Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


DofN

Citaat van: morca op november 14, 2015, 18:54:43
Dat is redelijk netjes frank.
Tja als je de broek wil laten wappperen zou je er een brute sub bij moeten nemen denk ik.


Redelijk netjes..? 2 Hz bij 86dB? Dat is best een prestatie.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


frankp

Meting is gedaan met een RadioShack db-meter. Die heeft natuurlijk niet al te beste resultaten onder de 25hz, maar het geeft wel een goede indicatie.
Het moet ergens wel redelijk kloppen gezien de resultaten van de sub op andere plekken.



Mocht er iemand in de buurt van Breda zijn met een betere meet-mic, bijvoorbeeld een Umik, en een uurtje tijd, dan hoor ik dat graag  ;D

morca

Ik vermoed dat de output tot ong 20 hz ook wel aardig klopt,en de curve denk het ook.
Misschien  leuk als er iemand komt meten even te vergelijken met jouw mic.

Jammer goenoeg breda tever voor mij anders kwam ik zeker even buurten.
Ook even de ruimte zien.

Maar goed er zitten wel een paar brabanders met een mic op het forum ,komt vast goed.


frankp

Mocht je toevallig toch een keer in de buurt zijn dan ben je uiteraard altijd welkom!


GPO

Citaat van: frankp op november 15, 2015, 13:02:17
Meting is gedaan met een RadioShack db-meter. Die heeft natuurlijk niet al te beste resultaten onder de 25hz, maar het geeft wel een goede indicatie.
Het moet ergens wel redelijk kloppen gezien de resultaten van de sub op andere plekken.



Mocht er iemand in de buurt van Breda zijn met een betere meet-mic, bijvoorbeeld een Umik, en een uurtje tijd, dan hoor ik dat graag  ;D

Wat voor een Radioshack meter is het precies? Wellicht is dit een totaal ander type als diegene waar vaak over gesproken wordt. Ik doel hier op de analoge 33-2050.

Als je die gebruikt, dan kun je bovenstaande freq response metingen wel in de prullenbak gooien. Verschillen van 20 dB op 20 - 25 Hz zijn niet uitgesloten. Ik heb dat zelf nagemeten tussen mijn Voltcraft dB meter en een gecalibreerde UMIK-1. Dramatische verschillen in gemeten ultra laag output. Zover ik weet zit dezelfde elektronica ook in die Radioshack meters.

Voor indicatie vh bereik is het prima, maar denk niet dat je een vlakke response hebt... ik denk dat je een behoorlijke "house-curve" zal hebben in werkelijkheid. Niets verkeerd mee, als je je daar maar bewust van ben.... :)

Overigens begrijp ik dan helemaal niet dat je met zo'n meter 2 Hz meet.... dat is echt onmogelijk. Vraag me af of er daar niet iets anders aan de hand is.

EDIT: hier het plaatje wat ik toen gemeten heb tussen een dB meter en een UMIK-1:



GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

martien

Goede morgen,

Even een vraag betreft aansluiten.
Ik heb nu een marantz sr6004, hier zit een lfe uitgang op.
Deze is nu dmv een y kabel verbonden aan een sunfire hrs10.
Ik wil er echter voor films een grotere gepoorte sub op aan sluiten via bijgeleverde mono kabel.
En dan de sunfire voor stereo de fronts laten ondersteunen.
Kan ik die y kabel omdraaien en dan op pre out L en R van de marantz aansluiten, en de andere kant op de sub?

frankp

De pre-out L/R is niet bedoeld voor subs, maar het kan natuurlijk wel. Je moet dan op de sub zelf de crossover instellen en dat dus niet door de Marantz laten doen.

martien

Bedankt voor je reactie,  crossover op de sub, dacht ik al wel.
Ik wist alleen niet  zeker of het geen kwaad kon om de pre out L & R op de marantz met elkaar te verbinden.
Want dat doet die y kabel eigenlijk, dacht ik.

morca

Citaat van: martien op november 16, 2015, 14:15:42
Bedankt voor je reactie,  crossover op de sub, dacht ik al wel.
Ik wist alleen niet  zeker of het geen kwaad kon om de pre out L & R op de marantz met elkaar te verbinden.
Want dat doet die y kabel eigenlijk, dacht ik.
Je wilt L en R aan elkaar gaan knuppen dmv een Y spitter als omgekeerde Y samenvoeger.
Ik raad het je af dat kan nooit goed gaan.

Alle sub,s op LFE zou ik zeggen ook ivm intregatie en dan kiezen welke sub je aanzet naar gelang je muziek of film luisterd.

morca

Citaat van: GPO op november 16, 2015, 11:29:20


Als je die gebruikt, dan kun je bovenstaande freq response metingen wel in de prullenbak gooien. Verschillen van 20 dB op 20 - 25 Hz zijn niet uitgesloten.


Overigens begrijp ik dan helemaal niet dat je met zo'n meter 2 Hz meet.... dat is echt onmogelijk. Vraag me af of er daar niet iets anders aan de hand is.

Je totale meting geeft 20 db verschil,je hebt het meetlevel niet gelijk staan denk ik.
Meting weggooie.....je geeft zelf al aan dat de freq response zo slecht is dat je er niks mee kan.
Jouw meting geeft aan dat de output meting zeer gelijkend is alleen in het laag meet je weinig met de RS meter.
Heb je voor beide meters een correctiefile gebruikt,dat zou het verschil ook verklaren in het laag.


Output bij 2 hz ligt aan ze kamer ,ik vermoed een roomodus die het laag heet raar boost.

GPO

Citaat van: morca op november 16, 2015, 17:38:26
Je totale meting geeft 20 db verschil,je hebt het meetlevel niet gelijk staan denk ik.
Meting weggooie.....je geeft zelf al aan dat de freq response zo slecht is dat je er niks mee kan.
Jouw meting geeft aan dat de output meting zeer gelijkend is alleen in het laag meet je weinig met de RS meter.
Heb je voor beide meters een correctiefile gebruikt,dat zou het verschil ook verklaren in het laag.


Output bij 2 hz ligt aan ze kamer ,ik vermoed een roomodus die het laag heet raar boost.

haha, je doet net of je deze grafiek van mij voor het eerst ziet....  8)

Deze meting heb ik een halfjaar geleden of zo uitgevoerd toen ik net de UMIK-1 had gekocht. En deze meting hebben we dacht ik ook in deze topic besproken. Er is gewoon een erg groot verschil tussen de meeste standaard dB meters van een paar tientjes die bedoeld zijn voor globale metingen tov gecalibreerde meetmic als de UMIK-1.

Ik had toen ook geconcludeerd dat vlak afregelen met een gecalibreerde mic misschien wel leidt tot een mooie grafiek, maar dat dit klanktechnisch zeker niet gewenst is over het algemeen. Vandaar dat de house-curve vaak ook wordt toegepast om een vlakke response toch wat meer 'oomph' te geven. Bij ADSY proberen ze dat overigens door standaard DynamicEQ aan te zetten over de gemeten vlakke response...  ik zet liever mijn subwoofers wat harder dan zo'n elektronisch trucje, klinkt beter wat mij betreft ... ::)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Omdat ik zelf al ff niets meer heb laten zien hier ;D.
Staat ook in mijn eigen topic overigens.

Eerste metingen met de PB13Ultra, ga nu iemand de fles geven en pitten.

Ultra 1 is de ultra op de plek waar de plus stond, echter dan met de woofer de kamer in
Ultra 3 is de ultra op de plek waar de plus stond, echter dan met de woofer naar de voorkant van de kamer

De groene lijn is de BK die de gaten moet dichten..



Positie 3 is qua meting het gunstigste denk ik zo. Hoe de positie van de woofer zich verhoudt tot de impact....geeeen idee nog.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


screw

Citaat van: RalphH op november 18, 2015, 21:57:51
Omdat ik zelf al ff niets meer heb laten zien hier ;D.
Staat ook in mijn eigen topic overigens.

Eerste metingen met de PB13Ultra, ga nu iemand de fles geven en pitten.

Ultra 1 is de ultra op de plek waar de plus stond, echter dan met de woofer de kamer in
Ultra 3 is de ultra op de plek waar de plus stond, echter dan met de woofer naar de voorkant van de kamer

De groene lijn is de BK die de gaten moet dichten..



Positie 3 is qua meting het gunstigste denk ik zo. Hoe de positie van de woofer zich verhoudt tot de impact....geeeen idee nog.

ga je geen dsp gebruiken
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

GPO

Citaat van: RalphH op november 18, 2015, 21:57:51
Omdat ik zelf al ff niets meer heb laten zien hier ;D.
Staat ook in mijn eigen topic overigens.

Eerste metingen met de PB13Ultra, ga nu iemand de fles geven en pitten.

Ultra 1 is de ultra op de plek waar de plus stond, echter dan met de woofer de kamer in
Ultra 3 is de ultra op de plek waar de plus stond, echter dan met de woofer naar de voorkant van de kamer

De groene lijn is de BK die de gaten moet dichten..



Positie 3 is qua meting het gunstigste denk ik zo. Hoe de positie van de woofer zich verhoudt tot de impact....geeeen idee nog.

Als ik zo naar de grafieken kijken, lijkt het me dat ultra 1 nog best een mooie grafiek geeft en je BK eigenlijk buitenspel zet. Als je over die lijn nou nog XT32 laat draaien dan denk ik dat je een aardig strak en diep laag tot 10 - 12 Hz ga krijgen.  :devil:

Die BK voegt hier weinig toe, die lijkt alleen effect te hebben op het moment dat je de ultra 3 positie gebruikt, maar die positie creert inderdaad meer dips en is vooral niet zo gunstig voor je midbass (40 - 60 Hz). Dat gat vult dan de BK aan, maar ik zou in eerste instantie van die ultra 1 positie uitgaan, de BK ff uitzetten en XT32 laten draaien.

Daarna natuurlijk luisteren hoe dat bevalt, wellicht is de sub wel beter lokaliseerbaar als je maar 1 sub gebruikt....

Zijn dit metingen met puur alleen LFE, of doen je fronts ook nog mee?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: GPO op november 18, 2015, 22:43:13
Als ik zo naar de grafieken kijken, lijkt het me dat ultra 1 nog best een mooie grafiek geeft en je BK eigenlijk buitenspel zet. Als je over die lijn nou nog XT32 laat draaien dan denk ik dat je een aardig strak en diep laag tot 10 - 12 Hz ga krijgen.  :devil:

Die BK voegt hier weinig toe, die lijkt alleen effect te hebben op het moment dat je de ultra 3 positie gebruikt, maar die positie creert inderdaad meer dips en is vooral niet zo gunstig voor je midbass (40 - 60 Hz). Dat gat vult dan de BK aan, maar ik zou in eerste instantie van die ultra 1 positie uitgaan, de BK ff uitzetten en XT32 laten draaien.

Daarna natuurlijk luisteren hoe dat bevalt, wellicht is de sub wel beter lokaliseerbaar als je maar 1 sub gebruikt....

Zijn dit metingen met puur alleen LFE, of doen je fronts ook nog mee?

GPO
Vergis je niet,als je een overal te bereiken lijn trekt moet je teveel boosten.
Wat dit plaatje niet goed laat zien is dat ze samen spelen en hoe strak hij het er toen mee heeft gekregen en nu weer gaat krijgen.
Met 1 lukt dat niet imo gezien die roommodus is niet zoveel veranderd door de FF zo te zien.

GPO

Citaat van: morca op november 18, 2015, 23:17:13
Vergis je niet,als je een overal te bereiken lijn trekt moet je teveel boosten.
Wat dit plaatje niet goed laat zien is dat ze samen spelen en hoe strak hij het er toen mee heeft gekregen en nu weer gaat krijgen.
Met 1 lukt dat niet imo gezien die roommodus is niet zoveel veranderd door de FF zo te zien.

Het samenspel had er idd wel ff bijgemoeten....  ;D Maar toch denk ik dat 1 het beste is, want daar zijn juist de dippen en pieken het minst en die is wss ook het beste te corrigeren voor ADSY XT32. Het is interessant om te zien wat de BK hier dan nog aan toevoegt.

Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat de BK de SVS niet gaat bijbenen in pure power. Ik weet dat Ralph wel iets harder draait dan een gemiddelde kijker, dus ben benieuwd. Het kan ook zijn dat de BK in een hele efficiënte positie staat, dan is het wss niet zo'n probleem.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Dat de bk het niet bij kan benen weet ik wel haast zeker   ;D
Als je naar de output in DB kijkt zou er imo teveel geboost worden.
Dat is ook de reden geweest dat hij een 2e sub kocht.
Ralphh was toen 1 vd eerste leden die geholpen werd in dit topic.
En is ook nog op visite geweest toen ik me bouwsels afhad.
Het gesloten /gepoort zoals ik dat doe vond hij mooi.
Als ik me niet vergis regels hij het nog steeds zo in.
Dat zou ook niet kunnen met 1 sub .....

screw

LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

RalphH

Gheghe, ik hb de pb 12 nog.
Maar inderdaad zal ik ook eens proberen wat enkel de svs doet. Denk echter dat ik toch de sub linksachter erbij hou (bk of svs, dat bekijk ik dan later wel). Heeft elkaar altijd wel lekker aangevuld.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Goud en groen.
En dan eens kijken wat de PB12 SVS op positie groen doet. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

GPO

Citaat van: Staaled op november 19, 2015, 09:25:43
Goud en groen.
En dan eens kijken wat de PB12 SVS op positie groen doet. :)

:headbanging: :headbanging: :headbanging:

.... dan nodig ik mezelf meteen uit bij Ralph om mijn broekspijpen te laten wapperen door die 2 SVS'en... lijkt me heel erg vet!  :devil:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS