Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

DofN

Citaat van: Tabcam op augustus 28, 2023, 20:10:54Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je er hoofdpijn van krijgt!

Floyd Tool schrijft in hoofdstuk 19.3 van zijn welbekende boek een stukje over power compression. Het is meer dat je dynamiek er minder van wordt op verschillende volumes. Een luidspreker kan dan 'levenloos' klinken onder of boven bepaalde volumes.


Ik weet wat het is, en ook dat compressie alleen hoorbaar wordt hoge volumes bij LS die daar niet op gebouwd zijn. Een disco-LS kan wsch meer hebben dan onze huis-tuin-en keuken LS. Pas bij 100dB en meer gaan studiomonitoren anders meten als gevolg van compressie, maar de vraag is wat je daar nog van hoort in een kamer. 100dB is luid.

Daarom was ik nieuwsgierig hoe, als je dan echt let op het karakter van een luidspreker, wat je niet doet bij feesten en partijen, maar op normale volumes als je echt gaat zitten luisteren, wat compressie doet met LS. Wat heb jij precies gehoord bij welke mate van compressie en bij welke LS dat je kan zeggen: dat bepaalt het karakter?


CitaatVervorming laat je fijne details minder dan wel niet horen. Het geeft ook 'rust' in geluid, de afwezigheid van vervorming. Het hangt ook van de mate en soort vervorming af, soms maakt dat je een bepaald frequentiegebied benadrukt wordt.

Moet zeggen dat het me verbaasd dat je er naar vraagt. Is echt geen rocket science, vervorming.




Ik vind dat ingewikkelder dan je zou denken. Luidsprekers vervormen. Meer dan je versterker en je bronnen. Dus als je vervorming hoort in je systeem, zijn het altijd je LS. Maar THD is tegelijkertijd slecht hoorbaar in gewone woonkamers waar onze sets staan opgesteld. Vervorming treedt ook pas weer op bij hogere volumes, en dan doet je kamer inmiddels zo heftig mee dat je de vervorming niet kan onderscheiden. Dus ook hierbij is mijn vraag gelijk aan die over compressie.

Welke luidsprekers heb jij gehoord waarbij je weet dat vervorming invloed had op het karakter van die luidsprekers. Mijn Dali Epicons hebben een techniek waar Dali reuze trots op is en wat een beetje lijkt op wat men met purifiwoofers ook beoogt (maar op een andere manier). In combinatie met heel goede kasten zou dat best verschil kunnen maken, maar ik denk ook dat dit eigenlijk niet hoorbaar is op de volumes waarmee ik luister. En daarboven ook niet. En toch vind ik mijn LS uitzonderlijk rustig en beheerst in het middengebied. Schoon. Als er details in het middengebied in de opname zijn, dan zijn die te horen. Ik ken de technologie, en toch kan ik het niet verklaren op basis van de lage vervorming. Mijn vraag is dus niet alleen kritisch of ironisch. Ik ben nieuwsgierig.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Twee voorbeelden zijn de Klipschorn die enorm dynamisch is op zowel laag als hoog volume. Niet zo onvervormd als een Magico S5 maar die is weer niet zo dynamisch. Beiden dus een eigen karakter door zowel het dynamisch gedrag als (gebrek aan) vervorming.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

Een speaker met S5 is sowieso wat bedenkelijk ;)
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

MAW

#1203
Citaat van: DofN op augustus 28, 2023, 20:38:22Ik weet wat het is, en ook dat compressie alleen hoorbaar wordt hoge volumes bij LS die daar niet op gebouwd zijn. Een disco-LS kan wsch meer hebben dan onze huis-tuin-en keuken LS. Pas bij 100dB en meer gaan studiomonitoren anders meten als gevolg van compressie, maar de vraag is wat je daar nog van hoort in een kamer. 100dB is luid.

Daarom was ik nieuwsgierig hoe, als je dan echt let op het karakter van een luidspreker, wat je niet doet bij feesten en partijen, maar op normale volumes als je echt gaat zitten luisteren, wat compressie doet met LS. Wat heb jij precies gehoord bij welke mate van compressie en bij welke LS dat je kan zeggen: dat bepaalt het karakter?


Ik heb een tijd geleden klein en hummel o300 monitors gehad. Die hadden heel goede basweergave maar gingen op een wat hoger volume compressen in het laag.. Dat was wel duidelijk hoorbaar.

Desondanks waren dat wel erg goed luidsprekers overigens. Zeker met O800 sub. Dan was het probleem volledig verholpen :D
Gr. Martijn

brt

Ik ben een beetje met @Laan aan het heen en weer berichten over wat de van hem geleende AQ Water in mijn set doet. Gisteren heb ik de Focal Sopra weer teruggeplaats op de plek en op exact dezelfde manier gepositioneerd als dat ze stonden. Waterpas gezet met de spikes. Daarna niet echt kans meer gehad te luisteren. Nu wel weer ff.

Wellicht ook leuk om hier te delen wat mijn bevindingen nu zijn:

Ik ben nu 3 kwartier aan het luisteren met de Earth en het beeld is echt getemd. Zo erg zelfs dat ik nu twijfel of het niet té rustig is. Hoewel ik alles hoor! Krijg net als bij de Dyns weer de behoefte om het harder te zetten (niet zo hard als bij de Dyns overigens). Misschien moet ik hier ook weer aan wennen hoor, dus ik wil niet te snel conclusies trekken. Ik ben natuurlijk heel lang een bepaald klankbeeld gewend van de Focals op de LM219 buizenbak. Daar is een ruime maand geleden de Yamaha voor in de plaats gekomen, die ik op dat moment een betere match vond en daarmee verder heb gespeeld. Die zorgde al voor meer mid-laag (ws. door de impedantiecurve veroorzaakt door de buizen die een dip hadden in dat gebied). Waarschijnlijk klonk het met de Yamaha al veel meer 'zoals het hoort', als in: een betere balans.

Het lijkt nu met de Water alsof het mid-laag nog weer wat is aangezet, wat een rustiger geluidsbeeld zou kunnen verklaren.
Wat ik me ook bedacht: ik heb een AQ Tornado en Tunder op de Yamaha en de DAC, beide zorgen ook voor een vol laag. Bovendien speel ik ook nog eens met een nos r2r dac. Die klinkt niet romantisch maar zeer neutraal met ook wel weer een vleugje warmte. Dat waren allemaal meerwaardes toen ik nog met de buizen speelde, maar als ik dat nu allemaal optel is het misschien te veel van het goede en helt de balans over naar té warm? Daar ben ik nog niet uit.

Bizar dat 1 interlink zó veel verschil kan maken zeg!

Ook merk ik wel dat met bijv. piano en stemmen het midden echt mooier is met buizen; daar heb ik toch nog niet helemaal afscheid van genomen hoor. Idealiter zou ik de Water eens moeten horen op de 219, maar het is een XLR interlink en de 219 heeft alleen rca ingangen. Dus dat kan ik nu ff niet proberen.

Ik ga komende weken gewoon wat langer luisteren naar de Water en dan mijn Chord er weer eens terugplaatsen; kijken wat er dan gebeurt. Het bijtende dat de Focals soms kunnen hebben is nu wel weg; de vraag is vooral of het nog genoeg aanwezigheid heeft.

Misschien moet ik gewoon weer wennen (ik luister er nog geen uur naar), misschien ben ik nu te veel aan het 'dempen'...

PS: TV klinkt over de Focals een flink stuk beter dan de Dyns!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: chansig op augustus 28, 2023, 11:05:11Een een slaapzak is wat dun. Je zal wel wat dikte moeten gebruiken om te absorberen.

Maar dat het een woonkamer is begrijp ik ook. Gelukkig zijn er nog kabels en zekeringen etc die wel meer doen.

Gr. Hans

Het was zeker geen dunne slaapzak, maar dan nog: het is ook niet echt een optie om iets voor die openslaande, glazen tuindeur te hangen. Maar ik was wel benieuwd en heb het daarom wel geprobeerd. Toch leuk om te weten wat ik zou missen.
 
Dus binnen de (esthetische) mogelijkheden die ik heb kan ik idd beter aan de slag met een kabel. Ik snap heus wel dat akoestische optimalisatie meer voor je geluid doet dan een kabel of zekering, dus die steek onder water was niet nodig ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Geen steek. Het is wat voor jou de werkelijkheid is. Daar haak ik op aan.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

Citaat van: Xander32 op augustus 28, 2023, 06:25:23Die Yamaha versterkers vind ik ook erg fraai ogen, ietwat retro, dat kan ik wel waarderen. Echter heb ik nog nooit eentje horen spelen. Je komt ze ook niet heel veel tegen  :nowink:


Kom gerust eens luisteren als je er nieuwsgierig naar bent. En dat je ze niet veel tegenkomt is natuurlijk een schande :)

Bij deze:

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: chansig op augustus 28, 2023, 22:48:27Geen steek. Het is wat voor jou de werkelijkheid is. Daar haak ik op aan.

Gr. Hans

Ik heb nergens gezegd dat een kabel of zekering meer doen dan het akoestisch optimaliseren van je kamer.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Overigens klinkt het nieuwste album van Thomas Azier echt heel erg goed nu. Deze is van dit voorjaar en heb ik toen veel gedraaid, daardoor misschien iets minder actieve herinneringen aan :)

Prachtig album trouwens ook, een tip!

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Ik denk dat je de veranderingen ook moet beluisteren als je meer vermoeid bent om te kijken of de luistermoeheid dan veel minder is. Dan zou ik het zeker waard vinden.

Zelf merk ik dat het fijn is dat je op elk moment van de set kan genieten en niet luistermoe wordt danwen bepaalde (kleine) zaken me niet irriteren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

frank2

Ik heb de earth interlinks ook een tijdlang gebruikt. Maar ze zijn mijn inziens te donker niet open. Je hoort wel alles maar er zit een flinke saus overheen. Het zorgt er wel voor dat je geen last hebt van 's klanken.  Maar je mist wel helderheid.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Citaat van: brt op augustus 28, 2023, 22:53:08Ik heb nergens gezegd dat een kabel of zekering meer doen dan het akoestisch optimaliseren van je kamer.

Heb ook niet gezegd dat jij dat gezegd heb.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Citaat van: frank2 op augustus 29, 2023, 06:41:51Ik heb de earth interlinks ook een tijdlang gebruikt. Maar ze zijn mijn inziens te donker niet open. Je hoort wel alles maar er zit een flinke saus overheen. Het zorgt er wel voor dat je geen last hebt van 's klanken.  Maar je mist wel helderheid.
Dat alles in jouw set! Volgens mij is dat een belangrijke toevoeging. Ik heb andere ervaringen met deze kabel in verschillende sets, waar de Earth niet donker klinkt of een saus toevoegt.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Laan

Brt heeft nu de Water. De Earth is een stapje hoger. Wat je volgens mij krijgt is veel verfijning en beschaving in het werkingsgebied van de tweeter. Kabels die meer sprankeling of openheid suggereren maken van die tweeter een laspit. In sets of zwaar gedempte ruimte die neigen naar donkerheid is zo'n kabel wat minder voor de hand liggend, denk ik.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Kwabbernoot

Suggereren?
Als het verschil zo klein is dat het op suggereren uitkomt, waarom zou je dan nog met kabels lopen klooien?

Groeten...

Laan

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 29, 2023, 09:56:13Suggereren?
Als het verschil zo klein is dat het op suggereren uitkomt, waarom zou je dan nog met kabels lopen klooien?

Groeten...

Het woord suggereren is gekozen omdat het volgens mij hoorbaar een groot verschil is, meetbaar verwacht ik niet in die mate. Als ik er "is" neerzet betekent het dat het voor iedereen een groot verschil is. Ik laat dat liever aan de ander zelf over.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Kwabbernoot

Duidelijk verhaal maar ik blijf het een vreemde keuze vinden.

Xander32

Idd, het presteren zegt iets over de gehele keten.

Citaat van: Richi op augustus 29, 2023, 07:51:23Dat alles in jouw set! Volgens mij is dat een belangrijke toevoeging. Ik heb andere ervaringen met deze kabel in verschillende sets, waar de Earth niet donker klinkt of een saus toevoegt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hannibal_

Citaat van: brt op augustus 28, 2023, 22:49:53Kom gerust eens luisteren als je er nieuwsgierig naar bent. En dat je ze niet veel tegenkomt is natuurlijk een schande :)

Bij deze:



Mooi zeg!
Mijn oom had vroeger Yamaha. Jaloersmaken mooi geluid!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

vergeerr72

Citaat van: Xander32 op augustus 29, 2023, 10:45:05Idd, het presteren zegt iets over de gehele keten.

Ik herken dat wel, in mijn set klinken ook veel kabels donker. Zal wel een plinius sa-103 ding zijn.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Citaat van: Tabcam op augustus 28, 2023, 23:21:26Ik denk dat je de veranderingen ook moet beluisteren als je meer vermoeid bent om te kijken of de luistermoeheid dan veel minder is. Dan zou ik het zeker waard vinden.

Zelf merk ik dat het fijn is dat je op elk moment van de set kan genieten en niet luistermoe wordt danwen bepaalde (kleine) zaken me niet irriteren.

Ja daar heb je zeker een punt. Op zich ben ik 's avonds vaak wel moe en echt luisteren doe ik vooral 's avonds als ik ff tijd voor mezelf heb.

En ja, wat je zegt: heel fijn als kleine zaken niet irriteren. Dat doet het nu ook niet. Maar ik was veel openheid gewend in het mid-hoog en hoog door hoe de Focals met hun impedantie reageerden op de buizen. Dat werd al veel evenwichtiger gevuld met de Yamaha, daar komt nu ook nog een milde kabel als de Water overheen. Het is even afwachten (en wennen) hoe dit uitpakt. De luistermoeheid is er nu nauwelijks meer, dus dat is al winst.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: vergeerr72 op augustus 29, 2023, 17:24:51Ik herken dat wel, in mijn set klinken ook veel kabels donker. Zal wel een plinius sa-103 ding zijn.

En de combinatie met je speaker. Eerste wat ik lees als ik jouwe Google is

Firstly and probably most importantly, the Caldera's are speakers for the music lover, not for persons who want to hear every little detail.
Voor- en nadelen: Superb dynamics and treble ⋅ Sound was warm and inviting ⋅ Engaging, colourful sound ⋅


Ik kan me voorstellen als je dit met een warme (of misschien zelfs wel neutrale) kabel combineert het (te) donker wordt. Maar ik ken jouw set en ruimte niet. Het is een kwestie van matching en daarmee tuning. En smaak uiteraard.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

#1223
Citaat van: brt op augustus 29, 2023, 22:16:43Ja daar heb je zeker een punt. Op zich ben ik 's avonds vaak wel moe en echt luisteren doe ik vooral 's avonds als ik ff tijd voor mezelf heb.

En ja, wat je zegt: heel fijn als kleine zaken niet irriteren. Dat doet het nu ook niet. Maar ik was veel openheid gewend in het mid-hoog en hoog door hoe de Focals met hun impedantie reageerden op de buizen. Dat werd al veel evenwichtiger gevuld met de Yamaha, daar komt nu ook nog een milde kabel als de Water overheen. Het is even afwachten (en wennen) hoe dit uitpakt. De luistermoeheid is er nu nauwelijks meer, dus dat is al winst.

Waar je aan moet (niks moet natuurlijk) wennen is dat je van een soort van upfront naar laidback sound gaat. De eerste imponeert in de eerste 30 minuten en wordt dan vermoeiend, de laatste imponeert erna en vermoeit niet. Het laag verandert niet wezenlijk, maar lijkt meer aangezet door een ander gedrag in mid en hoog. Nou ja, zoiets denk ik. Ken je set en ruimte niet, hooguit hoe focals zich gedragen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

vergeerr72

#1224
Citaat van: brt op augustus 29, 2023, 22:23:05En de combinatie met je speaker. Eerste wat ik lees als ik jouwe Google is

Firstly and probably most importantly, the Caldera's are speakers for the music lover, not for persons who want to hear every little detail.
Voor- en nadelen: Superb dynamics and treble ⋅ Sound was warm and inviting ⋅ Engaging, colourful sound ⋅


Ik kan me voorstellen als je dit met een warme (of misschien zelfs wel neutrale) kabel combineert het (te) donker wordt. Maar ik ken jouw set en ruimte niet. Het is een kwestie van matching en daarmee tuning. En smaak uiteraard.

Er staat nu een mooi combinatie maar de balans is snel verschoven. De Heavens Gate interlink gaat er ook weer vandoor, te veel hoog.

De recensie over de Caldera qua detaillering herken ik mij overigens niet in.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL