Hoi,
(Met dank aan Atmoz voor de topic titel).
Sinds afgelopen zondag ben ik de gelukkige eigenaar van een BG808, die ik heb gekocht van Paul Groot. Die heeft hem weer van Rob Dingen. Een apparaat met een betrouwbare geschiedenis dus ;). Het rood is color filtered en hij ook ISF gecalibreerd, maar dat zal wel een keer opnieuw gedaan worden (andere bron en zo).
Ondanks de goede hulp van Paul bij de eerste set-up heb ik toch nog wat vraagjes. Vandaar dit topic.
Totdat ik een Fransman box of Moome box heb weten te bemachtigen (zie hier (http://ttp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=56305.0)), stuur ik hem aan over port 5 met een PC en een Oehlbach VGA naar 5 BNC kabel.
Ik maak gebruik van een NVIDIA kaart (Geforce Ti 4200) en Forceware 93.81 drivers. Nu was ik me niet zeker welke timings ik hiervoor moet instellen.
Na wat googlen kwam ik hierop:
http://www.pixelmagicforum.com/forum/showthread.php?t=460 (http://www.pixelmagicforum.com/forum/showthread.php?t=460)
Mijn 1e vraag: kan ik die timings gewoon overnemen?
Mijn 2e vraag: de NVIDIA driver heeft het over total lines en heeft geen instelling voor de backporch. Is total lines=front porch+visible lines+backporch ?
En voor het vervolg: Is deze guide http://www.curtpalme.com/Focus_and_Mechanical_Aim1.shtm (http://www.curtpalme.com/Focus_and_Mechanical_Aim1.shtm) een goed startpunt om je projector mechanisch in te stellen? Met name het hele Scheimpflug gebeuren is me nogal onduidelijk.
Alvast bedankt,
Gerbrand
Je kunt in principe zo een resolutie kiezen, het is geen s model dus hij moet wel negatieve syncs hebben. Als je hem toch opnieuw laat calibreren zou ik alle memoryblock deleten en een voor de hand liggende resolutie kiezen. Bijvoorbeeld 720p. Zo kun je wat proberen voordat er straks iemand alles "echt" doet.
Citeer(Met dank aan Atmoz voor de topic titel).
;D
Heel veel plezier + succes met je mooie aanwinst O0
Binnenkort foto's?
Altijd wel leuk om te bekijken namelijk....
Met vr gr,
Atmoz
Gebruik eens de standaardtimings van het nvidia driver programma. Je kunt 720P gebruiken, inderdaad de syncs op negatief zetten en dan moet het goed beeld geven. Zowel dvd als HDTV kun je dan draaien, of je moet willen schakelen van bv 864P voor DVD naar 720P of 1080i voor HDTV.
Hoi,
Volgens de vorige eigenaar heeft hij zijn "sweetspot" bij 1440x1152 (dubbele PAL DVD). Aangezien ik toch voornamelijk DVDs er mee wil afspelen, wilde ik die als eerste proberen. Of is dat geen goed idee?
Gerbrand
gewoon instellen, je kan niets stuk maken aan een 808. Als je een te hoge freq hebt, of foute timings krijg je hoogstens geen beeld.
1152p lijkt me nogal hoog voor een 808 (verticaal is dat immers meer dan de resolutie van HD-DVD en BluRay), maar proberen kun je het altijd! Ik bedoel overigens niet dat de Barco dit niet weer kan geven, maar het zal wat soft worden omdat de scan lines elkaar gaan overlappen.
Probeer eerst eens 1080x864, d.w.z. 1,5 keer PAL. Met dat als basis kun je gauw genoeg zien aan welke resolutie je je voorkeur geeft.
Gefeliciteerd met je aanwinst, hele mooie machine, heb er zelf ook een ;D, ik kan uit ervaring vertellen dan 720p een heel erg mooi plaatje oplevert, en heb eigenlijk geen behoefte om hier verder mee te gaan expirimenteren.
Probeer eerst een 720p of misschien 1080i en geniet van het waanzinnig mooie plaatje.
Succes met het uitzoeken van je mooie machine.
1440 x 1152P op een graphics 808. Is dat niet wat hoog?
Citaat van: Gerbrand op februari 22, 2007, 18:03:20
Hoi,
Volgens de vorige eigenaar heeft hij zijn "sweetspot" bij 1440x1152 (dubbele PAL DVD). Aangezien ik toch voornamelijk DVDs er mee wil afspelen, wilde ik die als eerste proberen. Of is dat geen goed idee?
Gerbrand
Dubbele PAL dvd: zijn dus 4 PALresolutie "informatievlakken"
Dit kan wel maar dan heb je inderdaad lijnoverlap waardoor het beeld iets minder scherp wordt.
Ook heb je dan als 'theoretisch' nadeel dat de bandbreedte niet ver genoeg reikt om die 1440 informatiepunten per lijn weer te geven. Een g808 heeft nl. maar 75Mhz bandbreedte en voor 1440x1152P is nodig: 122Mhz. Dus je verdubbelt en probeert de Barco 2 maal zoveel beeldinfo te laten weergeven per lijn, maar hij kan maar werkelijk iets meer dan de helft laten zien van deze verdubbeling.
Je schiet hier dan niet zo heel veel mee op, alleen kwa aantal lijnen, maar vwb scherpte kan een g808 volgens mij geen sweatspot hebben van 1440x1152P. Daar moet je toch zeker een g808s voor hebben.
Ik denk zelf dat 1080 x 864P voor DVD alleen, zoals ook spotmatic al aangeeft het beste is voor de g808. Het punt is namelijk dat 1080P en dan praten we over het breedbeeld formaat (waarbij je nog niet eens de volledige hoogte van de buis benut) al softer wordt dan 720P of 1080i. Dus 1152P (ook in anamorf breedbeeld, dus met de Barco moet het beeld verticaal ingedrukt worden) zal dan niet scherper worden. Enig voordeel is dat je de H en V resolutie mooi verdubbelt zodat geen problematische scalingsartifacts kunnen ontstaan. 1440 x 1152P zou wel weer beter kunnen als je niet-anamorfe dvd's kijkt of 4:3TV uitzendingen want dan gebruik je wel de volledige hoogte van de buis.
Dus:
1080 x 864P voor DVD, de gebruikte bandbreedte is dan maar ong. 53Mhz
of
1280 x 720P (en 1920 x 1080i) voor HDTV, de gebruikte bandbreedte is dan mooi 75Mhz
De grap van dit hele verhaal is dat je zelf moet proberen wat je het mooiste beeld vind geven. Òf een ideale verhouding om te scalen, dwz twee maal PAL resolutie dus 1152p, òf een resolutie de op de sweetspot van de projector zit mbt scherpte.
Bij het scalen wordt de theoretische bandbreedte wel hoger, maar in de praktijk zal dat reuze meevallen. Behalve dat je het aantal lijnen verdubbeld wordt ook het beeld per lijn softer, je schaalt immers omhoog, en zal er in het weergegeven beeld nooit een dusdanig breedbandig signaal zitten dat je daadwerkelijk aan de 122MHZ komt. Denk aan een foto die je uitvergroot, die wordt niet scherper.
Hoi allemaal,
Citaat van: erikz op februari 22, 2007, 23:33:59
Dus:
1080 x 864P voor DVD, de gebruikte bandbreedte is dan maar ong. 53Mhz
of
1280 x 720P (en 1920 x 1080i) voor HDTV, de gebruikte bandbreedte is dan mooi 75Mhz
Dit lijkt me duidelijk. Daar ga ik eerst mee aan de slag :). Maar als ik het verhaal van Reinier goed begrijp, hangt eea ook af van de kwaliteit van je scaling. Als scalen naar 1,5x PAL goed gaat is bovenstaande resolutie beter. Als je scaler minder goed werkt, zou je beter naar 2x kunnen scalen.
Een vraagje had ik nog: is iha 50 Hz of 75 Hz beter?
Citaat van: atmoz op februari 22, 2007, 17:36:32
Binnenkort foto's?
Altijd wel leuk om te bekijken namelijk....
Aan het eind van het weekend, hoop ik mijn mooie plaatje te laten zien :)
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op februari 23, 2007, 10:31:32
Dit lijkt me duidelijk. Daar ga ik eerst mee aan de slag :). Maar als ik het verhaal van Reinier goed begrijp, hangt eea ook af van de kwaliteit van je scaling. Als scalen naar 1,5x PAL goed gaat is bovenstaande resolutie beter. Als je scaler minder goed werkt, zou je beter naar 2x kunnen scalen.
Klopt.
En vwb 50 of 75 hz: 50 hz kan iets flikkeren voor je ogen, bij 75hz heb je dat niet, vergt alleen iets meer van de electronica. Op zich is 50hz voldoende.
Hoi,
Vandaag de halve dag bezig geweest om 1080x864p (@50Hz en @75 Hz) voor elkaar te krijgen, maar wat ik ook probeer: helemaal niets of wel beeld, maar vertikaal scrollend. 1024x768@60Hz lukt vreemd genoeg wel. Ik heb al alle instellingen gereset, maar dat hielp niets (behalve dat de convergentie nu weg is...).
Als het beeld vertikaal scrolt geeft de Barco als frequentie 32 Hz aan. Voor mijn boerenverstand lijkt het dan of ie de helft van de syncs mist, maar dit is wellicht gewoon de laagste frequentie die hij aankan. Oh ja, ik gebruik dus port 5, met negatieve sync voor zowel H als V.
Daarom een paar vraagjes:
1) Ligt vertikaal scrollen alleen aan de vertikale instellingen?
2) Welke instelling zou ik kunnen veranderen om hem wel te laten syncen? In eerste instantie dacht ik aan de sync width.
Alvast bedankt (ik ga nog even verder hobby'en),
Gerbrand
Probeer eerst eens op 1280x720P 60hz H/V sync negatief. En daarna wat heen en weer proberen te schakelen tussen de verschillende resoluties, misschien dat ie dan wel pakt. In het begin kan ie inderdaad scrollen. Barco's zijn nou eenmaal gevoelig.
Vaak werkt het goed zetten van de sync niet goed, 1024*768 is volgens mij een resolutie die altijd neg sync heeft en werkt dus gewoon. Ik heb na het installeren van een magik interface nooit meer last gehad.
Een optie is Port 3 te gaan gebruiken. Die accepteert zowel een negatieve als een positieve sync. Je hebt bovendien een non-"S" model, dus het zou wel eens zo kunnen zijn dat Port 3 op op jouw 808 beter van kwaliteit is dan Port 5.
Hoi,
Na lang aanmodderen met de NVidia drivers heb ik nu uiteindelijk Powerstrip er maar op gezet. Nu lijkt alles in eerste instantie wel te lukken :D. Update: ik heb nu 1280x720p @ 50 Hz voor elkaar. Moet alleen nog convergeren...
Citaat van: spotmatic op februari 25, 2007, 20:36:23
Een optie is Port 3 te gaan gebruiken. Die accepteert zowel een negatieve als een positieve sync. Je hebt bovendien een non-"S" model, dus het zou wel eens zo kunnen zijn dat Port 3 op op jouw 808 beter van kwaliteit is dan Port 5.
Dat had ik ook al bedacht. De enige belemmering vormen mijn wat twijfelachtige soldeerkwaliteiten. Zo'n netjes kabeltje als Atmoz laatst gemaakt heeft, zie ik mij niet zo snel maken.
Gerbrand
Hoi,
Tijdens het afstellen (focus, rastershift) viel me gisteravond het volgende op:
Ik zag dat het rode raster bijna op de rand van het fosfor staat (aan de rechterkant als je erin kijkt). Om hem een beetje in de veilige marge te krijgen moet ik de raster shift op 0 zetten. Evengoed blijft er dan links nog een heel stuk fosfor leeg. Blauw en groen staan wel in het midden, al vallen bij blauw wel stukken raster over de rand van het fostor (niet erg als je 16:9 gebruikt). Sowieso lijken het groene en blauwe raster wel groter.
Ik weet dat je het raster nog verder kan verschuiven door binnenin de Barco aan potmeters te gaan draaien. Volgens mij heeft Reinier dit gedaan toen de Barco nog bij Paul Groot stond (info Paul Groot). Wat is de reden om het raster zodanig af te stellen?
Alvast bedankt,
Gerbrand
ik zou eens beginnen met alles naar mid pos te zetten in het menu dan naar service.
Ook meteen even alle memory bloks wissen.
Als je dat gedaan hebt is je beeld voledig :o ???
Zet er dan een raster op. ga in het menu naar random acess maak je beeld nu passend op je doek, en stel de geometrie alvast grof goed.
Ga dan naar instalation of raster shift en probeer je rasters op het midden van je buis te zetten.
Veel sucsess dr mee groetjuz siel
Het raster moet zonder electronische correctie in het midden op de tube staan, zo kun je het grootste beeld gebruiken op de tube en heb je het minste last van drift
Citaat van: jantje112 op februari 26, 2007, 18:51:25
Het raster moet zonder electronische correctie in het midden op de tube staan, zo kun je het grootste beeld gebruiken op de tube en heb je het minste last van drift
Je bedoelt geen correctie uit het menu ? Dus afstellen met de trimpot's in het chasis ? Zo ja dan doe ikdat de volgende keer ook.
Heb zelf nog niet aan die optie gedacht :)
Groet ciel
Hoi,
Citaat van: apollovenlo op februari 26, 2007, 14:42:32
ik zou eens beginnen met alles naar mid pos te zetten in het menu dan naar service.
Ook meteen even alle memory bloks wissen.
Als je dat gedaan hebt is je beeld voledig :o ???
Dat had ik inderdaad al gedaan, maar het beeld is niet volledig. Het rode raster is kleiner dan het groene en het blauwe en ook verschoven.
Citaat van: jantje112 op februari 26, 2007, 18:51:25
Het raster moet zonder electronische correctie in het midden op de tube staan, zo kun je het grootste beeld gebruiken op de tube en heb je het minste last van drift
Zonder elektronische correctie (raster shift uit het menu) staat het rode raster rechts op de rand van het fosfor.
Kan je naast de raster shift ook de grootte van het raster instellen met een pot? Ik zal vanavond nog maar eens de handleiding lezen.
Edit: net even online gekeken en vond bij Curt Palme dit http://www.curtpalme.com/Troubleshooting_Tips_Barco12.shtm (http://www.curtpalme.com/Troubleshooting_Tips_Barco12.shtm), waaruit blijkt dat er mogelijk iets mis zou kunnen zijn met het focus/H shift board. Iemand hierover een mening?
Gerbrand
Ik weet niet hoe dat bij de 808 is maar bij de 800 en 708 gaat dat ja.
Dus ik zou denken dat dat bij de 808 ook zou moetten kunnen.
Kijk maar eens op de site van curt. Daar heb ik al wat gevonden
http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout2.shtm (http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout2.shtm)
http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout3.shtm (http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout3.shtm)
Groet ciel
Citaat van: apollovenlo op februari 27, 2007, 13:13:15
Ik weet niet hoe dat bij de 808 is maar bij de 800 en 708 gaat dat ja.
Dus ik zou denken dat dat bij de 808 ook zou moetten kunnen.
Kijk maar eens op de site van curt. Daar heb ik al wat gevonden
http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout2.shtm (http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout2.shtm)
http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout3.shtm (http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout3.shtm)
Groet ciel
Hoi,
Die had ik nog niet gevonden. Bedankt. Ga ik vanavond eens aan draaien...
Gerbrand
Vergeet natuurlijk niet je raster shift even op de midpoints te zetten (49) alvorens je aan de -juiste- pots gaat draaien. Hoe minder electronische correctie, hoe beter.
Hoi,
Gisteravond achtereenvolgens:
1) De lenzen eraf gehaald
2) De rasters van rood en blauw met behulp van de trimpots in het midden gezet.
3) De lenzen er weer op
4) Alles scherpgesteld inclusief de Scheimpflug.
Kortom: het begint ergens op te lijken ;D
Vanavond de EM focus en dan convergeren...
Gerbrand
Geef toe: CRT's zijn tijdrovend maar leuk :)
Hoi,
Helaas moest ik plotseling twee weken naar het buitenland voor mijn werk. Het afregelen van mijn CRT heeft dus een beetje stil gestaan.
Afgelopen weekend heb ik de convergentie afgemaakt. EM focus heb ik maar even overgeslagen. Daarna: voor het eerst een stukje film gekeken. Erg mooi :), maar de grayscale viel mij wat tegen. Het beste leek het met het contrast op 65 en de brightness op 50.
Nu was deze projector ooit ISF gecalibreerd, maar ik heb alle blokken gewist voordat ik met afregelen begon (was dat misschien dom?). Welke knoppen kan ik nog meer gebruiken om de grayscale beter te krijgen? Of moet ik dat probleem in de bron aanpakken?
Gerbrand
Contrast en brightness is niet zo heel moeilijk (bv. met Nokia programma), alleen de kleuren daarnaast perfect krijgen daar heb je meer voor nodig.
kleuren aanpassen:
ga naar Menu, dan Random access
dan Genlocked Pattern,
dan Picture tuning,
via White Balanca en Black Balance is dan de kleur af te stellen, (staat normaal op 6500K en dan vervolgens de rode en blauwe wat aanpassen: blue gain/ red gain en blue/red cut off met pijltjestoetsen instellen, maar ja ik ben geen ISF-er :)
Hoi,
* even het stof van dit topic *
Intussen zijn we precies een jaar verder en heb ik een nieuw HT met een Kingpin scherm (foto's volgen...) en moet ik dus mijn Barco weer opnieuw afregelen. Ik heb intussen ook een nieuwe HTPC aangeschaft met daarin een 8600GT kaart.
En wat blijkt.... Powerstrip werkt niet op deze kaart >:(. Dus mijn methode om met Powerstrip de resolutie in te stellen werkt niet.
Nu kun je met de NVidia drivers (ja, ik heb de laatste versie) ook "Custom Resolutions" instellen, maar dat is allemaal nogal buggy. Als je op "test" drukt, doet hij soms helemaal niets. De standaardresoluties met negatieve sync werken ook niet. Trial-and-error is een stuk makkelijker met Powerstrip omdat je daar met de pijltjesknoppen snel een range van settings kunt doorlopen.
Vraag 1: Heeft iemand tips om het toch voor elkaar te krijgen? Bestaat er bijvoorbeeld een ander tooltje a la Powerstrip?
Vraag 2: Binnenkort wil ik een HDFury aanschaffen. Kan ik me de moeite besparen om het analoog voor elkaar te krijgen? Of zijn de analoge instellingen 1:1 toepasbaar icm de HDFury?
Alvast bedankt,
Gerbrand
dit topic had ik even gemist, dus goed dat hij weer nieuw in leven is
Citaat van: Gerbrand op maart 25, 2008, 16:02:44
Vraag 2: Binnenkort wil ik een HDFury aanschaffen. Kan ik me de moeite besparen om het analoog voor elkaar te krijgen? Of zijn de analoge instellingen 1:1 toepasbaar icm de HDFury?
Ik zie dat Jowi mijn vraag net heeft beantwoord in het topic van Michel. Kennelijk zijn de timings icm de HDFury weer net anders....
Gerbrand
je probleem is niet helemaal hetzelfde als bij mij zie ik. Direct VGA-BNC de Barco 808S (400 uur op de PT16 buizen) in geeft mij perfect scherp plaatje. Hoefde ik ook niets aan te wijzigen, echter al dat 'gedoe' met gedownloade hd films die het niet doen etc. heeft mij doen besluiten een aparte HD speler te komen met HDMI. Daarom aankoop van de HDFury waardoor de problemen zijn begonnen.
@Atmoz, we moeten eens proberen je PS3 aan te sluiten bij mij voor ik hem aanschaf....
Met vriendelijke groet,
Michiel
Intussen ben ik weer ietsje verder. Het is mij gelukt om met een oude PC en een GF4200 kaart de Barco alle resoluties laten weergeven die ik wil (via VGA->RGBHV op port 5).
Echter: zodra ik dezelfde (denk ik) timings invul op de andere PC met de GF8600 krijg ik alleen een zwart scherm. Op grond van experimenteren op de GF4200 PC, lijkt het erop dat dat betekent dat hij niet synct in de horizontale richting.
Wederom een paar vraagjes:
1) De driver voor de GF8600 heeft een andere user-interface. Ik kan hier niet apart de back-porch invullen. Wel de horizontal total en de vertical total. Ik dacht altijd dat dit gewoon het totaal was en dat je de back porch zelf moest uitrekenen. Klopt dit?
2) De nieuwe driver heeft ook een apart vlakje voor "front active". Daarin kan je de scaling methode aangeven (display, adapter, ...). Weet iemand wat dit doet?
@Michiel:
Ik begrijp dat het jouw gelukt is op je GF8600 met recente drivers je BG808s op VGA aan te sturen? Ik hoop dat je mij misschien even een screenshotje oid van het "custom resolutions" schermpje van het NVidia control pannel kan sturen. Alvast bedankt!!!!
Gerbrand
Dag Gerbrand,
aansluiten via VGA was een fluitje van een cent, aansluiten en in beeldscherminstellingen 1920 bij 1080 (let op ik heb een 808s). Volledige beeld in 1 keer scherp. Het ging pas fout na aansluiten van de HDFUry die blijkbaar alles omgooit, of natuurlijk het digitale DVI signaal dat alles vern**kt. Heb nu das alles aan de praat via DVI-->HDFury-->port 5 met custom resolution 1920*1080 met CVT timings op 55 Hz. Maar ik ben dus bang dat de Toshiba ep-30 niet gaat werken. Dit hoop ik vanavond te testen als Atmoz het appraat gekregen heeft...
Met vriendelijke groet,
Michiel
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar het aansluiten van stand-alone players op een Barco vergt vrijwel altijd een scaler. Met de PS3 gaat het perfect, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat deze een stand-alone player direct op zijn Barco heeft aangesloten (met een HDfury ertussen). Met dank aan de waardeloze timings die deze apparaten hanteren...
Citaat van: Mivvel op maart 27, 2008, 12:02:21
Dag Gerbrand,
aansluiten via VGA was een fluitje van een cent, aansluiten en in beeldscherminstellingen 1920 bij 1080 (let op ik heb een 808s).
1920x1080 heb ik nog niet geprobeerd, maar zoveel verschil zit er niet tussen de 808s en de 808, dus dat zal ik zeker doen. Ik denk echter dat 1080p iets te veel gevraagd is voor mijn Barco, gezien het aantal uur (4100). Daarom wil ik graag 1440x864@50 of 1440x1152@50.
Verder wil ik ook nog port 3 proberen. Die schijnt op de 808 toch een stukje beter te zijn. Ik moet daarvoor alleen nog even een kabel regelen of natuurlijk toch maar de sprong wagen en de port 3 uitvoering van de HDFury bestellen.
Het blijft echter raar dat je met de nieuwste NVidia kaarten kennelijk niet de juiste timings in kan stellen >:(
Gerbrand
Hoi allemaal,
Het probleem met de NVidia drivers is opgelost. Het antwoord: positieve sync gebruiken. Vreemd genoeg lustte mijn Barco met de oude kaart alleen maar negatieve sync. Heeft NVidia ergens + en - verwisselt ???
Ik heb ook nog een iets oudere driver geinstalleerd, maar ik geloof niet dat dat het probleem heeft opgelost.
We gaan dus vrolijk verder met convergeren etc.
Gerbrand
Hoi allemaal,
Gisteren de boel geconvergeerd en alvast genoten van een heel aardig plaatje :D. Alleen: er blijkt aan een kant van de buizen toch nog behoorlijk zichtbare wear te zitten. Ik heb de rasters kennelijk wat groter afgesteld dan de vorige eigenaars. Is het nu toch maar verstandig de rasters was kleiner te zetten en de projector dus wat dichter op het scherm?
Alvast bedankt,
Gerbrand
ik zou eens kijken wat er weg valt door aansluiten van de HDFury en dan kijken of je het kunt blanken(moet natuurlijk niet 20% van je beeld zijn of nog meer....) Anders idd H-size omlaag en projector dichterbij.
Met vriendelijke groet,
Michiel
Citaat van: Gerbrand op maart 30, 2008, 18:25:31
Hoi allemaal,
Gisteren de boel geconvergeerd en alvast genoten van een heel aardig plaatje :D. Alleen: er blijkt aan een kant van de buizen toch nog behoorlijk zichtbare wear te zitten. Ik heb de rasters kennelijk wat groter afgesteld dan de vorige eigenaars. Is het nu toch maar verstandig de rasters was kleiner te zetten en de projector dus wat dichter op het scherm?
Alvast bedankt,
Gerbrand
Hoi .
Als je je raster kleiner maakt moet je PJ verder naar achteren TOCH , en niet dichter naar het scherm toe ::) .
Groeten A .
Citaat van: cinedrama op april 1, 2008, 16:51:01
Als je je raster kleiner maakt moet je PJ verder naar achteren TOCH , en niet dichter naar het scherm toe ::) .
Gelukkig is hier nog iemand wakker ;D
Gerbrand
Afgelopen zondag was het dan eindelijk zover: alles afgeregeld! Dus optische focus, Scheimpflug, beam focus, dyn astig etc.
Maar vandaag bleek dat de converentie behoorlijk was gedrift >:(. Ik draai momenteel op 1440x864 bij 75Hz en ik moest de rode en blauwe raster shift toch wel 2 tot 3 standjes aanpassen om de boel weer enigszins in het gareel te krijgen. Je zag dus echt de lijnen naast elkaar liggen.
Ik heb de projector warm geconvergeerd en hem ook vandaag eerst weer laten opwarmen. Toen ik het vandaag eens een tijdje in de gaten hield bleek hij gedurende de hele avond een beetje te driften.
Wat kan hier aan de hand zijn? Ik heb op de forums bij Curt Palme al iets gelezen over verouderde condensatoren. Aangezien mijn CRT van 1992 zou dat misschien best kunnen. Daarnaast heb ik de rasters momenteel vrij veel naar ondergeschoven staan (op 13). Daarover werd ook gezegd dat dat de PJ mogelijk drift gevoeliger zou kunnen maken.
Gerbrand
Hoi,
afgelopen woensdag heb ik de front porches en back porches wat vergroot, zodat het beeld wat meer in het midden van het raster zit. De convergentie lijkt nu wel wat beter.
Maar toch: wat zou ik kunnen doen om de convergentie stabieler te krijgen? Is het bijvoorbeeld slimmer de elektronische raster shift op 49 te zetten en de rasters puur met de trimpots in te stellen?
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op april 11, 2008, 12:55:06
Hoi,
afgelopen woensdag heb ik de front porches en back porches wat vergroot, zodat het beeld wat meer in het midden van het raster zit. De convergentie lijkt nu wel wat beter.
Maar toch: wat zou ik kunnen doen om de convergentie stabieler te krijgen? Is het bijvoorbeeld slimmer de elektronische raster shift op 49 te zetten en de rasters puur met de trimpots in te stellen?
Gerbrand
Ja
Hoi allemaal,
ik zit momenteel toch wel een beetje vast bij het afregelen van mijn BG808. De convergentie blijft namelijk driften. Vanavond/vannacht heb ik in een lange sessie alles nog eens gecheckt.
Mechanisch staat de projector recht en haaks. Alleen de hoogte is niet perfect, daardoor was wat vertikale raster shift noodzakelijk (ca. 10). In de huidige opstelling (op de grond) zou ik dat nog kunnen verbeteren. In de toekomst moet hij echter aan het plafond en dan zal ik ook wat rastershift moeten toepassen, anders stoot ik mijn kop...
De rode en de blauwe rasters heb ik met de trimpots op dezelfde plek op de buis gezet als het groene raster. Ze zijn ook even groot. Daarna heb ik de buizen gericht. Effectief heb ik dus geen rastershift voor rood en blauw hoeven toepassen tov groen. Het image staat ruim binnen het raster. Het raster past (net) binnen het fosfor.
Voor het convergeren viel me op dat met name rood een grote afwijking had van groen.
Bij het convergeren heb ik geprobeerd de instellingen zo klein mogelijk te houden. Desondanks blijft hij driften, zelfs al tijdens een half uurtje filmkijken.
Verder viel me nog op dat hij meer lawaai gaat maken zodra ik de vertical size aanpas om naar 16/9 te gaan en als ik aan de convergentie ga draaien. Dit komt van de ventilator te zijn onder de lenzen, dus bij de convergentietray.
Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Barco's staan er nl. niet echt om bekend dat ze driften. Zou er iets op een van de convergentieborden stuk zijn? Maar dan zou ik het (denk ik) maar bij 1 kleur moeten zien. Zelf denk ik aan een instabiele spanning ergens, maar ik ben geen expert.
Alvast bedankt,
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op april 19, 2008, 03:11:32
De rode en de blauwe rasters heb ik met de trimpots op dezelfde plek op de buis gezet als het groene raster. Ze zijn ook even groot. Daarna heb ik de buizen gericht. Effectief heb ik dus geen rastershift voor rood en blauw hoeven toepassen tov groen. Het image staat ruim binnen het raster. Het raster past (net) binnen het fosfor.
Voor het convergeren viel me op dat met name rood een grote afwijking had van groen.
Als je de rasters goed in het midden hebt en de convergentie staat op 0 (beeld in midden van raster) dan zou je de buizen mechanisch zo moeten uitrichten dat een twee lijnen test kruispatroon geen convergentie meer nodig heeft. Althans zo doe ik het met de Nec.
Citaat van: bourne op april 19, 2008, 11:28:59
Als je de rasters goed in het midden hebt en de convergentie staat op 0 (beeld in midden van raster) dan zou je de buizen mechanisch zo moeten uitrichten dat een twee lijnen test kruispatroon geen convergentie meer nodig heeft. Althans zo doe ik het met de Nec.
Ik heb de buizen inderdaad zo gericht dat het midden van het raster geen convergentie meer nodig heeft. De groene buis leek echter een beetje "gedraaid" te zijn (ik moest de nodige skew toepassen). Hierdoor liggen de uiteinden van een kruispatroon niet over elkaar voor het convergeren.
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op april 19, 2008, 11:47:23
Ik heb de buizen inderdaad zo gericht dat het midden van het raster geen convergentie meer nodig heeft. De groene buis leek echter een beetje "gedraaid" te zijn (ik moest de nodige skew toepassen). Hierdoor liggen de uiteinden van een kruispatroon niet over elkaar voor het convergeren.
Gerbrand
Dat draaien kan ik met de Nec oplossen door de spoel in de nek van de tube met de hand wat te draaien, zou met de Barco ook moeten kunnen.
Hoi,
ik heb vandaag aan de yokes gedraaid en de drie rasters liggen nu zonder convergeren een stuk beter op elkaar. Hopelijk maakt dit de boel minder gevoelig voor drift.
Daarnaast heb ik wat aan de 17 V op de SMPS zitten te meten. Volgens de site van Curt Palme, moet je daarop met een PAL (15.6 kHz) 17 V meten, met de H-width op 49. Zelfs als ik de pot maximaal naar rechts draai, kom ik niet verder dan 16.9 V. Bij hogere frequenties is de spanning wel hoger (ca. 18.3 V). Zou dit op problemen kunnen duiden?
Gerbrand
Het draaien aan de yokes heeft al een redelijke verbetering opgeleverd. Helaas nog steeds niet perfect... vooral op rood.
Het rode raster vertoont een soort van golf:
/
.............
/
Het hangt dus in de ene hoek wat omlaag en in de andere hoek wat omhoog. Daardoor zijn de convergentiewaardes in die hoeken nog steeds hoog (70-80). Ik vermoed dat dat mijn drift veroorzaakt.
De vorige eigenaar heeft een wat kleiner raster gebruikt dan ik. Op dit kleinere raster heb je hier geen last van, maar ik vind dan de lichtopbrengst eigenlijk wat te laag. Daarom had ik besloten een beetje wear op te koop toe te nemen en het raster groter te zetten. Dat lijkt nu helaas lastig te worden.
Ik ga vanavond nog proberen de front en back-porch wat te vergroten zodat ik nog meer binnen het raster blijft, momenteel zit ik ca. 3-4 mm binnen het raster.
Gerbrand
Een golvend raster (zoals die windows vlag?) zou ik niet weten hoe dat te corrigeren.
Als je de front en back porge groter zet dan kun je ook je raster kleiner zetten (zelfde effect maar makkelijker).
Ik begrijp dat als je hem warm convergeert (na 1/2 uur) dat hij dan nog steeds verder drift? Steeds meer in een golfpatroon wat gebeurt er na vele uren?
Zo maar wat vragen die in me op kwamen ;D
Hoi,
Het lijkt inderdaad een beetje op de windowsvlag :D
Het raster kleiner zetten betekent dat ik de lichtopbrengst verminder en dat wil ik dus eigenlijk niet. Ik hoop nog een beetje dat het een soort inslingereffect van het raster is. Dan zou ik er dus minder last van hebben als ik verder van de rand van het raster zit.
Wat betreft het driften: hij drift inderdaad de hele tijd een beetje. Wat vervelender is: als je hem aanzet, is de convergentie anders en drift hij niet meer terug.
Overigens: het is al een stuk beter, maar echt scherp is het plaatje niet als je zou gaan kijken zonder opnieuw convergeren.
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op april 23, 2008, 16:41:52
Het lijkt inderdaad een beetje op de windowsvlag :D
Dat is vreemd, misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft?
Citaat van: Gerbrand op april 23, 2008, 16:41:52
Het raster kleiner zetten betekent dat ik de lichtopbrengst verminder en dat wil ik dus eigenlijk niet. Ik hoop nog een beetje dat het een soort inslingereffect van het raster is. Dan zou ik er dus minder last van hebben als ik verder van de rand van het raster zit.
Je lichtopbrengst is groter als het plaatje op het fosfor groter is, een deel van het raster dat je niet gebruikt draagt niet bij aan de lichtopbrengst, denk maar eens over na ;)
Citaat van: Gerbrand op april 23, 2008, 16:41:52
Wat betreft het driften: hij drift inderdaad de hele tijd een beetje. Wat vervelender is: als je hem aanzet, is de convergentie anders en drift hij niet meer terug.
Normaal is het zo dat als je hem aanzet (je laat hem wel online staan dus niet echt uitzetten), dat hij dan een beetje moet opwarmen voordat hij goed scherp is maar als je hem mechanisch goed hebt staan dan zou zelfs dit niet het geval mogen zijn.
Kun je misschien foto's maken?
Citaat van: bourne op april 23, 2008, 18:19:40
Je lichtopbrengst is groter als het plaatje op het fosfor groter is, een deel van het raster dat je niet gebruikt draagt niet bij aan de lichtopbrengst, denk maar eens over na ;)
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet helemaal goed ;). Met mijn opmerking over front en backporches bedoelde ik, dat de front en backporches groter zet en tegelijkertijd ook het raster. Het image blijft dus even groot, maar het raster is al meer "ingeslingerd" op het moment dat het image begint.
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op april 23, 2008, 18:23:18
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet helemaal goed ;). Met mijn opmerking over front en backporches bedoelde ik, dat de front en backporches groter zet en tegelijkertijd ook het raster. Het image blijft dus even groot, maar het raster is al meer "ingeslingerd" op het moment dat het image begint.
Gerbrand
aaah, ok ;D
Schiet me nog te binnen dat bij mij een aantal resoluties ook vreemde golfverschijnselen opleveren. Misschien gewoon eens een behoorlijk andere resolutie proberen ???
Hoi,
Ik zal eens een andere resolutie proberen. Ik heb al 1080i geprobeerd, maar nooit de moeite genomen naar de convergentiedrift te kijken.
Gisteravond heb ik inderdaad de rasters vergroot en het image in het minst golvende deel van het raster gezet. Vanavond maar eens kijken of de boel stabiel is gebleven.
Verder:
Hierboven ergens heb ik het over het 17V punt op de SMPS. Zoals ik al schreef heb ik hieraan gemeten, maar ik krijg het niet boven de 16.9 V, zelfs met de trimpot volledig naar rechts. Wel viel me op, dat de HV stabiliteit verbeterd was. Dit deed ik met de HV stabiliteitstest uit de NOKIA test patroon generator. Is dit toch geen veeg teken?
Gerbrand
Hoi,
Na enig verder zoeken, ben ik toch wel tot de conclusie aan het komen dat de SMPS niet goed meer is.
Symptomen:
1) De horizontale geometrie is steeds anders als je hem aanzet (rasterbreedte, shift)
2) De convergentie verloopt
3) Het 17V punt verloopt behoorlijk. Naar mate hij langer aanstaat wordt de spanning steeds hoger. Dit scheelt bijna 0.5 V (van koud naar warm). Helaas duurt het wel een paar uur voordat hij zover is.
Ik denk dat ik 3 opties heb:
1) SMPS recappen. Nu kan ik wel solderen, maar ik heb een beetje mijn twijfels of mijn handigheid zover reikt.
2) SMPS naar Curt of iemand anders opsturen en laten recappen.
3) Andere SMPS regelen. Dan weet je alleen nooit wat je krijgt.
Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt,
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op april 30, 2008, 02:18:11
Hoi,
Na enig verder zoeken, ben ik toch wel tot de conclusie aan het komen dat de SMPS niet goed meer is.
Symptomen:
1) De horizontale geometrie is steeds anders als je hem aanzet (rasterbreedte, shift)
2) De convergentie verloopt
3) Het 17V punt verloopt behoorlijk. Naar mate hij langer aanstaat wordt de spanning steeds hoger. Dit scheelt bijna 0.5 V (van koud naar warm). Helaas duurt het wel een paar uur voordat hij zover is.
Ik denk dat ik 3 opties heb:
1) SMPS recappen. Nu kan ik wel solderen, maar ik heb een beetje mijn twijfels of mijn handigheid zover reikt.
2) SMPS naar Curt of iemand anders opsturen en laten recappen.
3) Andere SMPS regelen. Dan weet je alleen nooit wat je krijgt.
Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt,
Gerbrand
1) Heb je niet toevallig veel blokken die vlak bij elkaar liggen? Kijk bij power-up eens welk blok actief is? Oplossing zou zijn alle blocks verwijderen behalve het juiste block.
2) Staat de projector mechanisch perfect en zijn overige mechanische afregelingen zoals toe-in, rotatie van het juk goed? Is er bij het afregelen gebruik gemaakt van de potmeters?
3) Is normaal, meet de 17,5V nadat de projector 30 min aan staat en op dezelfde scanfrequentie. De spanning is deels afhankelijk van de gekozen scanfrequentie.
Hoi,
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden. Aangezien dit mijn eerste CRT is, hoop ik nog steeds op een "beginnersfout".
Citaat van: BarcoCRT op april 30, 2008, 09:02:59
1) Heb je niet toevallig veel blokken die vlak bij elkaar liggen? Kijk bij power-up eens welk blok actief is? Oplossing zou zijn alle blocks verwijderen behalve het juiste block.
Ik ben begonnen met alle blokken te wissen. Momenteel heb ik alleen de blokken die ik ook gebruik (1440x864@50, 1440x864@75 & 1080i).
Citaat van: BarcoCRT op april 30, 2008, 09:02:59
2) Staat de projector mechanisch perfect en zijn overige mechanische afregelingen zoals toe-in, rotatie van het juk goed? Is er bij het afregelen gebruik gemaakt van de potmeters?
Ik heb de projector dmv "driehoeksmetingen" tov het scherm goed gezet. De juks heb ik laatst gedraaid (zie hierboven ergens). Dat heeft al veel opgelost.
Wat me wel opvalt is dat zowel rood als blauw een soort horizontale non-linearity hebben, maar volgens mij is dit normaal en het gevolg van de toe-in (?).
Het image staat niet helemaal in het midden van het raster. Ik heb het eerst ook geprobeerd met het image in het midden, maar het probleem is dat het rode raster een soort golf vertoont ("Windows vlag" vorm). Daardoor had ik in twee diametrale hoeken heel veel correctie nodig.
Ik heb gebruik gemaakt van de potmeters voor rood en blauw. In principe hebben rood en blauw daardoor dezelfde rastershift als groen. Overigens is het zo, dat de raster shift ook verschuift. Bij het nastellen moet ik dan soms wel 2-3 punten afwijken.
Citaat van: BarcoCRT op april 30, 2008, 09:02:59
3) Is normaal, meet de 17,5V nadat de projector 30 min aan staat en op dezelfde scanfrequentie. De spanning is deels afhankelijk van de gekozen scanfrequentie.
Ik meet de spanning bij een intern testpatroon op 15.6 kHz (PAL). Hor. width op 49 en contrast en brightness ook. Volgens de service manual zou dat goed moeten zijn. Ik vind het raar dat die spanning ook na een paar uur nog blijft verlopen, maar misschien is dat ook normaal.
Zou het nog iets in de convergentie borden zelf kunnen zijn?
Alvast bedankt voor je reacties,
Gerbrand
Hoe is het met de breedte van de drie rasters zonder convergentie? Het is belangrijk dat de drie rasters even breed zijn. Correcties kunnen dmv de spoelen naast het H-defl board uitgevoerd worden. Hiervoor zijn kunststof schroevedraaiers nodig omdat anders vrijwel direct het ferriet kernmateriaal beschadigd wordt. Probeer het niet met metalen schroevedraaiers!
Verder is het zo dat hij het centreren van de rasters het beter is om naar de hoeken/randen van het beeld te kijken dan naar het midden van het beeld. Rood en blauw zullen ivm toe-in altijd een niet-lineaire horizontale schaal hebben, op het doek ziet het beeld er dan weer wel lineair uit. Dit is uiteraard pas goed zichtbaar na toepassing van de convergentie.
Bij deze modellen wordt de convergentie 'misbruikt' om deze horizontale lineairiteit te verkrijgen. Latere modellen hebben hier een additionele correctie voor gekregen: Adjust Hor-sides. Dit voor rood en blauw.
Met jouw projector moet je eerst deze niet-lineairiteit goed zetten met de convergentie. Gebruik hiervoor de eerste 5 (4) velden van de horizontale convergntie op de X-as. Gelukkig is de standaard volgorde die Barco hanteert voor de convergentie precies de goede. Voordat je aan deze correctie begint moeten de rasterbreedtes echt perfect gelijk afgeregeld zijn! Let verder ook op de 'koppeling' tussen convergentie-velden en maak daar slim gebruik van! Dit zal er voor zorgen dat de benodigde correctie minimaal is.
Stel de 17,5V gewoon in bij een scanfreq van 48khz oid, dat is een meer reele waarde dan de 15 kHz. Dat de waarde blijft varieren komt gewoon omdat de projectcor opwarmt, is volkomen normaal.
Hoi,
Bedankt voor je hulp. Heel veel van de dingen die je vraagt heb ik al geprobeerd. Ik zal hieronder proberen te beschrijven wat ik precies heb gedaan.
Citaat van: BarcoCRT op april 30, 2008, 11:37:33
Hoe is het met de breedte van de drie rasters zonder convergentie? Het is belangrijk dat de drie rasters even breed zijn. Correcties kunnen dmv de spoelen naast het H-defl board uitgevoerd worden. Hiervoor zijn kunststof schroevedraaiers nodig omdat anders vrijwel direct het ferriet kernmateriaal beschadigd wordt. Probeer het niet met metalen schroevedraaiers!
Ik heb de breedte van de rasters al afgesteld. Hiervoor heb ik een afgevijld eetstokje gebruikt ;D. De ongeconvergeerde rasters zijn dus nu even breed
op de horizontale center line, maar ik zal dat nog eens checken.
Citaat van: BarcoCRT op april 30, 2008, 11:37:33
Verder is het zo dat hij het centreren van de rasters het beter is om naar de hoeken/randen van het beeld te kijken dan naar het midden van het beeld.
Dit zal ik nog eens proberen. Is er trouwens een fundamenteel verschil tussen het centreren van de rode/blauwe rasters dmv het installation menu en dmv van de convergentie? Op grond van wat ik gezien heb niet, maar ik ben me niet zeker.
Citaat van: BarcoCRT op april 30, 2008, 11:37:33
Bij deze modellen wordt de convergentie 'misbruikt' om deze horizontale lineairiteit te verkrijgen. Latere modellen hebben hier een additionele correctie voor gekregen: Adjust Hor-sides. Dit voor rood en blauw.
Met jouw projector moet je eerst deze niet-lineairiteit goed zetten met de convergentie. Gebruik hiervoor de eerste 5 (4) velden van de horizontale convergntie op de X-as. Gelukkig is de standaard volgorde die Barco hanteert voor de convergentie precies de goede. Voordat je aan deze correctie begint moeten de rasterbreedtes echt perfect gelijk afgeregeld zijn! Let verder ook op de 'koppeling' tussen convergentie-velden en maak daar slim gebruik van! Dit zal er voor zorgen dat de benodigde correctie minimaal is.
Ik volg bij de eerste ruwe convergentie altijd de volgorde van de Barco. Bij het fijnstellen wil ik daar wel eens van afwijken, maar probeer dat wel "slim" te doen. Alleen al door de horizontale niet lineariteit krijg ik convergentie settings van rond de 70. De Barco staat overigens op 3m20 van een 2m30 breed scherm
Citaat van: BarcoCRT op april 30, 2008, 11:37:33
Stel de 17,5V gewoon in bij een scanfreq van 48khz oid, dat is een meer reele waarde dan de 15 kHz. Dat de waarde blijft varieren komt gewoon omdat de projectcor opwarmt, is volkomen normaal.
Dat zal ik doen. Volgens de service manual moet het trouwens 17.2 V zijn. Of maakt dat niet zoveel uit?
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op mei 1, 2008, 00:39:22
Ik heb de breedte van de rasters al afgesteld. Hiervoor heb ik een afgevijld eetstokje gebruikt ;D. De ongeconvergeerde rasters zijn dus nu even breed op de horizontale center line, maar ik zal dat nog eens checken.
Zo zou het goed moeten zijn.
Citaat van: Gerbrand op mei 1, 2008, 00:39:22
Dit zal ik nog eens proberen. Is er trouwens een fundamenteel verschil tussen het centreren van de rode/blauwe rasters dmv het installation menu en dmv van de convergentie? Op grond van wat ik gezien heb niet, maar ik ben me niet zeker.
Gebruikt het installation menu geen intern raster? Dat moet je iig nooit gebruiken. Met een extern tespatroon haal je altijd veel betere resultaten. Zo is astig afregelen op het interne testpatroon gewoon onmogelijk.
Citaat van: Gerbrand op mei 1, 2008, 00:39:22
Ik volg bij de eerste ruwe convergentie altijd de volgorde van de Barco. Bij het fijnstellen wil ik daar wel eens van afwijken, maar probeer dat wel "slim" te doen. Alleen al door de horizontale niet lineariteit krijg ik convergentie settings van rond de 70. De Barco staat overigens op 3m20 van een 2m30 breed scherm
Niet om op te scheppen, maar tot aan de convergentie ben ik vele uren bezig. Daarna is de convergentie dan werkelijk peanuts en hooguit enkele minuten werk. Ook is er geen spraken van een ruwe convergentie.
Citaat van: Gerbrand op mei 1, 2008, 00:39:22Dat zal ik doen. Volgens de service manual moet het trouwens 17.2 V zijn. Of maakt dat niet zoveel uit?
belangrijk is dat de spanning hoger is dan 17V, dan werkt het spot-kill circuit gewoon beter en 17,5V is een goede waarde.
Over het lineairiteitsprobleem het volgende:
- Volg de procedure uit het servicemanual om de breedte van de rasters te bepalen. Draai hiervoor de drie spoelkernen helemaal in en gebruik de breedste als referentie voor de andere twee.
- Hoe groot projecteer je op de buis? Bij maximaal gebruik van het fosfor zal je gewoon een minder goed resultaat halen met de geometrie en convergentie. Bij het aanhouden van de maten die LENS opgeeft is een goed resultaat mogelijk, dichterbij schuiven levert bovenstaande nadelen op. Hierin moet je zelf een keuze maken.
- Er is een centrale afregeling voor horizontale lineairiteit. Deze bevindt op het H-defl board naast de grote spoel en kan eigenlijk alleen afgeregeld worden door het board er uit te halen. Het effect van deze afregeling is voor elke scanfrequentie weer anders, dus bepaal eerst op welke scanfrequentie je de projector wil gaan gebruiken en regel dan hier op af.
- Accepteer een oneffenheid. Het is heel goed mogelijk dat één kleur in één hoek een convergentiefout blijft houden die niet volledig weg te regelen is. Accepteer dit, tijdens het kijken van een film valt dit niet op.
- Afregeling H-phase: Het is belangrijk om het inkomende signaal uit netjes te lijnen met signalen die door de de geometrie- en convergentiecircuits worden opgewekt. Zet een extern rasterpatroon op en regel H-phase zo af dat het middelste convergentie vierkantje exact in het midden van het beeld valt. Dit kan er evt toe leiden dat er links een 'golfje' in het beeld komt bij 1208/9 modellen. Bepaal wat de impact hiervan is op de horizontale linairiteit en maak een keuze. het verdient de aanbeveling om de H-phase netjes in het midden te hebben staan.
- Lineairiteit van één kleur is niet goed te krijgen. Dit kan mogelijk komen door een minder mooi gewikkeld juk, een buis 'die niet wil' of een probleem in het eindtrapje. Haal eens de convergentielade los en zet de projector aan om te kijken of het onderlinge verschil zonder convergentielade ook aanwezig is. Je kan ook een juk omwisselen of de aansluitingen van het juk, indien de kabels dat halen! Haal deze stekker nooit los terwijl de projector aan staat, je hebt onmiddelijk spotburn. Ook kan je met een scoop kijken welk signaal er niet goed uit ziet.
Hoi,
ik ben vanmiddag weer helemaal van voren af aan begonnen...
Ik heb er ditmaal extra opgelet dat het middelste convergentievlakje in het midden van het scherm staat en dat het testpatroon in het midden van het convergentievlakje staat. Dit lukte niet helemaal doordat ik enige horizontale niet-lineariteit had (ca. 3% verschil tussen links en rechts). Dit leek mij nog niet zo veel dat ik er wat aan wilde doen.
Daarna heb ik nog een keer wat aan de juks gedraaid. Ik begrijp uit de diverse fora, dat je daarbij alleen op de horizontale center line moet letten. Of is het toch beter voor het plaatje als geheel te optimaliseren?
Daarna heb ik met de pots het rode en blauwe raster afgeregeld. Het rode en blauwe raster liggen nu in vertikale richting al bijna op groen.
Ik ben net klaar met het convergeren van rood. De convergentiewaardes leken wel iets kleiner dan de vorige keren, maar echt veel maakte het niet uit. Ik dacht altijd dat je bij het convergeren eerst een "ruw" rondje moest maken en daarna nog een tweede rondje om alles fijn te stellen. Maar ik begrijp van jou dat je alles ook gewoon in 1 keer kan doen.
Ik heb de Barco net uitgezet. Nu maar afwachten of de boel nu stabiel blijft...
Een vraagje had ik nog: als ik het raster verklein naar 16/9 en de benodige V-linearity toepas, dan schuift het raster behoorlijk uit het midden van de buis. Is het dan raadzaam om het weer terug te schuiven (dat betekent een rastershift van 35)?
Wat betreft de afstand tot het scherm: LENS zegt dat ik op 3m23 moet staan, maar ik sta op 3m14.
Alvast bedankt voor je tips,
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op mei 1, 2008, 22:05:40
Daarna heb ik nog een keer wat aan de juks gedraaid. Ik begrijp uit de diverse fora, dat je daarbij alleen op de horizontale center line moet letten. Of is het toch beter voor het plaatje als geheel te optimaliseren?
De X-assen moeten zo veel mogelijk parallel lopen. Indien een kleur een rare golf in de X-as heeft, positioneer X-as dan dusdanig (dmv roteren) tov de andere X-assen dat er een beeld ontstaat wat met een minimum aan correctie (convergentie) weer goed is te krijgen.
Citaat van: Gerbrand op mei 1, 2008, 22:05:40Ik dacht altijd dat je bij het convergeren eerst een "ruw" rondje moest maken en daarna nog een tweede rondje om alles fijn te stellen. Maar ik begrijp van jou dat je alles ook gewoon in 1 keer kan doen.
Ik gaf aan dat de convergentie slechts een zeer klein stapje is in het afregelen van een projector, het is zo ongeveer de laatste stap in het afregelproces. Alle voorgaande stappen kosten veel meer tijd, en je mag bijna stellen dat wanneer daar zaken minder goed zijn afgeregeld dan zie je dat in het convergentieproces terug. Het kan dan erg lastig worden, veel tijd in beslag gaan nemen en er kunnen dan uiteindelijk meerdere 'rondjes' nodig zijn. Globaal kan je stellen dat het convergenteiproces iets zegt over hoe goed de voorgaande stappen zijn uitgevoerd. Hierbij ga ik er dan van uit dat de projector geen problemen heeft, dat laatste kan wel eens lastig zijn om vast te stellen en bovendien worden de CRT-projectoren er niet echt jonger op.
Citaat van: Gerbrand op mei 1, 2008, 22:05:40Een vraagje had ik nog: als ik het raster verklein naar 16/9 en de benodige V-linearity toepas, dan schuift het raster behoorlijk uit het midden van de buis. Is het dan raadzaam om het weer terug te schuiven (dat betekent een rastershift van 35)?
Rastershift van groen gewoon gebruiken waarvoor die bedoeld is, er is immers geen alternatief voor.
Citaat van: Gerbrand op mei 1, 2008, 22:05:40Wat betreft de afstand tot het scherm: LENS zegt dat ik op 3m23 moet staan, maar ik sta op 3m14.
Dat zal het probleem niet zijn. Is de hoogte wel goed? -20 cm bij een 16:9 scherm?
Hoi,
Toen ik vandaag de projector aanzette was de convergentie een stuk minder gedrift dan eerst :). Vanaf kijkafstand niet meer te zien, maar nog wel als je er met je neus op gaat staan. Kortom: ik heb weer hoop!
Ik heb vandaag de rasters naar het vertikale midden geschoven. Voorheen zette ik eerst altijd de rasters met een intern 4:3 patroon in het midden, maar nu heb ik dat met het 16:9 patroon gedaan. Hopelijk doet dat het laatste beetje drift de das om. De projector staat inderdaad 20 cm onder de onderrand van het scherm.
Daarnaast is vandaag de door mij bestelde HDFury aangekomen. Ik had even geen DVI-D kabel, maar heb wel alvast de VGA-DB9P converter geprobeerd. Op poort 3 zag het beeld er net even iets punchier uit. Daarnaast lijk ik de streaking kwijt te zijn, waar ik met poort 5 last van heb. Dat betekent dat de brightness weer wat omhoog kan.
Als het zo doorgaat, kan ik de projector dus binnenkort gaan ophangen (moet nog wel even wat focuszaken verbeteren) en eens een keer een filmpje kijken ;D
Bedankt voor jullie hulp,
Gerbrand
Hoi allemaal,
sinds een paar weken hangt mijn Barco en heb ik mijn eerste echte filmpjes gekeken :D. Ik moest echter nog steeds de beamfocus afregelen. Woensdagavond groen gedaan, met als resultaat scan-lines op 864p@75 Hz! Ik was zeker niet ontevreden...
Gisteravond ben ik met rood in de weer geweest. Rood zou volgens mij zelfs nog scherper moeten kunnen worden dan groen. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Sterker nog: als ik aan de astig magneten draai (met name als ik de achterste rond de buis draai), dan verandert heel mijn rode raster van vorm. Is dit normaal? Of wijst dit erop dat er iets scheef zit? Bij groen had ik wel gezien dat het raster wat verschuift als je het focusblok verschuift, maar vervorming zag ik niet.
Edit: het lijkt erdoor te komen, dat het focusblok en het juk vooraan onderling niet goed uitgericht zijn. Evengoed blijft het rode raster wat vervormd.
Alvast bedankt voor eventuele suggesties,
Gerbrand
Vaak krijgen mensen de scanlines zo scherp omdat ze de dots "plat" maken. Daardoor verlies je dan weer horizontaal resolutie. Belangrijk is dus dat je de dots echt rond maakt. Je kunt dit het beste doen door de projector tijdelijk electronisch uit focus te zetten.
Zowel voor rood als groen zijn de dots zowel bij onderfocus als bij overfocus keurig rond. Daarnaast kun je het verschil zien als je de elektronische focus met 1 verstelt, wat volgens Reinier het criterium is voor een goede focus instelling. Helaas zie ik alleen bij groen wel scanlines (net) en bij rood niet. Weet niet waardoor dat komt...
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op juli 13, 2008, 10:40:33
Helaas zie ik alleen bij groen wel scanlines (net) en bij rood niet. Weet niet waardoor dat komt...
Misschien heb je het optimum al bereikt. Niet elke buis is even scherp, er zit een zekere spreiding in, bij alle kleuren. Over het algemeen is rood vaak iets scherper dan groen en blauw, en het is ook de kleur die het minst de-focussed bij afregelen en het snelst scherp te krijgen is.
Nu de electronische instellingen goed staan, kunnen focus en scheimpflug nog eens gecontroleerd worden.
Verder natuurlijk nog even het ' brillen-truukje' om groen iets scherper waar te nemen, dan weet je echt zeker of groen optimaal is.
Dan nog, waar focus je mee? Met het focus patroon van nokia kom ik op andere settings als met het middle tekst patroon van NEC, waarbij de laatste mijn voorkeur heeft.
Succes.
Citaat van: BarcoCRT op juli 13, 2008, 11:43:15
Over het algemeen is rood vaak iets scherper dan groen en blauw, en het is ook de kleur die het minst de-focussed bij afregelen en het snelst scherp te krijgen is.
Ja, het viel me al op dat ik rood veel verder moest defocussen om ueberhaupt het effect van de magneten goed te kunnen zien.
Citaat van: BarcoCRT op juli 13, 2008, 11:43:15
Dan nog, waar focus je mee? Met het focus patroon van nokia kom ik op andere settings als met het middle tekst patroon van NEC, waarbij de laatste mijn voorkeur heeft.
Ik gebruik het NEC dot patroon voor het astigmatisme, maar ik vind het wel lastig te zien vanaf de projector (mijn AB is stuk...). Voor focus gebruik ik ook het NEC dot patroon, maar misschien moet ik het eens met tekst proberen.
Gerbrand
Weer een en ander opgestoken in dit topic!
Heeft iemand een linkje naar die NEC testbeelden, de Nokia test gebruik ik inmiddels al...
Merci!
*zucht*
gister moest ik natuurlijk nog even aan het groene focusblok zitten om die ook netjes uit te lijnen met het juk (bij rood hielp dat om de geometrie te verbeteren). En je raadt het al: geen scanlines meer. Sowieso is de hele focus slechter.
Ik heb het focusblok niet verschoven, alleen maar gedraaid. Het beste focus is nog steeds bij 49 en de dotjes zijn nog steeds rond bij over- en underfocus.
Ter info: voordat ik de eerste keer een goede focus had bij groen, kreeg ik het ook niet voor elkaar. Ik heb toen ook wat met het focusblok "gerommeld" en opeens was het een stuk beter.
Kennelijk is er nog ergens een andere factor die de focuskwaliteit bepaalt, maar mij is niet helemaal duidelijk wat. Het enige wat ik kan bedenken is dat het focusblok soms een beetje scheef zit tov de as van de buis.
Iemand een idee? (Voordat ik ga overwegen om ritueel een zwarte kip te slachten en die aan de Barco te offeren >:D )
Bvd
Gerbrand
Is de optische focus nog goed, iets verschoven?
Citaat van: bourne op juli 15, 2008, 14:41:52
Is de optische focus nog goed, iets verschoven?
Tja, ik heb sindsdien niet meer aan de lenzen gezeten. Tenzij ik met mijn "gerommel" de hele Barco verschoven heb (lijkt me sterk), verwacht ik eigenlijk dat optisch alles nog hetzelfde is.
Gerbrand
Hoi,
Intussen heb ik de Barco naar redelijke tevredenheid afgeregeld (al heb ik de scanlines op 864p nooit meer teruggezien).
Nu heb ik weer een nieuw probleempje:
Gister heb ik de PS3 van een vriend geleend. Die heb ik met een ca. 5 m lange HDMI-DVI-D kabel aangesloten op de HDFury en vervolgens naar port 3.
Het probleem: bij 1080p60 wil hij niet syncen, 1080i60 is dit geen probleem. Na alle succes/geen succes verhalen ben ik een beetje kwijt of dit ueberhaupt mogelijk is.
Met de HTPC+HDFury lukte dit wel...
Bedankt,
Gerbrand
Externe voeding geprobeerd bij de HDfury?
Citaat van: spotmatic op juli 18, 2008, 15:58:12
Externe voeding geprobeerd bij de HDfury?
Nog niet. Ik heb er al wel een liggen, maar ik moet nog even een stekkertje kopen en die eraan solderen. Is dat de oplossing?
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op juli 18, 2008, 16:03:44
Nog niet. Ik heb er al wel een liggen, maar ik moet nog even een stekkertje kopen en die eraan solderen. Is dat de oplossing?
Het is in ieder geval een van de oorzaken. Sowieso zou ik de HDfury altijd met externe voeding gebruiken, ongeacht de lengte van de kabel.
Mocht dit niet de oplossing zijn, dan kun je ook nog het inputboard verdenken. Die van mijn 909 was defect zodat 1080p/60 ook niet mogelijk was.
Volgens mij heb je zojuist een van de 10 HDMI switches op Curt Palme gewonnen :) Gefeliciteerd!
Toen ik jouw berichtje zag, ben ik meteen even gaan checken en ik heb inderdaad gewonnen ;D. Dat komt goed uit, want gisteren moest ik al een keer omstekkeren.
Ik zal hier laten weten hoe hij bevalt
Gerbrand
Hoi,
de laatste tijd heb ik de Barco voornamelijk gebruikt waarvoor hij bedoeld is: film kijken. :) Intussen ook op HD (blu-ray op 1080i@96). De HDFury doet het nu ook, dankzij een zelfgebasteld voedingskabeltje.
Echter: mij valt de laatste tijd op, dat tijdens het eerste half uur dat de projector loopt de helderheid van blauw af en toe eventjes wat minder wordt. Wit wordt dan eventjes geel. Dit duur een fractie van een seconde en dan is het weer normaal. Na het eerste half uur is dit verschijnsel voorbij.
Moet ik me zorgen maken dat er iets aan het doodgaan is?
Ik heb overigens de contrastwaarden niet idioot hoog staan (ca. 50). De grayscale lijkt op het oog redelijk.
Alvast bedankt,
Gerbrand
Misschien klinkt dit antwoord raar, maar speel eens met de input kabels en de BNC's. Het zou maar zo kunnen dat juist de blauwe kabel een slecht contact maakt (ik heb zelf namelijk ook zo'n slechte VGA naar BNC kabel liggen).
Bedankt voor de tip, maar ik gebruik een HDFury op Port 3 (met een VGA naar DB9 kabeltje). Dus geen losse BNC's. Daarnaast: waarom zou dit na het opwarmen van de projector anders worden ???
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op september 10, 2008, 12:11:42
Bedankt voor de tip, maar ik gebruik een HDFury op Port 3 (met een VGA naar DB9 kabeltje). Dus geen losse BNC's. Daarnaast: waarom zou dit na het opwarmen van de projector anders worden ???
Tja, warm metaal zet immers uit (maar dat geldt ook voor componenten die warm worden dus wellicht kun je een Port 3 board en switcher/driver board lenen)?
Nu ik erover nadenk heb ik dit op port 5 nooit gezien. Het zou dus inderdaad een slecht contact op het port 3 board kunnen zijn.
Vanavond maar een kijken,
Bedankt
Gerbrand
Hoi,
Het flikkerende blauw wordt steeds erger :( en doet zich nu ook voor als de projector goed opgewarmd is.
Ik heb laatst het port 3 boord eruit getrokken (en weer teruggestoken), maar dat mocht niet baten.
Ik begin toch te vermoeden dat het iets in de HV is. Als ik een beeld met fel blauw opzet hoor ik typisch HV "gefluit" uit de blauwe buis komen.
Daarnaast zie ik soms de blauwe buis oplichten als het beeld zwart is (je ziet dan even een blauwe gloed die weer verdwijnt).
Laatst heb ik de G2 afgeregeld. Eigenlijk was hij nog helemaal goed dus ik heb weinig veranderd. Vanmorgen heb ik nog even gekeken en de LED op het blauwe neckboard is bijna uit als ik de G2 calibratie start.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt,
Gerbrand
De emisie van je buis zou wel een te laag kunnen zijn.
Citaat van: rwijnhov op oktober 20, 2008, 12:50:47
De emisie van je buis zou wel een te laag kunnen zijn.
Had ik dan ook geen problemen met de grayscale moeten hebben? Dus helder wit, dat er enigszins gelig uitziet? De buis heeft ca. 5000 uur gedraaid, dus zou nog wel even mee moeten kunnen.
Gr.
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op oktober 20, 2008, 11:11:35
Hoi,
Het flikkerende blauw wordt steeds erger :( en doet zich nu ook voor als de projector goed opgewarmd is.
Het kan vervuiling van het kanon zijn waardoor deze niet meer 'dicht' gaat en je dus altijd wat emissie houdt terwijl de G2 mogelijk al (te) laag is afgesteld.
Citaat van: Gerbrand op oktober 20, 2008, 11:11:35
Laatst heb ik de G2 afgeregeld. Eigenlijk was hij nog helemaal goed dus ik heb weinig veranderd. Vanmorgen heb ik nog even gekeken en de LED op het blauwe neckboard is bijna uit als ik de G2 calibratie start.
Misschien ten overvloedde, maar de G2 led moet alleen uit zijn als je in het G2 menu zit. Tijdens normaal gebruik kan de led gaan branden.
Citaat van: Gerbrand op oktober 20, 2008, 11:11:35
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Ziet een stepped grayscale er wel goed uit? Met name in de heldere delen? Als je buis nog genoeg lightoutput heeft, kan een shotje met de Sencore CRT-restorer/rejuvenator wonderen doen.
Citaat van: BarcoCRT op oktober 20, 2008, 20:00:15
Als je buis nog genoeg lightoutput heeft, kan een shotje met de Sencore CRT-restorer/rejuvenator wonderen doen.
was dat nu weer :P
Dat is de magische box van Reinier.... 8)
Citaat van: BarcoCRT op oktober 20, 2008, 20:00:15
Misschien ten overvloedde, maar de G2 led moet alleen uit zijn als je in het G2 menu zit. Tijdens normaal gebruik kan de led gaan branden.
De G2 LED is (bijna) uit als ik in het G2 menu zit. Ik zal nog even checken of hij wel aan is als de projector normaal draait (dacht het wel).
Citaat van: BarcoCRT op oktober 20, 2008, 20:00:15
Ziet een stepped grayscale er wel goed uit? Met name in de heldere delen? Als je buis nog genoeg lightoutput heeft, kan een shotje met de Sencore CRT-restorer/rejuvenator wonderen doen.
Op het oog ziet hij er goed uit. Ik heb er laatst wel wat aan gedraaid om een bult in het rood weg te krijgen (grijs was "nijlpaardgrijs"). Ik vermoed dat ik daartoe wel de blauwe gain verhoogd heb, maar het blauw is zeker nog niet verzadigd bij de hogere helderheidsniveaus.
Overigens flikkerde het daarvoor ook al.
Bedankt voor je input,
Gerbrand
Ik heb net nog even zitten kijken en het lijkt erop (beetje lastig om zowel een LED als het scherm tegelijk in de gaten te houden) dat de G2 LED van blauw steeds even oplicht als het blauw flikkert. De rode en groen LED zijn overigens tijdens normaal gebruik AAN, terwijl blauw UIT is.
Willen die LEDs nog wat zeggen tijdens normaal gebruik of zijn ze alleen zinvol tijden de G2 afregeling?
Gerbrand
Ik heb ooit een slecht focus/G2 blok in mijn 801S gehad waardoor de G2 ook bleef varieeren en de buis lichtjes flikkerde, misschien dat dit bij jou ook het geval is. Als je luisterd bij het G2 blok hoor je dan zachte tikjes of dergelijke ?
Bedoel je met het G2 blok de focus yoke (zie hier http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout10.shtm (http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout10.shtm))? Dan weet ik waar ik moet gaan luisteren...
Gerbrand
nee. deze http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout7.shtm is wel een andere als een 801 zie ik, maar lijkt er verrekes veel op.
Ik zou me kunnen voorstellen dat dat gloeidraadje dat in de buis zit bijna op zijn einde is net zoals een gewone gloeilamp kan gaan flikkeren voordat hij de geest geeft. Je zou de buis er helemaal uit kunnen halen en op de plek van een andere buis kunnen proberen maar dat is een aardige klus denk ik.
Citaat van: bourne op oktober 26, 2008, 00:42:32
Ik zou me kunnen voorstellen dat dat gloeidraadje dat in de buis zit bijna op zijn einde is net zoals een gewone gloeilamp kan gaan flikkeren voordat hij de geest geeft.
;D ;D Ik vind hem wel leuk! ;D ;D
>:( >:( Zitten er dus toch stiekum lampen in! >:( >:(
Citaat van: BarcoCRT op oktober 26, 2008, 02:04:54
;D ;D Ik vind hem wel leuk! ;D ;D
>:( >:( Zitten er dus toch stiekum lampen in! >:( >:(
Als je ze vervangt kun je beter gelijk spaarlampen nemen, die zijn veel zuiniger
Citaat van: BarcoCRT op oktober 26, 2008, 02:04:54
;D ;D Ik vind hem wel leuk! ;D ;D
>:( >:( Zitten er dus toch stiekum lampen in! >:( >:(
Ik begrijp de grap niet ??? Ik had een electronenmicroscoop in mijn gedachten waar de gun bestaat uit b.v. een wolfraam gloeidraadje dat ik zelf nog dikwijls heb moeten vervangen omdat er weer een doorbrandde. Maar jou lach doet mij denken dat een crt wel iets heel anders is en dat dat gloeien dat ik in mijn oude tv zag er ook niets mee te maken heeft? Zou best kunnen ik ben niet de expert en blijkbaar weet iedereen dit natuurlijk al. Common knowledge ;D Veel plezier verder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_cathode
Uiteraard zit er een gloeikathode in de buis. Vermoedelijk dacht Reinier dat jij dacht dat de gloeidraad het licht genereert.
Ik heb nog geen tijd gehad om het G2 blok te beluisteren. Ik zal wel laten weten of ik wat hoor.
Gerbrand
Reinier noemt in zijn post ook de gun als mogelijke veroorzaker, mij leek dat ook logisch omdat fluctuaties in b.v de versnelspanning een heel ander effect zullen hebben op het beeld. Als jij zegt dat blauw gewoon helderder en weer minder helder wordt dan moet er iets fout gaan bij het voorwerp (als je de buis met een lens vergelijkt, voorwerp -> lens -> beeld). Het voorwerp is dan de gloeidraad die bijna aan zijn einde is. Als de versnelling fluctueert dan zullen de electronen op andere plekken op de buis terecht komen zo ook als de focussering e.d. fluctueert. Maar dit alles is mijn gevoel als amateur die zelf met een Runco/ Nec crt draait al vele jaren met enorme tevredenheid :)
ik zeg buisje swappen
Citaat van: astrobart op oktober 27, 2008, 16:48:24
ik zeg buisje swappen
Zo erg is het op zich (nog) niet. En als ik dat al zou doen, dan zou ik alle drie de buizen swappen. En dan moet ik op zoek naar gekleurd glycol, en dan...
Liever sluit ik eerst even het G2 blok uit.
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op oktober 27, 2008, 17:07:41
Zo erg is het op zich (nog) niet. En als ik dat al zou doen, dan zou ik alle drie de buizen swappen. En dan moet ik op zoek naar gekleurd glycol, en dan...
Liever sluit ik eerst even het G2 blok uit.
Gerbrand
Dat kun je uit de oude tubes halen. Overigens is een "smerig" kanon zoals Reinier aangeeft wel te cleanen.
Citaat van: Gerbrand op oktober 27, 2008, 17:07:41
Zo erg is het op zich (nog) niet. En als ik dat al zou doen, dan zou ik alle drie de buizen swappen. En dan moet ik op zoek naar gekleurd glycol, en dan...
Liever sluit ik eerst even het G2 blok uit.
Gerbrand
Je kunt de focus en G2 draden wisselen met een andere buis als het goed is, dan kan je zien of het probleem naar een andere buis verplaatst. Wacht hier even mee tot iemand het bevestigd, ik weet dat het bij een 801 geen probleem is, en mij lijkt een 808 ook niet, maar zeker weet ik het niet.
Net een half uur naar een wit vlak zitten staren en.... geen enkele flikkering gezien ??? Een tijdje geleden was een film met veel blauw erin bijna niet aan te zien. Vreemd. Misschien heeft het iets te maken met de luchtvochtigheid oid? Toen ik de problemen had heb ik ook een aantal ontladingen gehoord (niet alleen in blauw).
Zodra het weer terug is meld ik me weer. Als iemand nog een leuk setje 180DVD22's voorbij ziet komen, houd ik me nog wel aanbevolen.
Bedankt voor de tips,
Gerbrand
Citaat van: Gerbrand op oktober 27, 2008, 20:07:51
Toen ik de problemen had heb ik ook een aantal ontladingen gehoord (niet alleen in blauw).
Dan was het gewoon vervuiling van het kanon, ontstaan door een los deeltje. Je hebt mazzel dat door een interne ontlading (vonkje) de vervuiling weer is verdwenen uit het kanon. Grote kans dat het niet meer terugkomt.
Ik heb ditzelfde een keer meegemaakt. Na een 'pets' bleef het kanon oplichten, en na een 'pets' die ik met eigen ogen waarnam was de buis weer in oude conditie en nog goed voor jaren en jaren kijkplezier.
Was het niet vanzelf weggegaan, dan was een behandeling waarschijnlijkvoldoende geweest om hem weer in orde te krijgen.
Citaat van: bourne op oktober 27, 2008, 00:02:54
Ik begrijp de grap niet ??? Ik had een electronenmicroscoop in mijn gedachten waar de gun bestaat uit b.v. een wolfraam gloeidraadje dat ik zelf nog dikwijls heb moeten vervangen omdat er weer een doorbrandde. Maar jou lach doet mij denken dat een crt wel iets heel anders is en dat dat gloeien dat ik in mijn oude tv zag er ook niets mee te maken heeft? Zou best kunnen ik ben niet de expert en blijkbaar weet iedereen dit natuurlijk al. Common knowledge ;D Veel plezier verder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_cathode
Jij beschijft een kanon waarbij de de functie van gloeidraaid en kathode in één onderdeel verenigd zijn. Bij een CRT bestaan de gloeidraad en kathode uit twee verschillende onderdelen die galvanisch van elkaar gescheiden zijn.
Maar ik begrijp nu wel waar jou opmerking vandaan komt, en mijn opmerking was niets meer dan een grapje.
Citaat van: BarcoCRT op oktober 27, 2008, 22:09:47
Maar ik begrijp nu wel waar jou opmerking vandaan komt, en mijn opmerking was niets meer dan een grapje.
Ok, door mij verkeerd begrepen. Belangrijkste is dat Gebrand zijn probleem letterlijk opgelost is ;D
Citaat van: Gerbrand op oktober 27, 2008, 20:07:51
Zodra het weer terug is meld ik me weer. Als iemand nog een leuk setje 180DVD22's voorbij ziet komen, houd ik me nog wel aanbevolen.
Bij deze dus... :( Toen ik vandaag de projector aanzette, was het zwart plotseling niet meer zwart, maar blauw. Dit duurde een paar minuten, toen was alles weer OK. Tijdens het kijken van de film, viel weer op dat het beeld soms gelig en soms blauwig werd.
Het lijkt dus toch op een G2 probleem. Wat is nu de beste manier om dit verder te onderzoeken? Eerst maar eens de focus en G2 draden verwisselen met een andere kleur, zoals mrrepel suggereert?
Gerbrand
je weer zeker dat dik geen kabelkwestie is?
Bij mij maken de kabels slecht contact en heb ik ongeveel dezelfde symptomen.
Als ik bijvoorbeeld ineens veel rood zie en ik stop de rode bnc (weet niet of je bnc gebruikt) in groen zie ik veel groen. Dus ergens in de kabels gaat het signaal voor rood mis.
Citaat van: Dirc op oktober 28, 2008, 22:48:40
je weer zeker dat dik geen kabelkwestie is?
Bij mij maken de kabels slecht contact en heb ik ongeveel dezelfde symptomen.
Als ik bijvoorbeeld ineens veel rood zie en ik stop de rode bnc (weet niet of je bnc gebruikt) in groen zie ik veel groen. Dus ergens in de kabels gaat het signaal voor rood mis.
Ik heb al eens aan de kabel geschud en toen gebeurde er niets. Bovendien gebruik in geen losse BNCs maar een DVB9 kabel (Barco Port 3). Verder: slechte kabels verklaren niet dat zwart opeens blauw wordt...
Gernramd
Wel als je signaal slecht is en blauw gewoon 100% uitstraalt.
Als je in de buis kijkt heeft hij dan wel signaal?
Hallo allemaal,
Ik heb de afgelopen tijd de symptomen van het flikkeren van mijn blauwe buis nog wat verder in kaart gebracht:
1) Het probleem doet zich met name voor bij scenes met veel blauw. De eerste keer dat ik het zag was het tijdens een onderwaterscene. Ook GT op mijn PS3 (blauw/witte lucht) veroorzaakt gegarandeerd geflikker.
2) Gister heb ik een keer een blauwe grayscale (bluescale) opgezet. Je ziet dan heel duidelijk dat het flikkeren alleen optreedt in de lagere blauwwaardes. Je ziet gewoon balken verdwijnen en weer verschijnen. De hogere blauwwaardes blijven gelijk. Volgens mij sluit dit signaalpadproblemen uit. Je verwacht dan, denk ik, eerder variaties in de gain van blauw.
3) Ik kan zo op het oog geen focusverschillen waarnemen tijdens het flikkeren. De buis wordt dus niet opeens onscherp.
Wat volgens mij dus overblijft is een G2 probleem (klopt dit?). Ik heb overigens geen problemen met het afregelen van de G2.
Mijn vraag: ligt dit altijd aan de buis of kan dit nog steeds aan het focusblok liggen? Kan ik in dat zoals hieronder beschreven verder uitzoeken door eenvoudig weg de focus control draden (die gele dunne draadjes die naar het focusjuk lopen) van bijv blauw en groen te wisselen? Kan ik verder nog wat doen of moet ik hard op zoek naar een setje buizen?
Alvast bedankt,
Gerbrand
P.S. Ben er onlangs achtergekomen dat ik, in tegenstelling tot wat ik eerst dacht :-[, gewoon plastic filters in mijn lenzen heb zitten. Ik kan dus gewone witte buizen gebruiken en toch de goede kleuren houden.
Citaat van: mrrepel op oktober 27, 2008, 18:33:26
Je kunt de focus en G2 draden wisselen met een andere buis als het goed is, dan kan je zien of het probleem naar een andere buis verplaatst. Wacht hier even mee tot iemand het bevestigd, ik weet dat het bij een 801 geen probleem is, en mij lijkt een 808 ook niet, maar zeker weet ik het niet.
Gooi je hdfury er eens tussen uit een sluit eens een pc aan via rgbhv. De eerste hdfury geeft soms brightness flikkeringen.
Het kan ook zijn dat er iets mis is met het blauwe neckboard. Verwissel eens met die van de groene buis en zie of het probleem zich verplaast.
Citaat van: charlez op november 28, 2008, 14:24:39
Gooi je hdfury er eens tussen uit een sluit eens een pc aan via rgbhv. De eerste hdfury geeft soms brightness flikkeringen.
Ik heb nu zowel de hdfury als RGBHV aangesloten. Ik heb alleen al een tijdje geen flikkering meer gezien... Het blijft een curieus verschijnsel.
Gerbrand
Hallo allemaal,
Afgelopen weekend heb ik een tweedehands Iscan HD+ aangeschaft. Gisteren aangesloten en uitgebreid getest. Conclusie: dit had ik veel eerder moeten doen :). Een aantal problemen dat ik had lijkt verdwenen of verbeterd.
Om maar eens te noemen:
1) Ik had altijd last van een soort inslingereffect van het raster aan de linkerkant. Daardoor zag je daar vertikale strepen. Met de Iscan is dit een stuk minder. Hoe dit kan snap ik niet: het analoge signaal wordt nog steeds gegenereerd door de HDFury.
2) Ik kreeg met de NVidia drivers de timings nooit echt goed. Daardoor moest ik mijn raster een stuk breder zetten dan strikt noodzakelijk (oa door een omvouweffect op rechts). Met de Iscan gaat dit veel beter. Daardoor maakt de projector natuurlijk ook een stuk minder herrie.
3) Algemeen HTPC-geneuzel...
Ik gebruik overigens de PS3 om DVDs te upscalen en de Iscan alleen voor de timings.
Het flikkerende blauw is al weer een tijdje zo goed als weg. Het blijft een beetje vaag. Overigens zag ik laatst een setje 180DVM22 ( ? ) (Marquee 8500 buizen) voor 240 dollar weggaan >:( , dus ik heb wel hoop dat ik nog wel eens ergens een goedkoop nieuw setje buizen vind.
Gerbrand