Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

martien

Super bedankt,
Als ik het goed zie (met mijn beperkte kennis)
Vertikaal erg netjes tot 10000hz dus plafond panelen brengen niet heel veel verbetering.
Horizontaal is het wat minder goed dus beide zijwanden dempen  ligt voor de hand?

chansig

Citaat van: Dynky op april 12, 2018, 09:16:53
waterfall gaat volgens mij niet lukken met de hardware die Hans zelf bezit.
gelukkig heeft 'ie die superears waarmee binnen de 10sec duidelijk is of het beter is  ;)

haha of hihi... :D

Ik heb REW op de laptop en een kabel. Dus moet een meting sowieso gaan lukken.

De kamer is 2,05 hoog, lange zijde (raam kant) 3 meter lang, breedste lengte 2,80. Bij de andere zijde loopt deze na een meter of 2 schuin, hierin zit dan een schuine wand. En vervolgens weer een kleine lengte van 20 cm. De achterwand is daarmee ergens rond de 1.80 (zo uit mijn hoofd).

Ik wil op de deur eigenlijk nog een paneel maken (zit net schuin achter de luisterplek) en achter de luisterplek komen 2 panelen (zodat het ook fysiek te handelen is) met 12 cm Rockwool. Dan blijft er dus nog een 8 cm open ruimte achter de panelen. Is ook handig omdat ik bij het licht moet kunnen en bij het stopcontact.

Tussen de speakers staat nu een sub en achter de luisterplek staat een sub. Voor de afstanden speakers wanden, luisterplek zal ik nog even moeten meten. Ik zit rond de 2/3 in de kamer, dus rond de 2 meter van de voorste wand af.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

Citaat van: chansig op april 12, 2018, 13:29:48
Ik heb REW op de laptop en een kabel. Dus moet een meting sowieso gaan lukken.

dan gebruik je de mic van de Paradigh icm REW gok ik...en dat werkt?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Ah sorry...ik heb ook een Umik usb microfoon. Ben je nu vergeten dat ik deze in november 2016 heb gekregen van mijn audio matties ????

Raar.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

#6429
Nou ja... heeft Facebook mijn plaatje verwijderd...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Timvg

Citaat van: martien op april 12, 2018, 13:28:47
Super bedankt,
Als ik het goed zie (met mijn beperkte kennis)
Vertikaal erg netjes tot 10000hz dus plafond panelen brengen niet heel veel verbetering.
Horizontaal is het wat minder goed dus beide zijwanden dempen  ligt voor de hand?

Beetje kort door de bocht. Helaas hebben we meer info nodig om conclusies te trekken, zeker omdat de woofer(s) natuurlijk ook geluid rondstralen. Maar gelukkig zijn we minder gevoelig voor verticale reflecties dan voor laterale dus dat scheelt ook al wat.

Overlaatst al eens ergens achtergelaten: https://www.harman.com/sites/default/files/LoudspeakersandRoomsPt2_0.pdf

Interessant leesvoer.

martien

Bedankt, ik ga er zeker in lezen. Na er wat doorheen gebladerd te hebben ziet het er interessant uit maar het is wat veel voor nu.

Sorry hans voor de dwaling in jou topic.


Timvg

Ach als ik thuis m'n zin niet mag doen kan ik het toch maar een ander aanpraten hé  :D


scrutinizer

#6435
Citaat van: Timvg op april 12, 2018, 15:40:09
Ach als ik thuis m'n zin niet mag doen kan ik het toch maar een ander aanpraten hé  :D

.......vanuit theorie.

De praktijk laat vaak, gezien er meerdere variable hierin een rol spelen, een ander plaatje zien en horen.

Voor zover de kennis Jerry met mij deelde ....heeft hij nooit enige meting gedaan voor hetgeen hij destijds verkregen had, Hans. 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Timvg

Ik heb ook nooit anders aangegeven. Vanuit mijn voorstel zou ikzelf in die ruimte starten.

Markus2

Citaat van: scrutinizer op april 12, 2018, 17:33:13
.......vanuit theorie.
De praktijk laat vaak, gezien er meerdere variable hierin een rol spelen, een ander plaatje zien en horen.
M.b.t. een zo recht mogelijke weergave of juist hetgeen men verkiest v.w.b. de afwijking ervan? Om maar iets te noemen.
Citaat
Voor zover de kennis Jerry met mij deelde ....heeft hij nooit enige meting gedaan voor hetgeen hij destijds verkregen had, Hans.
In de tijd dat ik bij Jerry luisterde, vermoed ik het niet inderdaad. Is dat een punt?

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

op eigen verzoek verwijderd.

Het is met wat gedegen kennis en een paar getrainde oren ook best mogelijk om te een mooi resultaat te komen.

Alleen duur dat veel langer en is nooit zo precies...

Timvg

Zoals Toole zegt: een meetmicrofoon staat niet gelijk een paar oren en die massa ertussen. Voor goed ontworpen speakers komt het erop neer van die dingen hun werk te laten doen en het geluid niet te gaan verknoeien. Vroege laterale reflecties van goede luidsprekers kunnen bijdragen aan een ruimtelijker geluid, indien je zoiets als aangenaam ervaart. Indien je ze toch gaat dempen, doe het dan breedbandig om de reflectie (want ja zo'n absorber dempt niet alles natuurlijk) niet te gaan verknoeien - of experimenteer met een breedbandige diffuser.

En Jerry.. ja geen idee wie Jerry is  :turn:

Markus2

#6440
Citaat van: martien op april 12, 2018, 13:28:47
Super bedankt,
Als ik het goed zie (met mijn beperkte kennis)
Vertikaal erg netjes tot 10000hz dus plafond panelen brengen niet heel veel verbetering.
Horizontaal is het wat minder goed dus beide zijwanden dempen  ligt voor de hand?

Dit plaatje maakt het misschien iets inzichtelijker;



Edit; Volgens mij waren dit line-array metingen. 🤔 :ph34r:
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Citaat van: Timvg op april 12, 2018, 19:46:09
Zoals Toole zegt: een meetmicrofoon staat niet gelijk een paar oren en die massa ertussen. Voor goed ontworpen speakers komt het erop neer van die dingen hun werk te laten doen en het geluid niet te gaan verknoeien. Vroege laterale reflecties van goede luidsprekers kunnen bijdragen aan een ruimtelijker geluid, indien je zoiets als aangenaam ervaart. Indien je ze toch gaat dempen, doe het dan breedbandig om de reflectie (want ja zo'n absorber dempt niet alles natuurlijk) niet te gaan verknoeien - of experimenteer met een breedbandige diffuser.

En Jerry.. ja geen idee wie Jerry is  :turn:

Ik wel maar geen idee waarom die nu plots hier een plek krijgt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: scrutinizer op april 12, 2018, 17:33:13
Voor zover de kennis Jerry met mij deelde ....heeft hij nooit enige meting gedaan voor hetgeen hij destijds verkregen had, Hans.

Ah, oh....daarom. Nou oké....geen idee waarom dit van belang is op dit moment, Anton.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

#6443
Citaat van: chansig op april 12, 2018, 21:29:46
Ah, oh....daarom. Nou oké....geen idee waarom dit van belang is op dit moment, Anton.

Gr. Hans

Omdat je jouw ervaring en beleving bij Jerry meerdere malen als leidraad voordraagt.......

Een weergave waar alleen common sense en de cochlea verantwoordelijk was voor deze weergave.
Geen MLSSA en/of DSP  ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

op eigen verzoek verwijderd.

En?

Misschien als Jerry had gemeten en gebruik had gemaakt van een DSP dat het nog veel beterderderder had geklonken..?

Ik hoorde laatst een verhaaltje over iemand die ergens twee enorme basstraps in de hoeken had geplaatst bij iemand en toen er daarna eens gemeten werd die dingen daar maar weinig deden, behalve mooi zijn....

DofN

#6445
. dubbelop
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Markus2

Omdat we toch zo lekker over Jerry aan het l@llen zijn. :D

De laatste keer dat ik bij 'm was, enkele jaren geleden inmiddels, sprak hij ervan dat'tie de plaatsing leidend vond en niet de klank.

Zo, daar kunnen we alle kanten mee op.

:tounge:
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

#6447
Dat Jerry zijn huiskamer kennelijk op klank dempte is inderdaad wel hilarisch. Ik weet dan weer dat hij behoorlijk genuanceerd denkt over verschillen tussen apparaten, hoe dat komt en wat je (=hij) er soms aan kunt doen. De discussies tussen Ruud13 en Jerry zijn episch.

Jerry kun je dan ook zeker niet beschouwen als de vader van het hier gebrachte gedachtengoed.

Ik denk dat we dat meer bij Koen en Martijn moeten zoeken. Beide ontzettend leuke kerels, maar voor hun bestaat er niet zoiets als een betere dac of geweldige versterker. Begrijpelijk want zij bouwen luidsprekers. En als je dat goed doet maakt een dacje of versterkertje inderdaad minder uit. 

Allemaal logisch, zo lijkt het.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Past lekker zo Huub.

;D ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op april 13, 2018, 07:50:12
....Begrijpelijk want zij bouwen luidsprekers. En als je dat goed doet maakt een dacje of versterkertje inderdaad minder uit....

Dus: wanneer je goede luidsprekers hebt doet een andere DAC of versterker er niet meer toe?

Zou dit dan die mooie dag worden..?

  ;D