Sanders dedicated stereoset.

Gestart door Xander32, mei 17, 2010, 18:34:56

« vorige - volgende »

marcush en 19 gasten bekijken dit topic.

twani

#6375
Speciaal voor dit doel heb ik nog zo'n Plextor💪🏻


Maar doe er niks meer mee omdat Spotify het voor mij uitstekend doet.

Bovendien, met mijn favoriete muziekgenre hoor je toch geen enkel verschil  :D

Mitch--

Citaat van: twani op mei 14, 2021, 07:58:11
Speciaal voor dit doel heb ik nog zo'n Plextor💪🏻


Maar doe er niks meer mee omdat Spotify het voor mij uitstekend doet.

Bovendien, met mijn favoriete muziekgenre hoor je toch geen enkel verschil  :D

Maar jouw huis staat vol met wel meer dingen waar je niks mee doet Theo ;)

Speakers, versterkers, een mooie ouderwetse Plextor rip machine, ik meen dat binnenkort de musea weer open mogen, ik kom graag langs  8)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Huub-13

Citaat van: eduard op mei 13, 2021, 22:44:39
In het verleden had ik volgens mij ooit nog een plextor cdrom waarmee ik ripte. Helaas tijdens upgrades van pc de plextor verloren. Heb zelf ondertussen meer dan 1000 cd geript met dbpoweramp in het begin met iets teveel compressie niet dat ik het hoor maar het is het idee. Je kan flac rippen met verschillende niveaus van compressie. Een rip moet wel erg fout gaan moeten er verschillen waarneembaar worden tussen verschillende rippers.
Als je in FLAC ript verlies je geen signaalkwaliteit. FLAC kent wel meerdere niveaus van "compressie", maar dat betreft slechts het niveau van "inpakken".
Een FLAC-file moet bij het afspelen eerst worden "uitgepakt" en dat kost meer processorcapaciteit naarmate het inpak-niveau sterker was, wat mogelijk weer kan  leiden tot weergaveverlies, als je afspeler/renderer onvoldoende processorcapaciteit heeft. Als je het "uitpakken" van de FLAC door de server laat doen (kan bijv. in Minim Server worden ingesteld), dan heeft de afspeler er geen last van en verlies je niets.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

DofN

Citaat van: twani op mei 14, 2021, 07:58:11
Speciaal voor dit doel heb ik nog zo'n Plextor💪🏻


Maar doe er niks meer mee omdat Spotify het voor mij uitstekend doet.

Bovendien, met mijn favoriete muziekgenre hoor je toch geen enkel verschil  :D

Nou nou, sommige dark ambient is echt wel goed geproduceerd. Soms probeer ik het uit op Youtube op de hoofdset, en koop soms daarna via bandcamp de WAV/FLAC versie als ik het niet op Qobuz kan vinden. En dat klinkt dan toch een stuk frisser :)


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vanzomereng

Citaat van: Huub-13 op mei 14, 2021, 09:13:37
Een FLAC-file moet bij het afspelen eerst worden "uitgepakt"

Juist daarom is luisteren naar FLAC veel prettiger dan naar WAV,  het steeds maar weer mogen
uitpakken van kadootjes is en blijft een spannende maar prettige bezigheid  :laugh:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

DofN

#6380
Daarover verschillen de meningen. Zo zijn er audiofielen onder ons die menen dat het laag van WAV-s per definitie beter en gelaagder klinkt dan van FLAC bestandjes. Ik hoor gelukkig niet tot deze groep fijnproevers. Ik heb zowel WAV als FLAC in mijn collectie.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32

Hier idem. Ik heb in het verleden getest met verschillende codecs (mp3, flac en wav) en daarnaast high res materiaal.
Een verschil tussen mp3 en flac was duidelijk,  maar die tussen flac en wav voor mij onhoorbaar, geen verschil aanwezig.

Het verschil tussen een norm. flac en een high res variant  hoor ik ook niet terug via mijn installatie. Wellicht wanneer ik gefocust met een hoofdtelefoon op ga luisteren dat ik een verschil hoor/ervaar.

Zelfs een track vanaf Spotify Premium vs dezelfde track als flac vanaf mijn nas is al moeilijk te onderscheiden via de installatie.

Citaat van: DofN op mei 14, 2021, 09:50:33
Daarover verschillen de meningen. Zo zijn er audiofielen onder ons die menen dat het laag van WAV-s per definitie beter en gelaagder klinkt dan van FLAC bestandjes. Ik hoor gelukkig niet tot deze groep fijnproevers. Ik heb zowel WAV als FLAC in mijn collectie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

Citaat van: DofN op mei 14, 2021, 09:50:33
Daarover verschillen de meningen. Zo zijn er audiofielen onder ons die menen dat het laag van WAV-s per definitie beter en gelaagder klinkt dan van FLAC bestandjes. Ik hoor gelukkig niet tot deze groep fijnproevers. Ik heb zowel WAV als FLAC in mijn collectie.
Zijn veelal het dezelfde fijnproevers die het verschil horen tussen lang gerekte 99,999998 ofc-kristalmoleculen en
kort gerekte 99,999997 ofc-kristalmoleculen  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

fugazi_2009

Citaat van: DofN op mei 14, 2021, 09:50:33
Daarover verschillen de meningen. Zo zijn er audiofielen onder ons die menen dat het laag van WAV-s per definitie beter en gelaagder klinkt dan van FLAC bestandjes. Ik hoor gelukkig niet tot deze groep fijnproevers. Ik heb zowel WAV als FLAC in mijn collectie.



Een uitgepakte FLAC en WAV zijn qua inhoud hetzelfde. Dus als ze daar verschillen horen dan kan het enkel zijn omdat de betreffende afspeler moeite had met het uitpakken van de FLAC. Bij mijn Linn wordt ook wel aanbevolen om er WAV naartoe te sturen. Dus, zoals Huub-13 dat ook al aangaf, laat ik de FLACs door MinimServer op de Melco (en de NAS) naar WAV uitpakken voordat het naar de Linn wordt gestuurd.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

CZ79

Exact! Ik laat de Asset-UPnP ook alle Flac eerst naar WAV zetten en dan door naar de Moon streamert
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Xander32

Is dat verschil, de content door de nas vs door de streamer/renderer laten uitpakken, hoorbaar?

Ik heb werkelijk geen idee hoe de boel hier staat ingesteld   :blush:
Waar kan ik dat vinden in MinimServer?

Citaat van: fugazi_2009 op mei 14, 2021, 12:10:15
Een uitgepakte FLAC en WAV zijn qua inhoud hetzelfde. Dus als ze daar verschillen horen dan kan het enkel zijn omdat de betreffende afspeler moeite had met het uitpakken van de FLAC. Bij mijn Linn wordt ook wel aanbevolen om er WAV naartoe te sturen. Dus, zoals Huub-13 dat ook al aangaf, laat ik de FLACs door MinimServer op de Melco (en de NAS) naar WAV uitpakken voordat het naar de Linn wordt gestuurd.

Citaat van: cz79 op mei 14, 2021, 12:42:02
Exact! Ik laat de Asset-UPnP ook alle Flac eerst naar WAV zetten en dan door naar de Moon streamert
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Huub-13

#6386
Hier staat veel uitleg:  https://minimstreamer.com/userguide.html#Transcoding
Met het hulpprogrammaatje Minimwatch kun je dat instellen bij "properties".
Je moet daar bij de regel over transcoding invullen:  flac:wav
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Tabcam

#6387
Citaat van: Xander32 op mei 14, 2021, 13:31:14
Is dat verschil, de content door de nas vs door de streamer/renderer laten uitpakken, hoorbaar?

Ik heb werkelijk geen idee hoe de boel hier staat ingesteld   :blush:
Waar kan ik dat vinden in MinimServer?
Bij mij converteer ik WAV naar FLAC omdat WAV met de PiCorePlayer afspeelproblemen gaf. Ik kan het hier vinden: Settings -> Advanced -> File Types. Daar vind je alle formaten en hoe ze geconverteerd worden. Weet niet welke alternatieven jij bij FLAC kan kiezen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

fugazi_2009

Citaat van: Xander32 op mei 14, 2021, 13:31:14
Is dat verschil, de content door de nas vs door de streamer/renderer laten uitpakken, hoorbaar?

Ik heb werkelijk geen idee hoe de boel hier staat ingesteld   :blush:
Waar kan ik dat vinden in MinimServer?


Ik sluit me daar bij Vanzomereng aan dat als je streamer/renderer gewoon goed zijn werk doet dat dit ergens ver achter de komma zit. Het zijn in ieder geval dingen waar ik niet eens tijd in wil stoppen om te gaan vergelijken, life is too short! Maar gezien het feit dat Linn dat wel zo aangaf heb ik dat gewoon braaf gevolgd.

In MinimServer heb je MinimStreamer als extra nodig om dat te kunnen doen. In het geval van MinimServer 2 betekent dat je de betaalde versie nodig hebt.

Bij MinimStreamer kan je een transcode opgeven, zo uit mijn hoofd heb ik die op flac:wav24 staan. Oftewel flacs worden dan uiteindelijk altijd als 24-bits wavs naar de Linn gestuurd. De transcode verzint er niks bij, dus bij een 16-bits flac probeert die er geen 24-bits van te maken, er blijft dan gewoon een hoop leeg. Maar dat maakt wel dat de Linn altijd WAV 24-bits ontvangt, wat het meest optimale is voor de Linn.

Ik hoeverre jouw streamer daarvoor gevoelig is en wat ideaal is, is natuurlijk de vraag.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Xander32

Dank mannen, helder. De gratis en daarmee basale versie draait op mijn nas, dan laat ik het maar zoals het is  8)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

i2Paq

Citaat van: Xander32 op mei 14, 2021, 16:15:49
Dank mannen, helder. De gratis en daarmee basale versie draait op mijn nas, dan laat ik het maar zoals het is  8)

Precies.

Wel heb ik sinds kort deze ge-upgrade naar de gratis 2.0.18.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Xander32

Hier idem. Ik heb in het gebruik verder ook geen verschil kunnen constateren tussen de voorgaande "gratis oer versie" en de huidige gratis en ietwat uitgeklede versie 🤔

Citaat van: i2Paq op mei 15, 2021, 13:05:46
Precies.

Wel heb ik sinds kort deze ge-upgrade naar de gratis 2.0.18.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

addesmo

Citaat van: DofN op mei 14, 2021, 09:15:55
Nou nou, sommige dark ambient is echt wel goed geproduceerd. Soms probeer ik het uit op Youtube op de hoofdset, en koop soms daarna via bandcamp de WAV/FLAC versie als ik het niet op Qobuz kan vinden. En dat klinkt dan toch een stuk frisser :)
Eh....is dat wel de bedoeling, dat die dark ambient ineens fris gaat klinken ;)

JeroenGRT

Ik gebruik al jaren minimserver, de gratis versie deed geen omzetting meer van flac naar WAV dus ik heb een licentie gekocht van 35 euro. Als je geen updates verder meer nodig hebt dan kun je het hiermee blijven gebruiken en is het een eenmalige aanschaf. Daarnaast kun je ook nog wat experimenteren met de extra filter functies zie https://minimstreamer.com/userguide.html#Transcoding
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

fugazi_2009

Citaat van: JeroenGRT op mei 15, 2021, 20:55:08
Ik gebruik al jaren minimserver, de gratis versie deed geen omzetting meer van flac naar WAV dus ik heb een licentie gekocht van 35 euro. Als je geen updates verder meer nodig hebt dan kun je het hiermee blijven gebruiken en is het een eenmalige aanschaf. Daarnaast kun je ook nog wat experimenteren met de extra filter functies zie https://minimstreamer.com/userguide.html#Transcoding

Ja,  en voor die 35 euro mag je hem dan nog op twee apparaten instaleren. Dus bij mij draait ie op de NAS en op mijn Melco
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Xander32

Geeft bij jou de omzetting door de server een hoorbaar verschil t.o.v. de omzetting door de streamer?
Die €35 mag idd geen issue zijn.

Citaat van: JeroenGRT op mei 15, 2021, 20:55:08
Ik gebruik al jaren minimserver, de gratis versie deed geen omzetting meer van flac naar WAV dus ik heb een licentie gekocht van 35 euro. Als je geen updates verder meer nodig hebt dan kun je het hiermee blijven gebruiken en is het een eenmalige aanschaf. Daarnaast kun je ook nog wat experimenteren met de extra filter functies zie https://minimstreamer.com/userguide.html#Transcoding
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

fugazi_2009

Je kan een trial doen, dan kan je het 30 dagen testen
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

JeroenGRT

Citaat van: Xander32 op mei 15, 2021, 21:23:36
Geeft bij jou de omzetting door de server een hoorbaar verschil t.o.v. de omzetting door de streamer?
Die €35 mag idd geen issue zijn.

Eerlijk gezegd weinig verschil gemerkt, vroeger meende ik wel verschil te horen...maar ondertussen zijn er ook al enige updates voor de naim geweest. Het is toch vooral de software / processor die hierop invloed heeft, ik heb een relatief wat oudere naim versterker dus kan mij zo voorstellen dat deze meer moeite heeft om het flac pakketje uit te pakken dan de nieuwere generatie streamers. Dus als je dit door minimserver laat doen dan kan dit de streamer ontlasten, maar goed eerlijk is eerlijk ik heb het niet gehoord.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Xander32

M'n G1 is een relatief moderne renderer met meer dan voldoende rekenkracht en geheugen en als het dan ook nog eens niet hoorbaar is; ik laat het mooi zoals het is.

Citaat van: JeroenGRT op mei 16, 2021, 20:09:28
Eerlijk gezegd weinig verschil gemerkt, vroeger meende ik wel verschil te horen...maar ondertussen zijn er ook al enige updates voor de naim geweest. Het is toch vooral de software / processor die hierop invloed heeft, ik heb een relatief wat oudere naim versterker dus kan mij zo voorstellen dat deze meer moeite heeft om het flac pakketje uit te pakken dan de nieuwere generatie streamers. Dus als je dit door minimserver laat doen dan kan dit de streamer ontlasten, maar goed eerlijk is eerlijk ik heb het niet gehoord.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Gerommel in de marge; de lan isolator heb ik er nu toch (nog) liggen, die heb ik achter in de nas gestoken. Komende dagen eens luisteren of dat enig vergeeft en zo ja, of het dan ook een gewenst verschil betreft.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT