Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richi

Citaat van: morca op maart  9, 2021, 12:41:48
Het laag klinkt wat meer gebalanceerd nu denk ik.
Is ff wennen idd .
Ja, is inderdaad wennen. Klinkt allemaal wat 'kaler' nu, maar ook wel beter gedefinieerd in het laag.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

morca

Citaat van: Richi op maart  9, 2021, 12:56:21
Ja, is inderdaad wennen. Klinkt allemaal wat 'kaler' nu, maar ook wel beter gedefinieerd in het laag.
Dat krijg je er voor terug idd.
Je kan nog eens wat spelen met de curve mischien.

Heb je met correctie gemeten?
Als hij helemaal vlak ingeregeld heeft,klinkt diana krall bv perfect
Met de contrabass.

Maar bij de direstraits bv,zal je wat slam/impact missen vd drumsets
Meestal zet ik onder 50 hz de filters dan 1 db omhoog(of meer db dat moet je testen),of 1 vd filters.
Zodat de attack vd drums weer terug komt,meer body zeg maar.

Dat is op het oor afstemmen,kan je niet echt meten imo.

Faxe

Als je van plan bent om de DSP functie in Roon te blijven gebruiken zou ik voor de aardigheid ook eens proberen om een paar muziek bestanden als proef te laten voorzien van een filter door Home Audio Fidelity. Denk dat het resultaat je goed zal bevallen.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Richi

Citaat van: Faxe op maart  9, 2021, 21:51:08
Als je van plan bent om de DSP functie in Roon te blijven gebruiken zou ik voor de aardigheid ook eens proberen om een paar muziek bestanden als proef te laten voorzien van een filter door Home Audio Fidelity. Denk dat het resultaat je goed zal bevallen.
Ja, dank je. Ik heb de link in je vorige post hierover al bezocht. In eerste instantie dacht ik, dat ik dat moet doen. Maar het lijkt me ook wel leuk hier zelf wat mee te tweaken. En als dat niet lukt, kan ik dat altijd nog laten doen.  :smile:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Citaat van: morca op maart  9, 2021, 14:11:16
Dat krijg je er voor terug idd.
Je kan nog eens wat spelen met de curve mischien.

Heb je met correctie gemeten?
Als hij helemaal vlak ingeregeld heeft,klinkt diana krall bv perfect
Met de contrabass.

Maar bij de direstraits bv,zal je wat slam/impact missen vd drumsets
Meestal zet ik onder 50 hz de filters dan 1 db omhoog(of meer db dat moet je testen),of 1 vd filters.
Zodat de attack vd drums weer terug komt,meer body zeg maar.

Dat is op het oor afstemmen,kan je niet echt meten imo.
Goede tip, ik zal hier eens mee spelen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Citaat van: morca op maart  9, 2021, 14:11:16
Dat krijg je er voor terug idd.
Je kan nog eens wat spelen met de curve mischien.

Heb je met correctie gemeten?
Als hij helemaal vlak ingeregeld heeft,klinkt diana krall bv perfect
Met de contrabass.

Maar bij de direstraits bv,zal je wat slam/impact missen vd drumsets
Meestal zet ik onder 50 hz de filters dan 1 db omhoog(of meer db dat moet je testen),of 1 vd filters.
Zodat de attack vd drums weer terug komt,meer body zeg maar.

Dat is op het oor afstemmen,kan je niet echt meten imo.
Net even een nieuwe curve bekend met +1dB onder 50Hz. Grappig, die ene dB hoor je toch echt wel.

Edit: toch maar weer terug naar de 'flat curve' omdat daar het stem volume beter in verhouding lijkt met het laag. Maar die ene dB maakt zeker verschil.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

mel

Beste mensen,

Al jaren heb ik mijn HT een svs PC 13 ultra , sinds kort staat er een SB13 ultra bij, een gepoorte en een gesloten samen dus.
Vandaag ben ik terug aan het meten in REW , zonder veel kennis van zaken over hoe je een gepoorte en een gesloten afregeld

Ik heb eigenlijk enkel met de ingebouwde DSP van de gesloten sub enkel zaken aangepast aan de hand van de eerste meting
( die volgens mij redelijk dramatisch is)
Bijgevoegd de twee metingen voor en na. Volgens mij toch al een degelijke verbetering.

Rood = zonder aanpassing

Iemand nog raad of tips ?

Ik hoor het graag

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Shadowfox

Citaat van: mel op maart 13, 2021, 13:51:19
Beste mensen,

Al jaren heb ik mijn HT een svs PC 13 ultra , sinds kort staat er een SB13 ultra bij, een gepoorte en een gesloten samen dus.
Vandaag ben ik terug aan het meten in REW , zonder veel kennis van zaken over hoe je een gepoorte en een gesloten afregeld

Ik heb eigenlijk enkel met de ingebouwde DSP van de gesloten sub enkel zaken aangepast aan de hand van de eerste meting
( die volgens mij redelijk dramatisch is)
Bijgevoegd de twee metingen voor en na. Volgens mij toch al een degelijke verbetering.

Rood = zonder aanpassing

Iemand nog raad of tips ?

Ik hoor het graag

Hey
Is dit zonder smoothing gedaan want dan krijg je een beter beeld.
Verkleining naar stappen van 5db helpt ook ipv stappen van 10db.
Heb je ook een meting van de subs apart?


RalphH

Vandaag eindelijk even met de minidsp HD aan de gang geweest. Ding lag al een half jaar ofzo ergens in een hoek in de doos.
Subs op 2 uitgangen van de minidsp gezet (out2 leek t niet te doen overigens, moet ik nog eens checken), de minidsp aan 1 uitgang van de AVR. Deze heeft er 2, afzonderlijk ook, maar dit leek me gewoon makkelijker, kunnen ze als 1 de meting van de AVR in.

Alles zonder smoothies:
PB12


PB13


Saampies zonder EQ


Saampies na wat rommelen met de minidsp. Jammer dat er boven de 90 geen laag overblijft, maar dat is de ruimte.


Samen met de fronts en na het runnen van Audyssey. Dipje bij 50 en 80 nog, maar was wel ff klaar met rommelen.


De correctie op de sub uitgezet uiteindelijk, al was dat niet heel verschillend tov enkel de minidsp. Enige waar ik mee heb moeten rommelen om dit een beetje fatsoenlijk te krijgen, was de timing/afstand. Die moest van 2.5 naar 5m, anders zat ik met forse dips.
Eerste resultaat na een middagje klooien is best netjes. Nog niet geluisterd, enkel Sonic All Star Transformed met mini-me zitten te doen :bigsmile:. Had wel het idee dat het allemaal een stuk uitgevulder klonk, wat ook wel moet kloppen eigenlijk

Watervalletje om het af te leren. Dit is wat het is, wellicht toch de hoeken nog eens volproppen, maar dat kan bij maximaal 2, de rest is geen optie.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: mel op maart 13, 2021, 13:51:19
Beste mensen,

Al jaren heb ik mijn HT een svs PC 13 ultra , sinds kort staat er een SB13 ultra bij, een gepoorte en een gesloten samen dus.
Vandaag ben ik terug aan het meten in REW , zonder veel kennis van zaken over hoe je een gepoorte en een gesloten afregeld

Ik heb eigenlijk enkel met de ingebouwde DSP van de gesloten sub enkel zaken aangepast aan de hand van de eerste meting
( die volgens mij redelijk dramatisch is)
Bijgevoegd de twee metingen voor en na. Volgens mij toch al een degelijke verbetering.

Rood = zonder aanpassing

Iemand nog raad of tips ?

Ik hoor het graag

Hoe heb je precies die dip weggekregen met de onboard DSP?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jahtari

@RalphH: is dat niet erg veel galm in de waterfall grafiek? Lijkt dat er wel tot een halve seconde galm is?

Zo ziet het er bij mij nu uit, bij mij zit de "galm" vooral nog in het laag.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


mel

Citaat van: Shadowfox op maart 13, 2021, 15:44:32
Hey
Is dit zonder smoothing gedaan want dan krijg je een beter beeld.
Verkleining naar stappen van 5db helpt ook ipv stappen van 10db.
Heb je ook een meting van de subs apart?

Deze zijn zonder smoothing

Groene curve   Is sub 1, zwarte curve sub 2
Rode curve zijn beide subs zonder correctie
Blauwe curve zijn beide subs met correctie
 
De uiteindelijke ( blauwe )curve vind ik niet verkeerd of vergis ik me hierin ???

Valt me wel een beetje tegen dat de svs en rond 28 Hz beginnen af te vallen  ;)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Citaat van: RalphH op maart 13, 2021, 19:12:04
Hoe heb je precies die dip weggekregen met de onboard DSP?

Klopt, in de svs kan je drie frequenties aanpassen
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Shadowfox

Citaat van: mel op maart 14, 2021, 00:03:57
Deze zijn zonder smoothing

Groene curve   Is sub 1, zwarte curve sub 2
Rode curve zijn beide subs zonder correctie
Blauwe curve zijn beide subs met correctie
 
De uiteindelijke ( blauwe )curve vind ik niet verkeerd of vergis ik me hierin ???

Valt me wel een beetje tegen dat de svs en rond 28 Hz beginnen af te vallen  ;)

Dat ie snel afvalt zou te maken kunnen hebben dat ie misschien niet in een hoek staat? Bij mij scheelt dat ook al snel 12db.
Bij films heb ik een house curve van 16hz tot 35hz vlak en dan 10db in een schuine lijn naar 100hz. Voor de rest ziet het er goed uit  :thumbs-up:

RalphH

Het afvallen ligt denk ik gewoon aan de ruimte, staan hier ook niet in de hoek en hobbelen gewoon tot 15 door (maar wel gaten op andere plekken).

Citaat van: mel op maart 14, 2021, 00:06:28
Klopt, in de svs kan je drie frequenties aanpassen

Die heb je geboost dan, of de rest wat teruggebracht. Vaak werkt boosten averechts/niet nl, maar bij jou lijkt t goed te gaan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Shadowfox

Na lang aankloten is dit mijn persoonlijke eind resultaat.

1ste foto is een meting met alleen de sub zonder correctie. Niet slecht maar het verschil is wel erg hoog.

2e foto is na room correction met de anthem. Dit is allemaal zonder smoothing en als ik geen minidsp had mocht ik echt niet mopperen.

3e is het eind resultaat met rew correction samen met de minidsp.


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Eens zien of ik zin heb om REW hier eens aan te slingeren. Ben wel benieuwd wat de JBL speakers doen in de ruimte.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mel

Citaat van: Shadowfox op maart 14, 2021, 06:11:39
Dat ie snel afvalt zou te maken kunnen hebben dat ie misschien niet in een hoek staat? Bij mij scheelt dat ook al snel 12db.
Bij films heb ik een house curve van 16hz tot 35hz vlak en dan 10db in een schuine lijn naar 100hz. Voor de rest ziet het er goed uit  :thumbs-up:

Ene staat toch in een hoek
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Citaat van: RalphH op maart 14, 2021, 08:42:39
Het afvallen ligt denk ik gewoon aan de ruimte, staan hier ook niet in de hoek en hobbelen gewoon tot 15 door (maar wel gaten op andere plekken).

Die heb je geboost dan, of de rest wat teruggebracht. Vaak werkt boosten averechts/niet nl, maar bij jou lijkt t goed te gaan.

2 frequenties-12 Db afgevlakt en 1 frequentie +6Db geboost.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

 :thumbs-up:

Citaat van: chansig op maart 14, 2021, 09:10:36
Eens zien of ik zin heb om REW hier eens aan te slingeren. Ben wel benieuwd wat de JBL speakers doen in de ruimte.

Gr. Hans

Anders wij wel ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub