Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RalphH

Citaat van: morca op november 24, 2015, 18:39:58
Dan mist hij de essentie waarom hij dit gesloten/gepoort bewust aangeschaft heeft.

Groot deel toeval ook hoor, had de xxls al en dr moest wat bij. Donder en bliksem met een gepoorte was wel een logische keus. :headbanging:

Citaat van: broodro0ster op november 24, 2015, 18:36:03
Ah ok. Dat kan, maar 't kan even goed dat die PB12 een ander fase verloop heeft waardoor die dip er niet is :p

Gaan t beleven, al past t eigenlijk niet, getest wordt t sowieso ;)

Citaat van: morca op november 24, 2015, 18:33:15
Je begrijpt me verkeerd,ze oude sub,s hadden die dips niet.

Deed ook wel wat raars links en rechts, iets minder extreem echter. Zal nog eens wat met die faseknop spelen, kijken wat t strakste is dat ik m krijg (zonder eq uiteraard)

Citaat van: MichelDW op november 24, 2015, 18:28:23
Op de hoger getoonde grafiek zou ik me eerder bekommeren om de verminderde output tussen 45 en 65Hz. Dat is een veel breder gebied waar je duidelijk wat 'warmte' mist.

Bekommer ik me ook meer om inderdaad.'t zakt nogal in hier en daar. Work in progress, maar moesten ff een filmpje doen van t weekend. de Ultra stond overigens duidelijk veel te hard, te plaatsbaar en gewoon te overheersend/ongefundeerd/rommeling tov de rest. Maar had geen zin om tijdens de film te gaan zitten pielen.


Maaaaar, had ook niet verwacht dat ik over 1 nacht ijs kon gaan. ;D
Morgen papadag, kijken wat ik daar nog in kan doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Hmmmkeee, 2x SVS...3 metingen, allen na de auto eq van de Integra met de fronts uit en de crossover op 200 om een zo lang mogelijk bereik te krijgen:
- Audyssey aan en Dynamic EQ aan (blauw)
- Audyssey aan en Dynamic EQ uit (groen)
- Audyssey uit (goud)



Me nog nooit verdiept in dynamic EQ, eigenlijk enkel iets waarvan ik zou denken dat ik dat niet aan wil hebben.

Voor de vorm:

Verschil BK en SVS, ruwweg op dezelfde locatie



Verschil met (goud) en zonder (rood) audyssey. Zonder = wel handmatig ongeveer in fase gezet. Ook hier weer niet 100% te krijgen (door verschil in sub(?))



Nog wel grappig om te zien dat er een roommode lijkt te verdwijnen bij gebruik van 2 subs:




Tja.....genoeg plaatjes weer, maar wat doe je er mee?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Het plaatje met de 2 SVS met Audyssey + DynEQ aan ziet er eigenlijk helemaal niet slecht uit!
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Nee, klopt, enkel dat hele dynamic EQ  (excuus, eq inderdaad, niet volume) zie ik nog niet helemaal.
ff inlezen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

....al vind ik wel dat ie het laag fors omhoog jakkert met dynamic eq aan. Weet nog niet hoe dat klinkt, maar ik ben bang dat het wat teveel van t goeie is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

screw

Ik zou de BK eruit durven laten!  :angel:

Ziet er netjes uit idd wel wat "overkill" in dynamic EQ.
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

RalphH

Citaat van: screw op november 25, 2015, 21:39:23
Ziet er netjes uit idd

En toch had ik wat vlakkers verwacht aangezien het resultaat voor de audyssey meting al niet zo heel dramatisch is.
Ik neig onderhand toch naar een minidsp ofzo.. Maaaar...dit waren vlugge metingen. Er zijn wat tutorials met verschillende meetpunten voor Audyssey, zal die er nog eens bijpakken....een keer...als ik vakantie heb ofzo (pfff wat ben ik daar aan toe ;D)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Witalik

ik vind die dynamic EQ soms wel lekker klinken hoor! Maarja ik ben ook zo een iemand het wel eens lekkerder vind klinken met loudness aan  :-X  :-X
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"


GPO

dynamic EQ kun je het beste uitlaten. Kan je beter je subs wat harder zetten (doe ik ook). Dynamic EQ heeft ook de neiging om andere geluiden te laten verzuipen (center kanaal) en de surrounds een stuk harder te zetten (dat klinkt ook niet altijd even natuurlijk).

Vind het toch vreemd dat ADSY niet een mooie strakke lijn van je subs maakt. Je akoestiek is vele malen beter dan mijn ellendige L-vormige kamer en daar heb ik een mooie response met mijn dual PB1000 met gebruik van ADSY XT32...

Nou ff laten bezinken maar weer en tussendoor luisteren he dat is wel belangrijk zoals Morca aangeeft...  :thumbs-up:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Ik heb hier pas op het oor ook nog wat bij proberen te stellen op de Inuke/dsp.
Maar er valt niet veel te halen,ik zal me akoestiek moeten verbeteren.
Want zoals het boven klonk word het zo niet  :clapping:

Toch geniet ik ervan ik heb geen zin meer om mezelf gek te maken.
Maar ga er in me vakantie weer even met de mic wat dingen bekijken die wel beter kunnen.



GOOS88

Citaat van: RalphH op november 25, 2015, 21:54:56
En toch had ik wat vlakkers verwacht aangezien het resultaat voor de audyssey meting al niet zo heel dramatisch is.
Ik neig onderhand toch naar een minidsp ofzo.. Maaaar...dit waren vlugge metingen. Er zijn wat tutorials met verschillende meetpunten voor Audyssey, zal die er nog eens bijpakken....een keer...als ik vakantie heb ofzo (pfff wat ben ik daar aan toe ;D)

Minidsp is een mooie optie om het maximale uit die dikke ultra te halen. Zo heb je veel meer invloed op de (house)curve en kan je de boel meer naar eigen smaak instellen. Verwacht dat deze de lijn ook een stuk vlakker zal krijgen als audyssey.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

jvanhambelgium

Citaat van: RalphH op november 25, 2015, 21:54:56
En toch had ik wat vlakkers verwacht aangezien het resultaat voor de audyssey meting al niet zo heel dramatisch is.
Ik neig onderhand toch naar een minidsp ofzo.. Maaaar...dit waren vlugge metingen. Er zijn wat tutorials met verschillende meetpunten voor Audyssey, zal die er nog eens bijpakken....een keer...als ik vakantie heb ofzo (pfff wat ben ik daar aan toe ;D)

Je hebt een mooie Integra staan die nog wel enkele jaartjes mee zal (moeten) gaan veronderstel ik.
Je kan altijd overwegen de stap te wagen, (eenmalig) 150USD te investeren in een MultEQ Pro licentie en dan kom ik voor een "prix d'ami" wel eens tot ginder om de boel samen met je in te regelen.

Helaas kan ik geen "tijdelijke" evaluatie-licentie voor je 80.2 genereren, dat concept snappen ze bij Audyssey niet  :devil:



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

GOOS88

Citaat van: jvanhambelgium op november 26, 2015, 08:46:10
Je hebt een mooie Integra staan die nog wel enkele jaartjes mee zal (moeten) gaan veronderstel ik.
Je kan altijd overwegen de stap te wagen, (eenmalig) 150USD te investeren in een MultEQ Pro licentie en dan kom ik voor een "prix d'ami" wel eens tot ginder om de boel samen met je in te regelen.

Helaas kan ik geen "tijdelijke" evaluatie-licentie voor je 80.2 genereren, dat concept snappen ze bij Audyssey niet  :devil:

Krijg je voor 150usd alleen de licentie of het volledige pakket? alleen van toepassing bij multieq xt32?
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

DofN

Citaat van: RalphH op november 22, 2015, 19:30:39
Zal t eens proberen, maar t zou raar zijn als Audyssey niet om kan gaan met een bijna goeie fase. Ik bedoel, of je nou veel of weinig moet corrigeren zou toch geen verschil moeten maken?

Ik snap dat ook niet! Ik heb dat hier ook geprobeerd, en dan maakt mijn DSP er ook geen al te best resultaat van: sterker nog, het lijkt wel alsof hij er iedere keer iets anders van maakt. Zet ik ze beide op nul dan meet het eindresultaat beter en consistenter.

Ik heb gemerkt dat handmatig ingestelde  volumeinstellingen per sub wel bepalend zijn voor een goed resultaat en dat bij crossovers van rond de 50-80 Hz de plaatsing van de fronts in 3-4 decimeters ook tamelijk bepalend zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jvanhambelgium

Citaat van: GOOS88 op november 26, 2015, 09:06:06
Krijg je voor 150usd alleen de licentie of het volledige pakket? alleen van toepassing bij multieq xt32?

Enkel de licentie, de "meetkit" is apart te kopen of als je beroep doet op een installer zit dit aspect mee in de prijs verwerkt natuurlijk.
MultEQ "Pro" bestaat zowel op XT32 toestellen als XT receivers
De "resolutie" van de filters (XT/XT32) ga je met MultEQ Pro niet verbeteren, maar op andere vlakken heeft dit voordelen :

-> inmeten met echt goede meetmicro, gecalibreerd en gecalibreerde mic-pre amp. Hoe nauwkeuriger je kan meten...
-> beter X-over integratie en optimalisatie, een receiver doet dit dus niet.
-> Kleine aanpassingen aan curves zijn mogelijk (+- 3dB) voor alle kanalen
-> Meer dan 8 posities mogelijk (tot 32) , maar de "return" is niet zo spectaculair denk ik + duurt lang !
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

GOOS88

Citaat van: jvanhambelgium op november 26, 2015, 09:19:32
Enkel de licentie, de "meetkit" is apart te kopen of als je beroep doet op een installer zit dit aspect mee in de prijs verwerkt natuurlijk.
MultEQ "Pro" bestaat zowel op XT32 toestellen als XT receivers
De "resolutie" van de filters (XT/XT32) ga je met MultEQ Pro niet verbeteren, maar op andere vlakken heeft dit voordelen :

-> inmeten met echt goede meetmicro, gecalibreerd en gecalibreerde mic-pre amp. Hoe nauwkeuriger je kan meten...
-> beter X-over integratie en optimalisatie, een receiver doet dit dus niet.
-> Kleine aanpassingen aan curves zijn mogelijk (+- 3dB) voor alle kanalen
-> Meer dan 8 posities mogelijk (tot 32) , maar de "return" is niet zo spectaculair denk ik + duurt lang !

Oke thanks voor de info!
Zie wel dat een meetkit behoorlijk prijzig is. Je bent zo een 1000,- verder voor een licentie icm een meetset.

Installer neemt een stuk hobby voor mij weg, wil er zelf mee kloten  :D
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

jvanhambelgium

Citaat van: GOOS88 op november 26, 2015, 09:29:16
Oke thanks voor de info!
Zie wel dat een meetkit behoorlijk prijzig is. Je bent zo een 1000,- verder voor een licentie icm een meetset.

Installer neemt een stuk hobby voor mij weg, wil er zelf mee kloten  :D

Ik heb zo'n (nieuwstaat) meetkit 2e hands gekocht en ik noem mezelf installer, dus we kunnen blijven klooien ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Citaat van: jvanhambelgium op november 26, 2015, 08:46:10

en dan kom ik voor een "prix d'ami" wel eens tot ginder om de boel samen met je in te regelen.


Thnx! Ik ga het overwegen, maar eerst nog ffies verder pielen, dit moet beter kunnen met de huidige mogelijkheden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

screw

Citaat van: doorofnight op november 26, 2015, 09:08:08
Ik snap dat ook niet! Ik heb dat hier ook geprobeerd, en dan maakt mijn DSP er ook geen al te best resultaat van: sterker nog, het lijkt wel alsof hij er iedere keer iets anders van maakt. Zet ik ze beide op nul dan meet het eindresultaat beter en consistenter.

Ik heb gemerkt dat handmatig ingestelde  volumeinstellingen per sub wel bepalend zijn voor een goed resultaat en dat bij crossovers van rond de 50-80 Hz de plaatsing van de fronts in 3-4 decimeters ook tamelijk bepalend zijn.

Voor Audyssey en voor de Lyngdorf geld dat hun algoritme's rekenen met de fase op 0. (aangaande de Lyngdorf heb ik hier div malen contact over gehad met R&D)
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Staaled

Van Lyngdorf heb ik het altijd zwak gevonden dat delays niet worden gemeten/bepaald. :dry:
Er zijn nl nogal wat variabelen die kunnen zorgen voor een afwijking tov "het meetlint".
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

screw

Citaat van: Staaled op november 26, 2015, 14:57:48
Van Lyngdorf heb ik het altijd zwak gevonden dat delays niet worden gemeten/bepaald. :dry:
Er zijn nl nogal wat variabelen die kunnen zorgen voor een afwijking tov "het meetlint".

Het "stomme" is als je dit aan Lyngdorf vraagt je eigenlijk geen antwoord krijgt.  ???
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.