Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Laan

Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

brt

Citaat van: Laan op oktober 14, 2023, 09:35:18Ik snap dat het overkomt als vaag gewauwel wat ik schrijf. Ik vat het even anders samen: de yamaha fileert de informatie beter. De LM harmoniseert beter in combinatie met dezelfde speaker. Dat geeft als eindresultaat een betere sfeer. Sfeer is ook iets dat tussen de feitelijke stemmen en instrumenten zit.

Geen gewauwel hoor, ik vond het best een duidelijke omschrijving. Deze samenvatting zou ik ook een goede verklaring vinden.

Sfeer vind ik dan wel weer zo'n lastig, interpretabel woord, is ook enorm persoonlijk.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Xander32 op oktober 14, 2023, 10:16:23In een review over SF ls kwam ik zojuist onderstaande passage tegen. M.i. wel aansluitend op een deel van hetgeen hier de afgelopen dagen is gepost, quote:

By Steve Huff

Hi Fi. Music. Soul. Passion. Do they all go together? No, not really. If going by the terminology of high end audio Hi-Fi can be sterile, it can be analytical, it can be soul-less and usually when you talk about "Hi-Fi" it is with a bunch of guys who build systems with $10,000 cables to try to extract that last ounce of detail from their music. These types prefer to constantly tweak their system and obsess over details and imaging and they want perfection, but perfection usually means that the sound will be just as I mentioned above..lifeless.

Listening to music should be something that is enjoyable, something that is relaxing, something that can even move you to tears on occasion. Hi-Fi really doesn't do that for me but listening to music DOES. I am a huge fan of all kinds of music and am considered by many to be an Audiophile because I like and enjoy really nice speakers, nice tube amps and well made front end equipment (CD players, music servers, turntables). I also take days to position my speakers in my room until all is perfect 😉


Dit is ook zo subjectief als wat, en geen verklaring waarom een buizenversterker wel zogenaamde ruimte in de mix laat horen en een solid state amp niet.

Dit stuk komt vooral neer op: muziek is emotie. Hoe die muziek vervolgens optimaal moet worden weergegeven is voor iedereen anders. Deze meneer heeft ook lang met de buizenamp gespeeld die ik hier heb staan, maar ik vind hem bijna alles de hemel inschrijven; kan niet zo veel (meer) met zijn stukjes.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: chansig op oktober 14, 2023, 07:46:40Op open deurendag dan de volgende:

Het is afhankelijk van smaak.

Gr. Hans

Dat sowieso
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

Citaat van: brt op oktober 14, 2023, 14:06:27Geen gewauwel hoor, ik vond het best een duidelijke omschrijving. Deze samenvatting zou ik ook een goede verklaring vinden.

Sfeer vind ik dan wel weer zo'n lastig, interpretabel woord, is ook enorm persoonlijk.

Is altijd lastig om de juiste woorden te vinden voor iets in het geluid vind ik. Als ik dan de volgende dag een bericht van mezelf lees zonder te begrijpen wat ik bedoel zit er een vrij hoog wauwel gehalte in. :) Laat ik zeggen dat jij een andere sfeer ervaart dan de drie bezoekers van afgelopen week.

Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

chansig

#1505
Citaat van: brt op oktober 14, 2023, 14:10:04Dit stuk komt vooral neer op: muziek is emotie.

Rare is dat ik vind dat muziek geen emotie is, het maakt wel emotie los. Enorm overigens.

Hoorde vandaag 60.000 Ieren bv Zombie zingen (via mijn iPhone) in een stadion. Ik krijg daar Kippenvel van. Jij mogelijk niet.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Citaat van: brt op oktober 14, 2023, 14:10:04Dit is ook zo subjectief als wat, en geen verklaring waarom een buizenversterker wel zogenaamde ruimte in de mix laat horen en een solid state amp niet.

Dit stuk komt vooral neer op: muziek is emotie. Hoe die muziek vervolgens optimaal moet worden weergegeven is voor iedereen anders. Deze meneer heeft ook lang met de buizenamp gespeeld die ik hier heb staan, maar ik vind hem bijna alles de hemel inschrijven; kan niet zo veel (meer) met zijn stukjes.

Wat Huff zegt over audiofielie kan ik geen spijker tussen krijgen. Zo gaat het vaak, net zolang door upgraden en tweaken tot al het leven weg is ten gunste van de details.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

DofN

Citaat van: Laan op oktober 14, 2023, 15:19:33Wat Huff zegt over audiofielie kan ik geen spijker tussen krijgen. Zo gaat het vaak, net zolang door upgraden en tweaken tot al het leven weg is ten gunste van de details.

Naar mijn idee wordt hier een overbodige tegenstelling gezocht en dan is een mening opeens een feit (nee dus). Het klinkt ook zo dedain: zo van: ik weet wat muziek is, en anderen niet. Ik vind zo'n verhaaltje vooral beschamend kinderachtig.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32

In het licht van de speakers waarover hij schrijft, diens verschijningsvorm en karakteristiek, begrijp ik zijn woorden prima. Ik snap waarom hij zijn verhaal start met het beschrijven van deze twee verschillende manieren van een invulling geven aan deze hobby. En ik heb daar geen enkel probleem mee. Het ene is ook niet beter dan het andere. Voorkeuren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

#1509
Nou er zit toch wel een soort van: ik doe het beter dan de ander draad in zijn verhaal. Zeker omdat hij ook nog eens stelt dat mensen die zo bezig zijn een lifeless weergave hebben. Dus lekker bezig maar het resultaat mag er niet zijn.

Steve heeft dat resultaat niet ook al houdt hij van goede spullen en is hij dagen bezig met schuiven. Steve houdt echt muziek. Goed bezig hoor die Steve. 👍

Met wie zou je Steve nu vergelijken als het gaat om iemand van dit forum ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Citaat van: Laan op oktober 14, 2023, 15:19:33Wat Huff zegt over audiofielie kan ik geen spijker tussen krijgen. Zo gaat het vaak, net zolang door upgraden en tweaken tot al het leven weg is ten gunste van de details.
Inderdaad, zulke sets hoor je wel eens op shows: technisch perfect, maar het maakt (voor mij) geen muziek. Maar misschien is het inderdaad een kwestie van smaak. Echte high-end is wat mij betreft de ideale combinatie van detail, inzicht in de muziek, maar dan met een flinke dosis PRaT, of meeslependheid zo je wil.

Als ik naar de Focals luister bij @Laan of @brt dan kan ik zo genieten van de details, de ruimtelijkheid, het luchtige hoog, en ook de meeslepende weergave. Maar als ik dan thuis de set aanzet met alle bijgeluiden van de familie, dan wordt het mij met onze huidige - in het hoog minder sprankelende - set al snel teveel. Maar had ik een aparte luisterruimte waar ik het helemaal zelf voor het kiezen had, dan zou ik die ruimte eerst flinke akoestisch onder handen nemen. En als ik dan nog sprankeling in het hoog zou missen, dan ging ik net zo lang bij Laan zeuren tot hij zijn Focals aan mij verkoopt.  >:D

Mijn conclusie is dat elke set moet passen bij zijn eigenaar, de plek waar de set staat opgesteld en de smaak van degene (diegenen) die er naar luistert/luisteren. Voor mij is de Elac set nu uitstekend omdat die precies past in waar wij op dit punt van ons leven van kunnen genieten. Maar als de thuissituatie ooit verandert, dan kunnen die voorkeuren maar zo mee veranderen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fietser

Jouw conclusie deel ik helemaal  :clapping: Is wel de doodsteek voor het forum als iedereen dat vindt :worship:
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Xander32

Ojee, ik heb z'n post zojuist geliked 😄

Citaat van: fietser op oktober 16, 2023, 09:08:23Jouw conclusie deel ik helemaal  :clapping: Is wel de doodsteek voor het forum als iedereen dat vindt :worship:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Citaat van: fietser op oktober 16, 2023, 09:08:23Jouw conclusie deel ik helemaal  :clapping: Is wel de doodsteek voor het forum als iedereen dat vindt :worship:
Niet als iemands situatie verandert en de set daarop moet worden afgestemd.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Er worden meerdere zaken/effecten door elkaar heen beschreven die elkaar vaak uitsluiten maar dat hoeft niet. Je hebt nauwkeurige weergave maar vaak betrekt men vervorming en fasereinheid er niet bij. Hoe meer dat bereikt wordt, hoe meer de ruimtelijkheid te horen is volgens mij. Te 'schel' hoog is vaak vervorming als het op lager volume nog goed te doen is.

Dan heb je het ongrijpbare 'muziek', leven, meeslependheid, PRaT, voetjestappend gevoel, head bobbing / banging, noem de subjectieve termen maar op. Ik kom er steeds meer achter dat het samen kan gaan maar niet eenvoudig is. Gisteren nog een enorm mooi metende instelling gemaakt maar het klopte toch niet. Voetjestappen was weg en bleek ook ruimtelijkheid te missen.

Ik doe het met instellingen, een ander met kabels, zuivere of juist vervormende apparatuur etc. Sommigen willen alleen een zo recht mogelijk systeem om van de zuiverheid te genieten en missen dat voetjestappen niet. Wie ben ik om te zeggen dat dat fout is?

Voor mij is het wel belangrijk en dan in een huiskamer. Dan kom ik via allerlei omwegen op dit systeem. Volgens mijn blijft dat wel doorgaan alleen wordt de gemiddelde leeftijd wel hoger.

Ik zou zeggen verbeteren, bevindingen delen en elkaar positief bevragen en vooral van de muziek genieten. Dan is er altijd wel nut voor een forum als dit :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

#1515
De Yamaha zit in de doos en gaat één dezer dagen naar de reparateur. Ik speel nu dus uitsluitend met de LM 219. Ik bleef aanlopen tegen het te aanwezige hoog en bedacht dat ik nog andere vv buizen had: de GE 6829 met een rood label. Buisjes uit 1963.

@Buell (die ook de 219 heeft) en ik vonden die toen beter dan de dure Telefunken buizen. Hij heeft toen ook meteen een setje gekocht. Deze 6829 er nu weer in gedaan en sjonge, dit is voor mij een wel heel goede match. Het klinkt vol, warm, rijk en toch ook gedetailleerd. Het wordt allemaal heerlijk organisch gebracht, zonder te upfront te worden. Een relaxte aanwezigheid die geen luistermoeheid oplevert. So far so good..

Echter, de reden waarom ik en Buell ermee stopten te spelen is dat er af en toe een hoge fluittoon klinkt. Vanochtend hoorde ik deze opeens ook weer, terwijl hij de dagen ervoor gewoon stil was.
Nou is de 6829 een equivalent van de ECC81 en moeten er eigenlijk ecc83's in, maar ik heb begrepen dat ecc81 ook prima gaat, vanwege de gevoelige ingang. Het volume hoeft niet tot nauwelijks meer open...

Heeft iemand een verklaring waarom wij beiden die fluittoon soms hebben?

@Rob_Dingen heeft toen het schema bekeken en gaf aan dat het op zich zou moeten kunnen.

Hier is meer info over deze specifieke buis te vinden en ook een datasheet:
http://www.r-type.org/exhib/aaq0553.htm

Als bijlage het schema van de 219.

Kan iemand verduidelijking geven? Is het toevallig of ligt de oorzaak echt in de buis?

PS: als ik op de buizen tik hoor je dit duidelijk door de speaker, het klinkt dan hetzelfde alsof je tikt op een microfoon die aanstaat. Zouden ze microfonisch zijn?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rowdy

Hieronder een link over elektronenbuizen, misschien heb je er iets aan: 
https://ia601500.us.archive.org/6/items/Jos-Verstraten-elektronica-artikelen/Elektronenbuizen.pdf

Qua hoge fluittoon: het kan zijn dat de versterker bij bepaalde frequenties gaat oscilleren. Mijn kennis is te beperkt daarin.

Hannibal_

Zijn de buisjes ontworpen in 1963, of geproduceerd?
Als het laatste dan zijn ze wel oud (mijn zus haar leeftijd, stokoud  ;)  ;D).

Ik dacht dat buisjes niet zo lang mee gingen? (Eindtrap in ieder geval)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

mmuetst

#1518
Citaat van: brt op oktober 18, 2023, 13:30:19Echter, de reden waarom ik en Buell ermee stopten te spelen is dat er af en toe een hoge fluittoon klinkt. Vanochtend hoorde ik deze opeens ook weer, terwijl hij de dagen ervoor gewoon stil was.
Nou is de 6829 een equivalent van de ECC81 en moeten er eigenlijk ecc83's in, maar ik heb begrepen dat ecc81 ook prima gaat, vanwege de gevoelige ingang. Het volume hoeft niet tot nauwelijks meer open...

Heeft iemand een verklaring waarom wij beiden die fluittoon soms hebben?


Ja, misschien, de waarde van de weerstand naar de grid (R101 en R201) van die buisjes (ook wel gridstopper genoemd) misschien moet die in waarde verhoogd worden bij dit type buis? Een te hoge waarde geeft het nadeel dat de schakeling als een laagdoorlaatfilter gaat werken (hangt van de Capaciteit af tussen grid en kathode) en ga je dus de hoge tonen knijpen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

... en wanneer je de Yamaha weer 100% functioneel hebt retour ontvangen van de reparateur, gaat die op MP of juist z'n buizen-concurrent?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Buell

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

mmuetst

#1521
Citaat van: brt op oktober 18, 2023, 13:30:19PS: als ik op de buizen tik hoor je dit duidelijk door de speaker, het klinkt dan hetzelfde alsof je tikt op een microfoon die aanstaat. Zouden ze microfonisch zijn?
Ja, dat is microfonie, de ene buis heeft daar meer last van dan de andere.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Je kunt buizendempers proberen om de microfonie te verminderen:
https://www.analogueaudio.nl/duende-criatura.shtml

brt

Citaat van: mmuetst op oktober 18, 2023, 23:13:41Ja, misschien, de waarde van de weerstand naar de grid (R101 en R201) van die buisjes (ook wel gridstopper genoemd) misschien moet die in waarde verhoogd worden bij dit type buis? Een te hoge waarde geeft het nadeel dat de schakeling als een laagdoorlaatfilter gaat werken (hangt van de Capaciteit af tussen grid en kathode) en ga je dus de hoge tonen knijpen.

Dank voor je reactie. Maar als dat zo is, hoe kan het dan dat het maar soms speelt?
Ik heb trouwens de buizen nu omgedraaid (L naar R en andersom; niet ondersteboven ;D), en heb het nu ook nog niet gehoord.

Zijn er buizenspecialisten op dit forum die dieper op deze materie kunnen ingaan? Ik vind deze buis echt heel erg goed en zou hem graag in de LM behouden.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Rowdy op oktober 19, 2023, 10:07:06Je kunt buizendempers proberen om de microfonie te verminderen:
https://www.analogueaudio.nl/duende-criatura.shtml

Ja, zat ik ook te overwegen, maar dat beinvloedt het geluid ook toch?
Bovendien is het maar de vraag óf ze microfonisch zijn...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3