Sanders dedicated stereoset.

Started by Xander32, May 17, 2010, 18:34:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

blue-eyes

#7975
SOrry - verkeerde bericht gequoteerd :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Mediator

Persoonlijk heb ik nog nooit een doos of een verpakking een muziek signaal horen weergeven. Wat je inderdaad vaak hoort is dat Grimm een heel neutrale kabel is. Veel kabels maken verschillen. Totdat je de juiste treft, dan heeft het wel een meerwaarde.

chansig

Wat doet een "neutrale" kabel eigenlijk met het signaal ? Of wat wordt daar over het algemeen onder verstaan ? Dus wat hoor je dan ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mediator

Quote from: chansig on February  4, 2023, 14:51:25Wat doet een "neutrale" kabel eigenlijk met het signaal ? Of wat wordt daar over het algemeen onder verstaan ? Dus wat hoor je dan ?

Gr. Hans

Het originele signaal zoveel mogelijk in stand laten. Dus niks toevoegen en niks weglaten. Verliezen treden per definitie op. De beste kabel is er één die je niet hoort.

chansig

Tsja....vraag is of je dat kan "hardmaken". Hoe kan je stellen dat een kabel neutraal is ? Dan zou hij bv niets moeten veranderen ivm de kabel die ervoor hebt gehad.

Ingewikkeld. Maar mooie kabels Xander.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Het is inderdaad lastig aan te tonen 🧐, maar wanneer meerdere reviewers en gebruikers deze kabels t.o.v. andere kabels als neutraal omschrijven/ als neutraal ervaren, zal daar wel een kern van waarheid in zitten is mijn aanname 🤓. Vooralsnog bevallen ze iig prima.

De afgelopen dagen heb ik meerdere keren met kippenvel van muziek genoten, zo ook op dit moment 🎶 Daar is het mij uiteindelijk om te doen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Het zal. Ging me niet speciefiek om deze kabel, maar gewoon om term. Maar mijn ingewikkeldheid.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

... en voor de goede orde; dat genieten van de muziek is een verdienste van de gehele keten (en m'n gemoedstoestand 🤓)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Een inhoudelijke technische vraag voor de heren technici/ de inhoudelijk deskundigen;

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183964.0
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#7984
De vorige (en eerste) eigenaar van de Sonnet dac zette deze ook in als voorversterker op een Hegel eindversterker. Daarvoor had hij de output van de dac met 10 decibel teruggeschroefd (van 2V naar 666mV). Zijnde een optie welke op deze mkii versie zit. Echter dien je daarvoor de dac open te maken en twee jumpers te verzetten op de printplaat.

Zowel op dit forum als bij de producent zelf had ik de vraag uitgezet of die -10 db kwaad kon voor mijn versterker dan wel dat die verminderde output van de dac een negatief effect op de geluidskwaliteit zou hebben. Alle verkregen reacties sluiten op elkaar aan, dat is tof!

Het kan in technische zin geen enkele kwaad en de verminderende output geeft daarenboven een ietwat lagere ruisvloer, hetgeen enkel een positief effect op de geluidskwaliteit kan hebben. Drie weken terug, toen ik de Morpheus had aangesloten, viel mij die verminderende output ook als eerste op; ik diende de versterker verder open te draaien. De reden daarvoor is nu helder.





Het verder kunnen opendraaien van de versterker vind ik overigens eveneens een positief effect; door het vermogen van de e-480 en de hoge gevoeligheid van de Kensingtons (93 db), had ik maar een relatief klein regelbereik van de volumemeter, voordat het te luid ging spelen. Dat is nu mooi wat toegenomen  :thumbs-up:


Resumé;
ik laat het fijn zoals het is, ben happy met het wat grotere regelbereik van de volumemeter en de lagere ruisvloer (ongeacht of deze al dan niet hoorbaar is).




Quote from: Xander32 on February  5, 2023, 12:54:36Een inhoudelijke technische vraag voor de heren technici/ de inhoudelijk deskundigen;

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183964.0
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Persoonlijk Xander32 zou ik die kap eraf schroeven en de andere stand proberen. De laagste stand ken je nu al wel en dan kun je wellicht vrij snel conclusies trekken. Theorie en praktijk zijn vaak maar niet altijd synchroon. Zo kan ik mijn voorversterker 0db of 13.5db laten versterken. Die 0db is minder interessant. Het klinkt minder dynamisch of zeg maar wat suf en ook bij langer luisteren brengt het niets. Mijn knopje daarvoor zit gelukkig aan de buitenkant

Xander32

Dank voor jouw visie, maar ik laat zoals het is en zit onderwijl volop te genieten 🎶

Quote from: Mediator on February 11, 2023, 16:25:39Persoonlijk Xander32 zou ik die kap eraf schroeven en de andere stand proberen. De laagste stand ken je nu al wel en dan kun je wellicht vrij snel conclusies trekken. Theorie en praktijk zijn vaak maar niet altijd synchroon. Zo kan ik mijn voorversterker 0db of 13.5db laten versterken. Die 0db is minder interessant. Het klinkt minder dynamisch of zeg maar wat suf en ook bij langer luisteren brengt het niets. Mijn knopje daarvoor zit gelukkig aan de buitenkant
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Quote from: Xander32 on February 11, 2023, 16:35:05Dank voor jouw visie, maar ik laat zoals het is en zit onderwijl volop te genieten 🎶


Vaak is dat wel een goed signaal. Als je na langer nog steeds niets tegenkomt dat beter kan. Vaak kan het dan namelijk ook niet beter.

Xander32

Het klinkt voor mij op dit moment zoveel beter dan met de DAC-50;
meer natuurlijk, vloeiend, meer samenhang, minder technisch dan met de DAC-50. De tonaliteit is gewijzigd, het klinkt voller, alles heeft meer gewicht gekregen, er is meer bas waarvan de definitie ook is toegenomen. Het geluidsbeeld is breder geworden en heeft wat aan diepte gewonnen. De hoogte is ongewijzigd, mijn vermoeden is dat daar het relatief lage plafond parten speelt.

En in perspectief; die DAC-50 deed het al zo lekker en goed. Die bracht rust (zwarte achtergrond) en details welke ik nooit eerder had gehoord (o.a. ruimte informatie, balm, het uitsterven van klanken).


Om alles nóg beter te kunnen duiden ga ik binnenkort weer even schakelen naar de DAC-50.

Quote from: Mediator on February 11, 2023, 17:37:54Vaak is dat wel een goed signaal. Als je na langer nog steeds niets tegenkomt dat beter kan. Vaak kan het dan namelijk ook niet beter.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Quote from: Xander32 on February 11, 2023, 18:35:18Het klinkt voor mij op dit moment zoveel beter dan met de DAC-50;
meer natuurlijk, vloeiend, meer samenhang, minder technisch dan met de DAC-50. De tonaliteit is gewijzigd, het klinkt voller, alles heeft meer gewicht gekregen, er is meer bas waarvan de definitie ook is toegenomen. Het geluidsbeeld is breder geworden en heeft wat aan diepte gewonnen. De hoogte is ongewijzigd, mijn vermoeden is dat daar het relatief lage plafond parten speelt.

En in perspectief; die DAC-50 deed het al zo lekker en goed. Die bracht rust (zwarte achtergrond) en details welke ik nooit eerder had gehoord (o.a. ruimte informatie, balm, het uitsterven van klanken).


Om alles nóg beter te kunnen duiden ga ik binnenkort weer even schakelen naar de DAC-50.


Welkom in de r2r dac wereld :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Thx  :)

Maar dit is mijn eerste r2r dac, of de door mij beschreven karakteristiek toe te wijzen is aan dat concept, kan ik niet beoordelen  :nowink:

Quote from: brt on February 12, 2023, 21:37:22Welkom in de r2r dac wereld :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Quote from: Xander32 on February 13, 2023, 19:24:40Thx  :)

Maar dit is mijn eerste r2r dac, of de door mij beschreven karakteristiek toe te wijzen is aan dat concept, kan ik niet beoordelen  :nowink:


Zoals jij het omschrijft vind ik dat wel typisch voor een r2r dac. Ik heb er inmiddels vier gehad en die sound die jij omschrijft hebben ze wel gemeen, alhoewel dat natuurlijk wel scheelt per dac. De Sonnet Morpheus is de beste (en duurste) die ik gehoord heb. Zal wellicht nog wel wat beter kunnen, maar dat wordt financieel dan wel een uitdaging (in mijn geval).
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mediator

Wat ik lees is die Sonnet een NOS DAC. Dat lijkt me dan meer een impact hebben op het geluid. Een NOS DAC klinkt op één of andere wijze meer natuurlijk, minder geforceerd dat oversampling. Eigenlijk meer als analoog of liever gezegd een draaitafel.

brt

Quote from: Mediator on February 13, 2023, 20:38:14Wat ik lees is die Sonnet een NOS DAC. Dat lijkt me dan meer een impact hebben op het geluid. Een NOS DAC klinkt op één of andere wijze meer natuurlijk, minder geforceerd dat oversampling. Eigenlijk meer als analoog of liever gezegd een draaitafel.

Ja het is een NOS dac, maar ik moet zeggen dat ik alleen maar NOS-r2r dacs heb gehad, dus misschien gooi ik dat dan onterecht op 1 hoop. In je geluidsomschrijving kan ik me zeker herkennen, en @Xander32 vast ook wel
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Jullie beschrijvingen sluiten prima aan bij hetgeen ik hier ook waarneem  :thumbs-up:


Een paar jaar terug hoorde ik tijdens een M&G een toen veel geprezen dac, die van de Hegel H590. Echter kon die mij in het geheel niet bekoren  :nowink: ; alle samenhang in de muziek ging verloren, de muziek werd geheel ontleedt in allemaal losse elementjes, die voorts loepzuiver werden afgebeeld. In eerste instantie maakte dat indruk, maar al heel snel ging het mij tegenstaan. Het leven, het vloeiende en de natuurlijkheid was verdwenen. Het klonk kunstmatig, steriel, de muziek was verdwenen.

Hoe anders is dan de Accu DAC-50 al. Echter, nu ik kennis heb mogen maken met de Morpheus, komt zelfs die eerder genoemde Accu dac meer technisch en minder natuurlijk over. Dat onderscheid zal dan idd hoogstwaarschijnlijk van doen hebben met de verschillende concepten, de verschillende bouwwijzen, zoals jullie al aangaven 🧐

Quote from: Mediator on February 13, 2023, 20:38:14Wat ik lees is die Sonnet een NOS DAC. Dat lijkt me dan meer een impact hebben op het geluid. Een NOS DAC klinkt op één of andere wijze meer natuurlijk, minder geforceerd dat oversampling. Eigenlijk meer als analoog of liever gezegd een draaitafel.

Quote from: brt on February 13, 2023, 20:41:08Ja het is een NOS dac, maar ik moet zeggen dat ik alleen maar NOS-r2r dacs heb gehad, dus misschien gooi ik dat dan onterecht op 1 hoop. In je geluidsomschrijving kan ik me zeker herkennen, en @Xander32 vast ook wel
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pinda13

#7995
Haha mooi dit, had ik wel verwacht :D .. Die sonnet is heerlijk, en zeker het met jullie eens r2r, nos. Het wordt wat vervelend en ik zal erover op houden hierna, maar probeer tzt een NOS tda1540 dac eens (of een ad1865 als je wat meer punch wil) . :inlove:   :tounge:  :tounge:
@brt we wonen gelukkig dichtbij en leuk om te testen;).

Dat heeft ook die klanksignatuur, het gaat alleen nog verder in muzikaliteit. Het beste om het te omschrijven is zonder termen te gebruiken als realistisch, vol, natuurlijk nee gewoon de muziek aan en niet meer de behoefte om het uit te willen zetten. Genieten, elke x weer. Ongeacht welk genre..

Edit; het is natuurlijk ook zo, als je niet weet wat je mist mis je het ook niet. Gisteren bij toeval mijn musical paradise dac weer aangesloten. Akm4499 dual dac chip, ook heb ik deze in de jaartjes dat ik hem heb flink onder handen genomen. Als in betere onderdelen, buisjes etc je kan het zo gek niet bedenken. Ik vond dat altijd de beste dac die ik had.. Gisteren dus tussendoor gezet de delta chips tegen dat tda en ad geweld. Tja, kort gezegd ik vond d'r geen reet aan.. Ghehe nee het maakt muziek en het klinkt verder prima, maar dat is het dan wel. Klinkt echt heel anders dan de oudere dacs van toen.. Hoe dan!?
" no loss of fine detail "

vanzomereng

#7996
Quote from: Xander32 on February 13, 2023, 19:24:40Thx  :)

Maar dit is mijn eerste r2r dac (ladder dac), of de door mij beschreven karakteristiek toe te wijzen is aan dat concept, kan ik niet beoordelen

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat als je het hoger op zoekt in de hifi,
je een ladder nodig heb
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Pinda13

Quote from: VANZOMERENG on February 14, 2023, 10:10:43Ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat als je het hoger op zoekt in de hifi,
je een ladder nodig heb

Haha 😁😁
" no loss of fine detail "

Xander32

... onderwijl gaat het haast op stalking lijken  ;D

Jouw enthousiasme over de nos dac en specifiek de tda1540 werkt juist aanstekelijk. Zelf ben ik enthousiast over dat ik overstag ben gegaan met de Morpheus dac, ik had veel moois moeten missen wanneer ik het bij het bestaande had gehouden. Maar evenzo blij ben ik dat ik de DAC-50 er ook gewoon naast kan aanhouden. Dat geeft de mogelijkheid om te vergelijken, een soort van referentie.


Quote from: Pinda13 on February 14, 2023, 09:47:35Haha mooi dit, had ik wel verwacht :D .. Die sonnet is heerlijk, en zeker het met jullie eens r2r, nos. Het wordt wat vervelend en ik zal erover op houden hierna, maar probeer tzt een NOS tda1540 dac eens (of een ad1865 als je wat meer punch wil) . :inlove:  :tounge:  :tounge:
@brt we wonen gelukkig dichtbij en leuk om te testen;).

Dat heeft ook die klanksignatuur, het gaat alleen nog verder in muzikaliteit. Het beste om het te omschrijven is zonder termen te gebruiken als realistisch, vol, natuurlijk nee gewoon de muziek aan en niet meer de behoefte om het uit te willen zetten. Genieten, elke x weer. Ongeacht welk genre..

Edit; het is natuurlijk ook zo, als je niet weet wat je mist mis je het ook niet. Gisteren bij toeval mijn musical paradise dac weer aangesloten. Akm4499 dual dac chip, ook heb ik deze in de jaartjes dat ik hem heb flink onder handen genomen. Als in betere onderdelen, buisjes etc je kan het zo gek niet bedenken. Ik vond dat altijd de beste dac die ik had.. Gisteren dus tussendoor gezet de delta chips tegen dat tda en ad geweld. Tja, kort gezegd ik vond d'r geen reet aan.. Ghehe nee het maakt muziek en het klinkt verder prima, maar dat is het dan wel. Klinkt echt heel anders dan de oudere dacs van toen.. Hoe dan!?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

#7999
Er gaat niets boven een gestackte TDA NOSSERT...

Tegenwoordig gooien alle fabrikanten (en users) te pas en te onpas overal de krachtterm Bitperfect eruit...

Alsof sec dát dé garantie voor een muzikale klank is...

Mijn lekkerste dacs nog steeds de stokoude Meridian 203 en m'n zelfbouw gestackte Doede Douma DAC

Al dat nieuwe spul is analytische kaarsrecht metende brol...

26 keer klokken in de A synchroon modus en de klank is 100% schóón.......


en zielloos......


Met als modern hedendaags dieptepunt de DACS van Topping....