Sanders dedicated stereoset.

Gestart door Xander32, mei 17, 2010, 18:34:56

« vorige - volgende »

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Rob_Dingen

Citaat van: Xander32 op december 29, 2022, 10:34:47

De betekenis van de dempingsfactor op de hoor- en voelbare bas en op de baskwaliteit heb ik na al die jaren bezig zijn met deze hobby nog steeds niet helemaal begrepen 🫣 Wel heb ik ervaren dat meer niet per definitie ook beter is; de Hegel H590 en H390 zijn daar voor mij een voorbeeld van.

Dempings factor word berekend door 8 Ohm te delen door de uitgangs impedantie van de versterker.
Dus is de uitgangs impedantie 1 Ohm dan is 8:1= 8 en bij 0,1 Ohm 8:0,1 = 80 enz.
De dempings factor van een versterker komt voor het grootste deel uit de tegen koppeling.
Hoe hoger de versterker word  tegen gekoppeld hoe lager de uitgangs impedantie en hoe hoger de dempings factor
Nu is het meestal zo dat hoe hoger de demping factor en dus ook een hoge tegenkoppeling hoe minder de output in het laag word maar kan wel strakker zijn.
Ook is mijn ervaring dat hoge tegenkoppeling zorgt voor kil klinkende versterker met weinig emotie.

Rob

Xander32

Smaak en voorkeur, daar hebben we het dan over. M'n e-480 heeft wel een fijne balans vind ik, voldoende grip op het geheel waardoor ook de bas-lijntjes goed te volgen zijn, maar zonder dat dit ten koste gaat van de muzikaliteit, het geheel blijft lekker vloeiend (geen idee hoe ik het anders moet omschrijven 🙄).

Mijn set zit aan de warme kant van neutraal, de genoemde Hegels heb ik juist als aan de kille kant van neutraal ervaren, super strak, analytisch, steriel. Niet mijn smaak, niet mijn voorkeur. Alsof ze de muziek geheel fileerde, uiteenrafelde in allemaal losse puzzelstukjes waardoor de samenhang en de emotie verdween.


Veelzeggend betreffende het karakter van m'n set is wellicht dat zelfs al hetgeen de afgelopen dagen via slechts internetradio, de Top 2000 voorbij kwam, lekker klinkt 🎶


Citaat van: twani op december 29, 2022, 10:58:44
Sterker nog, ik prefereer vooral versterkers met een extreem lage dempingsfactor en een flinke roll off.....

Een Hegel versterker beluisteren is voor een ervaring gelijk aan het openen van het vriesgedeelte van m'n ijskast.  Emotieloze kisten zijn dat...

Technisch vast perfect maar niet om aan te horen waarbij ik graag de factor smaak als disclaimer inbreng.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Eens, maar vervolgens zijn er toch ook de nodige forumleden/ anderen die ook met deze hobby bezig zijn, die aangeven dat alle versterkers binnen hun werkingsgebied eender klinken 🙄

Citaat van: DofN op december 29, 2022, 11:29:59
Dat is misschien ook wel een leuke constatering. Tegenwoordig bestaan er verschillende ontwerpen die dik prima zijn. Iedere versterker kan je beoordelen op hoe die jou bevalt, niet op voorhand op hoe die ontworpen is.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

#7878
In zekere zin ga ik daarin mee, zeker wanneer het technisch goed ontworpen versterkers zijn. Ik denk dat de meeste huis- tuin- en keukenversterkers - zoals je die hier aantreft op het forum - in een blinde test gehoormatig niet van elkaar te onderscheiden zijn. Zonder DSP enz. denk ik niet dat ik verschil ga horen tussen jouw en mijn versterker. Ik snap dat jij er anders over denkt hoor :)

Maar er zijn vast ook versterkers die wat klankkleur toevoegen, of wat vervorming, of die bijv niet recht meten omdat ze speciaal voor jazz/tingeltang gedoe zijn gemaakt. Dan ga je wel verschil horen. Hoe exotischer een versterker hoe groter dit risico. Ik heb daar wel wat van gehoord op beurzen. Maar nooit bij mij thuis, dus het tweede is meer een stelling gebaseerd op minimale ervaringen - ook omdat ik geen interesse heb in die kant van de audiofiele hobby die wij ieder op onze eigenaardige en onnavolgbare wijze bedrijven.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

twani

Citaat van: DofN op december 30, 2022, 09:34:12
In zekere zin ga ik daarin mee, zeker wanneer het technisch goed ontworpen versterkers zijn. Ik denk dat de meeste huis- tuin- en keukenversterkers - zoals je die hier aantreft op het forum - in een blinde test gehoormatig niet van elkaar te onderscheiden zijn. Zonder DSP enz. denk ik niet dat ik verschil ga horen tussen jouw en mijn versterker. Ik snap dat jij er anders over denkt hoor :)



Al naar gelang de hoogte van de aanschafprijs van de versterker is men het hier méér of mínder mee eens....

Ik hoor zelfs vaak de term pride of ownership voorbij komen.  Dan hebben we het over slechts een versterker.....

Ik ben op veel dingen trots maar m'n versterker(s)   Nee, dat gaat niet lukken....

Vinyl_Fuchs

En ik maar denken dat je trots bent op jouw Luxman versterkers.  :D
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Maro

Nog altijd lekker aan het rommelen Robert? 👍🏻👍🏻
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Xander32

He Wim, dat is ff geleden dat je hier was! 👋🏻

Maar het rommelen behoort zo goed als tot het verleden, in 2022 heb ik volgens mij enkel twee AQ usb kabeltjes vergeleken, daarin een keuze gemaakt en dat was het wel zo'n beetje 🤓 Verder vooral van de muziek genoten 🎶, iets wat ik in het nieuwe jaar nog meer zou willen doen.


Hoe is het met jou? En met deze hobby?

Citaat van: Maro op december 30, 2022, 16:34:46
Nog altijd lekker aan het rommelen Robert? 👍🏻👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Zo gauw je op een forum actief bent en je gaat zaken horen voorbij komen, dan is het wellicht beter voor je dat je er ietwat gaat afbouwen 🤧🤒   ;D

Citaat van: twani op december 30, 2022, 15:50:16
Al naar gelang de hoogte van de aanschafprijs van de versterker is men het hier méér of mínder mee eens....

Ik hoor zelfs vaak de term pride of ownership voorbij komen.  Dan hebben we het over slechts een versterker.....

Ik ben op veel dingen trots maar m'n versterker(s)   Nee, dat gaat niet lukken....
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Proud of ownership, wat is dat, hoe zou je dat definiëren 🤔


Citaat van: twani op februari 27, 2021, 09:00:28
Mooi Robert, lekker genieten😉

Nu nog je laatste het laatste stukje géne opzij zetten en gewoon lekker alle ordinaire lampjes van de Accu áánzetten.

Lekker kitsch. Mooi man, ik hou ervan :tounge2:

Een Accu is gewoon een heel vet bezit en een heerlijk uitzicht.  Mag gezien worden😉


Citaat van: twani op december 30, 2022, 15:50:16
Al naar gelang de hoogte van de aanschafprijs van de versterker is men het hier méér of mínder mee eens....

Ik hoor zelfs vaak de term pride of ownership voorbij komen.  Dan hebben we het over slechts een versterker.....

Ik ben op veel dingen trots maar m'n versterker(s)   Nee, dat gaat niet lukken....
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Als een misspelling? Ik denk dat je pride of ownership bedoelt[emoji3][emoji3]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

twani

Citaat van: vergeerr72 op december 31, 2022, 09:16:55
Als een misspelling? Ik denk dat je pride of ownership bedoelt[emoji3][emoji3]

Je maakt er werk van. Gefeliciteerd ermee.

Xander32

Ik probeer slechts te begrijpen wat mensen schrijven in de verwachting dat zij bij onduidelijkheden het iig zelf kunnen toelichten 🙄

Citaat van: twani op december 31, 2022, 09:45:45
Je maakt er werk van. Gefeliciteerd ermee.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Ja zeker 🫣 😅, jij bent iig al vroeg goed wakker 👍🏻

Citaat van: vergeerr72 op december 31, 2022, 09:16:55
Als een misspelling? Ik denk dat je pride of ownership bedoelt[emoji3][emoji3]
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Citaat van: Xander32 op december 31, 2022, 09:54:51
Ja zeker 🫣 [emoji28], jij bent iig al vroeg goed wakker [emoji1303]
Pleasure of ownership mag wat mij betreft ook.  Het zijn toch twee hobbies gecombineerd: Audioapparatuur en muziek. Mijn auto kost meer per jaar.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

Een mooie invalshoek. Ik ben wel benieuwd; heeft het ene nog meer betekenis dan het andere voor je (audioapparatuur vs de muziek)?

Citaat van: vergeerr72 op december 31, 2022, 09:57:00
Pleasure of ownership mag wat mij betreft ook.  Het zijn toch twee hobbies gecombineerd: Audioapparatuur en muziek. Mijn auto kost meer per jaar.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

#7891
Citaat van: Xander32 op december 31, 2022, 10:07:11
Een mooie invalshoek. Ik ben wel benieuwd; heeft het ene nog meer betekenis dan het andere voor je (audioapparatuur vs de muziek)?
Muziek is toch wel het belangrijkste. Sponsor ook niet voor niets ook concerten. Heb ook een grote vriendengroep waar we mee naar concerten gaan. De set geeft mij meer beleving van de muziek. Ik heb ik wel een redelijke goede kennis van de genres wat ik van houd en heb daarvoor geen Roon nodig.

Het leuke van de Audio is om er zoveel mogelijk uit te halen terwijl het muzikaal moet blijven. Ervaringen delen en dingen uitzoeken. Dat kan je ook vrienden doen en dan hoef je niet dezelfde muzieksmaak te hebben. Ik heb zelfs eens een nieuwe baan overgehouden aan de verkoop van een dac.  Ik werk er niet meer maar zie die ex-collega nog wel.

Het sociale aspect is mede leuk van deze hobbies. Maar dat is met iedere hobby zo.  Al proef ik dat niet altijd op dit forum[emoji3]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

De set in dienst van de muziek met als doel een zo groot mogelijke betrokkenheid/ beleving thuis :thumbs-up:
En idd, de beleving van een concert en/of een festival, samen met vrienden, daar kan maar weinig tegenop 🎶 🍻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Citaat van: twani op december 30, 2022, 15:50:16
Al naar gelang de hoogte van de aanschafprijs van de versterker is men het hier méér of mínder mee eens....

Ik hoor zelfs vaak de term pride of ownership voorbij komen.  Dan hebben we het over slechts een versterker.....

Ik ben op veel dingen trots maar m'n versterker(s)   Nee, dat gaat niet lukken....

Jouw vele foto's van als jij een apparaat opgekalefaterd hebt verraden ook pride of ownership. En terecht! Prachtige apparatuur om te zien en een apparaat dat iets met je doet.

Je geeft zelf aan dat je een Hegel een emotieloze kist vindt. Dus of je wilt of niet, het dóet wel iets met je, zo'n mooie versteker om te zien ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Pakjesavond 🥳

✅ Sonnet Morpheus dac
✅ Grimm SQM xlr stereo ic's
✅ Grimm TPR aes/ebu
✅ Furutech FP-S022N met FI-E11G en FI-C15G connectoren


Alles compleet, vrijdag a.s. in alle rust aansluiten en gaan ervaren of de Morpheus een blijvertje is 😀
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob46

Heeeeel erg mooi. Ik zag deze aankomen👍. Gefeliciteerd met al dat moois. Natuurlijk in de volgmodus  ;D
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Xander32

#7896
Dank Rob 👋🏻

De dac is een tweedehandsje, een jonkie van een liefhebber. Ik ben benieuwd hoe deze dac zich gaat verhouden tot de DAC-50. De Accuphase dac insteekkaarten bieden erg veel kwaliteit voor de euro's. Zo las ik recent op het Auralic forum dat iemand zijn DAC-60 (€1200) steeds meer ging gebruiken, ten koste van een Auralic Vega G2.1 dac (€7600) ...

Citaat van: Rob46 op januari 24, 2023, 19:14:19Heeeeel erg mooi. Ik zag deze aankomen👍. Gefeliciteerd met al dat moois. Natuurlijk in de volgmodus  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hannibal_

Citaat van: Xander32 op januari 24, 2023, 18:52:50Pakjesavond 🥳

✅ Sonnet Morpheus dac
✅ Grimm SQM xlr stereo ic's
✅ Grimm TPR aes/ebu
✅ Furutech FP-S022N met FI-E11G en FI-C15G connectoren


Alles compleet, vrijdag a.s. in alle rust aansluiten en gaan ervaren of de Morpheus een blijvertje is 😀

Prettig weekeinde vast!
Lijkt me een gezellige tijd voor de boeg  ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Rob46

Citaat van: Xander32 op januari 24, 2023, 19:27:08Dank Rob 👋🏻

De dac is een tweedehandsje, een jonkie van een liefhebber. Ik ben benieuwd hoe deze dac zich gaat verhouden tot de DAC-50. De Accuphase dac insteekkaarten bieden erg veel kwaliteit voor de euro's. Zo las ik recent op het Auralic forum dat iemand zijn DAC-60 (€1200) steeds meer ging gebruiken, ten koste van een Auralic Vega G2.1 dac (€7600) ...

Ik heb een soortgelijke ervaring met de Cambridge CXN V2 DAC (en upsampling). Een no brainer👌
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

twani

Citaat van: Xander32 op januari 24, 2023, 19:27:08Dank Rob 👋🏻

De dac is een tweedehandsje, een jonkie van een liefhebber. Ik ben benieuwd hoe deze dac zich gaat verhouden tot de DAC-50. De Accuphase dac insteekkaarten bieden erg veel kwaliteit voor de euro's. Zo las ik recent op het Auralic forum dat iemand zijn DAC-60 (€1200) steeds meer ging gebruiken, ten koste van een Auralic Vega G2.1 dac (€7600) ...


Was het in het geval van de insteek dac60 niet zo dat je stelde "hoe minder kastjes en overgangen hoe beter"?

Is dat veranderd nu dan?

Jouw Accuphase met een DAC60 card...  Ik zou er toch echt helemaal klaar mee zijn geweest.

Toch weer extra kralen en spiegeltjes dus...

Los van mijn mening. Oprecht veel plezier met de nieuwe stuf :pompom: