine backup en allerlei media. Wat ik je wel wil aanraden is een upgrade naar 1 Gb geheugen (de mijne had 256 Mb aan boord en dat was te weinig voor wat ik er mee deed). Op Cat5e kabel en Gb intranet draait ie (via XMBC) met gemak een 25 Gb BD.

Er zitten inderdaad veel mogelijkheden op en er is een goede community die nog meer add-ons kan en wil maken. Naast bovengenoemde functies was dit een van de redenen dat ik 'm heb gekocht.

Ik heb er 4  x 2 Tb hdd's in zitten in Raid 5, waardoor je effectief rond de 5,5 Tb overhoudt. Ik weet niet of de 3 Tb hdd's al worden ondersteund.

VlisChris

Fijn te horen dat ook hier positieve geluiden te zien zijn over deze NAS.
Het enige waar ik me "zorgen" over maak is dat snelheid waarmee TIFF bestanden van een paar honderd MB worden weggeschreven. Maar dat is denk ik een kwestie van wennen. Hij zou gelukkig wel aan een Gbit verbinding komen te hangen inderdaad. Dus dat scheelt al erg veel.
Instellen hoe ik niet zelf te doen. Een maatje van me doet de IT bij een flink bedrijf, dus die mag er mooi naar kijken ;)
Bedankt voor de reacties!

ps: wel jammer dat die wat luidruchtig is. Was eigenlijk de bedoeling om hem of op mijn werkkamer in de kast te zetten, of in de woonkamer waar toch nog twee aansluitingen voor mijn netwerk ongebruikt zijn. Maar eens kijken wat ik dan doe. Even kijken hoe luidruchtig die in de praktijk is.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

CloggySpete

Ik zou hem niet in de woonkamer willen hebben. Gelukkig heb ik de logeerkamer over, daar staat de printer en een switch ook. Luidruchtig is overigens een groot woord, maar je hoort 'm wel. Ik ga me er dan snel aan irriteren....