Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

chansig

Ik dacht: Ik ga er niet naar vragen anders heb ik Scrut weer op mijn dak.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Citaat van: chansig op april 11, 2018, 14:47:33


Rechts zijn de panelen opgehangen, links gaat dat nog gebeuren. Had nog een stuk gordijn over en dat achter op de wand geniet. Ga dit ook aan de linker en rechterkant doen.

Gr. Hans

Welke invloed heeft hwt gordijn naar jouw idee? Het ziet er in ieder geval fraai uit!
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Citaat van: chansig op april 11, 2018, 15:37:28
Ik dacht: Ik ga er niet naar vragen anders heb ik Scrut weer op mijn dak.  :D

Gr. Hans

Zoals je ziet, heb ik daar maling aan.  :angel:
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Citaat van: Markus2 op april 11, 2018, 15:37:40
Welke invloed heeft hwt gordijn naar jouw idee? Het ziet er in ieder geval fraai uit!

Weinig/minimaal...daar is het te dun voor. Het is meer voor de sier/netheid. Het kaasdoek was het net weer niet.  De kabels moeten nog door de poten van de speaker zodat je het mooier kan plooien. De gordijnen/stoffen komen dan achter de panelen. Beetje in de kleurstelling van nu. Dan nog eens iets vinden ipv de dekbedden.

Op het moment doet de ARC het niet. Hoop snel een oplossing aangeboden te krijgen via HOBO, die overigens prima meedenken en reageren. Prima service.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Er is teveel demping waardoor Wegebbende klanken te snel stoppen. Maw de ruimtelijkheid zal met veel demping zoals op foto te zien is de nek omgedraaid worden. Maar Hans kennende zal hij dat wel niet horen. Maar het is Hans zijn set als hij dat zo mooi vind prima toch.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

 ^^

Ga er verder niet op in als je het niet erg vindt. Enige wat ik erover wil zeggen is: Kom eens langs.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Citaat van: frank2 op april 11, 2018, 15:48:26
Er is teveel demping waardoor Wegebbende klanken te snel stoppen. Maw de ruimtelijkheid zal met veel demping zoals op foto te zien is de nek omgedraaid worden. Maar Hans kennende zal hij dat wel niet horen. Maar het is Hans zijn set als hij dat zo mooi vind prima toch.

Als je je eigen reactie goed laat bezinken, dan snap je dat het niet kan. Klanken die langer doorklinken dan feitelijk op de opname vastliggen, zijn merites die zijn toe te rekenen aan gebrekkige akoestiek. Dat het gewenning vraagt, zal ik niet ontkennen. Maar je krijgt er meer voor terug dan je inlevert zal ik maar zeggen.

Ik hoor de veranderingen, dus Hans ook, anders zou hij de veranderingen ook niet doorvoeren, toch?

Ik krijg de indruk dat je weliswaar veel gehoord hebt, maar een goede akoestiek nooit een serieuze kans gaf.

Maar goed; Als jij er maar content mee bent. Dat is wat telt. ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

RalphH

#6357
Ja zeg! Het rondzingen en tegen de kale vloer en wanden knetteren (lees ruimtelijkheid en uitdoven, want dat zit niet in een opname..) vergal je hier natuurlijk compleet mee. Dat jij naar de klank van de set zelf gaat zitten luisteren is eigenlijk helemaal van de zotte en dan ook nog beetje verkondigen dat het lekker klinkt..pffff. Dat je nog geen ban hebt gekregen :o. Mgoe...als jij er maar blij van wordt.

Maar on a serious note..en voor wat het waard is ;D wat mij betreft ben je goed bezig. Top dat het al een heel eind naar je zin is :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

#6358
Citaat van: frank2 op april 11, 2018, 15:48:26
Er is teveel demping waardoor Wegebbende klanken te snel stoppen. Maw de ruimtelijkheid zal met veel demping zoals op foto te zien is de nek omgedraaid worden. Maar Hans kennende zal hij dat wel niet horen. Maar het is Hans zijn set als hij dat zo mooi vind prima toch.
:popcorn: :clapping:


Goed bezig Hans imo  :thumbs-up:

Timvg

Mijn -uiterst persoonlijke- bedenking zou zijn dat niet elke demping/eliminatie van reflectie gewenst is aangezien je nu niet weet welk frequentiegebied je nu juist aan het beïnvloeden bent.

Stel bv dat je de zijwanden volzet met demping die actief is (ik zeg maar iets) tussen de 400 en 4000hz .. Als je dan een speaker met een net afstraalgedrag (zoals de 8M) daar gaat plaatsen, dan krijg je net een minder lineaire vroege reflectie. Dat lijkt me dus niet gewenst.

Ik zou vooral werken in de hoeken, voor- en achterwand goed aanpakken met een combinatie van diffusie en absorptie en dan vervolgens stapje per stapje experimenteren met andere reflectiepunten.


Timvg

Het is ook geen exacte wetenschap zoals sommige andere dingen. Zet 10 akoestische ontwerpers op een ruimte en je krijgt 10 verschillende voorstellen.

Persoonlijk zou ik eerder de 2de en 3de reflectiepunten horizontaal gezien behandelen met diffusie elementen + absorptie erlangs, aangezien deze reflecties veelal storender zijn dan die eerste reflecties.  Moet je wel wat gaan rondlopen met spiegels, maar geen probleem toch?  :D
Verticale reflecties kunnen we wel behandelen, onze oortjes zijn daar ook veel minder gevoelig voor, en zo houden we ook de nagalmtijd mee onder controle.

chansig

Citaat van: Timvg op april 11, 2018, 16:06:12
Mijn -uiterst persoonlijke- bedenking zou zijn dat niet elke demping/eliminatie van reflectie gewenst is aangezien je nu niet weet welk frequentiegebied je nu juist aan het beïnvloeden bent.

Stel bv dat je de zijwanden volzet met demping die actief is (ik zeg maar iets) tussen de 400 en 4000hz .. Als je dan een speaker met een net afstraalgedrag (zoals de 8M) daar gaat plaatsen, dan krijg je net een minder lineaire vroege reflectie. Dat lijkt me dus niet gewenst.

Ik zou vooral werken in de hoeken, voor- en achterwand goed aanpakken met een combinatie van diffusie en absorptie en dan vervolgens stapje per stapje experimenteren met andere reflectiepunten.

Thanks....niets is vast, dus alles kan los. In welk gebied de panelen dempen weet ik niet. Er zit 10 cm rockwool oid in en zijn dicht aan de achterkant. Wat ik wel merk is dat het beeld minder breed is geworden. Zei het dat er sprake is van voldoende ruimtelijkheid. Stemmen ed hebben ook de juiste proporties, instrumenten zijn zeer precies (ik zowaar echt nieuwe zaken in de instrumenten), echo wordt in steeds meer opnames hoorbaarder. Over het laag ben ik nog niet helemaal tevreden. Maar daar ga ik nog mee stoeien/rommelen.

Het minder brede beeld geeft mij op dit moment het minst tevreden gevoel. Qua schoonheid in het geluid...top. Erg veel rust, detail en rust..dus vooral rust.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#6363
Citaat van: Timvg op april 11, 2018, 16:14:57
Het is ook geen exacte wetenschap zoals sommige andere dingen. Zet 10 akoestische ontwerpers op een ruimte en je krijgt 10 verschillende voorstellen.

Persoonlijk zou ik eerder de 2de en 3de reflectiepunten horizontaal gezien behandelen met diffusie elementen + absorptie erlangs, aangezien deze reflecties veelal storender zijn dan die eerste reflecties.  Moet je wel wat gaan rondlopen met spiegels, maar geen probleem toch?  :D
Verticale reflecties kunnen we wel behandelen, onze oortjes zijn daar ook veel minder gevoelig voor, en zo houden we ook de nagalmtijd mee onder controle.

Het is een beperkte ruimte...dus rondlopen is er niet echt bij.  :D

Ow...en mijn oren zitten nagenoeg tussen de 2 units.....

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

#6364
Ik schat dat enkel de voor en achterwand goed dempen de mooiste balans oplevert.
Je speelt in een kleine ruimte met weergevers waarbij aandacht is geschonken aan het afstraalgedrag.
Eerste zijwand reflecties kunnen zeer wel dan als aangenaam worden ervaren.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Doe ik ook in me woonkamer Edwin.
Paar dikke panelen geeft al een grote verbetering.
Spiegelpunten die Tim voorstelt zijn ook erg goede tip.
Maar dat kan ik thuis niet kwijt.

Timvg

Zal het effe simuleren wat ik bedoel op amateuristische wijze uiteraard

chansig

Even een plotje van de ARC, is niet gecorrigeerd.

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Oké dus dit bedoel ik met de 2de en 3de reflectie aan te pakken.

latrefl" border="0

Waarom nu ook zo'n belang hechten aan die voor en achterwand? Wel dit is wat er ongeveer kan gebeuren in een kale ruimte met respectievelijk een achterwand, en daarna ook maar de voorkant dichtgemaakt. Dit is voor amper 2 oorspronkelijke reflectiepunten vanuit één speaker, en weet natuurlijk dat een speaker overal geluid heen gaat stralen. Hoezo de ruimte dichtlopen?  :D

achterw" border="0
vrachter" border="0

Timvg

Citaat van: chansig op april 11, 2018, 16:47:26
Even een plotje van de ARC, is niet gecorrigeerd.



Netjes.. Voor het laag .. Zand ARC erover en klaar.

chansig

Duidelijk.....achter gaan panelen komen. Er staat nu 1 matras in de lengte omhoog.

Achter de speakers zijn ook nog wel mogelijkheden qua demping. Zeker nu het gordijn er hangt.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Timvg op april 11, 2018, 16:55:01
Netjes.. Voor het laag .. Zand ARC erover en klaar.

Als die ARC erover is gegaan, dan valt er inderdaad weinig meer te knutselen. Doel is om de ARC zo min mogelijk te laten doen en wie weet wel helemaal niets meer te laten doen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Werkt die ARC op alle woofers? Dus ook op die van de D&D's zelf?

Groeten...

Timvg

Voor zij die graag wat spelen met reflecties

https://ricktu288.github.io/ray-optics/

chansig

Citaat van: Kwabbernoot op april 11, 2018, 17:00:50
Werkt die ARC op alle woofers? Dus ook op die van de D&D's zelf?

Groeten...

Yep.....er wordt gecorrigeerd tot 300 Hz.

Citaat van: Timvg op april 11, 2018, 17:03:50
Voor zij die graag wat spelen met reflecties

https://ricktu288.github.io/ray-optics/

Thanks...lekker bezig.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.