Sinds enige tijd heb ik een Blue note Piccolo draaitafel met daarop een RB250 arm. Omdat met name de interlink die er aan vastzit een dropveter is vond ik het tijd om de bedrading in de arm eens te gaan vervangen. De RB250 is verder een prima arm die ook door Michell gemodificeerd op de markt wordt gebracht. Het volgende verhaal omvat mijn gedachten en bevindingen. Ik besef me dat dit forum niet een echt platenspeler forum is maar misschien is er toch interesse?
Als leidraad heb ik de volgende site genomen:
http://www.krishu.de/de/index.php?id=61
Foto's van de modificatie staan in de eerste reply.
Risico's en ontwerp beslissingen:
Allereerst: ik heb er voor gekozen om het lager van de op en neer beweging uit elkaar te halen. Je leest hier verschillende verhalen over en eerlijk gezegd moet ik toegeven dat het moeilijk maar mogelijk is om met een gesoldeerde pullwire dit lager te laten zitten. Bij het losmaken zag ik een poeder in de schroefdraad wat ongetwijfeld tot doel heeft dat de schroef niet vanzelf losgaat. Nu zitten deze schroeven ietsje losser dus er is een risico dat die schroeven een beetje gaan lopen. Verder wordt er gewaarschuwd dat de instelling nog al nauwkeurig moet. Ik heb de aanwijzingen van http://www.krishu.de/de/index.php?id=61 gevolgd en met een papiertje de schroeven weer gelijkmatig aangedraaid. Stelt niet veel voor, het zijn gewoon schroeven die een kogellagertje klemmen. Ik twijfel er niet aan dat dit kogellagertje zelf ook te upgraden is voor een paar euro, maar goed. Op zijn ergst heb je er gewoon een extra variabele bij die je op gehoor kunt fijnstellen Dit was wel het grootste risicopunt.
Tweede: het afregelen van de arm. Bij een rb250 (correct me if i'm wrong) stelt dat niet veel voor omdat bijna alles vastzit. Je houdt alleen de overhang van het element in de headshell en de draaing daarvan over (beiden met de schroefjes op de headshell), de VTA, het gewicht en de skating. De eerste twee kun je met een sjabloon heel nauwkeurig zelf doen. De VTA met een geodriehoek kun je de arm parallel (met de schroeven waar de arm het loopwerk in gaat) aan de plaat stellen (later op gehoor beter stellen). Voor de skating moet je uitkijken dat de draadjes niet een extra draaikracht opwekken doordat die ook gedraaid kunnen zitten en daar heb je een test lp bij nodig. Liefst ook een scoop. Het gewicht kun je met een eenvoudig wegertje perfect stellen. Er zijn veel instructies op internet te vinden voor als je de tijd wilt nemen (en dat doe ik) om het erg goed te doen.
Derde: de bedrading is uit één stuk en aan beide kanten gesoldeerd. Dit is een enorme verbetering omdat de oorspronkelijke bedrading twee extra soldeer punten heeft waar verschillende diktes kabels contact maken. De bedrading die ik gebruikt heb is dunne litze (10 draadjes) met zijde omwonden van dezelfde soort als Cardas en de Incognito kit gebruiken.
Vierde: de aarding loopt nu door een aparte draad en maakt contact bij het contragewicht (met een klemmetje) en onder in de bus (ook klemmetje). Ik heb modificaties gezien waarbij dit klemmetje door een schroefje vervangen is. Voorheen liep de aarde via één kanaal van de interlink wat als niet erg fris gezien wordt.
Vijfde: shielding is er niet, met als voordeel dat de teruggaande signalen niet via de mantel van een interlink gaan. De heen en terug gaande signalen zien dezelfde draadjes. Al met al weer een stukje eenvoud in de bedrading op deze manier. Experimenten met shielding kunnen altijd nog.
En tenslotte het contragewicht maar dat stelt niets voor en alleen de prijs kan je hier tegenhouden.
De grootste kracht van de platenspeler in vergelijk met de cd speler is volgens mij de eenvoud van het systeem. In de cd speler sterft het van de componenten die als de kwaliteit hoog is het signaal minder beinvloeden . De optimale bron heeft volgens mij als filosofie zo weinig mogelijk electronische componenten en zeker niet die beroerde bedrading die de rb250 oorspronkelijk heeft.
Vervolg: hieronder met foto's.
Na de arm teruggehaald te hebben van een dealer met de informatie dat reparatie van de bedrading te duur zal zijn ben ik wat op het internet gaan zoeken. Allereerst de incognito modificatie kit (alleen draden) gevonden van meer dan 200 euro (veel te duur) en later op ebay voor 50 euro een zetje draden plus een contra gewicht gevonden bij de maker van de Terminator armen. Dit laatste pakketje snel besteld natuurlijk.
Het pakketje draden dat ik bij Trans-fi Audio kon kopen bleek behoorlijk makkelijk te werken. De soldeerbout boven de 400 graden ging het beste, advies Trans-fi Audio. Er zaten krimpkousjes en contactpinnetjes bij, zelfs een stukje soldeer tin dus een kind kon de was doen
Het contragewicht heeft een lager zwaartepunt dan het originele en ziet er ook veel mooier uit.
Hier een fototje van alle onderdelen:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Frb11.jpg&hash=8ba169f7eb7cedcad7cf073c710a36d7a9495468)
Hier de draden op maat gemaakt met een vijfde draad! voor de aarde:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Frb21.jpg&hash=3251a8b6e458fe8e24f685433726a3ec5a8c1d89)
Uiteindelijk de headshell af:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Frb31.jpg&hash=f485be0006fccc8e25c696d554944839c3fd0c9a)
Helaas geen fototje van de onderkant want daar heb ik de originele rubber afstopper voor gemodificeerd met een boortje en seconden lijm.
De aarding gaat nu via een aparte draad en heeft een contact bij het contragewicht en onder in de bus en is nu dus gescheiden van de kanalen.
Het huidige resultaat waarbij er bewust geen afscherming aanwezig is. Er is geen brom of verstoring te horen en het vergt gewoon wat voorzichtigheid bij het aansluiten al zitten de Eichmann stekker wel zeer stevig vast zo bleek.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Frb41.jpg&hash=0967ea3ace8d49bd33ca04aa2c9c75b5af8b1ce7)
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Frb52.jpg&hash=6af56c147e5cee710ca83d25a6c0fd47ec075641)
Het instellen heb ik nog niet helemaal af omdat ik nog wacht op vinyl essentials die tegenwoordig uit Duitsland moet komen. De anti-skating heb ik dus op gevoel/gehoor gedaan. Met de mal van AS heb ik de overhang en hoek van het element goed gesteld. met een klein wegertje is het gewicht nu 1.8 gram wat een beetje zwaar is maar met de lp nog beter gesteld zal worden. De VTA is gewoon horizontaal.
Voorlopige luistertest gedaan (fijnafstelling en inspelen daargelaten) en wow ;D Na ik mij dit Grado gold element kon herinneren zit er nu veel meer body en laag in. Erg stil tussen de tonen in, ongelooflijk muzikaal. Niet so strak als ik me kan herinneren van de Benz Ace maar misschien wel muzikaler en wat ik zo fraai vind, dit gold elementje zingt bij bellen en harpen.
Zodra de test lp binnen is ga ik nog wat meer luisteren maar het vertrouwen is er bij mij al dat ik voorlopig even tevreden ga zijn ;D
Indicatie dat deze modificatie gelukt is, is ook voor mij dat ik merkte dat ik aan de luisterstoel genageld zat te luisteren. Dat heb ik alleen als iets echt wat doet bij mij ;)
Wow, mooi gedaan hoor! Je moet het maar durven ;D
Ga je ook nog iets om de draadjes heen doen? Het ziet er zo wel heel erg "breekbaar" uit.
Citaat van: -madison- op oktober 24, 2008, 17:04:07
Wow, mooi gedaan hoor! Je moet het maar durven ;D
Ga je ook nog iets om de draadjes heen doen? Het ziet er zo wel heel erg "breekbaar" uit.
Bedankt! Het is inderdaad veiliger om het te laten doen maar als je het eenmaal kunt opent het de weg om zelf elementen te proberen omdat je dan zelf de boel weer kunt instellen.
Ik zoek nog iets om de draden mee te beveiligen, misschien wat snakeskin of een dergelijke kabelhuls. Ik heb al iets geprobeerd met coax kabel waaruit de kern verwijderd kan worden maar dat vond ik niet erg mooi en nogal stug. Een andere mogelijkheid is de interne draden op een din plug in de arm huls te laten eindigen. Je kunt dan vanaf daar met een normale phono interlink verder wat gebruikers vriendelijker is maar omdat ik hem voorlopig alleen zelf gebruik kan het wel met wat voorzichtige kabel dressing, de draden zijn niet erg gevoelig voor vouwen maar de isolatie is wel erg dun wat ik merkte doordat hij begon te brommen toen ik met een vinger de draad aanraakte. Het liefst zou ik de draden in een soort flatcable achtige manier wat beter beschermen, misschien gewoon met vlakke tape. Als iemand tips heeft waar je kabel huls kunt krijgen?
wat een gaaf project zeg!
Kun je niet gewoon een microfoon kabel leeg trekken? Die zijn niet zo stug!
Citaat van: LexiconLogan op oktober 24, 2008, 19:11:24
wat een gaaf project zeg!
Als je zo alles bij elkaar ziet lijkt het nog redelijk simpel maar de moeilijkheid zit hem er in dat die bedrading zo verschrikkelijk dun (10 x 0,05 mm per draadje) is dat zelfs solderen erg lastig is. Ik heb op een bepaald moment ook een gewone naald gebruikt om de draadjes door een rubber hulsje te krijgen. De draad dus gewoon door het oog van de naald gehaald en er door geprikt. Verder is het lastig om de draadjes door het voetje te krijgen, het ging het makkelijkst door alles aan elkaar te solderen en geduldig te prikken tot het een keer lukte. Als je verder zo'n draadje wilt solderen dan kostte me dat minstens een paar minuten opwarmen met de bout boven de 400 graden voordat hij het soldeer wilde doen smelten. Eerder had ik het op gewone temperatuur geprobeerd en dat bleek dus gewoon onmogelijk. Al met al de reden dat de dealer het niet uit vond kunnen om hem te repareren met nieuwe bedrading.
Citaat van: -madison- op oktober 24, 2008, 19:12:22
Kun je niet gewoon een microfoon kabel leeg trekken? Die zijn niet zo stug!
Ja zoiets zou wel kunnen, heb ik niet liggen helaas. Met tape omwikkelen zou ook nog kunnen.
Weet iemand waar ik snakeskin zou kunnen krijgen, had er al eens naar gezocht maar kon niets vinden.
Citaat van: bourne op oktober 24, 2008, 19:25:19
Ja zoiets zou wel kunnen, heb ik niet liggen helaas. Met tape omwikkelen zou ook nog kunnen.
Weet iemand waar ik snakeskin zou kunnen krijgen, had er al eens naar gezocht maar kon niets vinden.
Ik heb nog wel wat voor je liggen als je wilt.. snakeskin kun je kopen bij de audiofabriek of Qables, beiden sponsor van het forum!
Citaat van: -madison- op oktober 24, 2008, 19:34:33
Ik heb nog wel wat voor je liggen als je wilt.. snakeskin kun je kopen bij de audiofabriek of Qables, beiden sponsor van het forum!
Als die de juiste diameter heeft dan koop ik het graag van je over.
Ik vond ook nog dit:
http://www.icefactory.nl/?p=webshop&GetProd=276
PM verzonden.
Ik heb ook een REGA RB250 gehad. Die heb ik laten modificeren door iemand uit Duitsland. Perfekt gedaan. Ook heeft iemand uit Duitsland me toen een ander armeinde en gewicht gemaakt uit brons. Dat vond ik nog een grotere verbetering dan de bekabeling.
Erwin B
Structurele mods zijn bij de RB300/250 inderdaad meer lonend dan de armbekabeling, hoewel daar ook wel wat te halen is nog t.o.v. de standaard bekabeling.
Citaat van: bourne op oktober 24, 2008, 19:09:51
Ik zoek nog iets om de draden mee te beveiligen, misschien wat snakeskin of een dergelijke kabelhuls.
Wat dacht je van de aders voorzichtig in elkaar draaien, zodat de + en - van het signaal bij elkaar zijn. Zonder afscherming moet je dan ook een groot gedeelte van de invloeden van buitenaf teniet kunnen doen. Mits de gebruikte versterker natuurlijk een gebalanceerde (verschil) versterker is, en niet doodleuk een van de twee aan de massa hangt. Dan werkt het namelijk niet.
Ook handig is misschien teflon tape, van dat spul dat je gebruikt voor gasleidingen. Kan je ook voor kabels gebruiken, moet je wel een beetje mee oefenen. Of de getwiste kabels in een grotere teflon buis proppen, zoals ze die bij ae-europe hebben.
Citaat van: SisterOfMercy op oktober 24, 2008, 23:30:22
Wat dacht je van de aders voorzichtig in elkaar draaien, zodat de + en - van het signaal bij elkaar zijn. Zonder afscherming moet je dan ook een groot gedeelte van de invloeden van buitenaf teniet kunnen doen. Mits de gebruikte versterker natuurlijk een gebalanceerde (verschil) versterker is, en niet doodleuk een van de twee aan de massa hangt. Dan werkt het namelijk niet.
Ook handig is misschien teflon tape, van dat spul dat je gebruikt voor gasleidingen. Kan je ook voor kabels gebruiken, moet je wel een beetje mee oefenen. Of de getwiste kabels in een grotere teflon buis proppen, zoals ze die bij ae-europe hebben.
Forum lid Madison heeft nog wat microfoon kabel liggen dat ik van hem ga krijgen ;D
Waar ik het meeste bang voor ben is wel fysieke beschadiging van de draden omdat ik dan misschien een hele rewire operatie moet uitvoeren :( Hopelijk zorgt de microfoonkabel voor de juiste flexibiliteit en bescherming. Hopelijk is het nog mooi ook :) Maar met teflon en tape kan ik misschien wel mooi de eindjes afwerken.
Citaat van: Erwin B op oktober 24, 2008, 22:50:38
Ik heb ook een REGA RB250 gehad. Die heb ik laten modificeren door iemand uit Duitsland. Perfekt gedaan. Ook heeft iemand uit Duitsland me toen een ander armeinde en gewicht gemaakt uit brons. Dat vond ik nog een grotere verbetering dan de bekabeling.
Erwin B
Ja ik heb ook dat armeinde en dat contragewicht van koper (geen brons dacht ik). Ik bestelde het er maar bij omdat het pakketje uit Engeland moest komen en de draadjes alleen maar 5 pond of zo kostten (totaal nu iets van 50, 60 euro). Maar het viel me meteen op dat er iets in het laag was veranderd, meer body, was echt heel opvallend en een vrouwenstem klonk wel heel erg natuurlijk. Zo natuurlijk dat ik aan de stoel genageld zat te luisteren. Maar deze luisterervaringen zijn nog wat premature omdat ik eerst een perfecte afstelliing moet maken en dat kan pas als mijn test lp uit Duitsland binnen is. Ik heb Vinyl Essentials besteld omdat men daar op een ander forum altijd mee werkt.
Citaat van: garmtz op oktober 24, 2008, 23:00:57
Structurele mods zijn bij de RB300/250 inderdaad meer lonend dan de armbekabeling, hoewel daar ook wel wat te halen is nog t.o.v. de standaard bekabeling.
Ik weet ook nog niet wat de bekabeling nu gedaan heeft en ik denk ook niet dat het dag en nacht zal zijn maar over het algemeen is men wel enthousiast over de Incognito rewire kit op het internet. Ik deed de bedrading vooral omdat ik zo dom was de bedrading zelf stuk te maken in eerste instantie :-\ Maar wat zou ik verder nog structureel kunnen doen, Michell heeft de arm ook nog lichter gemaakt met gaatjes aan de onderkant en inderdaad er zijn sites te vinden van mensen die de boor in de RB250 hebben gezet, ja zelfs de lagers hebben vervangen :P
Ik denk niet dat het de moeite loont om met mijn huidige loopwerk en element die mods uit te voeren. Eerste upgrade wordt een beter element (dit is het allerbelangrijkst) en dan ga ik eens kijken voor een zwaarder loopwerk. Mischien zo'n Michell Gyrodec.
Overigens schijnen die ouderwetse Thorens loopwerkjes ook nog best mee te kunnen als je de goede hebt. Het is niet ondenkbaar dat ik nog eens zo'n Thorens ga verbouwen. Ik heb zojuist voor 150,- een Thorens met een Denon element op de kop getikt, geheel is nagekeken. Bij het luisteren naar een Thorens viel me direct op dat ze het oude analoge gevoel veel meer in huis halen dan de lichte moderne plastic loopwerkjes maar daar zit een hele hoop gevoel bij en daar moet ik nog wat verder mee experimenteren.
Ik zou mensen wel willen waarschuwen niet te snel een goedkoop acryl loopwerkje aan te schaffen. Dan bedoel ik vooral de clearaudio, rega e.d.
REGA heeft geen acryl loopwerkje. De P7 is een hele mooie REGA speler! Na de bedrading en het contragewicht en toonarmeinde zou ik stoppen als ik jou was. De rest heeft weinig zin, denk ik. Ik heb die mods bij de arm op mijn toenmalige Nottingham Analogue Horizon SE uit gevoerd/laten voeren. Het vervangen van de MDF basisplaat door natuursteen was ook een groot verschil: veel minder resonantie.
Omdat je op termijn een andere speler wil, zou ik gaan voor die Michell Gyro (SE) of Gyrodeck met de Michell arm, dan ben je meteeen klaar.
Erwin B
Citaat van: Erwin B op oktober 25, 2008, 14:39:45
REGA heeft geen acryl loopwerkje. De P7 is een hele mooie REGA speler!
Ok, ik sprak ook niet uit ervaring met Rega! Ik doelde ook wel een beetje op mijn eigen Piccolo die wel een echte instapper is. Een beetje meer massa geeft me toch wat meer vertrouwen maar dat moet ik nog onderbouwen.
Citaat van: Erwin B op oktober 25, 2008, 14:39:45
Na de bedrading en het contragewicht en toonarmeinde zou ik stoppen als ik jou was. De rest heeft weinig zin, denk ik. Ik heb die mods bij de arm op mijn toenmalige Nottingham Analogue Horizon SE uit gevoerd/laten voeren. Het vervangen van de MDF basisplaat door natuursteen was ook een groot verschil: veel minder resonantie.
Omdat je op termijn een andere speler wil, zou ik gaan voor die Michell Gyro (SE) of Gyrodeck met de Michell arm, dan ben je meteeen klaar.
Erwin B
Ik lees veel goeds over de Nottingham Analogue van gebruikers, is een betere instapper toch? Leuk dat je ook zegt dat verzwaren van het loopwerk positief werkt. Dat zie je bij de Thorens ook terug.
En ja, de Gyro staat al lang bovenaan in de verlanglijst.
Nottingham Analogue is ook goed. Alleen moeten ze van die MDF basis af. Ze moeten een materiaal zoeken dat niet zo resoneert. Het hoeft niet meteen natuursten te zijn. Wellicht kan het ook lichter zijn.
Erwin B
heb deze namiddag bij gydotron de nottingham analogue interspace gehoord met een shelter element en vond deze zeeeer goed voor de centjes
btw welke pré gebruik jij?
mvg
buizengek
Citaat van: buizengek op oktober 25, 2008, 19:22:43
heb deze namiddag bij gydotron de nottingham analogue interspace gehoord met een shelter element en vond deze zeeeer goed voor de centjes
btw welke pré gebruik jij?
mvg
buizengek
Ik heb een zwaar gemodificeerd AH phono pre.
Ik heb hem vergeleken met een Blue Note phono 1 mkIII en die laatste viel enorm bij mij door de mand. De eerste 10 seconden dacht ik oh wat mooi maar na verloop van tijd miste ik enorm veel ruimtelijkheid en begon hij erg te vervelen. Heeft alles met de match met Apogee magnetostaten en Lavardin versterker te maken denk ik. Maar ik vond mijn AH dus beter dan deze pre van 650,- wat niet wil zeggen dat het de top is hoor maar goed genoeg voorlopig.
nice toppic voor een analoog adept-ga dit zeker volgen
btw ben zelf aan het uitkijken voor een (betaalbare) pré-vandaar....
mvg
buizengek
Citaat van: buizengek op oktober 25, 2008, 21:23:23
nice toppic voor een analoog adept-ga dit zeker volgen
btw ben zelf aan het uitkijken voor een (betaalbare) pré-vandaar....
mvg
buizengek
Dan heb ik misschien nog wel een tip. Ik heb namelijk een oude Thorens platenspeler gekocht via marktplaats en daar had ik ook een pre bij nodig. Daarvoor heb ik een oude Cyrus one voor op de kop getikt die een phono pre heeft met mm en mc mogelijkheid. Al met al koste me dit 150,- voor de Thorens met Denon element en ook al nagekeken, plus 125,- voor de Cyrus one. Very cheapy ;D
Ik heb alles nog niet binnen maar zal zeker eens eerlijk vertellen of dit de moeite waard is en of het mee kan met deze tijd. Het is bedoeld voor een woonkamer platenspeler setup, ik verwacht van de Thorens namelijk een wat gezelligere ouderwetse analoge klank. Wordt vervolgd...
Hier dan het vervolg en hoe je de instellingen van je speler kunt controleren/verbeteren.
De bedrading is verfraaid door er eerst wat teflon tape omheen te winden en vervolgens zijn de draadjes door de van Madison gekregen microfoondraad geregen. De aarde heb ik gelaten als hij was. Het opnieuw solderen van de Eichmann plugjes was iets dat ik liever niet had gedaan :-\ Maar eind al goed. De microfoondraad is soepel en het ziet er leuk uit. Mogelijk klonk het ook iets beter maar dat durf ik niet te herhalen :)
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fdraad.jpg&hash=5da97bc127e5cda83ec59ef038376778b727fec2)
De test LP (vinyl essentials) is aangekomen dus het echte afstellen kon gebeuren.
Eerst weer even de hoek en de overhang perfect stellen. Het eerste plaatje toont hoe je met een mal (apart kopen) de hoek van het element goed stelt. De beide schroefjes gaan dan los en je draait totdat de naainaald die met een plakbandje aan de headshell zit geplakt precies parallel met de lijntjes op de mal loopt. De lp naald staat in een klein groefje op de mal en de tip van de naald rust in punt A op de mal.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fhoek.jpg&hash=cf454fc8737c00f40e1103a9c329999ff7ec5884)
Als tweede moet de overhang goed worden afgesteld. De naald wordt hiervoor in de groef bij punt B gelegd op de mal en de naainaald moet weer parallel met de lijntjes lopen. Hier mag je niet meer draaien aan de shell maar mag je hem alleen naar voren of achteren schuiven totdat hij parallel is.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fover.jpg&hash=6e32c95b5206f8a5243da192f7059c409ef7ce6a)
Je moet een aantal malen heen en weer met deze twee totdat het goed is. Alle instructies stonden op de mal gelukkig. Was eigenlijk niet zo erg moeilijk maar ik had een keer gezien hoe het moest bij iemand anders. Je moet natuurlijk wat rustige handen hebben als je de schroefjes wilt vastdraaien zonder de boel te verschuiven.
Als laatste moet het gewicht goed gesteld worden en de tracking force of skating. Vinyl essential op de draaitafel gelegd en vervolgens loopt hij een aantal stukjes plaat door met een steeds hogere modulatie. Je begint dan bij 20 micron en dat loopt door tot 100 micron. Er zijn maar weinig elementen die tot 100 micron niet gaan vervormen.
Eerst het gewicht op ongeveer 1.8 gram gesteld en dit bleek een goede keus.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fgewicht.jpg&hash=d68d296ac2347c931cc0df61202fc72d492d7e6f)
Bij 80 micron begon rechts te vervormen. De anti skating wat verschoven en uiteindelijk liep hij door 90 heen en pas bij 100 begonnen rechts en links ongeveer gelijk te vervormen.
Mijn instellingen zijn nu dus 1.8 gram en tot en met 90 micron geen vervorming. De fabrikant geeft 1.5 gram op dus mogelijk kan het iets lichter maar dan zal hij ook eerder vervormen dus voorlopig vind ik het prima tenzij iemand me overtuigd dat dit niet goed is.
De VTA stond al goed. Met een geodriehoek was de arm parallel aan de plaat gesteld door de hoogte bij de bevestiging te varieren dus volgens mij moest hij nu goed staan dus het luisteren kon beginnen ;D !
Hoe klinkt hij?
De volgende zaken zijn me opgevallen:
1-schoon, en stil is echt stil. Dit komt denk ik vooral door de aparte aarde. Het effect was vergelijkbaar met een upgrade van zekeringen of een beter netsnoer. Dit is ook geen subtiele verbetering. De bedrading zal hier ook wel aan bijdragen.
2-body en laag, veel meer dynamiek. Dit komt denk ik door het contragewicht en de bevestiging. Een erg belangrijke verbetering omdat ik nu veel meer het analoge van vroeger terug hoorde, muziek die echt als muziek klinkt, minder gecomprimeerd, minder nasaal. Echt vol body en melodie.
3-scherpte uit hoog volledig verdwenen. Dit laatste was een euvel waarvan ik wist dat het niet klopte en het verdween met het goed mechanisch instellen. In mijn vorige setup stond echt iets niet goed waardoor hoog scherp klonk. Dan is het een groot voordeel dat je dit zelf kunt vaststellen met een mal ook al laat je het even door een dealer herstellen.
Zo juist nog wat muziek geluisterd en hoewel ik wel van mening ben dat de combinatie B5 (blue note) arm met Benz Ace element ook erg goed was en iets strakker klonk (wat volledig aan het element te danken is). Maar ik ben toch van mening dat mijn Grado gold met de gemodificeerd RB250 mooier en beter klinkt, muzikaler is dan het woord dat de lading het beste dekt. (n.b. De B5 met Benz Ace zou over de 1200,- gekost hebben).
Wat ik doe als ik luister is proberen niet na te denken en open te staan voor signalen van mijn lichaam. Mijn voeten begonnen mee te tappen, ik zat aan de zitting genageld en het volume moest harder. Dan weet ik dat mijn lichaam dit gewoon goed vindt. De rest is geneuzel ;D
Ziet er goed uit :D ;)
Waar heb je trouwens die test lp en die mal vandaan? En staan daar een beetje duidelijke beschrijvingen op?
Citaat van: -madison- op november 2, 2008, 21:41:29
Ziet er goed uit :D ;)
Waar heb je trouwens die test lp en die mal vandaan? En staan daar een beetje duidelijke beschrijvingen op?
De test lp komt hier vandaan:
http://cgi.ebay.nl/image-hifi-VINYL-ESSENTIALS-TEST-LP_W0QQitemZ120322814907QQcmdZViewItem
Ik heb deze gekocht omdat de mensen die er veel mee werken deze vaak gebruiken. Bij de winkel van highfidelitydiscs hebben ze een andere die schijnt moeilijker te zijn.
De mal heb ik bij Audio selectief in Sneek gekocht, kost best wel wat (50,-) maar er zit een goede uitleg bij en er staat echt heel veel op. Daar hadden ze ook het wegertje dat bedrieglijk eenvoudig lijkt maar best goed is.
Verder slingeren er grote verhalen op het internet over magische instellingen. Nou ik heb zelf gezien hoe een platenspeler werd afgeregeld en daar zat geen enkele magie bij. Ik denk zelfs dat je het doordat jezelf veel meer tijd hebt mogelijk zelfs beter kunt doen dan de magiers althans met deze eenvoudige rb250 heb ik daar wel vertrouwen in. In ieder geval klonk mijn platenspeler toen ik hem net van de dealer had niet erg bijzonder. Dat kwam voornamelijk door het goedkope Grado Green element zei men. Ik heb zojuist nog een plaat van Kate Bush gedraaid en ik herinner me nog hoe dat klonk destijds en het verschil is gewoon niet uit te leggen. In klank is het een heel andere wereld, zeg maar van niets tot in de sterren ;) Technisch zit er alleen een gold naaldje in die het green naaldje heeft vervangen voor 75,-. Dat en de bovengenoemde modificaties voor nog een 75,-. Damn die mal was nog best duur :-[ ;D
Citaat van: bourne op november 3, 2008, 00:27:30
De test lp komt hier vandaan:
http://cgi.ebay.nl/image-hifi-VINYL-ESSENTIALS-TEST-LP_W0QQitemZ120322814907QQcmdZViewItem
Ik heb deze gekocht omdat de mensen die er veel mee werken deze vaak gebruiken. Bij de winkel van highfidelitydiscs hebben ze een andere die schijnt moeilijker te zijn.
De mal heb ik bij Audio selectief in Sneek gekocht, kost best wel wat (50,-) maar er zit een goede uitleg bij en er staat echt heel veel op. Daar hadden ze ook het wegertje dat bedrieglijk eenvoudig lijkt maar best goed is.
Verder slingeren er grote verhalen op het internet over magische instellingen. Nou ik heb zelf gezien hoe een platenspeler werd afgeregeld en daar zat geen enkele magie bij. Ik denk zelfs dat je het doordat jezelf veel meer tijd hebt mogelijk zelfs beter kunt doen dan de magiers althans met deze eenvoudige rb250 heb ik daar wel vertrouwen in. In ieder geval klonk mijn platenspeler toen ik hem net van de dealer had niet erg bijzonder. Dat kwam voornamelijk door het goedkope Grado Green element zei men. Ik heb zojuist nog een plaat van Kate Bush gedraaid en ik herinner me nog hoe dat klonk destijds en het verschil is gewoon niet uit te leggen. In klank is het een heel andere wereld, zeg maar van niets tot in de sterren ;) Technisch zit er alleen een gold naaldje in die het green naaldje heeft vervangen voor 75,-. Dat en de bovengenoemde modificaties voor nog een 75,-. Damn die mal was nog best duur :-[ ;D
Dat is nog best duur idd. M'n Thorens wordt binnenkort nagekeken door AS, dus dan gaan ze hem gelukkig ook afstellen!
Leek me alleen wel interessant om eens te kijken hoe dat moet, maar ja ik hoef er ook niet meer aan te zitten als hij is afgesteld ;)
Citaat van: -madison- op november 3, 2008, 01:36:08
Dat is nog best duur idd. M'n Thorens wordt binnenkort nagekeken door AS, dus dan gaan ze hem gelukkig ook afstellen!
Leek me alleen wel interessant om eens te kijken hoe dat moet, maar ja ik hoef er ook niet meer aan te zitten als hij is afgesteld ;)
Ik weet dat er sites zijn waar je zo'n mal gewoon kunt uitprinten. Meer dan wat lijntjes is het eigenlijk ook niet ;) Heb zelf nog niet zoiets gevonden trouwens.
Ok, er komt wel wat magie kijken bij het instellen. Zo blijkt dat her eerste risico punt namelijk het losdraaien van het lager een redelijk belangrijke parameter oplevert. Door dit lager iets strakker te draaien werd meteen ook het geluid strakker, laag minder boom en hoog wat scherper. Te veel resulteerde in hardheid in het hoog. Een heel klein beetje resulteerde in een mooie nog iets strakkere sound dan ik had.
Ook de VTA is een leuke parameter. Door de arm iets hoger te plaatsen worden stemmen voller. Een experiment met iets lagere arm maakte het geheel wat gecomprimeerd dus dat is weer terug gezet.
Al met al ben ik nu nog blijer met het resultaat en beleef met dit Grado MM element meer plezier dan ik met het veel duurdere Benz MC element had. De hobby is ook een beetje het kloten natuurlijk dus laat maar komen die tweede hands elementjes. De arm en ik zijn er klaar voor ;).
Van het weekend komt mijn Thorens binnen en kan ik wat vergelijken tussen oude en moderne loopwerken. Ik heb verschillende verhalen gehoord op dat gebied. Probleem is natuurlijk wel dat je voornamelijk elementen vergelijkt als je twee verschillende draaitafels naast elkaar zet. Echter het Denon element in de Thorens moet behoorlijk goed zijn en is zeker vergelijkbaar met de grado gold.
Ik heb inmiddels een Cyrus one binnen met phono pre. Deze bleek behoorlijk beter dan de Cyrus 2 en de phono pre was direct al heel erg goed. Ik zal hem nog eens vergelijken met de AH-pre maar dat kon elkaar wel eens weinig ontlopen.
Gestadig kom ik steeds dichter bij mijn oorspronkelijke idee voor deze modificatie en dat wat om een DNM interlink te gebruiken.
Je ziet hier dat ik voor het experiment kroonsteentjes heb gebruikt waarmee ik de interne koper litze bekabeling op de externe dnm bekabeling heb geklemd. Kroonsteentjes moesten behoorlijk groot zijn omdat anders de dunne interne bekabeling los ging.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fdnm1.jpg&hash=b0d5c9dfce4e303e61d87ab5f95b2c4de7dcb317)
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fdnm2.jpg&hash=c739c4b1afeefc615ccba148621f2fff39380c30)
Het eindresultaat is klankmatig Super! Echt weer dat open dnm beeld terug en hoog wat minder scherp. Deze combinatie is beter dan één run van element tot phono pre. Ik vermoed dat dit komt doordat litze hoewel het makkelijk werkt, toch minder klinkt dan solid core. Er is daarom ook solid core zilver draad van ebay besteld met een extreem dunne afscherming. Het volgende experiment zal zijn of die kabel klankmatig nog een verdere verbetering brengt voor de interne bedrading. Extern blijft vermoedelijk dnm :)
Tevens moet ik op zoek naar een betere manier van bevestigen van interne en externe bekabeling. Als iemand weet waar ik contra plugjes op een net blokje kan krijgen dan hoor ik dat graag!
In volgende foto staat de hele opstelling. Piccolo draaitafel met rb250 naar Cyrus model one (die een zeer goede phono pre heeft). En dat naar de Scanspeak revelators in de Sonus faber :) De Sonus faber doet het altijd goed met kleine, eventueel buizen, versterkers en de Cyrus one haalt net dat beetje meer laag fundament er uit. Toch twijfel ik er niet aan dat hij nog wel eens door een echte buizen versterker vervangen wordt.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fdnm3.jpg&hash=34574ffdad8490e4509ceaa8c0fa8fd6186dfac1)
Deze met flits is iets duidelijker.
Onderste component is een fm radio die op een dipooltje in de tuin is aangesloten wat me een enorme hoeveelheid muziek voor the buck geeft ;D
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fdnm4.jpg&hash=fa848be342157c84a5c035afceb27dda7b6c9172)
Bourne,
goed gedaan! Ik heb net van mijn Rega arm een van de draadjes afgebroken toen ik een clipje opnieuw wilde aansolderen.
Ik stond wel even te balen want ik had net de arm op een nieuwe draaitafel gemonteerd en was klaar om te gaan plaatjes draaien.
Vanmiddag heb ik van den Hul bekabeling gehaald (dure grap!) en ben van plan morgen de stoute schoenen aan te trekken.
Ik heb 1 keer eerder een rega opnieuw bekabeld, toen heb ik ook de armbuis los gehaald. Ik ga nu proberen of ik hem kan laten zitten,
dat is toch wat veiliger.
Verder heb ik toen wel lopen prutsen met die rubber plug bij de kop van de arm. Die heb ik uiteindelijk niet meer kunnen gebruiken.
Hoe heb jij die zo mooi gerecycled?
Groet,
Matthias.
Citaat van: Matthias op november 15, 2008, 00:22:33
Bourne,
goed gedaan! Ik heb net van mijn Rega arm een van de draadjes afgebroken toen ik een clipje opnieuw wilde aansolderen.
Ik stond wel even te balen want ik had net de arm op een nieuwe draaitafel gemonteerd en was klaar om te gaan plaatjes draaien.
Vanmiddag heb ik van den Hul bekabeling gehaald (dure grap!) en ben van plan morgen de stoute schoenen aan te trekken.
Ik heb 1 keer eerder een rega opnieuw bekabeld, toen heb ik ook de armbuis los gehaald. Ik ga nu proberen of ik hem kan laten zitten,
dat is toch wat veiliger.
Verder heb ik toen wel lopen prutsen met die rubber plug bij de kop van de arm. Die heb ik uiteindelijk niet meer kunnen gebruiken.
Hoe heb jij die zo mooi gerecycled?
Groet,
Matthias.
Ja het is niet zo makkelijk als het lijkt dat nieuwe bedraden hè :-\ Balen, wil je even een plaatje draaien en dan ben je plots, met enig pessimisme, weken van je doel verwijderd :(
Wat het losmaken van de armbuis betreft, als je dat toch moet doen dan werkte bij mij de volgende procedure optimaal om de lagers de juiste spanning te geven. Daarvoor laat je de arm exact in evenwicht hangen (of dicht daarbij) en legt er een papiertje op. Als hij gaat bewegen dan is het goed. Ik draaide hem net zo vast dat hij net bleef bewegen onder de druk van een papiertje. Gehoormatig staat hij zo direct redelijk goed. Ik ga nog proberen hem iets losser te draaien om te zien wat dat doet. Heb jij het ook zo gedaan?
De rubber dop ging vrij snel. Ik kon hem eenvoudig uit de armbuis wippen en ik heb vervolgens het draadje in een klassieke oma naald geregen en met de naald door de rubber gaatjes. Ging prima, beginner geluk :)
Die van den Hul bekabeling is dat intern en extern? Ben wel benieuwd hoe dat werkt, een close up van de draadjes zou ook leuk zijn ;)
Ik heb nog een adresje voor zilver kabel, cryo behandeld en uiterst dun. Dergelijke kabel kost bij Audionote het veelvoudige.
http://cgi.ebay.de/Reinsilber-Bausatz-fuer-Cinchkabel-Enorme-Steigerung_W0QQitemZ260314002989QQcmdZViewItemQQptZAudio_Zubehör?hash=item260314002989&_trksid=p3911.c0.m14&_trkparms=72:1229|66:2|65:12|39:1|240:1318
Hij heeft echter online alleen de dikkere versie. Ik heb een versie met diameter 0,1 mm en isolatie van 0,1 mm besteld. Totaal 6 meter inclusief extra isolatie en klipjes en porto voor 75,-. Als je deze draad bij hem wilt bestellen dan moet je om de TA-Kabelversion mit der dünnen 0,1 mm Isolierung vragen. Hij heeft een beperkte voorraad. Dit was een tip van een duits forum en eerlijk gezegd ben ik waarschijnlijk de eerste die het uitprobeert ::) :P Als het lukt is de wetenschap weer een stapje verder ;D
Hier nog een aantal links naar DIY phono kabels:
Audionote zilver staat hoog in aanzien maar is ook duur:
http://www.audionote.co.uk/comp/cables.shtml
Finewire C37 wordt ook geprezen en zit rond de 140,- op ebay b.v. Dit is een complete kit en volgens mij een aanrader.
http://www.frank-landmesser.de/hoer_analog_finewire.html
http://www.scheu-analog.de/en/preisliste.htm
Incognito Tonearm Cardas Rewire Kit For Rega Arms
Dit is de meest bekende, zit normaal rond de 200,- maar ik zie nu op ebay een exemplaar voor €160,-
De interne bekabeling kit die ik gebruikt heb:
http://www.trans-fi.com/tonearmwire.htm
Kostte maar €15,- ;) Een complete kit voor intern en vriendelijke hulp als je er om vraagt. Ze hebben hier ook een goedkope versie van de structural mods (gewicht).
En als je deze kabel weer zonder de klipjes en hulpjes wilt dan kan het nog iets goedkoper maar dat raad ik niet aan
Zoek hier http://www.satcure.net/accs/page18.htm naar The famous LITZ wire! €3,50 per meter.
Verder zijn onze duitse broeders bezig met zeer goedkope Conrad kabel. Zie daarvoor:
http://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?page=Thread&threadID=48210&pageNo=3
En van den Hull dus waar ik weer weinig van weet.
Ook verschrikkelijk mooi als armbekabeling: Deskadel.
Citaat van: garmtz op november 15, 2008, 12:19:35
Ook verschrikkelijk mooi als armbekabeling: Deskadel.
He dat is een goede tip Garmt!
Voor 80,- zie ik dat je vier gekleurde stukjes interne bekabeling hebt.
De puur goud versie is wat duurder, 400,- per meter ;D
Heb jij ooit verschil tussen koper litze en zilver of goud gehoord?
Nou, vanavond een begin gemaakt met de rewire.
De rubber plug uit de kop van de arm weten te werken, in 1 geheel zodat hij ook weer opnieuw gebruikt kan worden.
Vervolgens met heel veel geduld de nieuwe bekabeling aan een van de oude aders weten te solderen.
Voorzichtig erdoorheen getrokken, met name in de basis van de arm moet je wat heen en weer om de soldeerlas door de rubbertjes in de vertikale kolom te krijgen.
Maar uiteindelijk zag het er zo uit:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baibai.nl%2Fmatt%2Frega_overzicht.jpg&hash=97771dcee6371616b43866869039a4c4da86fb98)
Met wat close-ups:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baibai.nl%2Fmatt%2Frega_voet.jpg&hash=5d928cee012ccb90a25b2cb964471a35dd011bcf)
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baibai.nl%2Fmatt%2Frega_kop.jpg&hash=737927d9a1be12736b29ddb1700c3a5fcf71d9d3)
en dit zat er in de onderkant.
De betere kabel van transrotor:
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baibai.nl%2Fmatt%2Frega_kabel.jpg&hash=9a154985799aae9f02832502590fd06946723810)
De binnenbekabeling is door Transrotor bij dit type niet aangepast volgens mij.
Die zag er exact hetzelfde uit als de vorige originele rega die ik al eens uit elkaar had.
Verder twijfel ik nog of ik de oehlbach / transrotor kabel er weer aan zet of dat ik deze cardas din plug (speciaal voor de rega armen) plaats.
Dan kan ik eventueel wat met kabel spelen.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baibai.nl%2Fmatt%2Frega_cardas01.jpg&hash=1c61da936f60384d0e0e07b70c5534a3073df5e4)
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baibai.nl%2Fmatt%2Frega_cardas02.jpg&hash=4c3d506f9790e0db0cfd95ace87eb7d9a5b438c1)
Dat was wel even genoeg voor vanavond, morgen weer verder met een portie vers geduld!
Geweldig! 8) Gefeliciteerd !
Citaat van: Matthias op november 15, 2008, 23:51:48
Vervolgens met heel veel geduld de nieuwe bekabeling aan een van de oude aders weten te solderen.
Dat klinkt bekend in de oren, heeeeeeeel veel geduld. Heb je nog tips? Ik heb mijn temperatuur geregelde soldeerbout op de maximale temperatuur gebruikt met een redelijk dunne ronde punt. Met zilver soldeer ging het het beste geloof ik. Maar ik heb op momenten de bout wel 5 minuten tegen de draadjes gehouden en nog wilden ze niet vertinnen. Vermoedelijk kwam dat omdat ik toen een stukje isolatie met een aansteker had verwijderd waardoor er as achter was gebleven, niet doen dus! Met een beetje schuurpapier of met de pincet of nagels ging het verwijderen van de mantel nog het beste in mijn geval.
Citeer
Voorzichtig erdoorheen getrokken, met name in de basis van de arm moet je wat heen en weer om de soldeerlas door de rubbertjes in de vertikale kolom te krijgen.
Het kan dus wel ;D Petje af!
Citeer
Verder twijfel ik nog of ik de oehlbach / transrotor kabel er weer aan zet of dat ik deze cardas din plug (speciaal voor de rega armen) plaats.
Dan kan ik eventueel wat met kabel spelen.
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baibai.nl%2Fmatt%2Frega_cardas02.jpg&hash=4c3d506f9790e0db0cfd95ace87eb7d9a5b438c1)
Zo! Zo'n plugje zoek ik ook. Heeft iemand een idee waar je dat kunt krijgen? Ik zal eens zoeken op cardas din plug.
Voor als je een aantal verschillende interlink kabels wilt proberen dan lijkt me een kroonsteentje nog niet eens zo'n slecht idee al ziet het er niet uit natuurlijk. Maar je hebt dan zonder soldeerwerk er zo een andere externe kabel op.
Weet iemand ook of die kabelhulsjes die ik bij hifi suply zie van 0,5 mm te krimpen zijn tot onder 0,1 mm? Dan zouden die ook nog te gebruiken zijn maar ik vrees dat we "on our own" zijn met deze materie :D
Citaat van: bourne op november 16, 2008, 00:52:30
Zo! Zo'n plugje zoek ik ook. Heeft iemand een idee waar je dat kunt krijgen? Ik zal eens zoeken op cardas din plug.
Dat weet ik wel, bij W & W Audio.
Daar kunnen ze alles van Cardas leveren, ik heb er gelijk een din plug bij besteld.
Het bedrag weet ik even niet meer, de prijs viel best wel mee (vergeleken met 70,- euro voor van den hul kabeltjes)
Ik geloof iets van 35 - 40 euro voor beide samen.
Matthias.
Ok, die houd ik even in gedachten, mooie oplossing.
Trouwens die Transrotor kabel heeft die de aarde draad nu toch weer via de mantel van één kanaal lopen? Zal niet toch?
Bij zo'n DIN plug moet je nog wel iets bedenken om de aarde aan de behuizing te klemmen toch?
Citaat van: bourne op november 16, 2008, 12:49:40
Trouwens die Transrotor kabel heeft die de aarde draad nu toch weer via de mantel van één kanaal lopen? Zal niet toch?
Toch wel, beetje vreemd vind ik het ook wel. En behalve de armbuis te aarden met de aanwezige zwarte aardedraad (die rega ook gebruikt), word de voet van de arm ook geaard via dat stuk omgevouwen mantel dat over de rand van de plug gevouwen zit. Bij Rega wordt de voet niet geaard. Gek genoeg maakt de voet geen geleidend contact met de armbuis.
Citaat van: bourne op november 16, 2008, 12:49:40
Bij zo'n DIN plug moet je nog wel iets bedenken om de aarde aan de behuizing te klemmen toch?
Nee hoor, 5 pinnetjes: 1 massa, 2 pinnen voor links en 2 voor rechts.
Overigens ben ik vandaag bezig geweest een foutje te herstellen. Ik had met het trekken van de nieuwe bekabeling het aardedraadje mee naar binnen getrokken.
Na heel wat gehannes en geduld komen er nu weer 4 signaaldraadjes en 1 aardedraad uit de voet. ;D
Citaat van: Matthias op november 16, 2008, 19:58:34
Toch wel, beetje vreemd vind ik het ook wel. En behalve de armbuis te aarden met de aanwezige zwarte aardedraad (die rega ook gebruikt), word de voet van de arm ook geaard via dat stuk omgevouwen mantel dat over de rand van de plug gevouwen zit. Bij Rega wordt de voet niet geaard. Gek genoeg maakt de voet geen geleidend contact met de armbuis.
Bij mijn oorspronkelijke RB250 werd hij ook op twee punten geaard, in de buis (bij het contra gewicht) en in de voet. Het zou een experiment waard zijn om te zien of die voet aarde er echt toe doet.
Maar ik zou die kabel wel zo modificeren dat de aarde apart loopt, ik heb het idee dat die losse aardedraad bij mij een stuk schoner klonk dan via een kanaal.
Citaat van: bourne op november 16, 2008, 23:26:44
Bij mijn oorspronkelijke RB250 werd hij ook op twee punten geaard, in de buis (bij het contra gewicht) en in de voet. Het zou een experiment waard zijn om te zien of die voet aarde er echt toe doet.
Maar ik zou die kabel wel zo modificeren dat de aarde apart loopt, ik heb het idee dat die losse aardedraad bij mij een stuk schoner klonk dan via een kanaal.
Oh, doet Rega dat toch wel? Kan het mij niet meer herinneren. Hoe zat dat bij jou dan?
De aarde ga ik in ieder geval apart doen, ik heb besloten de cardas plug te gebruiken, die heeft daarvoor dus een apart pinnetje.
Matt.
Citaat van: Matthias op november 16, 2008, 23:54:18
Oh, doet Rega dat toch wel? Kan het mij niet meer herinneren. Hoe zat dat bij jou dan?
De aarde ga ik in ieder geval apart doen, ik heb besloten de cardas plug te gebruiken, die heeft daarvoor dus een apart pinnetje.
Matt.
Hier nog een linkje me foto's hoe het bij mij ook zat:
http://www.aqvox.de/REGA_250_300_Tonearm-mod-humm-free-remove-signal-groundrega_mod.html
Ik heb in de plastic knop gaatjes geboord waar de draden nu doorheen lopen. Op die manier is de arm nog wel afgesloten en blijft dat koperen klipje bruikbaar voor aarden van het voetje.
En dan zie je een aanbieding die al je plannen over de kop gooit :D
Op Hear stond gisteren een tweedehands Wilson Benesch Full Circle turntable met ACT 0.5 tonearm. Van deze draaitafel gaat alleen de arm nieuw al richting €1000,- en het loopwerk gaat dan richting €2000,-. En dit totaal werd dus voor €1150,- aangeboden. Snel de vraagprijs geboden want er waren na twee dagen al kapers op de kust en direct gisteren opgehaald.
De arm heeft een heel bijzondere lageriing wat je merkt doordat hij in alle richtingen beweegt zoals een éénpunts lager. De arm is gemaakt van Carbon. Echt een heel fraai design waar kenners ook zeer positief over zijn. Dat kun je gewoon niet laten staan al is het maar omdat mijn geld op de bank tegenwoordig minder veilig is ;)
En de RB250? Daar moet ik nog even over nadenken ;D
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fwb1.jpg&hash=8ae6214e836431d8e2402d88d9c95ea4f355801d)
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fwb3.jpg&hash=b9568e4c92672426b7a8d8cc469c6494e762d5cc)
(https://www.htforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.markttipper.nl%2Fwb4.jpg&hash=30a9a7badd85094ca10446fa2f6c953dffd7213f)
Zie ook deze url voor wat achtergrond:
http://www.elpee.info/platenspelers.htm
"Een fraaie tussenvorm is de Circle speler van Wilson Benesch, hier hangt het sub-chassis in een drietal koolstof fiber staven, welken ervoor zorgen dat er absoluut geen zijwaartse beweging is te maken, hetwelk de stabiliteit bijzonder ten goede komt.
De weergave vertoont zowel de levendigheid van een speler met een sub-chassis, als de precisie van een massa loopwerk."
Op de genoemde url staat ook een erg goede handleiding om een platenspeler zelf af te regelen. De schrijver verkoopt wat minder broodjes aap dan sommige anderen ;)
Ik weet dat dit niet echt het platenspeler forum is maar indien er interesse is dan kan ik nog wel iets vertellen over de prestaties van diverse oude en moderne loopwerken bij mij thuis op dit moment? Gaat niet direct over een rb250 maar wel over de vergelijking tussen diverse loopwerken inclusief arm. Het gaat dan om een middenklasse Thorens met tp50, de Piccolo met gemodde rb250 en de Full circle met arc0.5. Allemaal met een Grado gold element. Dit is even een interesse peiling, het kost me wel wat moeite om alles in beeld te brengen dus bij interesse kan het nog wel even duren, graag begrip.
Ik bedoel, wat je meestal ziet is de vergelijking van diverse elementen op dezelfde loopwerk -arm combinatie. Waar ik nieuwsgierig naar was is de invloed van de loopwerk - arm combinatie op het element om nu eens te bepalen waar je moet beginnen en hoe je je budget moet verdelen. De uitkomsten zijn nogal verassend vind ik zelf.
Citaat van: bourne op november 16, 2008, 23:26:44
Bij mijn oorspronkelijke RB250 werd hij ook op twee punten geaard, in de buis (bij het contra gewicht) en in de voet. Het zou een experiment waard zijn om te zien of die voet aarde er echt toe doet.
Maar ik zou die kabel wel zo modificeren dat de aarde apart loopt, ik heb het idee dat die losse aardedraad bij mij een stuk schoner klonk dan via een kanaal.
Zou het kunnen zijn dat de arm geaard
moet worden om statische elektriciteit te laten afvloeien?
Enfin, da's voor de volgende eigenaar van je RB250..... ;)
Gefeiliciteerd met de WB! Prachtding!
VrGr,
Bart J.
Geweldig, een WB! Draai ik ook mee... ;) Moet zeggen dat een WB Ply (of Benz Glider) hier toch wel echt het meest synergetisch is... Ik vermoed dat het met de Grado wel eens te lief/mat kan gaan worden. Bij de arm goed op de azimuth letten en de dwarsdrukcompensatie met het touwtje... :) Enne, traploos verstelbare VTA! 8)
Citaat van: Shorty op november 25, 2008, 15:25:13
Zou het kunnen zijn dat de arm geaard moet worden om statische elektriciteit te laten afvloeien?
Enfin, da's voor de volgende eigenaar van je RB250..... ;)
Heb inmiddels zilver bedrading binnen en zal er voor de volgende eigenaar iets moois van maken. Wat die aarde betreft merk ik dat loslaten resulteert in een 50 hz brom maar hoe dat nou komt ??? misschien werkt het wel andersom dat door de aarde er in wezen een 50 hz referentie op de arm staat die ook in de rest van de keten de "aarde" vormt ?
Citeer
Gefeiliciteerd met de WB! Prachtding!
Ja is schitterende draaitafel, ben er heel blij mee :) Bedankt!
Citaat van: garmtz op november 25, 2008, 15:47:31
Geweldig, een WB! Draai ik ook mee... ;) Moet zeggen dat een WB Ply (of Benz Glider) hier toch wel echt het meest synergetisch is... Ik vermoed dat het met de Grado wel eens te lief/mat kan gaan worden. Bij de arm goed op de azimuth letten en de dwarsdrukcompensatie met het touwtje... :) Enne, traploos verstelbare VTA! 8)
Ja de Grado zal niet het eindpunt zijn ;) Moet wel zeggen dat de Grado veel beter presteert in dit super loopwerk met deze arm dan in al de andere combinaties. Ik krijg een beetje het idee dat de resonanties waar het element niet goed mee omgaat door de arm en het loopwerk worden opgevangen. Brengt mij ook op het idee dat een arm en een loopwerk nooit je element kan overstijgen maar wel dat het nog veel verder kan met een beter element, ik heb het idee dat ik met deze arm er ook minimaal een octaaf in het laag bij heb en voor de rest is het bijna niet te omschrijven hoe hij met complexe muziek omgaat ;D In combinatie met de Apogee stage en de Lavardin heb ik het gevoel op de eerste rij van het podium te zitten vooral bij stemmen, vocaal.
Wat de azimuth betreft merkte ik dat ik het gewicht al behoorlijk scheef moest hangen om de naald recht te krijgen, klopt dat wel?
De vta moet ik me nog in verdiepen maar dat komt als ik een beetje ben bekomen van de verbazing.
Ik heb eerder in het verkooptopic van Joris1971 dit gezegd over de WB Full Circle:
CiteerEven een beschrijving van de WB vanuit mijn subjectieve ervaringen: de Full Circle heeft een heel relaxed geluid, wat wil zeggen dat met hard uitgestuurde of moeilijke passages het geluid mooi rustig blijft zonder 'stress', wat mindere draaitafels vaak laten horen t.o.v. de duurdere (en sommige duurdere zelfs ook). Ondanks de relaxte weergave, is er echter ook een hoge mate aan levendigheid. Deze twee aspecten willen elkaar nog wel eens in de weg zitten (massaloopwerk vs suspended). De arm speelt hier een belangrijke rol. In het middengebied vind ik dit een van de mooiste in zijn prijsklasse. Het geluid is licht laid-back t.o.v. van bijv. een Michell, maar heeft wel een hele mooie ruimtelijke diepteweergave. Met een goede plaat is er een hoge mate van 'echtheid'.
Dat komt behoorlijk overeen met jouw beschrijving... ;) Ik denk dat je nu inderdaad pas hoort wat de Grado 'kan'. En als het bevalt: gewoon lekker mee blijven draaien! Massa van 5.5 t.o.v. Ply (6.8) zit redelijk in de buurt dus daar wellicht ook geen probleem.
Als je het gewicht behoorlijk scheef moet hangen: dat kan kloppen.
En het zal wel even duren voordat je van de verbazing bent bekomen, de Full Circle is echt erg goed... ;)
Ik zie dat Joris1971 met dezelfde problemen zit als ik namelijk twee luisterruimtes ;D
Ik wissel regelmatig met luidsprekers tussen de ht en de woonkamer, blijft moeilijk.... ;D
Citaat van: bourne op november 25, 2008, 18:51:19
Ik zie dat Joris1971 met dezelfde problemen zit als ik namelijk twee luisterruimtes ;D
Ik wissel regelmatig met luidsprekers tussen de ht en de woonkamer, blijft moeilijk.... ;D
Proficiat met de nieuwe aankoop!
Ziet er fraai uit en met een beetje geluk krijg ik dat maandag te horen? :)
Citaat van: ThingMan op november 26, 2008, 13:23:38
Proficiat met de nieuwe aankoop!
Ziet er fraai uit en met een beetje geluk krijg ik dat maandag te horen? :)
Zeker! Ik ga nu even niet veel meer veranderen. Ben in de ht nog wel in de weer met de laptop en db meter om de absorptie in de ht aan te passen op de SF monitoren maar dat lukt al aardig. De Apogee blijven voorlopig in de woonkamer.