Welk soort banaanpluggen aan kant receiver?

Gestart door FeaR1986, juli 4, 2010, 20:41:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FeaR1986

Het gaat er nu toch eens van komen dat ik banaanpluggen wil gaan bestellen voor de receiver en speakers.
Op dit moment heb ik nog Magnat speakers waarvan de rear speakers niet eens overweg kunnen met banaanpluggen, maar met een upgrade worden de Magnats toch vervangen voor Focal Chorus-speakers (Chorus 826W als fronts, Chorus 807V als rear en de CC 800 V als center). Speakers die allemaal overweg kunnen met banaanpluggen dus. Mooiste leek me om voor de speakers de Weber & Maurer (W & M) BS-319 te nemen. Dit omdat deze de kabel niet van achteren hebben zitten, maar dus schuin van onderen. En dus weer mooier vallen en minder uitsteken. Dus dat worden vijf setjes van die (speakers die ik heb en ga kopen hebben geen optie voor bi-amp/bi-wire).

Alleen nu is de vraag wat te nemen voor aan de kant van de receiver. Ik heb een Denon AVR-2809 en die kan overweg met banaanpluggen, dus het is sowieso mogelijk. Ik twijfel alleen zeer sterk om voor de receiver ook banaanpluggen te nemen waar de kabel er van onder in gaat. Om de reden dat deze dan ook netjes vallen en dat ze minder ver uitsteken dan rechte banaanpluggen. Echter heb ik op diverse sites naar vooral afbeeldingen gezocht van mensen die dit soort pluggen op hun reciever hebben. En dit blijken er zeer weinig te zijn. Op receivers zijn het vooral de rechte pluggen die worden gebruikt. Nu maakt het qua diepte die het meer wordt niet zo uit, want mijn meubel is toch open van achteren.

Lang verhaal kort: is het überhaupt mogelijk om op een receiver banaanpluggen te gebruiken die schuin lopen (als de W&M BS-319) of moet je in verband met de ruimte (het dicht op elkaar staan van de termninals) altijd rechte nemen?
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Well - HDMI 4K Ultimate - Optocoupler mkII | Audioquest 1007 Series banana

Madhouse

Ik gebruik zelf de W&M BS-101ZAG. Dat is een locking banaan plug. Zitten erg goed vast in de terminals.

Had hiervoor de gewone bananen van W&M maar de BS-101ZAG zijn echt een heel stuk prettiger.

tip: monteer je kabels eerst af met een krimpbus en dan pas de banaan er over. Geleiding moet zo optimaal zijn.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

tiptop

De banaanpluggen die de TS bedoeld zijn niet geschikt voor de meeste av-receivers, om de simpele reden dat de terminals op de receiver vaak te dicht op elkaar zitten. Dan komt de ene plug voor de andere terminal te zitten en blokkeert deze. Niet handig dus. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

FeaR1986

Citaat van: tiptop op juli  4, 2010, 20:51:32
De banaanpluggen die de TS bedoeld zijn niet geschikt voor de meeste av-receivers, om de simpele reden dat de terminals op de receiver vaak te dicht op elkaar zitten. Dan komt de ene plug voor de andere terminal te zitten en blokkeert deze. Niet handig dus. ;)

Daar was ik inderdaad al bang voor... En ook de reden dat ik de vraag hier postte om toch de bevestiging te hebben.
Wellicht ook de reden dat ik tot op heden geen afbeeldingen heb gevonden van mensen die dit soort banaanpluggen gebruiken aan de kant van de receiver. Enige wat je wel vind zijn de rechte varianten. Dan zou in het geval van W&M het voor mij de BS-108 worden, want de BS-319 komen zeker te weten aan de speakers te hangen. Kan op zich nog wel wat aan de pluggen draaien zodat ze wel naast elkaar passen, maar dan is het effect van pluggen nemen zodat de kabels netjes vallen ook weg  :angel:

Wordt sowieso nog prutsen om de banaanpluggen aan het speakerdraad te krijgen. Heb ooit van de grote rol 50 meter draad gekocht (omdat ik die lengte echt nodig had) en weet of ik nu 1,5mm² of 2,5mm² genomen had. Al kan je met wat dubbelvouwen een heel stuk komen als ik het van anderen zo hoor.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Well - HDMI 4K Ultimate - Optocoupler mkII | Audioquest 1007 Series banana

Miracle.

Alle dure banaanpluggen ten spijt, maar die dingen worden bijna allemaal vastgeschroeft aan de kabel.
Ten eerste geeft dat een behoorlijke overgangsweerstand, maar nog veel erger: Het kneust de kabels.

Gebruik liever deze pluggen:


Hier te koop voor slechts €2,- per paar

Lekker aan de kabel vast solderen. Soldeer goed overal tussen laten vloeien, zodat alle ruimte opgevuld is.

Een betere banaanplug met een betere verbinding is er niet te vinden.

Denon Focal

He FeaR,

Eens over van het tweakers forum?
Wij delen volgens mij hetzelfee nthousiasme over Denon en Focal (zie mijn sig). Ik heb zelf kabels van Chord met de bananen eraan vast maar ben zelf toch meer voorstander om ze bloot in de AVR te hangen.
Waarom ga jij nu juist wel voor bananen?

greetz Bart
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

FeaR1986

Citaat van: Denon Focal op juli  4, 2010, 22:04:45
He FeaR,

Eens over van het tweakers forum?
Wij delen volgens mij hetzelfee nthousiasme over Denon en Focal (zie mijn sig). Ik heb zelf kabels van Chord met de bananen eraan vast maar ben zelf toch meer voorstander om ze bloot in de AVR te hangen.
Waarom ga jij nu juist wel voor bananen?

greetz Bart

Mwah, hang hier wel vaker rond maar ben hier meer een lezer dan een poster. Vooral een lezer van "De Markt", hopend op iemand die zijn zwarte Focal Chorus 826W te koop zet :wub: En heb op GoT ook iets meer te zoeken en verantwoordelijkheden aangezien ik daar moderator ben  :smile:

Op zich hangen mijn speaker goed vast aan mijn AVR met de gewone verbindingen. Heb bananenpluggen altijd leuk en mooi gevonden, de laatste tijd er wat over na aan het denken en wil toch wel eens aan die dingen beginnen. Gewoon omdat het kan en omdat het makkelijk is als ik de boel weer eens los moet halen. Dus een echte reden is er niet echt. Eigenlijk gewoon "omdat het kan".  :angel:
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Well - HDMI 4K Ultimate - Optocoupler mkII | Audioquest 1007 Series banana

Xander32

#7
Citaat van: FeaR1986 op juli  4, 2010, 22:49:56
Mwah, hang hier wel vaker rond maar ben hier meer een lezer dan een poster. Vooral een lezer van "De Markt", hopend op iemand die zijn zwarte Focal Chorus 826W te koop zet :wub: En heb op GoT ook iets meer te zoeken en verantwoordelijkheden aangezien ik daar moderator ben  :smile:

Op zich hangen mijn speaker goed vast aan mijn AVR met de gewone verbindingen. Heb bananenpluggen altijd leuk en mooi gevonden, de laatste tijd er wat over na aan het denken en wil toch wel eens aan die dingen beginnen. Gewoon omdat het kan en omdat het makkelijk is als ik de boel weer eens los moet halen. Dus een echte reden is er niet echt. Eigenlijk gewoon "omdat het kan".  :angel:
Idd. `t kan maar bare-wire geniet normaliter de voorkeur. Pro pluggen zijn de looks en het gebruiksgemak bij frequent moeten omsteken.
En goed om er nog weer een enthousiaste Focal-liefhebber bij te hebben 8).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Denon Focal

Die zwarte 826W blijft nog wel een tijdje bij me staan, hoop dat er een andere vrij komt.
Is echt een Topspeaker. ook in vergelijking met de V's springt hij er echt uit. :headbanging:
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

erik s.

#9
Citaat van: Miracle. op juli  4, 2010, 21:31:09
Alle dure banaanpluggen ten spijt, maar die dingen worden bijna allemaal vastgeschroeft aan de kabel.
Ten eerste geeft dat een behoorlijke overgangsweerstand, maar nog veel erger: Het kneust de kabels.

Gebruik liever deze pluggen:


Hier te koop voor slechts €2,- per paar

Lekker aan de kabel vast solderen. Soldeer goed overal tussen laten vloeien, zodat alle ruimte opgevuld is.

Een betere banaanplug met een betere verbinding is er niet te vinden.
om kneuzen te voorkomen gebruik je dus adereindhulzen. als je die vast schroeft in de banaan heb je een uitstekende verbinding.
het is niet voor niets dat stroomdraad niet meer gesoldeerd mag worden maar moet worden afgewerkt met adereindhulzen bij niet solid draad.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Miracle.

Citaat van: erik s. op juli  5, 2010, 11:29:00
om kneuzen te voorkomen gebruik je dus adereindhulzen. als je die vast schroeft in de banaan heb je een uitstekende verbinding.
het is niet voor niets dat stroomdraad niet meer gesoldeerd mag worden maar moet worden afgewerkt met adereindhulzen bij niet solid draad.
Voor mij nog steeds een raadsel waarom solderen niet meer mag.
Mijn buurman is installateur bij de NUON, en mag ook niet meer solderen, maar heeft nu honderden keren meer werk aan het opnieuw vastkrimpen van draden dan toen het allemaal nog gesoldeerd werd.

Wil je echt goed en betrouwbaar krimpen moet je echt gaan denken aan minstens 50Nm krimpkracht, en dat ga je echt niet redden met een krimptangetje. Daar heb je dan minstens een hydrolische pers voor nodig.
Solderen laat enkel los wanneer de draad warmer word dan de gebruikte soldeer temperatuur.
Ik ben nog nooit een stroomdraad tegen gekomen die 400°C werd door er stroom doorheen te jassen, laat staan een speakerkabel. ;)

Met een adereidhuls maak je dus nog een extra overgangsweerstand tussen de draad en de stekker. Ook niet echt bevordelijk voor het signaal.

Mvg. Miracle.

erik s.

soldeer gaat vloeien onder druk, daarom mag het niet meer.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Miracle.

Citaat van: erik s. op juli  5, 2010, 23:22:13
soldeer gaat vloeien onder druk, daarom mag het niet meer.
Dat probleem zal zich enkel voordoen als er ook een mechanische verbinding wordt gemaakt, ofwel een draad vertint word en er dan een drukverbinding (klem-, schroefverbinding) op gezet word.
Bij een 100% soldeerverbinding heb je hier geen last van.

erik s.

Citaat van: Miracle. op juli  6, 2010, 12:03:57
Dat probleem zal zich enkel voordoen als er ook een mechanische verbinding wordt gemaakt, ofwel een draad vertint word en er dan een drukverbinding (klem-, schroefverbinding) op gezet word.
Bij een 100% soldeerverbinding heb je hier geen last van.
klopt, maar het geeft wel iets aan over de mechanische sterkte van een soldeerverbinding zoals hier toegepast.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Miracle.

Citaat van: erik s. op juli  6, 2010, 12:08:44
klopt, maar het geeft wel iets aan over de mechanische sterkte van een soldeerverbinding zoals hier toegepast.
Maak zo'n mechanische verbinding eens op bare-wire, dus zonder eindhuls.....
Krijg je de zelfde problemen als met soldeer, maar dan nog veel sneller.

Soldeer is een zacht materiaal. Als je daar iets in drukt zal het vervormen. Koperdraad is ook zacht materiaal, en zal daardoor de zelfde eigenschappen vertonen.
Zo'n eindhuls is vaak van een wat harder materiaal. Vaak een koper/messing legering, en de goedkoperen koper/blik.

Wanneer je soldeer enkel gebruikt om de leegtes op te vullen, zoals op een printplaat gebeurd, of wanneer je een huls (wat de door mij aangegeven banaanstekkers zijn)(=het zelfde als dat gaatje in die printplaat) om een kabel vast wilt zetten, maak je geen mechanische verbinding, en hoeft de verbinding dus ook geen mechanische sterkte te hebben.
Met een adereindhuls heb je nog minder mechanische sterkte.

Neem maar eens een kabel met een adereindhuls en schroefverbinding daarop voor de banaanstekker.
Zet de stekker in de bankschroef en trek aan de kabel met een trekweger ertussen, totdat het loslaat.
Doe dan het zelfde met die soldeerverbinding. Die mag van mij nieuw of 10-tallen jaren oud zijn.

Die soldeerverbinding trek je niet los. Die adereindhuls + schroefverbinding al bij enkele kilo's trekkracht. ;)

erik s.

Citaat van: Miracle. op juli  6, 2010, 12:19:17
Maak zo'n mechanische verbinding eens op bare-wire, dus zonder eindhuls.....
Krijg je de zelfde problemen als met soldeer, maar dan nog veel sneller.

Soldeer is een zacht materiaal. Als je daar iets in drukt zal het vervormen. Koperdraad is ook zacht materiaal, en zal daardoor de zelfde eigenschappen vertonen.
Zo'n eindhuls is vaak van een wat harder materiaal. Vaak een koper/messing legering, en de goedkoperen koper/blik.

Wanneer je soldeer enkel gebruikt om de leegtes op te vullen, zoals op een printplaat gebeurd, of wanneer je een huls (wat de door mij aangegeven banaanstekkers zijn)(=het zelfde als dat gaatje in die printplaat) om een kabel vast wilt zetten, maak je geen mechanische verbinding, en hoeft de verbinding dus ook geen mechanische sterkte te hebben.
Met een adereindhuls heb je nog minder mechanische sterkte.

Neem maar eens een kabel met een adereindhuls en schroefverbinding daarop voor de banaanstekker.
Zet de stekker in de bankschroef en trek aan de kabel met een trekweger ertussen, totdat het loslaat.
Doe dan het zelfde met die soldeerverbinding. Die mag van mij nieuw of 10-tallen jaren oud zijn.

Die soldeerverbinding trek je niet los. Die adereindhuls + schroefverbinding al bij enkele kilo's trekkracht. ;)

als je zou hardsolderen zo je helemaal gelijk hebben. we hebben het hier echter over zachtsolderen. dat is mechanies niet sterk.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

garmtz

QED Airlocs... Wat mij betreft een van de meest DUURZAME oplossingen wat betreft banaanpluggen. Het BESTE is bare wire.