Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

morca

Citaat van: rovinggecko op december 30, 2012, 10:50:21

- De Velodyne gaat duidelijk niet zo laag als de mooie zelfbouw subs die hier langs komen, zoals RalphH z'n 'bragging' grafiekje, dus moeten daar ook niet aan vergelijken.
Dat is de grafiek van mijn sub  ;)
Hij pakte hem even als voorbeeld voor de limit,s,voor jos.
Dat is ook niet de mooiste meting,die van niel gaat iets lager.
Maar ik kom ook goed weg zo,heb geen klagen  :)

Maar Jos heeft hem nu in die hoek al aardig wat beter als eerst,zonder dsp.Roomgain is your friend Jos  ;)
Dus het inroom na DSP kan best vlak tot 20 komen imo.

Idd, de DIY gaat veel lager,de nearfield van Ejorne zijn SDX of de Velo is niet best.
Gebied 20 hz-15 hz zit al 18 db verschil in bij de 1200 ultra,bij Ejorne 4 db.

Dat lijkt mij een limiter,filter om de woofer niet teveel Xmax/op ze flikker te geven bij 20 hz of lager.
Daar had ik al eens over gelezen idd.

Maar het lijkt erop dat we Jos ze plek toch gevonden hebben,als ie vd vrouw daar mag staan,lief aankijken Jos  :D


Joske007

Als mijn vrouw wakker is (heeft nachtwerk), ga ik alle 5 mogelijke metingen nog eens overdoen, waar de sub zou kunnen staan.

De reden waarom?
Maar nu met een veel hoger volume op de sub +20 in plaats als voorheen +1 en +5, misschien dat de sub nu wat langer het lage gebied aanhoudt en er minder omgevingsgeluid wordt meegenomen.

Als ik het goed begrepen heb, post ik de grafieken voor de sub op de volgende manier!
Met no smoothing, de freq bij limits zo zetten "links 10Hz tot rechts 100Hz" en onder de dB-range van "45 tot 100".

De Velodyne heeft geen DSP maar een Automatische EQ aan boord, dus een andere sub met een betere DSP zou dit rond de 20Hz kunnen oplossen  ???
Als ik vorige berichten nalees, dan zou de SVS SB13-Ultra beter moeten scoren dan de Velodyne die hier nu staat  ???

Ik hoop dat we na de nieuwe metingen een heel ander en beter resultaat kunnen zien als voorheen.


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


morca

Citaat van: Joske007 op december 30, 2012, 11:35:02



Als ik het goed begrepen heb, post ik de grafieken voor de sub op de volgende manier!
Met no smoothing, de freq bij limits zo zetten "links 10Hz tot rechts 100Hz" en onder de dB-range van "45 tot 100".


Idd,klopt helemaal  :thumbs-up:


De SVS zou het misschien op papier beter doen,of dat echt zo is.
Kan je die niet ook op de proef krijgen,zou een beregoeie test zijn om ze naast elkaar te zetten  :D
Als de Velo met limiters werkt onder 20 hz,en de SVS niet zal de <20 content vd SVS veel meer aanwezig zijn.

Maar die laatste plek bij de deur links in de hoek,vond ik beregoed ivm de 20 hz output,die heb je dan opeens.
Cornergain heb je nodig Jos,ik zou hem daar laten staan als kan.
Andere plek zonder hoek ga je die 20 hz niet redden,ook met een SVS niet.

Geen corner > geen gain> geen 20 hz output,denk dat die hoek DE plek is  ;)

Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 11:58:08
Idd,klopt helemaal  :thumbs-up:
De SVS zou het misschien op papier beter doen,of dat echt zo is.
Kan je die niet ook op de proef krijgen,zou een beregoeie test zijn om ze naast elkaar te zetten  :D
Als de Velo met limiters werkt onder 20 hz,en de SVS niet zal de <20 content vd SVS veel meer aanwezig zijn.
Het zou echt te mooi zijn mocht ik beiden "Velodyne en SB13-Ultra" eens naast elkaar kunnen zetten, helaas kan ik de SVS nergens op proef krijgen en niemand dat ik ken die de SB13-Ultra heeft.

Het zou dus kunnen dat de SVS het misschien enkel op papier beter zou doen, maar het blijft uiteraard een gok.
Jammer dat de Automatische EQ van de Velodyne, het in mijn geval niet zo goed doet, misschien dan in het voordeel van de SVS :dry:

Citaat van: morca op december 30, 2012, 11:58:08
Maar die laatste plek bij de deur links in de hoek,vond ik beregoed ivm de 20 hz output,die heb je dan opeens.
Cornergain heb je nodig Jos,ik zou hem daar laten staan als kan.
Geen corner > geen gain> geen 20 hz output,denk dat die hoek DE plek is  ;)
Als die hoek daar de beste plaats is, dan zal ik lief naar het vrouwtje moeten kijken.
Maar een hoek is zoals je al eerder zei: Geen corner > geen gain> geen 20 hz output
Straks bij een hoger volume alle metingen nog eens opnieuw doen, ben benieuwd of het resultaat verschillend zal zijn.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Timvg

Ook nog een tipje: calibrating the soundcard

http://www.hometheatershack.com/roomeq/wizardhelpv5/help_en-GB/html/calsoundcard.html#calmeasure

Ik merkte het bij mij dat ik wel veel output kreeg onder de 10hz maar dat het niet gemeten werd.. Na de calibratie klopte het plaatje.

In praktijk gewoon de line out van de geluidskaart loopen naar de line, die selecteren in rew als in- en uitgangssignaal en vervolgens calibreren.. Heel simpel en effectief.

morca

De eq vd Velo testen we nog eens in deze hoek,minder staande golven zouden ervoor kunnen zorgen dat hij anders word nu.
Dat de auto dsp beter zijn werk doen dan.

Als dat niet zo is,lekker weer uit.

Ja ik zou maar eens heel lief zijn,is ze al wakker?
hint ontbijt op bed  ;)

RalphH

Citaat van: morca op december 30, 2012, 11:10:50
Dat is de grafiek van mijn sub  ;)
Hij pakte hem even als voorbeeld voor de limit,s,voor jos.

Wat die meneer hierboven zegt inderdaad ;D.
Heb wel een redelijk grafiekje zelf maar niets om over op te scheppen, daarbij doen we dat hier ook niet ;).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: Joske007 op december 30, 2012, 12:14:05
Straks bij een hoger volume alle metingen nog eens opnieuw doen, ben benieuwd of het resultaat verschillend zal zijn.

Ben zeer benieuwd. Je bent metenderwijs al een heel eind gekomen en dan alles met wat aanpassingen nog eens op een rijtje zetten, is een goed idee.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Citaat van: Timvg op december 30, 2012, 12:15:42
Ook nog een tipje: calibrating the soundcard

Had ik reeds gedaan, toch bedankt voor de tip  :smile:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 12:17:52
De eq vd Velo testen we nog eens in deze hoek,minder staande golven zouden ervoor kunnen zorgen dat hij anders word nu.
Dat de auto dsp beter zijn werk doen dan.

Als dat niet zo is,lekker weer uit.

Ja ik zou maar eens heel lief zijn,is ze al wakker?
hint ontbijt op bed  ;)

Als straks na de nieuwe metingen de hoek als beste plaats weer uit de bus komt, dan ga ik de EQ er nog eens op los laten om te kijken of het dan nog beter wordt.
Het vrouwtje slaapt nog en wakker maken, nee niet doen!
Ik wil de sub nog in de hoek krijgen  :smile:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Vrijdag trouwens nog een leuke avond gehad,ik werd gebelt door een kennis of ik een biertje kwam drinken.
Dus wij zitten met een biertje,heeft ie een nieuwe receiver,maar de surround en de sub is helemaal niet naar ze wens.
Hij wilde al weer gaan verkopen.
Ik vraag mag ik effe spelen,uurtje of 2 uurtjes? later,surround netjes afgesteld en de sub redelijk ingeregeld.

Hij wist niet wat ie hoorde...............hoe doe je dat zegt ie........
Moeilijk uit te leggen,we hebben het over wat dingen gehad,ik nog effe over dit topic.
Dbmeters en metingen.

Was erg leuk eens een kennis te verrassen op die manier,hij blij,ik ook blij dat ze set het goed doet  :thumbs-up:

ronnym


RalphH

Citaat van: ronnym op december 30, 2012, 12:37:03
mag ik ook een hulpverzoek hier plaatsen?   :D :D

Mag iedereen natuurlijk. Heb je al spulletjes in huis? Dan weer eerst zelf ffies proberen ;D. Kost wat tijd, maar heb je ook wat en als je er echt niet uit komt en er woont iemand een beetje in de buurt, dan wil die vast wel een keer komen kijken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: morca op december 30, 2012, 12:33:51
Was erg leuk eens een kennis te verrassen op die manier,hij blij,ik ook blij dat ze set het goed doet  :thumbs-up:

Dat zijn de mooiste inderdaad, als iemand min of meer bij toeval een mooiere/leukere audiobeleving kan geven.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


morca

Citaat van: RalphH op december 30, 2012, 12:43:23
Dat zijn de mooiste inderdaad, als iemand min of meer bij toeval een mooiere/leukere audiobeleving kan geven.
Idd,erg leuk  ;)
Dat zou ik vaker moeten doen.
Hij zei ook nog,zie hem dan hij gaat er helemaal in op. :D
hihi ik was even helemaal into de set,in afstel en luistermodus.
Dat was schijnbaar goed af te zien aan me  :music:

Het was een B&W set dus ook nog niet de minste.erg leuk

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca


Ik vermoed dat het die ene hoek moet worden als je gain tot 20 hz wil hebben.
Maar ga het maar eens testen  ;)

Succes,je bent wel erg goed bezig Jos,REW en set goed afgesteld.
Goed ingelezen eerst vermoed ik.
Alle plaatsen probeer je,netjes,
mijn complimenten hoeveel werk jij erin steekt  :thumbs-up:

Je doet niet klakkeloos wat wij zeggen,maar gaat alles op eigen idee nog eens meten.
Om voor jezelf een beeld te krijgen ,en te snappen waarom iets wel of niet werkt.
Zeer goed bezig.

morca

Citaat van: morca op december 30, 2012, 02:47:36
Toch iets wat ik me afvraag ivm alle ultralaagmetingen de laatste tijd,bij 20 valt het af in me huiskamer.
Maar bij 10 meet ik volop en bij 7 hz ook,zit toevallig net te kijken voor Jos in REW ivm die limit,s
En zit die meting nog eens te bekijken,denk post ze even
Nog iemand enig idee over deze meting waar hij bij 10 hz weer zo piekt.
Geef ik daar 10 hz weer?,is die afval bij 20 door de ruimte.
Ik vind het apart......

Timvg

Heb je de geluidskaart gecalibreerd? Anders ook een keertje rondom de luisterpositie gaan meten (zitjes links en rechts, ook op de luistplek maar wat lager), dat kan al wat meer inzicht geven, kan een erg plaatselijke dip zijn.

ronnym

Ik heb het volgende al in huis:

Philips 55pfl8007
Onkyo TX-SR608
Usher S520 (Front speakers )
Usher S525 ( center speaker )
Boston soundware ( satelliet speakers )
BK sub xxl400 sub

Na een lange tijd van sparen en tegenslagen heb ik nu eindelijk mijn setje compleet.
De center heb ik donderdag opgehaald en nu pas merk ik dat alles goed afgesteld moet worden.

Mijn zwager wilt me helpen met afstellen maar die moet vanuit Nieuwegein ( woon in H.I. Ambacht ) komen en zit ook met een kleine.


Citaat van: RalphH op december 30, 2012, 12:40:16
Mag iedereen natuurlijk. Heb je al spulletjes in huis? Dan weer eerst zelf ffies proberen ;D. Kost wat tijd, maar heb je ook wat en als je er echt niet uit komt en er woont iemand een beetje in de buurt, dan wil die vast wel een keer komen kijken.

Joske007

Ik wil beginnen meten maar heb nu het volgende probleem en kan hierdoor niet verder.
De mic en sub werken elkaar tegen, waardoor de sub begint te brommen wanneer ik de gain van de mic hoger wil zetten.

Alles terug opgesteld en niets wil nog werken en heb geen enkel idee wat ik nu fout of goed doe ivm setting Mixer 502, geluidskaart, levels, enz...   :devil:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

yorkie13


Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link