Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ikkeenjij36

Citaat van: XtrmB op april 10, 2015, 21:43:31
Wat is duur? Een Umik-1 heb je voor 100 euro. Een groot voordeel als je het maar eenmalig gebruikt is dat deze erg waarde vast zijn en nog voor een zeer goede prijs kan verkopen mijn inziens.

Je kan uiteraard een heel stuk goedkoper zoals de oudere Radio Shack meters maar erg nauwkeurig is anders.
Ok en daar zou ik mee kunnen beginnen?er hoeft geen usb sooundcard ofzo bij?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks


XtrmB

Nee is met een usb kabel, gewoon plug en play op een laptop/pc. Mocht je metingen gaan verichten e.d. dan kan je hier altijd terecht bij de experts (ik dus niet :P)
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


ikkeenjij36

Citaat van: morca op april 11, 2015, 08:17:10
De Umik is idd een goeie,je hebt alleen wel een line out nodig op je laptop.
Dat is als het ware de soundcard om hem op je stereo aan te sluiten.
Mmm line out op mn laptop.
Die kan ik niet vinden dus kan ik niet gaan meten?
Dat zou jammer zijn.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

morca

Het is een mini Jack als ik goed heb die je verloopt naar tulp/RCA.
Let wel op dat er geen headphone teken bijstaat dat is voor je koptelefoon en niet als line out.
Welke laptop heb je

XtrmB

Citaat van: morca op april 11, 2015, 08:49:34
Het is een mini Jack als ik goed heb die je verloopt naar tulp/RCA.
Let wel op dat er geen headphone teken bijstaat dat is voor je koptelefoon en niet als line out.
Welke laptop heb je

Wat is hier nu precies anders aan? Ik heb mijn metingen ook gedaan op de koptelefoon uitgang..  :hmmm:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

yorkie13

Op de koptelefoon line out kan je idd via een verloopkabel gewoon luidsprekers aansluiten.

Bij mijn zoon staan zo de KRK RP6 op een Macbook aangesloten.
Werkt prima.

PRJK

Wil gaan meten en eq'en. Even kort de stappen die ik wil doorlopen en of dat correct is.
1. Alle bas management en levels in receiver resetten.
2. Speaker levels instellen in Nanoavr
3. Meten
4. Eq filters maken en uploaden naar Nanoavr
5. Bas management instellen in Nanoavr
6. Nameten wat resultaat is.
Klopt dit zo een beetje? En zijn er tips voor het bas management? Ik kan hier een hoop instellen namelijk.

morca

Citaat van: XtrmB op april 11, 2015, 09:02:04
Wat is hier nu precies anders aan? Ik heb mijn metingen ook gedaan op de koptelefoon uitgang..  :hmmm:
Ok mijn fout dat had ik begrepen van 1 van medeleden die een Umik heeft.
Maar die had het schijnbaar fout  ;D

XtrmB

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Citaat van: XtrmB op april 11, 2015, 09:36:06
Line in is weer een ander verhaal, misschien daar de verwarring :)

http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/10001-rew-cabling-connection-basics.html
Apart,ik heb het op advies in de startpost gezet.
Maar goed ik wacht even wat berichten af.
Snap even niet waarom me dat getipt is dan.

Line in heb je immers niet nodig ,dus waarom moet je die perse hebben.
De umik zit op de usb en dat is ze line in

Line out  heb je wel nodig en zoals ik begrepen heb gaat het wel eens mis via de koptelefoonaansluiting.

PS Ik heb het wel over de Umik he daar vroeg men naar


Uit de link :
Important notes:
You will require a soundcard with a line-in and a line-out jack.

XtrmB

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


thebest106

Aangezien het in deze om metingen van 5.1 gaat, mag ik aannemen dat er een receiver met hdmi aansluitingen aanwezig is?

Dan kun je gewoon de hdmi uitgang van de laptop gebruiken als bron voor de metingen (indien deze aanwezig is op de laptop).

Headphone out wordt meestal afgewezen omdat hier nog een versterkende stap aanwezig is, deze ontbreekt binnen het circuit van de line out en wordt daarom geprefereerd. Dit wil niet zeggen dat headphone out niet bruikbaar is.




morca

Goeie aanvulling!!
Idd hij had aangegeven dat het om 5.1 metingen gaat ,dat moet wel via HDMI.
Dan is die line out niet aan de orde,want dan is de HDMI de lineout.

ikkeenjij36

Ok hdmi out zit idd op de laptop dus die zou ik dan moeten gebruiken naar mijn av receiver?
Dan de umik op een usb vd laptop en dan kijken of de 1e meting wil gaan lukken?
Sorry als ik met een hoop vragen kom maar wil het gewoon nu in 1x goed doen.
Heb net even met alleen een db meter op mn lp gemeten en daar kom ik met de sr op 0 db op de db meter niet op de 70 db.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

morca

Moet je ook gewoon vragen,is geen probleem .
Idd hdmi naar je receiver,umik in de usb en meten maar.
Maareuh heb je de Umik dan al?

DB meter gemeten,of de db meter aan REW en een meting gemaakt.
ALs je het 2 bedoelt,er was iets met de levels weet alleen even niet meer wat,dacht dat juist dat probleem door bovenstaande gesprek kwamen door de line out en headphone out.

Dus heb je met de DB meter los de db,s gemetenper speakers of speakers,of hem aan de comp gehangen en met REW gemeten? ? ?

XtrmB

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca



De nieuwere versie van REW meet via HDMI alle kanalen door aparte signalen te geven door de betreffende HDMI kanalen.
Ik denk dat je iets niet goed doet dan

Ejorne

En anders kan de receiver in een soort 5-channel stereo instelling gezet worden. En dan de eindversterkers of kabels van de luidsprekers die je niet wilt meten loskoppelen. Ik heb overigens (geen hdmi gebruikt) de 6ch line in gebruikt om mijn kanalen per stuk door te rekenen. Eerst de line-out van de pc op front-lef ingng, vervolgens op de front-left, de surround left en right en de center.

Dus er zijn verschillennde opties om toch alle speakers (al dan niet los van elkaar) te meten.

morca

Idd even nadenken doet je ook bij de oude receiver of laptop oplossingen verzinnen.
Ook al was er nog geen HDMI  ;)  :thumbs-up:

XtrmB

Citaat van: morca op april 11, 2015, 13:27:32

De nieuwere versie van REW meet via HDMI alle kanalen door aparte signalen te geven door de betreffende HDMI kanalen.
Ik denk dat je iets niet goed doet dan

Mijn opmerking mag je vergeten, ik was compleet vergeten de instelling van HDMI op de laptop naar 5.1 te zetten en stond nog op 2.1  :yawnee:

EDIT: Moet de mic dan wel naar het plafond gericht worden? Zo ja, moet je dan gebruik maken van de 90 degree calibration file?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Het zou maarzo kunnen dat ze daarom die omhoogstand verzonnen hebben idd,maar dat weet ik niet zeker.
Je oren blijven ook naar voren staan,dus of je de mic omhoog moet zetten met meten..........moeilijk te zeggen  ;)
Als je hem omhoog zet moet je idd de 90 gr cal file gebruiken.

Ik zou het eens testen en laat het ons weten hoe je de achterspeakers het beste inmeet/hoorbaar beter klinkt .
Naar voren of 90 gr.

ikkeenjij36

vwb de meting met db meter dat was met de losse db meter en van het 5.1 bij elkaar gemeten.
Heb nog even met de sub geschoven en een betere plek gevonden.
Nu betere bass gehoor/gevoel.
Alleen met een sweep erachter gekomen dat de sub pas op +30HZ mee gaat doen en dat klopt ook wnt op de sub staat 32 hz -102hz.
Moet nu ook de sub wat minder hard zetten anders wordt het to much,ook gemerkt dat er op 70hz een dip/probleem zit want dan komt er minder gevoel van bass door en gaat er iets trillen in de kamer op 80hz klinkt het wel weer goed maar ja kan nog goed meten dus......
Nu toch maar eens nadenken of upgraden naar een svsv pb2000 wel door de waf kan krijgen,en of het beter gaat klinken misschien dat de taga van 200 watt rms nu te hard moet werken?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks