Pronto ervaringen, verhalen

Gestart door blue-eyes, augustus 25, 2010, 13:33:06

Vorige topic - Volgende topic

xynyx

Citaat van: HTip op oktober 23, 2011, 09:20:58
Bedankt jaco! Dat is ook een van de redenen, los dat het gewoon er gaaf is om werkend te krijgen ;)
Bedankt xynyx! Jouw setup is ook erg indrukwekkend. Mijn vrouw zou denk ik gek worden van de vele knopjes, maar die schermen heb je ook nodig om alle andere AB's lekker in de doos te laten ;) Ik heb ze straks ook, maar daarnaast ook een macro-gestuurde bediening. Heb jij die ook?

De TV-gids en Yadis vind ik erg knap :worship:

Hoe heb je dat gedaan met het Prontoslot?

Macro's heb ik niet. Alles gaat via Prontoscript.
Knoppen vallen best mee. Zo'n Dune Device Page..... daar komen de vrouwen toch niet :-X
De vaste Menu-knoppen (stereo-set, curtains, light etcetc) heb ik pas zo gemaakt (dat ze altijd blijven staan).
Bij 9800 kan dat makkelijk daar het scherm groot genoeg is. In de praktijk werkt het veel prettiger dan een vast hoofdmenu!

Pronto-lock is niet zo moeilijk. Gewoon een geintje. Gebruiken doe ik het eigenlijk niet.
Je bouwt per getal-knop een string die getest wordt als je op # drukt. Goed naar hoofdmenu. Fout nuclaire explosie :D
Als je wil vis ik het wel uit mijn xcf en stuur het door.
Werkt trouwens ook met die doorzichtige knoppen die jij gebruikt voor apparaat keuze ;D

HTip

Citaat van: xynyx op oktober 23, 2011, 09:41:26
Macro's heb ik niet. Alles gaat via Prontoscript.
Knoppen vallen best mee. Zo'n Dune Device Page..... daar komen de vrouwen toch niet :-X
:clapping:

Citeer
Pronto-lock is niet zo moeilijk. Gewoon een geintje. Gebruiken doe ik het eigenlijk niet.
Je bouwt per getal-knop een string die getest wordt als je op # drukt. Goed naar hoofdmenu. Fout nuclaire expolsie :D
Als je wil vis ik het wel uit mijn xcf en stuur het door.
Leuk! Ik stuur je mijn mailadres via PM. Ik kan denk ik veel leren van jouw scriptkennis, want ondanks dat ik vroeger veel heb geprogrammeerd is veel van die kennis vervlogen :-X

Citeer
Werkt trouwens ook met die doorzichtige knoppen die jij gebruikt voor apparaat keuze ;D
De knoppen voor apparaatkeuze zijn niet doorzichtig. Ik wist niet hoe dat moest. Ik heb uit de grote foto verschillende uitsnedes gemaakt en die precies eroverheen gelegd en gekoppeld aan een knop. Het kan eenvoudiger begrijp ik?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

xynyx

Ik heb vroeger ook geprogrammeerd. Met die kennis gewoon begonnen met Javascript. Mijn eerste xcf kreeg ik van Jaco. Dat helemaal proberen te begrijpen (mbv Developpers Guide en Javascript Guide (zeg maar bijbel)van Flanagan) en dan eigen ideeen proberen te ontwikkelen. Ik programmeer redelijk echter in geen vergelijk als de echte pro's. Daar jatten we dus afentoe maar wat van :D

Je kunt gewoon een transparant jpg-tje maken met een transparantie van 1% (zo helder mogelijk houden). En die leg je over je plaatje heen als knop.

jaco

Citaat van: xynyx op oktober 23, 2011, 09:57:28
Je kunt gewoon een transparant jpg-tje maken met een transparantie van 1% (zo helder mogelijk houden). En die leg je over je plaatje heen als knop.
Aha, het is dus geen specifiek knop, maar gewoon een truc.

Maar weer proberen mijn stokoude photoshop aan de praat te krijgen op Win7 dan :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Jongens wat is een ssid en hoe krijg ik die uit mijn (dure  >:() Belkin router te zenden...of zijn er andere trucs.....ik denk dat dit voor mij mogelijk nu de bottleneck is.
Computers...brrrrrrr  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

xynyx

Heb even wat gegoogled:
volgens mij is jouw routers IP 192.168.2.1
Intypen in internet explorer en als het goed is heb je geen password etc nodig. Belkin zou zonder pass verkocht worden.
Dan naar channel-ssid (als het goed is) en daar zie je dus je SSID staan. Dit overnemen in de Pronto. Lees even de mail die ik je gezonden heb ivm de band (/b/g/n/)

HTip

Citaat van: xynyx op oktober 23, 2011, 09:57:28
Ik heb vroeger ook geprogrammeerd. Met die kennis gewoon begonnen met Javascript. Mijn eerste xcf kreeg ik van Jaco. Dat helemaal proberen te begrijpen (mbv Developpers Guide en Javascript Guide (zeg maar bijbel)van Flanagan) en dan eigen ideeen proberen te ontwikkelen. Ik programmeer redelijk echter in geen vergelijk als de echte pro's. Daar jatten we dus afentoe maar wat van :D

Beter goed gejat dan slecht verzonnen :D Ik heb ook veel van mijn inspiratie van andere configs op o.a. remotecentral en hier op het forum. Geldt overigens ook voor mijn ruimte.

Die transparante knop in PEP2 ga ik proberen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jaco

Wat mijn programmeer ervaring betreft, dat is ook van vele jaren geleden toen ik een informatica opleiding deed.
Dat was ver voordat er prontoscrip (Javascript) was, maar de basis principes zijn gelijk.

De 2-weg opzet die heb ik ook niet zelf gemaakt, maar ook uit een voorbeeld van een van de pro's op remotecentral gehaald. Voor zover ik me herinner een game die a-sychroon programmeren uitlegde. Dus knopdrukken loskoppelen van de acties die erop volgen.
Dit voorkomt dat de userinterface gelocked wordt door een commando.

In basis is het een wachtrij waar je toetsdrukken in opslaat. Dit in de wachtrij zetten gebeurd op pagina nivo. De wachtrij is gemaakt op activity nivo, en daar draaien een aantal functies:
1) wachtrij controleren, als er een element in zit, het eruit halen en uitvoeren.
2) Voor elk 2-weg device een functie die kijkt of er terugkoppeling van een device op een interface binnengekomen is. Dit wordt dan geparsed, en de functie wordt naar xx miliseconden opnieuw gestart. De data wordt niet direct op het scherm gezet maar in een variable opgeslagen.

In elke pagina draait ook een proces wat na xxx miliseconden ge-herstart wordt.
Daar kijk je of er nieuwe data voor op het scherm is (via een flag die je zet als je nieuwe data op activitiy nivo in een variabele gezet hebt)
Dit Schrijf je vervolgens 1 keer op het scherm. Ook schrijf je alle variablelen de 1e keer dat je dit scherm binnenkomt op het scherm natuurlijk.

Dit is een soort van semi multitasking (het draait nooit tegelijkertijd, maar omdat je dingen 1 keer uitvoert, en dan na xx miliseconden herstart met een timer, kan er iets anders plaatsvinden ondertijd.

HTip

Dat klinkt behoorlijk ingewikkeld, maar ik heb (nog) geen 2-weg, dus hoef ik me daar ook voorlopig geen zorgen over te maken ;)

Fantastisch eigenlijk wat er allemaal met de Pronto mogelijk is!
Showcase - Topic

jaco

Dat valt best wel mee, vooral als je een template gebruikt. Een RS-232 device toevoegen kost denk ik 1 uur inclusief testen.
Ik ben bezig geweest ook IR op die manier te intergreren, dan heb je geen codes meer onder toetsen hangen, maar link je er naar toe (staat dan opgeslagen in een andere pagina onder een toets, maar dat is dan een recht toe mapping van alle knoppen op de afstandbediening die er niet goed uit ziet)
Dan kun je de user interface gewoon zelf mooi maken zonder dat je er IR acties etc in stopt. Alles gaat dan min of meer met prontoscript.
Zo is TCP/IP ook te intergreren, dat heeft xynyx ook gedaan, en ga ik van hem overnemen.

Wellicht moeten we een template maken waar RS-232, IR en TCP/IP in zit.

xynyx

Ik zit al een hele tijd na te denken om eea wat makkelijker te krijgen. Vooral alle systeem en device variabelen.
Waar ik aan zit te denken zijn XML files voor diverse divices en systeemvariabelen. Dit soort files kunnen dan worden ingelezen wanneer ze nodig zijn.
Het fijne is dat je deze files even kunt editten, middels een knop kunt reloaden en direct beschikbaar hebt in je pronto. Je hoeft dus niet meer het hele xcf-file te downloaden.
Even een commando veranderen en meteen zien wat voor effect dit heeft.
Of het allemaal nuttig is, dat laat ik even in het midden. Het is wel erg flexibel.
Na het downloaden van XML Notepad 2007 (XML generator) heb ik beginnetje gemaakt voor mij TV-Amp.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
-<Apparatuur>
 -<TVAMP>
   <Name>ONKYO PR-SC5508</Name>
   <Extender>1</Extender>
   <Port>1</Port>
   <Bitrate>9600</Bitrate>
   <Databits>8</Databits>
   <Parity>0</Parity>
   <Stopbits>1</Stopbits>
   <PreCode>"!1"</PreCode>
   <CodeTerminator>"\x0D"</CodeTerminator>
   <Duration>50</Duration>
   <PollTime>100</PollTime>
   -<Codes>
     <Code>"VOL_UP,MVLUP"</Code>
     <Code>"VOL_DOWN,MVLDOWN"</Code>
     <Code>"VOL_MUTE,MVLMUTE"</Code>
    </Codes>
   </TVAMP>
  </Apparatuur>

Alles is nog prematuur. Comments zijn zeer welkom.

jaco

Dat maakt het wel begrijpelijker denk ik.

Ik schreef template en daar bedoelde ik meer een framework mee. Code veranderen voor een nieuw device is meestal niet zo veel werk als je een goed voorbeeld hebt.
Destijds heb ik jou mijn framework opgestuurd met zeer weinig commentaar erin, je bent er wel uitgekomen als ik het zo zie :)

Dus met war programmeer ervaring kom je een heel eind, maar als je dit niet hebt is het gelijk veel moeilijker te doorgronden.

xynyx

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<Apparatuur>
  <TVAMP>
    <Name>ONKYO PR-SC5508</Name>
    <ObjectName>TVAMP</ObjectName>
    <Extender>1</Extender>
    <Port>1</Port>
    <Bitrate>9600</Bitrate>
    <Databits>8</Databits>
    <Parity>0</Parity>
    <Stopbits>1</Stopbits>
    <PreCode>"!1"</PreCode>
    <Terminator>"\x1A"</Terminator>
    <CodeTerminator>"\x0D"</CodeTerminator>
    <Duration>50</Duration>
    <PollTime>100</PollTime>
    <Codes>
      <Code ButtonLabel="Vol UP" Label="yes" Tekst="">"VOL_UP,MVLUP"</Code>
      <Code ButtonLabel="Vol DOWN" Label="yes" Tekst="">"VOL_DOWN,MVLDOWN"</Code>
      <Code ButtonLabel="Vol ?" Label="yes" Tekst="">"VOL_STATE,MVLQSTN"</Code>
      <Code ButtonLabel="Mute ON" Label="no" Tekst="MUTE ON">"MUTE_ON,AMT01"</Code>
      <Code ButtonLabel="Mute OFF" Label="no" Tekst="&quot; &quot;">"MUTE_OFF,AMT00"</Code>
      <Code ButtonLabel="Mute ?" Label="yes" Tekst="">"MUTE_STATE,AMTQSTN"</Code>
      <Code ButtonLabel="PWR ON" Label="yes" Tekst="POWER ON">"PWR_ON,PWR01"</Code>
      <Code ButtonLabel="PWR OFF" Label="yes" Tekst="POWER OFF">"PWR_STANDBY,PWR00"</Code>
      <Code ButtonLabel="PWR ?" Label="yes" Tekst="">"PWR_STATE,PWRQSTN"</Code>
      <Code ButtonLabel="SOURCE ?" Label="yes" Tekst="">"SOURCE_STATE,SLIQSTN"</Code>
      <Code ButtonLabel="DVR" Label="yes" Tekst="DVR">"DVR,SLI00"</Code>
      <Code ButtonLabel="CBL/SAT" Label="yes" Tekst="CBL/SAT">"SAT,SLI01"</Code>
      <Code ButtonLabel="GAME/TV" Label="yes" Tekst="GAME/TV">"GAME/TV,SLI02"</Code>
      <Code ButtonLabel="AUX" Label="yes" Tekst="">"AUX,SLI03"</Code>
      <Code ButtonLabel="PC" Label="yes" Tekst="PC">"PC,SLI05"</Code>
      <Code ButtonLabel="DVD" Label="yes" Tekst="DVD">"DVD,SLI10"</Code>
      <Code ButtonLabel="TAPE" Label="yes" Tekst="TAPE">"TAPE,SLI20"</Code>
      <Code ButtonLabel="PHONO" Label="yes" Tekst="PHONO">"PHONO,SLI22"</Code>
      <Code ButtonLabel="CD" Label="yes" Tekst="CD">"CD,SLI23"</Code>
      <Code ButtonLabel="I RADIO" Label="yes" Tekst="INTERNET RADIO">"INTERNET_RADIO,SLI28"</Code>
      <Code ButtonLabel="USB FRONT" Label="yes" Tekst="USB FRONT">"USB_FRONT,SLI29"</Code>
      <Code ButtonLabel="USB REAR" Label="yes" Tekst="USB REAR">"USB_REAR,SLI2A"</Code>
      <Code ButtonLabel="UNI PORT" Label="yes" Tekst="UNIVERSAL PORT">"UNIVERSAL_PORT,SLI40"</Code>
      <Code ButtonLabel="STEREO" Label="no" Tekst="STEREO">"STEREO,LMD00"</Code>
      <Code ButtonLabel="DIRECT" Label="no" Tekst="DIRECT">"DIRECT,LMD01"</Code>
      <Code ButtonLabel="SURROUND" Label="no" Tekst="SURROUND SOUND">"SURROUND,LMD02"</Code>
      <Code ButtonLabel="FILM" Label="no" Tekst="FILM">"FILM,LMD03"</Code>
      <Code ButtonLabel="THX" Label="no" Tekst="THX">"THX,LMD04"</Code>
      <Code ButtonLabel="ACTION" Label="no" Tekst="ACTION">"ACTION,LMD05"</Code>
      <Code ButtonLabel="MUSICAL" Label="no" Tekst="MUSICAL">"MUSICAL,LMD06"</Code>
      <Code ButtonLabel="MONO" Label="no" Tekst="MONO">"MONO,LMD0F"</Code>
      <Code ButtonLabel="ORCHESTRA" Label="no" Tekst="ORCHESTRA">"ORCHESTRA,LMD08"</Code>
      <Code ButtonLabel="UNPLUGGED" Label="no" Tekst="UNPLUGGED">"UNPLUGGED,LMD09"</Code>
      <Code ButtonLabel="STUDIO" Label="no" Tekst="">"STUDIO_MIX,LMD0A"</Code>
      <Code ButtonLabel="TV LOGIC" Label="no" Tekst="TV LOGIC">"TV_LOGIC,LMD0B"</Code>
    </Codes>
  </TVAMP>
</Apparatuur>

Jaco,
Na het uitlezen van de XML wordt een array aangemaakt met daarin alle "Code" 's en opgeslagen in een System.setGlobal file.
Bovenstaande XML heeft de volgende bedoeling:
Buttonlabel - Labeltekst van bijbehorende button op de DevicePage welke automatisch gevuld wordt vanuit deze XML.
Label - "yes" dan wordt de "ButtonLabel" string de label naam van een DevicePage button. Bijbehorende buttonactie wordt aan de button gekoppeld. Het label en de bijbehorende actie (userquestring) worden dus gedefinieerd in de XML.
         - "no" "Buttonlabel" en buttonactie worden niet gekoppeld aan een DevicePage button (maar bv ergens anders in de software).
Tekst - Is de terugmeld tekst welke getoond gaat worden. Zodoende kan de programmatuur in de Pronto opgeschoond worden. Je hoeft dan geen aparte cases meer aan te maken voor elke terugmelding. De Onkyo meld nl de string retour welke eerder als commando verzonden is. Even de Codes array doorlopen om de juiste tekst erbij te vinden en klaar is kees.
Als laatste zie je het commando staan wat je ook hebt gezien in mijn library.

Vwb de snelheid...... nog geen idee??
Je laadt de XML éémalig dus dat zal wel even wat tijd vergen. Maar dat kan zo geregeld worden dat dit automatisch gebeurd bij een load van een xcf-je. Daarna is alles gewoon voorhandig.
Als je dan per device een XML hebt is de grootte van zo'n file zeer klein (dus snel doorheen te lopen).

Ach het is meer een vingeroefening, kijken waar het schip strand. Mijn huidige xcf voldoet al goed.

Mocht je nog op/aanmerkingen hebben om eea nog beter te krijgen............dan graag!!
De bedoeling is om uiteindelijk te komen tot een simpele(r) rs-232/TCP/IP module.

jaco

ik heb natuurlijk 2+ jaar stil gestaan en ken alleen PEP1.1  :(
Wellicht was XML toen ook al mogelijk, maar heb ik nooit wat mee gedaan.

xynyx

Waar het mij eigenlijk om gaat is welke variabelen ik het beste in de XML kan stoppen. Niet zozeer de opbouw van de XML. Dat lukt wel.
Wat is handig om vanuit de XML in de pronto aan te sturen......

jaco

Kun je eigenlijk met pep v2 de config uit de pronto lezen ?
Ik zie alleen een store knop, kijk ik niet goed, of is die mogelijkheid er niet meer ?

HTip

Citaat van: jaco op oktober 25, 2011, 08:14:19
Kun je eigenlijk met pep v2 de config uit de pronto lezen ?
Ik zie alleen een store knop, kijk ik niet goed, of is die mogelijkheid er niet meer ?
Die heb ik ook niet gevonden en miste die ook wel...
Showcase - Topic

Peter O

Citaat van: HTip op oktober 25, 2011, 09:21:52
Die heb ik ook niet gevonden en miste die ook wel...

Helaas is die mogelijkheid er niet meer. Als ontwikkelaar hou je zo altijd de controle over de configuratie en kan een klant niks aanpassen of doorsturen naar een volgende, zo is de gedachte bij Philips geweest.

jaco

Dan is het maar goed dat ik een backup heb gemaakt toen mijn vorige PC er mee ophield..

Verder is die optie nu niet zo zinvol meer, er zijn vast geen professionele ontwikkelaars meer over, commercieel weinig interessant..

HTip

Ik heb geprobeerd om mijn KAKU-dimmers aan te sturen en ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar wat ik ook doe, ik krijg de melding "Commando mislukt".

Wat ik heb geprobeerd:
- mijn eigen "handleiding" met de aanvulling van BE (ergens in dit topic)
- de codes gekopieerd van mijn vorige config
- de AB laten leren met codes gestuurd uit mijn vorige AB

Weet iemand wat ik fout doe? Ik heb al zitten kijken naar een JB Media Light Manager, maar als het zonder kan, dan liever zonder...
Showcase - Topic

xynyx

KAKU wordt toch RF aangestuurd?

HTip

Citaat van: xynyx op november 14, 2011, 19:51:13
KAKU wordt toch RF aangestuurd?
Klopt, maar daar heb ik een IR-RF omzetter voor. PowermidXL van Marmitek. Met mijn Marantz RC5400 werkte dit prima. Alleen met de RC9001 (Pronto 9600) krijg ik het niet werkend.
Showcase - Topic

HTip

Showcase - Topic

Peter O

Citaat van: HTip op november 14, 2011, 19:58:22
Even gezocht in dit topic en de gids gevonden:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=103887.msg1792898#msg1792898

Is het je gelukt?
Zou geen probleem mogen zijn, bij mij (ook RC9001 bezitter) werkt het prima.
Overigens was het aanvankelijk erg richtings-gevoelig en ging het dus vaak mis. Ik heb nu al een hele tijd de RX9001 erbij, en stuur nu dus een wifi-signaal naar de extender, die stuurt het IR-signaal door naar de PowerMid via zo'n oogje en die zet het dus weer om naar een RF signaal. Omslachtig, maar werkt 100%.

HTip

Helaas nog niet. Ik blijf melding "commando mislukt" krijgen als ik op de macro klik. Misschien eens de afzonderlijke groepen programmeren. Mijn PowerMid staat in het midden van de ruimte en reageert eigenlijk prima op de IR-commando's die ik via de RC5400 uitstuur. Mijn idee was dat ik dit eenvoudig met de RC9001 kon overnemen.

Op de volgende foto zie je 'm nog net in het midden aan de linker kant op het plankje staan...
Showcase - Topic