hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Kingpin op augustus 11, 2015, 19:06:48
Mijn DSP upsampled alles al naar 24/96 dus nog een omzetting lijkt me niet verstandig.
Zo is het nu: NAS > Touch > DSP > DAC > versterker
Kan idd eens proberen op de Touch, dan hoeft de DSP geen conversie doen.
Sterker nog, 2x upsamplen achter elkaar is per definitie onmogelijk ;-)
De vraag is welke upsampler het beste presteert (hetgeen deels subjectief is).  :P

morca

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2015, 13:52:58
Al jaren luister ik met plezier naar mijn (gemodificeerde) transporter en squeezeboxen (touch model). Ik paste daarbij polyphase upsampling naar 24bits/96 kHz toe omdat deze na uitgebreide luistertests met een (audio) vriend destijds als best klinkende uit de bus kwam.

Kort geleden deze luistertests opnieuw gedaan en verschillende configuraties beluisterd, daarbij kwamen 2 winnaars uit de bus die allebei hun sterke punten hebben. Wederom polyphase en op de gedeelde eerste plaats ook meridian (d.w.z. een simulatie van meridian upsampling middels sox). Omdat beiden hun sterke punten hebben wilde ik een manier hebben om ze beiden te kunnen gebruiken en makkelijk te kunnen schakelen middels iconen op mijn ipad waar ook de ipeng app opstaat om het squeezebox spul mee te bedienen. Bij deze deel ik mijn oplossing met jullie. Nothing fancy maar het werkt :-)

Voordelen polyphase upsampling: Deze methode klinkt "technisch" het best en heeft een zeer goede focus van instrumenten en stemmen

Voordelen meridian upsampling: Organischer, muzikaler, maar een wat minder duidelijke focus van instrumenten en stemmen.

Beiden klinken erg goed en uiteraard speelt smaak en match met de set/ akoustiek/ enz.. ook een rol.

PS. Het cgi bin verhaal wil ik nog verbeteren (security en misschien iets met radio buttons), maar wilde eerst even iets werkbaars hebben.

Mijn realtime upsampling implementatie in logitechmedia server:

1. Compileer sox14.2 (nieuwere versies ondersteunen geen polyphase upsampling) en kopieer de sox binary naar /usr/share/squeezeboxserver/Bin/i386-linux/sox14.2

2. Compileer sox 14.4.2 en kopieer de sox binary naar /usr/share/squeezeboxserver/Bin/i386-linux/sox14.4.2


sudo su
apt-get -y install git build-essential xmlto automake autoconf libtool \
gettext checkinstall libmp3lame-dev libid3tag0-dev libsndfile1-dev libflac-dev \
libflac++-dev libmad0-dev libsysfs-dev libpng12-dev libasound2-dev \
libpulse-dev libspeex-dev libsamplerate0-dev libwavpack-dev libogg-dev libao-dev
apt-get -y remove sox
cd /tmp
git clone git://sox.git.sourceforge.net/gitroot/sox/sox
cd sox
autoreconf -i
make clean
./configure --prefix=/usr --without-oss --without-sunaudio
make -s
make install
clear
sox --version


3. Maak de custom convert files aan:

/etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf.polyphase:

mp3 flc * *
[sox14.2] -v0.90 --buffer 32768 -t mp3 -r44100 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -b24 -c2 -r96000 - polyphase -cutoff 1.0

wav flc * *
[sox14.2] -v0.90 --buffer 32768 -t wav -r44100 -2 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -b24 -c2 -r96000 - polyphase -cutoff 1.0

flc flc * *
[sox14.2] -v0.90 --buffer 32768 -t flac -r44100 -2 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -b24 -c2 -r96000 - polyphase -cutoff 1.0


/etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf.meridian:

mp3 flc * *
[sox14.4.2] -v0.90 --buffer 32768 -q -t mp3 -r44100 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -b24 - rate -v -M -a -b 90.7 96000 dither -S

wav flc * *
[sox14.4.2] -v0.90 --buffer 32768 -q -t wav -r44100 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -b24 - rate -v -M -a -b 90.7 96000 dither -S

flc flc * *
  # FT:{START=--skip=%t}U:{END=--until=%v}
  [flac] -dcs $START$ $END$ -- $FILE$ | [sox14.4.2] -v0.90 --buffer 32768 -q -t wav - -t flac -e signed -C0 -b24 - rate -v -M -a -b 90.7 96000 dither -S


4. Creeer upsample switching scripts:

/usr/local/bin/polyphase.sh

#!/bin/bash
cp /etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf.polyphase /etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf
/etc/init.d/logitechmediaserver restart > /dev/null 2>&1


/usr/local/bin/meridian.sh

#!/bin/bash
cp /etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf.meridian /etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf
/etc/init.d/logitechmediaserver restart > /dev/null 2>&1


/usr/local/bin/which-upsampler.sh

#!/bin/bash
if grep --quiet polyphase /etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf
then
  echo polyphase
else
  echo meridian
fi


5. Creeer cgi scripts

/usr/lib/cgi-bin/polyphase

#!/bin/bash
echo "Content-type: text/html"
echo ""

echo '<html>'
echo '<head>'
echo '<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">'
echo '<title>Polyphase</title>'
echo '</head>'
echo '<body>'
echo 'Changing upsampling to polyphase'
echo '</body>'
echo '</html>'
sudo /usr/local/bin/polyphase.sh
exit 0


/usr/lib/cgi-bin/meridian

#!/bin/bash
echo "Content-type: text/html"
echo ""

echo '<html>'
echo '<head>'
echo '<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">'
echo '<title>Polyphase</title>'
echo '</head>'
echo '<body>'
echo 'Changing upsampling to polyphase'
echo '</body>'
echo '</html>'
sudo /usr/local/bin/polyphase.sh
exit 0
root@hammie:/usr/lib/cgi-bin# cat meridian
#!/bin/bash
echo "Content-type: text/html"
echo ""

echo '<html>'
echo '<head>'
echo '<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">'
echo '<title>Meridian</title>'
echo '</head>'
echo '<body>'
echo 'Changing upsampling to meridian'
echo '</body>'
echo '</html>'
sudo /usr/local/bin/meridian.sh
exit 0


/usr/lib/cgi-bin/upsampling

#!/bin/bash
echo "Content-type: text/html"
echo ""
upsampler=`sudo /usr/local/bin/which-upsampler.sh`

echo '<html>'
echo '<head>'
echo '<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">'
echo '<title>Upsampling</title>'
echo '</head>'
echo '<body>'
echo $upsampler
echo '</body>'
echo '</html>'
exit 0


6. Pas de /etc/sudoers file aan middels commando visudo:

www-data    ALL = NOPASSWD: /usr/local/bin/meridian.sh, /usr/local/bin/polyphase.sh, /usr/local/bin/which-upsampler.sh


7. Creeer iconen op ipad/ipod/iphone

Schakel naar polyphase upsampling:
Maak vanuit safari een icoon wijzend naar http://ip-squeezeboxserver/cgi-bin/polyphase

Schakel naar meridian upsampling:
Maak vanuit safari een icoon wijzend naar http://ip-squeezeboxserver/cgi-bin/meridian

Vraag huidige upsampling methode op:
Maak vanuit safari een icoon wijzend naar http://ip-squeezeboxserver/cgi-bin/upsampling

That's all folks :-)
Kan je dit ook met foobar testen?

hifiman

Citaat van: morca op augustus 13, 2015, 18:40:18
Kan je dit ook met foobar testen?
Wat precies?

Upsampling an sich? Ja dat kan met foobar.
De audio in foobar door sox streamen? Geen idee of foobar daar mogelijkheden toe heeft..

hifiman

What the ...... (bieeeeppp)....  :o

Al maanden loop ik te klooien om een AK4396 based dacje aan de praat te krijgen. Ik kocht zelfs een tweede en die deed het ook niet. Wat blijkt (eens goed met de scoop gaan zoeken), het euvel zat in de RCA contra connector. Nu ik deze vervangen heb voor een andere werken opeens beide DACs prima  :pompom:

Das leuk want dan kan ik hem nu flink gaan verbouwen om mijn eigen AK4396 based DAC te gaan bouwen  O0

BuSpu


hifiman

#9280
Citaat van: BuSpu op augustus 18, 2015, 20:46:49
  :crazy: daar denk je niet aan in eerste instantie
Nee precies, heb letterlijk alles vervangen (ook kabel), behalve die stomme RCA connector :P

Anyway, nu kan ik me gaan richten op het bouwen van een DAC, waarschijnlijk met buisjes :-)

hifiman

#9281
Ik denk dan aan een broskie kathode volger met 6H30 buisjes.

De buisjes heb ik al in huis, waar ik tegenaan loop is dat deze 6H30 jongens relatief veel stroom trekken, waardoor ik het met een enkele gelijkrichtbuis (EZ90) niet red en tevens een dikkere trafo nodig heb als voeding voor de buisjes dan de Hammond EX369 die ik nog heb liggen. O en dat geldt ook voor de Hammond 155H smoorspoel.  Anyway,to be continued.

hifiman

Alvorens aan de DAC te beginnen, eerst de Marantz MA700 monoblokken reviseren:

- alle elco's vervangen op zowel main board als buffer board.
- relais vervangen
- de verouderde 2068 opamp vervangen door de modernere OPA2134
- de bias trimpotmeter vervangen door een 10 slagen model

solitaire

Voor mij zou iets als dit een kleine hindernisbaan met electronica onder de arm naar een uitverkorene met kennis en kunde betekenen ... respect voor jouw kennis en kunde.

Vanwaar "bias trimpotmeter vervangen door een 10 slagen model" ? Nadruk op vervangen (om welke reden ook) of nadruk op specifiek model trimpotje (reden ... ) ?


succes


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: solitaire op september  4, 2015, 19:46:27
Voor mij zou iets als dit een kleine hindernisbaan met electronica onder de arm naar een uitverkorene met kennis en kunde betekenen ... respect voor jouw kennis en kunde.
Dank je voor het compliment  8)

Citaat van: solitaire op september  4, 2015, 19:46:27
Vanwaar "bias trimpotmeter vervangen door een 10 slagen model" ? Nadruk op vervangen (om welke reden ook) of nadruk op specifiek model trimpotje (reden ... ) ?
Dat is een hele goede vraag! De reden van het vervangen is dat de oude versleten (lees: vuil) is, waardoor de bias niet meer nauwkeurig af te stellen valt. Als ik hem dan toch vervang, dan gelijk 10 slagen om lekker nauwkeurig af te kunnen stellen, bijkomend voordeel is dat deze gesloten is en er dus geen vuil in kan komen.

Groetjes,

Ronald

hifiman

#9285
Het was even werk, maar het mainboard (eindtrap) is klaar  :blush:

Ik schrok even toen er geen geluid uit kwam, maar toen bleek dat ik het signaal op de RC5 ingang aangesloten had  :D
Hij speelt weer, dus nu (lees een andere keer), verder met het buffer bordje. Daar zit ik nog even in dubio want er zitten 2 elco's van 22 uF 16V in de signaalweg, toch nog even zoeken of er iets beters te vinden valt wat fysiek gaat passen.

hifiman

#9286
En jawel, ik heb bij Conrad 22uF 63V Wima folie condensatoren gevonden die met wat creativiteit wel gaan passen  :pompom: Kost wel gelijk weer 2 tientjes extra, maar als we toch bezig zijn dan doen we het gelijk goed  :angel:

hifiman

Het buffer/cpu boardje voor de behandeling.

hifiman

En na het re-cappen, het vervangen van de opamp door een betere en het vervangen van de 2 elco's in de signaal weg voor Wima folie condensatoren.   8)

hifiman

De patient weer in elkaar gezet.  :angel:

En jawel hij speelt weer  :clapping:

Het was even spannend of door de plaatsing van de Wima's er geen brom zou ontstaan, maar hij is gelukkig doodstil  : :pompom:

Alvorens ik serieus ga luisteren eerst het andere blokje nog "even" doen.  :P

hifiman

#9290
Afgelopen weekend een fraaie HTPC kast gekocht, de Fractal Node 605  :headbanging: Tevens een videokaart met Geforce GTX750 gehaald, die zou theoretisch ruimschoots moeten voldoen.

De bedoeling is om middels SVP (smooth video project: https://www.svp-team.com/wiki/Main_Page ) films met frame interpolatie (60 fps ipv 24) af te gaan spelen op mijn JVC HD350. Ik had nog wat pc hardware liggen die ik voor dit project gebruik, uiteindelijk zal er wel een dikkere CPU moeten komen, maar voor nu kan ik in elk geval alvast de boel aan de praat maken en wat spelen en testen.

Als interface zal ik Kodi (voorheen XBMC) gaan gebruiken.

Bezig met de software installeren en configureren, to be continued  :popcorn:


Jep

Mooie PC kast. Heb deze ook nog niet heel lang geleden aangeschaft. Zitten wel een paar haken en ogen aan... Ik had een fanless voeding gekocht. In deze kast moet de voeding op z'n kant en zo mocht ik de voeding, die ik had gekocht, niet monteren. Dus alsnog overgestapt op een voeding met fan, helaas. Tevens past er geen optische drive in bij gebruik van een ATX moederbord. Even op letten dus!

Ik ben zeer benieuwd naar SVP. Er schijnt een betaalde, vernieuwde versie aan te komen?


Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

hifiman

Citaat van: Jep op september 29, 2015, 12:11:05
Mooie PC kast. Heb deze ook nog niet heel lang geleden aangeschaft. Zitten wel een paar haken en ogen aan... Ik had een fanless voeding gekocht. In deze kast moet de voeding op z'n kant en zo mocht ik de voeding, die ik had gekocht, niet monteren. Dus alsnog overgestapt op een voeding met fan, helaas. Tevens past er geen optische drive in bij gebruik van een ATX moederbord. Even op letten dus!

Ik ben zeer benieuwd naar SVP. Er schijnt een betaalde, vernieuwde versie aan te komen?

Jep.
Ohhh dat is jammer van die voeding zeg! Ik had nog een stille (met fan) voeding en dat ging dus wel goed. Optische drive zie ik geen noodzaak toe dus die zit er bij mij niet in, maar goed om te weten!!

Klopt, ik heb alvast 10 dollar betaald om het project mee te sponsoren en verkrijg daarmee tevens het recht op  levenslang gratis updates  :thumbs-up:

hifiman

#9293
Notities t.b.v. mijzelf om SVP aan de gang te krijgen:

DSPlayer versie van Kodi gebruiken (SVP werkt niet met de standaard build van Kodi):
https://www.svp-team.com/wiki/SVP:Kodi

)p(

Citaat van: Audioloog op september 28, 2015, 22:51:07
Afgelopen weekend een fraaie HTPC kast gekocht, de Fractal Node 605  :headbanging: Tevens een videokaart met Geforce GTX750 gehaald, die zou theoretisch ruimschoots moeten voldoen.

De bedoeling is om middels SVP (smooth video project: https://www.svp-team.com/wiki/Main_Page ) films met frame interpolatie (60 fps ipv 24) af te gaan spelen op mijn JVC HD350. Ik had nog wat pc hardware liggen die ik voor dit project gebruik, uiteindelijk zal er wel een dikkere CPU moeten komen, maar voor nu kan ik in elk geval alvast de boel aan de praat maken en wat spelen en testen.



Mooie kast Ronald. Ik ben benieuwd hoe svp op je hd350 zal bevallen. Vooral het film gevoel. Ik zelf speel ook nog steeds met een htpc en hd350 combo. Het enige wat mij niet bevalt is dat soms tijdens Pams bewegende delen van het beeld quasi doorzichtig worden. Vooral met personen en auto's en dergelijke. Ben dan gelijk uit de film. Zou mooi zijn als svp dat zou kunnen oplossen zonder het filmische 24p gevoel te verliezen.

hifiman

Citaat van: )p( op september 29, 2015, 17:45:37
Mooie kast Ronald. Ik ben benieuwd hoe svp op je hd350 zal bevallen. Vooral het film gevoel. Ik zelf speel ook nog steeds met een htpc en hd350 combo. Het enige wat mij niet bevalt is dat soms tijdens Pams bewegende delen van het beeld quasi doorzichtig worden. Vooral met personen en auto's en dergelijke. Ben dan gelijk uit de film. Zou mooi zijn als svp dat zou kunnen oplossen zonder het filmische 24p gevoel te verliezen.
Ja zeker een mooi ding Peter, het is net een dure stereo eindbak om te zien  :wub:

Nu weet ik niet precies wat jij onder filmbeleving verstaat, maar ik ga juist SVP draaien om van die schokkende 24fps pans af te komen.  :D Quasi doorzichtig herken ik niet, is dat een eigenschap van Jriver? Jij draait toch met Jriver?

Kjelt

Citaat van: Audioloog op september 29, 2015, 15:07:21
Notities t.b.v. mijzelf om SVP aan de gang te krijgen:
Notitie aan mijzelf: als htpc Audioloog klaar is en SVP draait weer eens langsgaan voor een M&G :)

Jep

Citaat van: Audioloog op september 29, 2015, 15:07:21
Notities t.b.v. mijzelf om SVP aan de gang te krijgen:

DSPlayer versie van Kodi gebruiken (SVP werkt niet met de standaard build van Kodi):
https://www.svp-team.com/wiki/SVP:Kodi

Ben benieuwd naar jouw bevindingen over SVP i.c.m. Kodi en de JVC 350. Geen idee of dat representatief zal zijn voor een setup met een HD1?

Ik heb de wiki page van SVP betreffende instellen Kodi bekeken, maar dat is best even puzzelen... Als ik tijd heb, ga ik daar ook eens mee aan de slag.

Succes! Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

hifiman

Citaat van: Kjelt op september 30, 2015, 10:46:47
Notitie aan mijzelf: als htpc Audioloog klaar is en SVP draait weer eens langsgaan voor een M&G :)
Ik was inderdaad al van plan jullie uit te nodigen als het straks goed draait  :pompom:

)p(

Citaat van: Audioloog op september 30, 2015, 10:07:18
Nu weet ik niet precies wat jij onder filmbeleving verstaat, maar ik ga juist SVP draaien om van die schokkende 24fps pans af te komen.  :D Quasi doorzichtig herken ik niet, is dat een eigenschap van Jriver? Jij draait toch met Jriver?

Tegenwoordig meestal plex en jriver als Back-up. Nee, bron maakt niet uit het is typisch iets van de oudere jvc's. Ik heb het met meerdere jvc projectoren en bronnen gezien. Gelukkig komt het niet vaak voor.

Ja die pans...  Ik heb de laatste jaren wel een paar keer frame interpolatie met betere pans gezien op moderne sprojectoren die voor mij de film look grotendeels wisten te behouden en mij niet de indruk gaven dat ik naar naar video zat te kijken. Best of both worlds. Dus vandaar dat ik nu meer interesse heb in oplossingen als svp.  Mijn htpc is echter niet snel genoeg. Ik heb het daarom nog nooit zelf geprobeerd.