Gerbrand heeft ook voor het eerst een CRT -> scalertje erbij

Gestart door Gerbrand, februari 22, 2007, 14:30:06

Vorige topic - Volgende topic

jantje112

Citaat van: BarcoCRT op oktober 26, 2008, 02:04:54
;D ;D Ik vind hem wel leuk!  ;D ;D

>:( >:( Zitten er dus toch stiekum lampen in! >:( >:(

Als je ze vervangt kun je beter gelijk spaarlampen nemen, die zijn veel zuiniger

stef662

Citaat van: BarcoCRT op oktober 26, 2008, 02:04:54
;D ;D Ik vind hem wel leuk!  ;D ;D

>:( >:( Zitten er dus toch stiekum lampen in! >:( >:(

Ik begrijp de grap niet  ??? Ik had een electronenmicroscoop in mijn gedachten waar de gun bestaat uit b.v. een wolfraam gloeidraadje dat ik zelf nog dikwijls heb moeten vervangen omdat er weer een doorbrandde. Maar jou lach doet mij denken dat een crt wel iets heel anders is en dat dat gloeien dat ik in mijn oude tv zag er ook niets mee te maken heeft? Zou best kunnen ik ben niet de expert en blijkbaar weet iedereen dit natuurlijk al. Common knowledge  ;D Veel plezier verder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_cathode

Gerbrand

Uiteraard zit er een gloeikathode in de buis. Vermoedelijk dacht Reinier dat jij dacht dat de gloeidraad het licht genereert.

Ik heb nog geen tijd gehad om het G2 blok te beluisteren. Ik zal wel laten weten of ik wat hoor.

Gerbrand

Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

stef662

Reinier noemt in zijn post ook de gun als mogelijke veroorzaker, mij leek dat ook logisch omdat fluctuaties in b.v de versnelspanning een heel ander effect zullen hebben op het beeld. Als jij zegt dat blauw gewoon helderder en weer minder helder wordt dan moet er iets fout gaan bij het voorwerp (als je de buis met een lens vergelijkt, voorwerp -> lens -> beeld). Het voorwerp is dan de gloeidraad die bijna aan zijn einde is. Als de versnelling fluctueert dan zullen de electronen op andere plekken op de buis terecht komen zo ook als de focussering e.d. fluctueert. Maar dit alles is mijn gevoel als amateur die zelf met een Runco/ Nec crt draait al vele jaren met enorme tevredenheid  :)

astrobart

Gerbrand

Citaat van: astrobart op oktober 27, 2008, 16:48:24
ik zeg buisje swappen

Zo erg is het op zich (nog) niet. En als ik dat al zou doen, dan zou ik alle drie de buizen swappen. En dan moet ik op zoek naar gekleurd glycol, en dan...

Liever sluit ik eerst even het G2 blok uit.

Gerbrand

jantje112

Citaat van: Gerbrand op oktober 27, 2008, 17:07:41
Zo erg is het op zich (nog) niet. En als ik dat al zou doen, dan zou ik alle drie de buizen swappen. En dan moet ik op zoek naar gekleurd glycol, en dan...

Gerbrand

Dat kun je uit de oude tubes halen. Overigens is een "smerig" kanon zoals Reinier aangeeft wel te cleanen.

mrrepel

Citaat van: Gerbrand op oktober 27, 2008, 17:07:41

Gerbrand

Je kunt de focus en G2 draden wisselen met een andere buis als het goed is, dan kan je zien of het probleem naar een andere buis verplaatst. Wacht hier even mee tot iemand het bevestigd, ik weet dat het bij een 801 geen probleem is, en mij lijkt een 808 ook niet, maar zeker weet ik het niet.

Gerbrand

Net een half uur naar een wit vlak zitten staren en.... geen enkele flikkering gezien  ??? Een tijdje geleden was een film met veel blauw erin bijna niet aan te zien. Vreemd. Misschien heeft het iets te maken met de luchtvochtigheid oid? Toen ik de problemen had heb ik ook een aantal ontladingen gehoord (niet alleen in blauw).

Zodra het weer terug is meld ik me weer. Als iemand nog een leuk setje 180DVD22's voorbij ziet komen, houd ik me nog wel aanbevolen.

Bedankt voor de tips,

Gerbrand

BarcoCRT

Citaat van: Gerbrand op oktober 27, 2008, 20:07:51
Toen ik de problemen had heb ik ook een aantal ontladingen gehoord (niet alleen in blauw).
Dan was het gewoon vervuiling van het kanon, ontstaan door een los deeltje. Je hebt mazzel dat door een interne ontlading (vonkje) de vervuiling weer is verdwenen uit het kanon. Grote kans dat het niet  meer terugkomt.

Ik heb ditzelfde een keer meegemaakt. Na een 'pets' bleef het kanon oplichten, en na een 'pets' die ik met eigen ogen waarnam was de buis weer in oude conditie en nog goed voor jaren en jaren kijkplezier.

Was het niet vanzelf weggegaan, dan was een behandeling waarschijnlijkvoldoende geweest om hem weer in orde te krijgen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

BarcoCRT

Citaat van: bourne op oktober 27, 2008, 00:02:54
Ik begrijp de grap niet  ??? Ik had een electronenmicroscoop in mijn gedachten waar de gun bestaat uit b.v. een wolfraam gloeidraadje dat ik zelf nog dikwijls heb moeten vervangen omdat er weer een doorbrandde. Maar jou lach doet mij denken dat een crt wel iets heel anders is en dat dat gloeien dat ik in mijn oude tv zag er ook niets mee te maken heeft? Zou best kunnen ik ben niet de expert en blijkbaar weet iedereen dit natuurlijk al. Common knowledge  ;D Veel plezier verder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_cathode

Jij beschijft een kanon waarbij de de functie van gloeidraaid en kathode in één onderdeel verenigd zijn. Bij een CRT bestaan de gloeidraad en kathode uit twee verschillende onderdelen die galvanisch van elkaar gescheiden zijn.

Maar ik begrijp nu wel waar jou opmerking vandaan komt, en mijn opmerking was niets meer dan een grapje.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

stef662

Citaat van: BarcoCRT op oktober 27, 2008, 22:09:47
Maar ik begrijp nu wel waar jou opmerking vandaan komt, en mijn opmerking was niets meer dan een grapje.

Ok, door mij verkeerd begrepen. Belangrijkste is dat Gebrand zijn probleem letterlijk opgelost is  ;D

Gerbrand

Citaat van: Gerbrand op oktober 27, 2008, 20:07:51
Zodra het weer terug is meld ik me weer. Als iemand nog een leuk setje 180DVD22's voorbij ziet komen, houd ik me nog wel aanbevolen.

Bij deze dus...  :( Toen ik vandaag de projector aanzette, was het zwart plotseling niet meer zwart, maar blauw. Dit duurde een paar minuten, toen was alles weer OK. Tijdens het kijken van de film, viel weer op dat het beeld soms gelig en soms blauwig werd.

Het lijkt dus toch op een G2 probleem. Wat is nu de beste manier om dit verder te onderzoeken? Eerst maar eens de focus en G2 draden verwisselen met een andere kleur, zoals mrrepel suggereert?

Gerbrand

Dirc

je weer zeker dat dik geen kabelkwestie is?

Bij mij maken de kabels slecht contact en heb ik ongeveel dezelfde symptomen.
Als ik bijvoorbeeld ineens veel rood zie en ik stop de rode bnc (weet niet of je bnc gebruikt) in groen zie ik veel groen. Dus ergens in de kabels gaat het signaal voor rood mis.

Gerbrand

Citaat van: Dirc op oktober 28, 2008, 22:48:40
je weer zeker dat dik geen kabelkwestie is?

Bij mij maken de kabels slecht contact en heb ik ongeveel dezelfde symptomen.
Als ik bijvoorbeeld ineens veel rood zie en ik stop de rode bnc (weet niet of je bnc gebruikt) in groen zie ik veel groen. Dus ergens in de kabels gaat het signaal voor rood mis.

Ik heb al eens aan de kabel geschud en toen gebeurde er niets. Bovendien gebruik in geen losse BNCs maar een DVB9 kabel (Barco Port 3). Verder: slechte kabels verklaren niet dat zwart opeens blauw wordt...

Gernramd

Dirc

Wel als je signaal slecht is en blauw gewoon 100% uitstraalt.
Als je in de buis kijkt heeft hij dan wel signaal?

Gerbrand

Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen tijd de symptomen van het flikkeren van mijn blauwe buis nog wat verder in kaart gebracht:
1) Het probleem doet zich met name voor bij scenes met veel blauw. De eerste keer dat ik het zag was het tijdens een onderwaterscene. Ook GT op mijn PS3 (blauw/witte lucht) veroorzaakt gegarandeerd geflikker.
2) Gister heb ik een keer een blauwe grayscale (bluescale) opgezet. Je ziet dan heel duidelijk dat het flikkeren alleen optreedt in de lagere blauwwaardes. Je ziet gewoon balken verdwijnen en weer verschijnen. De hogere blauwwaardes blijven gelijk. Volgens mij sluit dit signaalpadproblemen uit. Je verwacht dan, denk ik, eerder variaties in de gain van blauw.
3) Ik kan zo op het oog geen focusverschillen waarnemen tijdens het flikkeren. De buis wordt dus niet opeens onscherp.

Wat volgens mij dus overblijft is een G2 probleem (klopt dit?). Ik heb overigens geen problemen met het afregelen van de G2.

Mijn vraag: ligt dit altijd aan de buis of kan dit nog steeds aan het focusblok liggen? Kan ik in dat zoals hieronder beschreven verder uitzoeken door eenvoudig weg de focus control draden (die gele dunne draadjes die naar het focusjuk lopen) van bijv blauw en groen te wisselen? Kan ik verder nog wat doen of moet ik hard op zoek naar een setje buizen?

Alvast bedankt,

Gerbrand

P.S. Ben er onlangs achtergekomen dat ik, in tegenstelling tot wat ik eerst dacht  :-[, gewoon plastic filters in mijn lenzen heb zitten. Ik kan dus gewone witte buizen gebruiken en toch de goede kleuren houden.

Citaat van: mrrepel op oktober 27, 2008, 18:33:26
Je kunt de focus en G2 draden wisselen met een andere buis als het goed is, dan kan je zien of het probleem naar een andere buis verplaatst. Wacht hier even mee tot iemand het bevestigd, ik weet dat het bij een 801 geen probleem is, en mij lijkt een 808 ook niet, maar zeker weet ik het niet.

charlez

Gooi je hdfury er eens tussen uit een sluit eens een pc aan via rgbhv. De eerste hdfury geeft soms brightness flikkeringen.

Het kan ook zijn dat er iets mis is met het blauwe neckboard. Verwissel eens met die van de groene buis en zie of het probleem zich verplaast.
Sony vpl-xw5000 / Denon AVC-X8500HA  / Klipsch RF-62 / Klipsch RC-62 II / Klipsch RB-61 / Klipsch RS-62/ Klipsch RW12D / Oppo udp-203 / Apple TV4K

Gerbrand

Citaat van: charlez op november 28, 2008, 14:24:39
Gooi je hdfury er eens tussen uit een sluit eens een pc aan via rgbhv. De eerste hdfury geeft soms brightness flikkeringen.

Ik heb nu zowel de hdfury als RGBHV aangesloten. Ik heb alleen al een tijdje geen flikkering meer gezien... Het blijft een curieus verschijnsel.

Gerbrand

Gerbrand

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een tweedehands Iscan HD+ aangeschaft. Gisteren aangesloten en uitgebreid getest. Conclusie: dit had ik veel eerder moeten doen  :). Een aantal problemen dat ik had lijkt verdwenen of verbeterd.

Om maar eens te noemen:
1) Ik had altijd last van een soort inslingereffect van het raster aan de linkerkant. Daardoor zag je daar vertikale strepen. Met de Iscan is dit een stuk minder. Hoe dit kan snap ik niet: het analoge signaal wordt nog steeds gegenereerd door de HDFury.
2) Ik kreeg met de NVidia drivers de timings nooit echt goed. Daardoor moest ik mijn raster een stuk breder zetten dan strikt noodzakelijk (oa door een omvouweffect op rechts). Met de Iscan gaat dit veel beter. Daardoor maakt de projector natuurlijk ook een stuk minder herrie.
3) Algemeen HTPC-geneuzel...

Ik gebruik overigens de PS3 om DVDs te upscalen en de Iscan alleen voor de timings.

Het flikkerende blauw is al weer een tijdje zo goed als weg. Het blijft een beetje vaag. Overigens zag ik laatst een setje 180DVM22 ( ? ) (Marquee 8500 buizen) voor 240 dollar weggaan  >:( , dus ik heb wel hoop dat ik nog wel eens ergens een goedkoop nieuw setje buizen vind.

Gerbrand