Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


jvanhambelgium

Die Edge Of Tomorrow is inderdaad behoorlijk bruut...


Spectraal

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Bovenaan staat de freq.
Links onder de kleuren en de dbs die erbij horen .
Die rode lijn is een toon die aardig heftig in output is van 30 hz tot 10 Hz.

Ik POPEL deze film te testen  :popcorn:

mel

Ik heb net van joske007 een link gekregen hoe je de UMIK-1 meetmicrofoon dient te gebruiken en ook over de calibratiefile...lijkt simpel.
Enkel is de UMIK hier in Belgie schijnbaar moeilijk te verkrijgen.
Heeft iemand ervaring met de ECM 8000 meetmic ? Deze is nl wel heel vlot hier te verkrijgen.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mabo

Ik woon ook in België, en heb mijn UMIK bij een Nederlandse website besteld, samen met nog wat andere speaker DIY spulletjes.
http://www.rumoh.eu/index.php?route=product/search&search=umik

Staaled

Citaat van: mel op december  5, 2015, 18:01:22
Ik heb net van joske007 een link gekregen hoe je de UMIK-1 meetmicrofoon dient te gebruiken en ook over de calibratiefile...lijkt simpel.
Enkel is de UMIK hier in Belgie schijnbaar moeilijk te verkrijgen.
Heeft iemand ervaring met de ECM 8000 meetmic ? Deze is nl wel heel vlot hier te verkrijgen.
Ja op het laatste.
Maar dan dien je wel een geluidskaart te gebruiken plus een .cal file ter compensatie van de mic afwijking.
Zo'n file is wel te downloaden maar is generiek, dus niet specifiek voor jouw mic.
Meestal loopt dat echter wel los.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mel

Citaat van: Staaled op december  5, 2015, 18:28:33
Ja op het laatste.
Maar dan dien je wel een geluidskaart te gebruiken plus een .cal file ter compensatie van de mic afwijking.
Zo'n file is wel te downloaden maar is generiek, dus niet specifiek voor jouw mic.
Meestal loopt dat echter wel los.

Dus op vlak van gemak en gevruiksvriendelijkheid is de UMIK gewoon beter ? Inpluggen in USB en meten ?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Joske007

Citaat van: mel op december  5, 2015, 18:01:22
Ik heb net van joske007 een link gekregen hoe je de UMIK-1 meetmicrofoon dient te gebruiken en ook over de calibratiefile...lijkt simpel.
Enkel is de UMIK hier in Belgie schijnbaar moeilijk te verkrijgen.
Heeft iemand ervaring met de ECM 8000 meetmic ? Deze is nl wel heel vlot hier te verkrijgen.
Toch makkelijk bij onze noorderburen te bestellen  ;D
Wanneer je ivm de hardware toch van nul moet beginnen, geef ik je toch zeer sterk de voorkeur aan de Umik-1.
De Umik-1 is immers zo simpel in gebruik  :headbangen:

edit: taalfout
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Citaat van: mel op december  5, 2015, 18:40:16
Dus op vlak van gemak en gevruiksvriendelijkheid is de UMIK gewoon beter ? Inpluggen in USB en meten ?
Klopt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

GPO

Citaat van: RalphH op december  4, 2015, 23:00:36
Die dingen heb ik nooit zo begrepen, wat zie ik daar precies?

Dit is een spectrogram, het onderste gedeelte is een tijdsplaatje. Daarin zie je welke frequentie op welk moment voorkomt in het fragment. Alleen is de tijd-as weggevallen.

Tijdstip T_nul is onderaan, T_eind is bovenaan. Dus lees het diagram van onder naar boven. In dit fragment komen op een gegeven moment een aantal zeer lage tonen voor. De kleur van het spectrum geeft aan hoe hard deze tonen erin gemixed zijn. Zo te zien op -10 dB van de max.... behoorlijk tegen het rood aan lijkt me zo.

Je ziet hier een aantal sinussen die teruglopen in frequentie en iedere toon houdt een aantal seconden aan. Je ziet ook dat elke grondtoon een extra boventoon heeft. Ik durf te wedden dat de meeste huis/tuin/keuken 2.1 setjes alleen nog net die boventonen weergeven....  ;D

Er is op internet veel discussie of dit nou wel / niet in de film thuishoort. Het rare is dat deze scene al meteen in de 1e 30 seconden voorkomt, ietwat mitsplaats lijkt en het LFE daarna in de film zeker niet zo hard meer is.... leuk is het wel, maar als je het voor het eerst draait wel ff een beetje je volume in de gaten houden.... ;)

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


thebest106

Even de kennis in dit topic aanspreken, ben even bezig met het maken van een linkwitz transform voor in de minidsp (biquad).
Dit alles al een paar keer ingevuld maar zou graag weten hoe ik het juiste Q-target kan bepalen. vanuit Minidsp staat deze op 0,71.
Al zou voor mijn een Q van 0,78 beter uitkomen kijken naar de grafiek.

Hiernaast zou het ook mogelijk zijn om de F (hz) te verkleinen en de Q nog verder te verhogen richting 0,9.

Graag zou ik weten wat de juiste aanpak is en de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden.

Driver: 12W3v3-4, in combinatie met 400watt minidsp plate amp. in een gesloten box van +/- 35L/
in de bijlage het bestand met de ingevulde parameters

morca

Oei ik durf het niet te zeggen,Timvg deed dit altijd.....

Heb je zonder die  linkwitz transform geprobeerd hoever je met dsp/vlakken komt.
Ik mis die  linkwitz transform nooit en durf haast te zeggen dat het overkill is voor JL drivers.
Die doen evengoed dat laag wel,ook op lage volume,s.
Als de peq maar goed is ingeregeld en de plaatsing goed is

thebest106

Citaat van: morca op december  7, 2015, 19:13:23
Oei ik durf het niet te zeggen,Timvg deed dit altijd.....

Heb je zonder die  linkwitz transform geprobeerd hoever je met dsp/vlakken komt.
Ik mis die  linkwitz transform nooit en durf haast te zeggen dat het overkill is voor JL drivers.
Die doen evengoed dat laag wel,ook op lage volume,s.
Als de peq maar goed is ingeregeld en de plaatsing goed is

Dacht ergens gelezen te hebben dat een Linkwitz-transform niet enkele om de subwoofer lager te laten doorlopen, maar dat het ook een effect op de strakheid waarmee de woofer zal spelen door het wegnemen van de hobbel die altijd ontstaat bij een gesloten behuizing net voordat deze gaat afvallen.


GOOS88

Citaat van: thebest106 op december  7, 2015, 18:59:26
Even de kennis in dit topic aanspreken, ben even bezig met het maken van een linkwitz transform voor in de minidsp (biquad).
Dit alles al een paar keer ingevuld maar zou graag weten hoe ik het juiste Q-target kan bepalen. vanuit Minidsp staat deze op 0,71.
Al zou voor mijn een Q van 0,78 beter uitkomen kijken naar de grafiek.

Hiernaast zou het ook mogelijk zijn om de F (hz) te verkleinen en de Q nog verder te verhogen richting 0,9.

Graag zou ik weten wat de juiste aanpak is en de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden.

Driver: 12W3v3-4, in combinatie met 400watt minidsp plate amp. in een gesloten box van +/- 35L/
in de bijlage het bestand met de ingevulde parameters

Met de setting(28hz, Q0.71) in de excel sheet boost je nu 8dB bij 20Hz, is dat niet too much? Als je F omlaag haalt en de Q omhoog word dit nog extremer.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

mel

Vandaag mijn UMIK-1 microfoon aangekregen en beginnen te meten in REW
De meting is enkel de sub en geen enkele vorm van correctie.

De purpere meting is van de sub links naast de linker frontspeaker waar hij al jaren staat, ziet er volgens mij niet slecht uit buiten een dip op 55Hz.

De rode meting is van de sub rechts naast de rechtse frontspeaker, sub staat daar volledig in een hoek. Deze meting lijkt me ook een stuk grilliger  ;)

Iemand suggesties?

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

en van elke meting een waterfall.

Ook hier lijkt me de rode de minst gunstige
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

broodro0ster

Citaat van: mel op december  8, 2015, 15:36:40
Vandaag mijn UMIK-1 microfoon aangekregen en beginnen te meten in REW
De meting is enkel de sub en geen enkele vorm van correctie.

De purpere meting is van de sub links naast de linker frontspeaker waar hij al jaren staat, ziet er volgens mij niet slecht uit buiten een dip op 55Hz.

De rode meting is van de sub rechts naast de rechtse frontspeaker, sub staat daar volledig in een hoek. Deze meting lijkt me ook een stuk grilliger  ;)

Iemand suggesties?

Ja, dezelfde sub bijkopen en ze installeren waar je nu gemeten hebt :p Ze lijken de gaten van elkaar op te vullen.
En een receiver met XT32 of betere DSP zal ook helpen.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

broodro0ster

Citaat van: RalphH op december  4, 2015, 16:21:50
Dat zeker, enige jammere is dat door die ruis, de sub ineens plaatsbaar wordt.
Nou zal dat maar bij een select aantal scenes zijn, dat weet ik, maar vroeg me toch af of er wat aan te doen is (nee ik ga niet de poorten dichtstoppen ;D ;D).

20hz tune eens proberen? Dan heb je meer poort oppervlak en zal hij minder snel ruisen denk ik.
M'n PB-2000's hebben er ook last van als de frequentie rond/onder de poortune komt.
Mijn PB-1000 had er nooit last van. Erg raar.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

mel

Maar als ik nu met 1 sub verder ga is dan de purpere meting niet de beste?

En zoals ik al zei: is rechtstreeks op de sub gemeten , als ik straks meet met receiver en XT32 zal het beter zijn vermoed ik
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

GPO

Citaat van: mel op december  8, 2015, 16:00:30
Maar als ik nu met 1 sub verder ga is dan de purpere meting niet de beste?

En zoals ik al zei: is rechtstreeks op de sub gemeten , als ik straks meet met receiver en XT32 zal het beter zijn vermoed ik

Ik vind juist die rode lijn beter, want daarin heb je geen major dip t/m 90 Hz. Bovendien heb je veel meer impact / efficiency in 30-60 Hz en 70-90 Hz gebieden. Dit moet eigenlijk al veel lekkerder klinken. Als je hier XT32 overheen laat draaien verwacht ik dat je een hele mooie rechte meting tot diep < 20 Hz krijgt. Strakke en diepe bas verwacht ik dan!

Zo'n dip van 20 dB bij de paarse lijn is wss ook niet goed te corrigeren voor XT32, vandaar ook mijn voorkeur voor die rode.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

broodro0ster

Citaat van: mel op december  8, 2015, 16:00:30
Maar als ik nu met 1 sub verder ga is dan de purpere meting niet de beste?

En zoals ik al zei: is rechtstreeks op de sub gemeten , als ik straks meet met receiver en XT32 zal het beter zijn vermoed ik

Ah ok.
Mijn lijkt de rode beter. Die pieken kan Audyssey XT32 netjes afvlakken. Die rode begint pas vanaf 90hz grillig te worden, dus met een 60hz of 80hz crossover lijkt de rode me beter.

Vergeet in ieder geval ook niet te luisteren :)
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV