Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

sschot

#14950
Mocht je het serieus overwegen om op een verdere Naim setup over te stappen, met evt een ATC (of andere) passieve LS, dan zou ik dit ten alle tijde doen nadat je dit in jouw situatie, naast je bestaande setup, hebt beluisterd, hebt omgewisseld en hebt vergeleken.

Pas na de volle overtuiging dat het je wat gaat opleveren, zou ik de stap daadwerkelijk maken, mits haalbaar.
Bij de geringste twijfel of het je wat brengt, zou mijn persoonlijke advies zijn, blijft bij wat je hebt en geniet met volle teugen.

Ik zou in ieder geval nooit afscheid nemen voordat je het naast elkaar hebt gehoord, ongeacht de uitdaging die dat evt. met zich mee brengt om dat voor elkaar te krijgen.

Echter als jij genot haalt om je huidige caravan vanaf haar beginpunt opnieuw te laten trekken, langs oases welke je al gezien hebt, omdat jij dat nou eenmaal leuk vind, tsja, dan wens ik je natuurlijk alle genoegen van de herhaalde reis toe
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Contour

Zal beslist niet eenvoudig zijn om zo'n setup als demo in huis te halen, maar zou wel het beste vergelijk bieden.

Ik wil overigens niet pushen, maar de ervaring leert, dat als een Naim eindtrap en passieve ATC nu in je gedachte zit, deze gedachte sterker gaan worden zeker naar mate er meer budget vrij komt, dan op den duur ga je toch overstag. Dan denk ik, waarom daarop wachten als het eerder kan.

Groetjes Walter

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Markus2

#14953
Citaat van: Contour op juli  4, 2023, 21:21:37Ik zou de Neumanns wegdoen, een passieve ATC 50 met Naim eindtrap, high-end vs studio geluid.

Wat is deze?

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Kurt

Citaat van: Contour op juli  4, 2023, 21:21:37Ik zou de Neumanns wegdoen, een passieve ATC 50 met Naim eindtrap, high-end vs studio geluid.
Net niet uit mijn stoel gevallen... Hoe klinkt high-end vs studio geluid?

Xander32

Wat is exact het verschil tussen high-end en studio geluid? Graag met onderbouwing.


Citaat van: Contour op juli  4, 2023, 21:21:37Ik zou de Neumanns wegdoen, een passieve ATC 50 met Naim eindtrap, high-end vs studio geluid.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Citaat van: Kurt op juli  6, 2023, 00:52:10Net niet uit mijn stoel gevallen... Hoe klinkt high-end vs studio geluid?
In mijn beleving gaat het in de studio hoe goed de set een edit 'vertaalt' naar hoe het thuis zou gaan klinken. Ofwel het gaat meer om hoor je de fouten in een edit goed. Dan mag de set direct uit de bocht vliegen als er teveel hoog of siblance in zit.

Bij een high end set gaat het om realisme, ruimtelijkheid en emotie. Daarbij is er veel verschil hoe men dat aan vliegt, ofwel vind men bv een realisme of een vleugje romantiek belangrijker of is alles kunnen afspelen ook nog belaangrijk.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HuubF

Citaat van: jahtari op juli  4, 2023, 17:46:56Waarom anders geen actieve atc's?

Ja, erg veel geld maar dat spaar je misschien uit aan versterking.

Ooit de actieve en passieve scm 40 kunnen vergelijken en dat was duidelijk in het voordeel van de actieve.

Ik beschouw de Neumann KH420's als beter dan de SCM40, dus gevoelsmatig is dat voor mij een downgrade.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Contour op juli  5, 2023, 17:21:50Zal beslist niet eenvoudig zijn om zo'n setup als demo in huis te halen, maar zou wel het beste vergelijk bieden.

Ik wil overigens niet pushen, maar de ervaring leert, dat als een Naim eindtrap en passieve ATC nu in je gedachte zit, deze gedachte sterker gaan worden zeker naar mate er meer budget vrij komt, dan op den duur ga je toch overstag. Dan denk ik, waarom daarop wachten als het eerder kan.

Naarmate je 'hoger' op de high end ladder komt wordt het ook een stuk lastiger om eens wat te proberen.

De ATC SCM50 is erg duur. Natuurlijk kijk ik wel eens of er een koopje langskomt maar koopjes zijn er bij ATC nooit. Soms wel een oud exemplaar maar ook die zijn nog steeds duur.

De charme van de Neumann KH420 is dat hij weergeeft wat er is vastgelegd; er wordt geen enkele moeite gedaan om het mooier te laten klinken. Aan de andere kant zijn het speakers die full range zijn dus slecht klinkt het bijna nooit. In ieder geval is een wat mindere weergave 100% toe te schrijven aan iets anders dan de speakers zelf, voor een neuroot als ik enorm rustgevend.

Het speelt nog wel door mijn hoofd om iets te creëren rond de nieuwe Naim 250 versterker. Dat is een snoepje waar ik nog wel een experimentje voor over zou hebben. Maar dat zou dan in het begin met heel wat goedkopere speakers moeten gebeuren. Bijvoorbeeld (gebruikte) Dynaudio Heritage Specials of Focal Kanta 2.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: Tabcam op juli  6, 2023, 08:10:49In mijn beleving gaat het in de studio hoe goed de set een edit 'vertaalt' naar hoe het thuis zou gaan klinken. Ofwel het gaat meer om hoor je de fouten in een edit goed. Dan mag de set direct uit de bocht vliegen als er teveel hoog of siblance in zit.

Bij een high end set gaat het om realisme, ruimtelijkheid en emotie. Daarbij is er veel verschil hoe men dat aan vliegt, ofwel vind men bv een realisme of een vleugje romantiek belangrijker of is alles kunnen afspelen ook nog belaangrijk.
Dus je zegt stuido speakers geven het correct weer en highend voegt "rotzooi" toe  ;D

Als er al verschil is, dan zou ik eerder verwachten dat Studio speakers geen rekening houden met "slechte" akoestiek van woonkamer, waar men dat bij de consumenten markt dan mogelijk wel doet (bv Linn zegt dit te doen).
Hoewel je dan op speakers zoals de Neumann, Kii Three etc wel aanpassings mogelijkheden ziet om meer rekening te houden met de opstelling  :crazy:
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Citaat van: katwax op juli  6, 2023, 10:49:47Dus je zegt stuido speakers geven het correct weer en highend voegt "rotzooi" toe  ;D

Als er al verschil is, dan zou ik eerder verwachten dat Studio speakers geen rekening houden met "slechte" akoestiek van woonkamer, waar men dat bij de consumenten markt dan mogelijk wel doet (bv Linn zegt dit te doen).
Hoewel je dan op speakers zoals de Neumann, Kii Three etc wel aanpassings mogelijkheden ziet om meer rekening te houden met de opstelling  :crazy:
Als je er dat in wilt lezen mag dat maar dat bedoel ik niet. Het is meer hoe snel kan je een edit maken die zich goed vertaald naar het gemiddelde systeem thuis. Dat hoeft niet uberrealistisch.

Je mag het ook vergelijken met een restaurateur die een vergrootglas gebruikt. Prettig om accuraat te werken maar niet nodig en zelfs niet wenselijk om van de kunst te genieten.

Je mag een studio ook helemaal niet vergelijken met een huiskamer, je luister daar vaak near field en is soffit geplaatst en/of de ruimte is in ieder geval akoestisch beter gedempt dan de gemiddelde plek waar men luistert.

Betekent niet dat ze niet accuraat hoeven te zijn, maar vele professionele audio monitoren zijn dat ook niet. Je noemt toevallig de pareltjes maar men werkt ook met B&W, Barefoot, KRK, Presonus, Adam, etc. die allemaal hun gebreken hebben.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kappa9

Citaat van: Tabcam op juli  6, 2023, 12:44:34Je mag het ook vergelijken met een restaurateur die een vergrootglas gebruikt. Prettig om accuraat te werken maar niet nodig en zelfs niet wenselijk om van de kunst te genieten.


Mooie vergelijking :clapping:
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Contour

inderdaad, beter kan ik het niet uitleggen.

Leeuwarden

Oh kom op, doe je even je best...  :laugh:

Markus2

Citaat van: Tabcam op juli  6, 2023, 12:44:34Als je er dat in wilt lezen mag dat maar dat bedoel ik niet. Het is meer hoe snel kan je een edit maken die zich goed vertaald naar het gemiddelde systeem thuis. Dat hoeft niet uberrealistisch.

Je mag het ook vergelijken met een restaurateur die een vergrootglas gebruikt. Prettig om accuraat te werken maar niet nodig en zelfs niet wenselijk om van de kunst te genieten.

Je mag een studio ook helemaal niet vergelijken met een huiskamer, je luister daar vaak near field en is soffit geplaatst en/of de ruimte is in ieder geval akoestisch beter gedempt dan de gemiddelde plek waar men luistert.

Betekent niet dat ze niet accuraat hoeven te zijn, maar vele professionele audio monitoren zijn dat ook niet. Je noemt toevallig de pareltjes maar men werkt ook met B&W, Barefoot, KRK, Presonus, Adam, etc. die allemaal hun gebreken hebben.

Sowieso is er altijd sprake van een trade-off.
Zoals je het stelt zou near field monitoring in de studio niet geschikt zijn voor mid of far field luisteren. Althans, zo kan ik het interpreteren.

Ik kan me in ieder geval niet vinden in de gebruikte analogie, hoe logisch die in andermans oren dan ook mag klinken.

 ;)



Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Xander32

Wanneer je dan bij je thuis de reeds afgemixte content, waar alle oneffenheden in een studio zijn verwijderd dan wel gladgestreken, over studiomonitoren afspeelt, moet dat dan toch subliem klinken, want alles uitvergroot 👌🏻 Dan begrijp ik Huub z'n tevredenheid met de Neumanns des ter meer.

Citaat van: Tabcam op juli  6, 2023, 12:44:34Als je er dat in wilt lezen mag dat maar dat bedoel ik niet. Het is meer hoe snel kan je een edit maken die zich goed vertaald naar het gemiddelde systeem thuis. Dat hoeft niet uberrealistisch.

Je mag het ook vergelijken met een restaurateur die een vergrootglas gebruikt. Prettig om accuraat te werken maar niet nodig en zelfs niet wenselijk om van de kunst te genieten.

Je mag een studio ook helemaal niet vergelijken met een huiskamer, je luister daar vaak near field en is soffit geplaatst en/of de ruimte is in ieder geval akoestisch beter gedempt dan de gemiddelde plek waar men luistert.

Betekent niet dat ze niet accuraat hoeven te zijn, maar vele professionele audio monitoren zijn dat ook niet. Je noemt toevallig de pareltjes maar men werkt ook met B&W, Barefoot, KRK, Presonus, Adam, etc. die allemaal hun gebreken hebben.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Littletycoon

#14966
Citaat van: kappa9 op juli  6, 2023, 16:50:54Mooie vergelijking :clapping:
Hele Slechte vergelijking. Het enige dat echt telt zijn de metingen van luidsprekers, daar zijn de maatstaven voor "high end" en "studio" echt niet zoveel anders qua kwaliteit. De rest is marketing vanuit met name de "high end" hoek. Dat begrijp ik ook wel. Maar een argument als het hoeft niet accuraat te klinken vind ik erg slecht. Wat je namelijk gewoon daarmee zegt is: de "high end" speaker is eigenlijk niet "high end", want hij meet slecht.

het blijft dan ook uitermate frappant dat juist "high end" dan voornamelijk geen metingen overlegt.

De meeste studio monitors zijn lelijk, wie wil er nu bijvoorbeeld een genelec one in zijn huiskamer hebben staan? Maar dat is smaak, die is persoonlijk.

kappa9

Citaat van: Xander32 op juli  6, 2023, 19:19:55Wanneer je dan bij je thuis de reeds afgemixte content, waar alle oneffenheden in een studio zijn verwijderd dan wel gladgestreken, over studiomonitoren afspeelt, moet dat dan toch subliem klinken, want alles uitvergroot 👌🏻 Dan begrijp ik Huub z'n tevredenheid met de Neumanns des ter meer.


Dat lees je wel vaak bij de reviews van ATC's. Mooie opnames klinken dan ook echt heel mooi en mindere opnames vallen direct door de mand.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

jahtari

Als je de opname zou willen benaderen, zou je eigenlijk juist studio monitors moeten nemen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Xander32

O ja, waar? Zet je schrijven wat kracht bij met een paar linkjes waarin we hetgeen je schrijft mee kunnen lezen 👍🏻

Citaat van: kappa9 op juli  6, 2023, 20:16:27Dat lees je wel vaak bij de reviews van ATC's. Mooie opnames klinken dan ook echt heel mooi en mindere opnames vallen direct door de mand.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

kappa9

#14970
Citaat van: Xander32 op juli  6, 2023, 20:33:34O ja, waar? Zet je schrijven wat kracht bij met een paar linkjes waarin we hetgeen je schrijft mee kunnen lezen 👍🏻


Hier bijvoorbeeld

En ook hier
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Citaat van: Littletycoon op juli  6, 2023, 19:44:31Hele Slechte vergelijking. Het enige dat echt telt zijn de metingen van luidsprekers, daar zijn de maatstaven voor "high end" en "studio" echt niet zoveel anders qua kwaliteit. De rest is marketing vanuit met name de "high end" hoek. Dat begrijp ik ook wel. Maar een argument als het hoeft niet accuraat te klinken vind ik erg slecht. Wat je namelijk gewoon daarmee zegt is: de "high end" speaker is eigenlijk niet "high end", want hij meet slecht.

het blijft dan ook uitermate frappant dat juist "high end" dan voornamelijk geen metingen overlegt.

De meeste studio monitors zijn lelijk, wie wil er nu bijvoorbeeld een genelec one in zijn huiskamer hebben staan? Maar dat is smaak, die is persoonlijk.
Dat geldt voor zowel high end als professionele studio-apparatuur. Van beide geldt dat metingen veel vaker niet dan wel aanwezig zijn en maar een paar merken echt accuraat meten. Het is gelukkig wel beter dan veel normale hifi.

High end is ook vaak een statussymbool dus hoeft inderdaad niet perfect te meten. Men wil wel dat het hoorbaar is maar wat doe je dan met slecht geedite en zwaar gecomprimeerde popmuziek? En dan is het een keuze want als vervorming wel veel lager is, klinkt het toch beter, meer high end met misschien een dipje rond één á twee kHz.. Meet niet perfect maar luistert dan wel fijner met meer soorten muziek.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Resume, de ACT's presteren gelijk aan de Neumanns van Huub, echter wel tegen een veelvoud van de prijs. Toppie 👌🏻

Citaat van: kappa9 op juli  6, 2023, 20:47:07Hier bijvoorbeeld

En ook hier
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Littletycoon

Citaat van: Tabcam op juli  6, 2023, 21:18:58Dat geldt voor zowel high end als professionele studio-apparatuur. Van beide geldt dat metingen veel vaker niet dan wel aanwezig zijn en maar een paar merken echt accuraat meten. Het is gelukkig wel beter dan veel normale hifi.

High end is ook vaak een statussymbool dus hoeft inderdaad niet perfect te meten. Men wil wel dat het hoorbaar is maar wat doe je dan met slecht geedite en zwaar gecomprimeerde popmuziek? En dan is het een keuze want als vervorming wel veel lager is, klinkt het toch beter, meer high end met misschien een dipje rond één á twee kHz.. Meet niet perfect maar luistert dan wel fijner met meer soorten muziek.
Meten van speakers heeft helemaal niets te maken met type muziek. Slecht geedite muziek of slechte compressie hoort gewoon slecht te klinken, als dat slechte klinken niet merkbaar is, is het niet alleen een slechte mix maar ook een slechte speaker, als je het niet hoort betekent gewoon dat de speaker niet in staat is om detail weer te geven, een soort van Bose melkpakje.

Dipjes zoals jij beschrijft (voicing van speakers) komt voor, want smaken verschillen. De een vindt een warmere sound prettiger, de ander niet. Maar ook dan klinkt een slechte edit/slechte compressie in een goede speaker met voicing net zo slecht als in een goede speaker met neutrale voicing

HuubF

Van het door mij zowel geliefde als gehate ASR:

'Conclusions
We have grown to expect excellence from Neumann but not power capability. The KH420 nicely remedies that producing a speaker that you could buy and forget about upgrading ever again. Every bit of the system oozes excellence in engineering which comes across both looking at it and hearing it. It also has an advantage over some other studio monitors in that it looks more like a "normal" speaker.'

De speakers zijn redelijk gemakkelijk te verkopen als ik ze zat ben (met stands en grilles); op dit moment kost een set bijna 10.000 euro en ik heb ze voor een relatief koopje (7000 euro). Maar het beste argument om ze te kopen is toch de subjectieve en objectieve pure kwaliteit.

Het zal elke andere speaker moeite kosten om in deze ruimte net zo goed te klinken. Laat staan beter.

Wel anders inderdaad. Ook interessant. But been there before.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)