Vijf argumenten tegen flatrate mobiel internet

Gestart door Erik, juni 13, 2010, 17:34:31

Vorige topic - Volgende topic

Hanky Panky

Citaat van: rednax1 op juni 15, 2010, 12:12:39
200-300 euro per maand ??  :crazy:  :o  :o

En dan vind ik 20 euro per maand voor mijn mobiele telefoonrekening al veel.....

Ach ja, eigenlijk verbaas ik me er toch niet over, het mobieltje is al aan het oor of duim van velen vastgegroeid.

Ik zal wel oud worden ofzo  :tongue2:

De eerste paar keer viel ons ook de mond open. Daarna treed gewenning op  :D
En als je dan ziet dat je met een simpele abo aanpassing al de helft kunt besparen....

Maar goed, de meesten staan niet voor niets onder bewind of curatele.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

jaco

Als ze zoiets veranderen kun je dan wel je contract per direct ontbinden omdat de voorwaarden eenzijdig veranderd worden ?

MaxxMark

Volgens mij realiseren telco's zoals KPN zich op het moment dat de bandbreedte strijd op vaste internetverbindingen eigenlijk voorbij is.

De normale consument zwicht bijna niet meer voor een 'sneller' internet abonnement. Met 50mbit surf je net zo goed als met een 8mbit lijntje. Waarom zou iemand dan een 50mbit abonnement nemen? Alleen internetjunkies zoals wij (of ik) zullen er voor gaan. Maar die aantallen nemen hard af.

Nu het draadloze internet een vlucht aan het nemen is zien ze een nieuwe markt. En dat blijkt nu een markt te zijn waar ze te vroeg met 'flat-fee' zijn begonnen en dat willen ze nu terugdraaien zodat ze kunnen compenseren voor het gemis in de vaste sector.

Zelf denk ik dat het voor korte duur zal zijn. Ook met het draadloze internet zal er op een gegeven moment stagnatie plaatsvinden. En misschien is die er zelfs al. Een 2mbit abonnement (zoals bij de iphone) is op het moment eigenlijk voldoende om op je iPhone een live stream te volgen van goede kwaliteit. En voor het huis tuin en keuken surfen (via tethering in de trein of op de achterbank van de auto) heeft de doorsnee consument  niet meer dan die 2mbit nodig.

Het huidige probleem van de providers is vooral de capaciteit van het wireless deel (telefoon<>zendmast). Het pad daarna is echt niet zo duur als dat ze doen voorkomen. De meeste telco's hebben hun eigen (glasvezel) netwerk liggen waarover de data wordt verstuurd. Als het daarna binnen Nederland blijft (ofwel over de AMS-IX gaat) zijn de kosten voor de provider verwaarloosbaar. Daarnaast zullen telco's (gezien hun status) een flink aantal (waarschijnlijk ook private) peering contracts hebben met andere providers en zullen de kosten daarvoor ook laag zijn. Mogelijk hebben ze zelfs een eigen mondiaal netwerk liggen zodat ook daar weinig kosten zijn. Het restant aan transit verkeer is dan dusdanig laag dat mijn gok is dat ook dat uiteindelijk verwaarloosbaar zal zijn.

Kortom, de grootste kosten zitten in het wireless deel. Als ze de bandbreedte per gebruiker gelijk houden, of misschien iets afzwakken (bijv naar 1mbit voor de iPhone) en hun capaciteit uitbreiden (eenmalige kosten) dan zie ik technisch gezien niet in waarom ze van het flat-rate tarief af moeten stappen. De enige reden die ik zie is een financieel belang. Meer geld = meer winst!

En om terug te komen op een gemaakte opmerking over "voor electriciteit en water betaal je ook per hoeveelheid". Dat klopt inderdaad. Maar ik denk zelf dat als de providers afstappen van flat-fee en een realistisch bedrag per unit rekenen, dat ze zichzelf in de vingers zullen snijden omdat de bandbreedte gewoonweg geen drol meer kost.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Citaat van: jaco op juni 15, 2010, 20:34:08
Als ze zoiets veranderen kun je dan wel je contract per direct ontbinden omdat de voorwaarden eenzijdig veranderd worden ?

Zover ik weet wel, in je contract is opgenomen dat je een flat-fee abonnement hebt, dus mag je kosteloos je contract laten ontbinden.

Ik denk alleen niet dat ze dat zomaar doen. Mijn gok zou zijn dat ze voor nieuwe abonnementen de flat-fee regeling afschaffen. Vervolgens wachten ze tot 90% is overgestapt, en daarna voeren ze het in het geheel door. Daarna is er nog maar een 10% van de gebruikers die de mogelijkheid heeft om het te laten ontbinden. En de kans is groot dat een groot deel daarvan niet eens van de mogelijkheid gebruik zal maken om te laten ontbinden
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Erik

Nou ze kunnen natuurlijk wel de snelheid omlaag schroeven dat doen ze nu ook al (fairuse policy).
Dan heb je nog steeds onbeperkt internet alleen zo langzaam dat je alleen kunt surfen en je mail ophalen.

Zij houden zich dan voor de wet aan hun contract en jij kunt niet opzeggen. Daar zijn nu ook al hele discussies over op andere merken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill