Andere speakers zonder baspoort achter

Gestart door marcel1970, maart 6, 2024, 00:11:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcel1970

Ik ben op zoek naar andere speakers op zich bevallen mijn B&W 707 speakers me wel, maar zoek toch iets met iets meer body. Ook is het zo dat sinds ik deze speakers heb mijn buurvrouw klaagt dat ze soms (als ik iets harder draai) een monotone bas toon hoort en niet kan thuisbrengen wat het is en waar het vandaan komt. (er zit slechts een betonnen muurtje tussen onze woonkamers rijtjeswoning jaren 60 of begin 70)
Ander bezwaar van de 707's is dat ze minimaal een halve meter van de muur moeten dan klinken ze op z'n best.
Hou wel van de sound van B&W heb al gekeken naar wat oudere B&W's uit de 805 serie (baspoort aan de voorkant) geen idee of dat goed zal klinken met mijn NAD M10v2 en om nu circa 1500 te betalen voor speakers van ongeveer 20 jaar oud... Tja lastig
Budget is circa 1000 euro plus nog eventuele inruilwaarde van de B&W 707
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

Spijkie

Citaat van: marcel1970 op maart  6, 2024, 00:11:03Ik ben op zoek naar andere speakers op zich bevallen mijn B&W 707 speakers me wel, maar zoek toch iets met iets meer body. Ook is het zo dat sinds ik deze speakers heb mijn buurvrouw klaagt dat ze soms (als ik iets harder draai) een monotone bas toon hoort en niet kan thuisbrengen wat het is en waar het vandaan komt. (er zit slechts een betonnen muurtje tussen onze woonkamers rijtjeswoning jaren 60 of begin 70)
Ander bezwaar van de 707's is dat ze minimaal een halve meter van de muur moeten dan klinken ze op z'n best.
Hou wel van de sound van B&W heb al gekeken naar wat oudere B&W's uit de 805 serie (baspoort aan de voorkant) geen idee of dat goed zal klinken met mijn NAD M10v2 en om nu circa 1500 te betalen voor speakers van ongeveer 20 jaar oud... Tja lastig
Budget is circa 1000 euro plus nog eventuele inruilwaarde van de B&W 707


Lastige casus, hoe staan je speakers op de grond? Heb je een houten vloer of betonnen vloer? Ik verwacht beton maar toch de vraag even. Misschien kun je iets bereiken met ontkoppelen van de speakers of zo'n houten latten paneel erachter plaatsen met vilt erachter die nu hip zijn.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

KayaRahnee

Het is een som van probleempjes ...
... maar zoek toch iets met iets meer body ... Sub toevoegen.

... buurvrouw klaagt dat ze soms (als ik iets harder draai) een monotone bas toon hoort en niet kan thuisbrengen wat het is en waar het vandaan komt. (er zit slechts een betonnen muurtje tussen onze woonkamers rijtjeswoning jaren 60 of begin 70) ... Geluidsisolatie aanpakken.

... Ander bezwaar van de 707's is dat ze minimaal een halve meter van de muur moeten dan klinken ze op z'n best.
De meeste speakers hebben graag ruimte om optimaal te presteren.

... geen idee of dat goed zal klinken ... dat is een kwestie van uitproberen.

Is u basis akoestiek in orde ... hoe staat alles opgesteld ... daar zou ik mee starten.
Mijn overigens bescheiden mening ...


Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

FS249

Een bas toon is niet richtingsgevoelig. Poort voor of achter maakt maar heel weinig uit. Ik zou de zaken die KayaRahnee benoemt eerst eens onder de loep nemen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Mario D

Welke stands gebruik je.
Staan de stands vlak op de vloer of op spikes/rubber dopjes.
Zijn de stands gevuld met zilverzand oid.

Voor de speakers zelf, heb je al geëxperimenteerd met de foam pluggen die er bij zitten.

marcel1970

Bedankt voor de tips zover!
Citaat van: Spijkie op maart  6, 2024, 09:14:14Lastige casus, hoe staan je speakers op de grond? Heb je een houten vloer of betonnen vloer? Ik verwacht beton maar toch de vraag even. Misschien kun je iets bereiken met ontkoppelen van de speakers of zo'n houten latten paneel erachter plaatsen met vilt erachter die nu hip zijn.

Gr Spijkie

Ze staan op Atacama stands op een laminaat vloer

Citaat van: mijkie op maart  6, 2024, 09:32:55Als je zelfbouw ok vind, is dit misschien iets voor je
 
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2054270576-tg-acoustics-3-weg-luidspreker


Geen idee het lastige van deze advertentie is dat de afstand behoorlijk ver is van hieruit...

Citaat van: KayaRahnee op maart  6, 2024, 13:19:09Het is een som van probleempjes ...
... maar zoek toch iets met iets meer body ... Sub toevoegen.

... buurvrouw klaagt dat ze soms (als ik iets harder draai) een monotone bas toon hoort en niet kan thuisbrengen wat het is en waar het vandaan komt. (er zit slechts een betonnen muurtje tussen onze woonkamers rijtjeswoning jaren 60 of begin 70) ... Geluidsisolatie aanpakken.

... Ander bezwaar van de 707's is dat ze minimaal een halve meter van de muur moeten dan klinken ze op z'n best.
De meeste speakers hebben graag ruimte om optimaal te presteren.

... geen idee of dat goed zal klinken ... dat is een kwestie van uitproberen.

Is u basis akoestiek in orde ... hoe staat alles opgesteld ... daar zou ik mee starten.
Mijn overigens bescheiden mening ...




Subwoofer staat erbij maar ook die wil ik tzt vervangen is een goedkope Boston sub.

Geluidsisolatie aanpakken is beperkt ivm huurhuis. Zou wel eens kunnen verdiepen in wat mogelijk is qua panelen.

Citaat van: FS249 op maart  6, 2024, 13:36:04Een bas toon is niet richtingsgevoelig. Poort voor of achter maakt maar heel weinig uit. Ik zou de zaken die KayaRahnee benoemt eerst eens onder de loep nemen.

Had hiervoor een 5.1 setup gehad met Warfedale towers met de baspoort onder en draaide toen harder zonder klachten van de buurvrouw dus vermoed toch dat ze last heeft van de bas uit de poort achter. Ook omdat de "klachten" pas begonnen zijn met mijn huidige setup. Ze hoort dus alleen lage tonen kon verder niet horen wat het was of waar het vandaan kwam.

Citaat van: Mario D op maart  6, 2024, 16:32:45Welke stands gebruik je.
Staan de stands vlak op de vloer of op spikes/rubber dopjes.
Zijn de stands gevuld met zilverzand oid.

Voor de speakers zelf, heb je al geëxperimenteerd met de foam pluggen die er bij zitten.

De Atacama stands staan vlak op de vloer en zijn niet gevuld... De foam pluggen heb ik wel geprobeerd maar dat klinkt naar mijn mening nergens naar..


Kan met niet anders voorstellen dat de overlast veroorzaakt wordt door de poort achter...En sowieso lijkt me dat er wel wat beters te vinden moet zijn dan de 707 :)
Wat ik tot nu toe geluisterd heb stond me de Kef R3 Meta ook erg aan alleen die heeft ook een bas poort aan de achterkant wel een stuk kleiner dan de B&W
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

DofN

Neem een minidsp en filter alle laag beneden de 20Hz weg, haal pieken weg (vaak kan er meer dan 10dB vanaf) zodat je buren minder horen en jij toch je volle laag hebt, tenzij je veel dalen door uitdoving hebt. Dan moet je of je LS anders plaatsen, of een sub kopen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

FS249

De B&W's kunnen wel eens in het hoger basgebied meer geven dan jouw Wharfedale towers eerder. Dan zou de buurvrouw daar last van kunnen hebben.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

marcel1970

Citaat van: DofN op maart  6, 2024, 19:36:26Neem een minidsp en filter alle laag beneden de 20Hz weg, haal pieken weg (vaak kan er meer dan 10dB vanaf) zodat je buren minder horen en jij toch je volle laag hebt, tenzij je veel dalen door uitdoving hebt. Dan moet je of je LS anders plaatsen, of een sub kopen.
Is dit ook met Dirac te bereiken? Heb daar wel een licentie voor...

Citaat van: FS249 op maart  6, 2024, 19:37:35De B&W's kunnen wel eens in het hoger basgebied meer geven dan jouw Wharfedale towers eerder. Dan zou de buurvrouw daar last van kunnen hebben.

Zou kunnen feit blijft dat de klachten sinds de huidige setup zijn.
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

DofN

Citaat van: marcel1970 op maart  6, 2024, 19:56:07Is dit ook met Dirac te bereiken? Heb daar wel een licentie voor...

Zou kunnen feit blijft dat de klachten sinds de huidige setup zijn.

Ja zeker! Alleen kan je dan niet het subsonisch laag wegfilteren, volgens mij. Als iemand hier tips heeft? Ik vond de minidsp software inzichtelijker, maar het geluid van DIRAC beter :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

marcel1970


Dit is voor mij ook weinig hoopgevend :)

Denk toch dat ik iets aan geluidsisolatie zal moeten doen. Geen geld om de boel helemaal door te laten meten maar wellicht zijn er mensen die me tips zouden kunnen geven wat voor soort panelen er zouden moeten komen.
Puur isolatie met me buurvrouw. Ben nu echt niet ontevreden met hoe het nu klinkt. Dus zal dezelfde reflectie als de huidige situatie moeten zijn.(betonnen muur met glasvlies behang)
Verder ook nog steeds aan het oriënteren op andere speakers Kef R3 Meta hebben wel een voorkeur hoewel ik ook de sound van B&W erg waardeer.
Zijn bv B&W 704 S2 of 3 een goede match met een NAD M10 v2?
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

Jumping Jack

Het laag komt niet uit de poort maar uit de conus van de speaker. De poort dient om de luchtverplaatsing door die conus mogelijk te maken en zo het volume van de speaker 'groter' te maken.
Jouw huidige speakers zullen gewoon lager gaan dan de Wharfedale.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Spijkie

Citaat van: marcel1970 op maart  9, 2024, 00:06:48

Dit is voor mij ook weinig hoopgevend :)

Denk toch dat ik iets aan geluidsisolatie zal moeten doen. Geen geld om de boel helemaal door te laten meten maar wellicht zijn er mensen die me tips zouden kunnen geven wat voor soort panelen er zouden moeten komen.
Puur isolatie met me buurvrouw. Ben nu echt niet ontevreden met hoe het nu klinkt. Dus zal dezelfde reflectie als de huidige situatie moeten zijn.(betonnen muur met glasvlies behang)
Verder ook nog steeds aan het oriënteren op andere speakers Kef R3 Meta hebben wel een voorkeur hoewel ik ook de sound van B&W erg waardeer.
Zijn bv B&W 704 S2 of 3 een goede match met een NAD M10 v2?

Ik vind de sound tussen benw of kef nogal verschillen. Persoonlijk zou ik dan bij benw blijven.
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

FS249

Als je nog iets met speakers wilt doen, zou ik dat eerst doen en dan checken of het probleem bij de buurvrouw er nog is.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

marcel1970

Net even wezen luisteren bij haar... Op zich valt het mee maar bij volumes boven de 55% hoor je het echt goed daar.
Over het algemeen luister ik onder de 40% maar soms heb je net een lekker nummer dat je de NAD even "lostrekt"
Hoorde zelf niet veel verschil met of zonder sub...
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Xander32

Speakers ontkoppelen, bijv. middels Gaia's. Dan breng je iig het directe contactgeluid terug. Helaas zijn die wel redelijk prijzig. Mogelijk is er een meer voordelig alternatief waarmee je het effect kan uitproberen 🙄

Citaat van: marcel1970 op maart  9, 2024, 12:35:57Net even wezen luisteren bij haar... Op zich valt het mee maar bij volumes boven de 55% hoor je het echt goed daar.
Over het algemeen luister ik onder de 40% maar soms heb je net een lekker nummer dat je de NAD even "lostrekt"
Hoorde zelf niet veel verschil met of zonder sub...

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

marcel1970

--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

Rowdy


Spijkie

Je buurvrouw oordopjes geven ?  :tounge:
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.