Panasonic VT20: problemen met snelle pans vanaf 50hz bronnen

Gestart door Ferruccio, augustus 9, 2010, 09:19:05

Vorige topic - Volgende topic

POWERMAN

Citaat van: Ferruccio op augustus 12, 2010, 17:25:56Misschien is er werkelijk wel niets aan de hand met de VT20, misschien ook wel  :baaa:

Furrucio kom je een keer een kopje the drinken en een ps3 spelletje spelen , misschien kan jij dan zien of mn VT20 :wub: ziek is.

Zou het zeer op prijs stellen , en dan mag je ook aan alle knopjes zitten om alles eens goed te testen en lekker uit te proberen op je gemak voor je eigen gemoedsrust.

En daarna natuurlijk een test verslag op AVforum met een klein fotootje van mij en de geteste VT20 :wub: als dank.

Raimond

Citaat van: Ferruccio op augustus 12, 2010, 20:39:18
Persoonlijk vind ik Sonic & Sega All Stars Racing een stuk leuker dan Mario Kart, maar dat is natuurlijk een smaak kwestie.  ;) De frame-rate is inderdaad niet al te best. Die van Red Dead Redeption ook niet. Deze games heb ik daarom bewust voor de test uitgekozen, omdat bij een stabiele 60fps de VT20 natuurlijk zijn probleem niet vertoont. (50hz, 60hz...) Ik ben in elk geval geen expert op dit gebied, maar games met een onstabiele framerate laten het flink afweten en dat zijn toch ook games die je uiteindelijk een keer zal spelen. Een tv waarbij je niet optimaal DVD kan kijken, geen goede HD tv uitzendingen kan genieten, geen games kan spelen onder 60fps, maar wel Bluray prima kan kijken lijkt me niet zo best.

Nu kan het best zo zijn dat bij verdere tests blijkt dat het probleem heel anders van aard is als eerst werd gedacht. Op avforum postte iemand ook iets over phosphor lag, een probleem wat alle plasma schermen zouden hebben. Hopelijk kunnen mijn toekomstige tests in de winkel hier beter antwoord op geven. Toe nu toe aan de hand van de review van de 65" VT20 door Steve Withers, blijkt er echt een issue te zijn met 50hz playback, geen twijfel over mogelijk. (Zie de review en test hier: http://www.avforums.com/review/Panasonic-VT20-TX-P65VT20B-Review.html )

Heeft iemand wellicht de testfilmpjes al kunnen proberen die ik in een eerdere post heb gezet? Ben hier erg benieuwd naar.

dat is wel waar,maar als  je daarnaast geen games,probeert die gewoon een stabiele framerate hebben,weet je niet wat de wii dus verkeerd doet en wat het scherm doet.Je rkijgt naar mijn mening dan een wat scheve vergelijking.Ik vind sonic  overgens ook beter,plus heb je de game wel gezien, op 480p,dus via de component kabel,ik weet nog dat mijn pio ernstig raar ging schokken met de wii,via sde standaard bijgeleverde composiet kabel.
Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii

Ferruccio

Citaat van: POWERMAN op augustus 12, 2010, 20:50:51

Furrucio kom je een keer een kopje the drinken en een ps3 spelletje spelen , misschien kan jij dan zien of mn VT20 :wub: ziek is.

Zou het zeer op prijs stellen , en dan mag je ook aan alle knopjes zitten om alles eens goed te testen en lekker uit te proberen op je gemak voor je eigen gemoedsrust.

En daarna natuurlijk een test verslag op AVforum met een klein fotootje van mij en de geteste VT20 :wub: als dank.

Kijk, dat is nou sportief. Bij voorkeur kruidenthee met honing aub. ;D Ondertussen jij of iemand anders de testfilmpjes al geprobeerd die ik had gepost? Deze zouden het probleem echt duidelijk moeten weergeven.

Hieronder nog een verontrustend bericht van Steve Withers, wat ik net pas heb gevonden. Mensen hier op htforum, ik denk toch echt dat we dit probleem serieuzer mogen nemen dan ik voorheen nog had gedacht. Ik ben ondertussen ook erg benieuwd geworden naar wat ik komende week in de winkel zal bevinden als ik nog meer tests ga doen. Voor 500 Euro zou het me overigens minder interesseren, maar dit is het vlaggenship van Panasonic met een flink prijskaartje. Ze mogen wel met een hele goede verklaring op de proppen komen!  :hmmm:

Hi ######, whilst I accept your point about trying to capture artefacts with a camera, I was just trying to show people what I could see with my naked eye and the resulting photos did actually provide a good representation.However the test itself was completely valid and there is absolutely no reason why the circles shouldn't be perfectly reproduced in 50Hz, I have used the test on every other TV I've tested without any issues. Not only can I choose the format I would like to output but I can also choose whether the circle moves horizontally, vertically or diagonally and I can also choose whether it moves slow, medium or fast.The fact is that there was clearly a problem with 50Hz no matter which way I moved the circle or how fast; there were however no such artefacts present in 60Hz or 24p. Besides as ###### has pointed out you can also see it with Freeview broadcasts and PAL DVDs but not on NTSC DVDs or 24p Blu-rays so the test was just a double check.

en

The effect I was trying to capture on camera was the red, green and blue ringing (for want of a better word) that I could see on the trailing edge of moving objects. However the false contouring was also present on both real world material and the circle test and yes the inner halos were symmetric to the naked eye (it isn't caused by the camera).

It doesn't make a lot of sense to me either ######, hopefully we'll get some response from Panasonic soon.

Ferruccio

Citaat van: Raimond op augustus 12, 2010, 21:46:24
dat is wel waar,maar als  je daarnaast geen games,probeert die gewoon een stabiele framerate hebben,weet je niet wat de wii dus verkeerd doet en wat het scherm doet.Je rkijgt naar mijn mening dan een wat scheve vergelijking.Ik vind sonic  overgens ook beter,plus heb je de game wel gezien, op 480p,dus via de component kabel,ik weet nog dat mijn pio ernstig raar ging schokken met de wii,via sde standaard bijgeleverde composiet kabel.

Heb je helemaal gelijk in. Echter, verder heb ik zelf niet veel games waar snel bewegende panning shots in voorkomen behalve Resident Evil 5 en Final Fantasy XIII. Van wat ik heb gelezen hebben deze games beide ook niet een hele stabiele framerate. Ik ben dus enigszins gelimiteerd in mijn testmateriaal. DVDs genoeg trouwens, dus als iemand nog suggesties heetf op dat gebied, let me know.

beunky

Powerman, als je wilt discussiƫren dan kan dat op de inhoud en niet op de persoon.
Bij deze een waarschuwing!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

POWERMAN

blue-eyes

Dankjewel, Powerman een ban voor een week wegens het belachelijk maken van een waarschuwing door een MOD.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Ferruccio

Om het topic weer op gang te krijgen hierbij nogmaals een RAR file met 4 filmpjes, waarmee je het motion probleem zou kunnen testen op de VT20, of op welke andere tv dan ook: http://www.sendspace.com/pro/dl/v4yjz9
Omschrijving: The 1080i patterns are 50Hz (25fps) and 60Hz (29.97fps) rendered with Upper fields first. The 1080p patterns are 50Hz (50fps) and 60Hz (59.94fps) progressive. De link was in een voorgaande post verloren gegaan in een grote lap tekst. Ben nog steeds benieuwd of iemand iets met de testfilmpjes weet te ontdekken.

flatsix

ceesv

Wanneer ik het weekeinde even tijd heb, zal ik ze op meen 65 VT 20 testen.

Net even naar wat eigen HD opnames van m'n FX7 zitten kijken.

Wow!!!

flatsix

Net ff dvd gebrand, en inderdaad op 50HZ zie je de lijnen 3x en bij 60HZ een keer. Redelijk irritant laten we hopen op een update. Maar tijdens dvd kijken heb ik er nog geen last van gehad.

ceesv

Software updates komen automatisch binnen, wanneer je de internet dongle hebt aangesloten.

Ik heb op dit moment S.W. 2502-10300

flatsix

Inderdaad de updates komen vanzelf binnen. Ik hoop alleen dat er een update komt voor de 50HZ.

peter van santbrink

morgen wordt m'n bestelde 50'' VT20 opgehangen, baal erg van dit probleem en eerlijk gezegd snap ik niet hoe het kan dat er blijkbaar verschil zit tussen toestellen, ze zijn in principe wat onderdelen/software betreft toch gelijk ?

heb de bestandjes gedownload en heb thuis al wat test dvd's (CSI Miami heeft regelmatig snelle pan shots) liggen en neem vanavond een voetbal wedstrijd op om te testen

toch vreemd dat een mega bedrijf als Panasonic, waarschijnlijk 10tallen miljoen euro in onderzoek/testen gestoken voor deze tv, zo'n in mijn ogen knullige blunder maken

ik laat wel weten wat m'n bevindingen zijn, hopen dat het meevalt

Ferruccio

Citaat van: peter van santbrink op augustus 17, 2010, 10:59:24
morgen wordt m'n bestelde 50'' VT20 opgehangen, baal erg van dit probleem en eerlijk gezegd snap ik niet hoe het kan dat er blijkbaar verschil zit tussen toestellen, ze zijn in principe wat onderdelen/software betreft toch gelijk ?

heb de bestandjes gedownload en heb thuis al wat test dvd's (CSI Miami heeft regelmatig snelle pan shots) liggen en neem vanavond een voetbal wedstrijd op om te testen

toch vreemd dat een mega bedrijf als Panasonic, waarschijnlijk 10tallen miljoen euro in onderzoek/testen gestoken voor deze tv, zo'n in mijn ogen knullige blunder maken

ik laat wel weten wat m'n bevindingen zijn, hopen dat het meevalt

Er zit waarschijnlijk helemaal geen verschil tussen toestellen. Het valt de ene persoon wel op en de ander niet, waardoor het lijkt alsof het mankement niet bij elke VT20 voorkomt. Verschillende verhalen en ervaringen scheppen hierbij verwarring. Het is verder niet mijn bedoeling om hier mensen mee te beledigen, vandaar dat ik ook zeg 'waarschijnlijk'. Feit blijft dat het motion / panning probleem gewoon niet heel makkelijk is te zien bij bepaald beeldmateriaal, terwijl het bij andere beelden weer overduidelijk is. (dit maakt het ontdekken ervan er ook niet makkelijker op) Ik durf te wedden dat zeker 75% van de VT20 bezitters jaren van het toestel zullen genieten zonder het op te merken of als een mankement beschouwen. Bovendien is het probleem ook niet aanwezig als je de beeldverbeteraar aanzet, of Bluray bekijkt.

Verder denk ik dat er genoeg mega bedrijven zijn die blunders maken. Kijk maar naar de problemen met de nieuwste iPhone, of bijvoorbeeld Windows Vista, wat ook een grote flop was en meteen Windows 7 had mogen zijn. Dit is het eerste wat in me opkomt, maar er is vast nog veel meer te bedenken. Andere televisies van verschillende merken hebben ook genoeg tekortkomingen die uitgebreid in reviews besproken worden. Waar het hier om gaat is dat de VT20, wat zo'n beetje de beste plasma voor je geld zou moeten zijn op dit moment en de perfecte aankoop leek, ook zijn eigen issue's heeft. Helaas dat het in Europa wat sterker naar voren komt dan elders, omdat het met name 50hz betreft...

peter van santbrink

Citaat van: Ferruccio op augustus 13, 2010, 03:21:18
Om het topic weer op gang te krijgen hierbij nogmaals een RAR file met 4 filmpjes, waarmee je het motion probleem zou kunnen testen op de VT20, of op welke andere tv dan ook: http://www.sendspace.com/pro/dl/v4yjz9
Omschrijving: The 1080i patterns are 50Hz (25fps) and 60Hz (29.97fps) rendered with Upper fields first. The 1080p patterns are 50Hz (50fps) and 60Hz (59.94fps) progressive. De link was in een voorgaande post verloren gegaan in een grote lap tekst. Ben nog steeds benieuwd of iemand iets met de testfilmpjes weet te ontdekken.

heb file gedownload, unzipped, op usb stick, in ps3 maar speler ziet geen bestand ?

ben leek dus geen idee hoe ik verder moet, branden op disc of zo

Ferruccio

Citaat van: peter van santbrink op augustus 17, 2010, 19:53:32
heb file gedownload, unzipped, op usb stick, in ps3 maar speler ziet geen bestand ?

ben leek dus geen idee hoe ik verder moet, branden op disc of zo

Flatsix heeft de files gebrand, dus dat zou moeten werken. Zelf heb ik het niet geprobeerd, omdat ik geen VT20 heb om te testen. Ik zou zeggen, voor de 20 cent die een DVDtje kost is het 't proberen waard. ;D Mocht het niet lukken, dan hoop ik dat flatsix zelf een paar tips kan geven. Succes! 

tipex

Ik heb de 65" versie nu bijna drie weken maar het is me totaal niet opgevallen nog. Mijn externe bronnen zijn 60 en 24hz dus deze hebben er geen last van. TV kijk ik via de ci+ module en daar is het me nog nooit opgevallen in elk geval op 1080i 50hz met alle beeldverbeteraars uit (welke zou het moeten verhelpen?). Is het uberhaubt zichtbaar op normale kijkafstanden of moet je er met je neus bovenop zitten?

Raimond

Ik heb wel zoiets van zie je het niet,ga er dan niet naar op zoek!,scheeld je een hoop ergenis:).Ik wou namelijk dat ik die dingen niet zag,maar helaas valt mij dat soort dingen altijd op.En het is niet zo dat ik er naar aan het speuren ben,maar iki ben nou eenmaal gevoelig voor dat soort details.
Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii

peter van santbrink

Citaat van: Ferruccio op augustus 17, 2010, 21:13:07
Flatsix heeft de files gebrand, dus dat zou moeten werken. Zelf heb ik het niet geprobeerd, omdat ik geen VT20 heb om te testen. Ik zou zeggen, voor de 20 cent die een DVDtje kost is het 't proberen waard. ;D Mocht het niet lukken, dan hoop ik dat flatsix zelf een paar tips kan geven. Succes! 

inderdaad gebrand, kunnen afspelen, vreemd dat het niet via USB stick kan: weet niet precies wat je moet zien (neem aan dat  de middenstip en lijn bij verkeerde weergave in drievoud zijn te zien en iets met kleuren) maar op m'n HDready Panasonic van nu zie ik dit in ieder geval niet

Ferruccio

Citaat van: peter van santbrink op augustus 17, 2010, 23:52:18
inderdaad gebrand, kunnen afspelen, vreemd dat het niet via USB stick kan: weet niet precies wat je moet zien (neem aan dat  de middenstip en lijn bij verkeerde weergave in drievoud zijn te zien en iets met kleuren) maar op m'n HDready Panasonic van nu zie ik dit in ieder geval niet

Je zal de middenlijn inderdaad licht zien verdubbelen bij de 50hz filmpjes. Dat het op de HDready Panasonic niet te zien is wijst er des te meer op dat het een VT20 probleem is en dus niet op elk LCD / plasma scherm voorkomt. Ben benieuwd of je het zult merken op de VT20 morgen.

peter van santbrink

hij hangt, test files inderdaad bij 50 Hz "veeg effect" vergeleken met 60 Hz

gisteren wedstrijd van Ajax opgenomen en gelijk bij aftrap zie je bij bewegen camera de genoemde verschijnselen met betrekking tot de middenlijn en soms ook bij spelers

moet nog dvd's gericht bekijken maar zag het zo snel nog niet echt bij CSI Miami (regelmatig snelle camerashots)

had Panasonic gisteren al mailtje gestuurd hierover, nog geen reply...

Amstelveen11

Hi, ik ben nieuw hier en sta/stond op het punt de VT20 aan te schaffen (voor EUR 1999 overigens dus een mooie deal).
Nu dus ernstig aan te twijfelen door de discussie hier.
Is een dergelijk probleem nu echt een showstopper of iets waar je in de praktijk nauwelijks last van hebt? Ik vind het erg moeilijk me voor te stellen hoe het probleem en nu echt uitziet.
Peter, als je eea van te voren had geweten, had je 'm dan gekocht? En is eea nu een teleurstelling?
Dank je!

peter van santbrink

Citaat van: Amstelveen11 op augustus 18, 2010, 18:11:49
Hi, ik ben nieuw hier en sta/stond op het punt de VT20 aan te schaffen (voor EUR 1999 overigens dus een mooie deal).
Nu dus ernstig aan te twijfelen door de discussie hier.
Is een dergelijk probleem nu echt een showstopper of iets waar je in de praktijk nauwelijks last van hebt? Ik vind het erg moeilijk me voor te stellen hoe het probleem en nu echt uitziet.
Peter, als je eea van te voren had geweten, had je 'm dan gekocht? En is eea nu een teleurstelling?
Dank je!

ik zou eerlijk gezegd nog even geduld hebben, even afwachten wat Panasonic gaat zeggen

bij die wedstrijd zag je het heel duidelijk en het is behoorlijk irritant

voor zover ik het begreep hebben BR's en NTSC dvd's er geen last van, vooral dus bij TV uitzendingen (vooral voetbalwedstrijden wordt genoemd)

ik zelf heb de TV vnl gekocht voor film, dus niet voor gamen (kan ook problematisch zijn) of voetbal kijken (hoewel ik wel af en toe een belangrijke wedstijd, zoals EK,WK kijk) en dan zijn volgens mij de problemen minimaal

1999 is wel erg laag, misschien zijn ze 'm nu al aan het dumpen  :devil:; ik geloof dat er ook al een uitgeklede 3D Pana aankomt, kijken of deze hetzelfde probleem heeft

tipex

Eventuele work arround is Intelligent frame creation aan te zetten als je voetbal kijkt, dat lost het ook op mocht het je irriteren.