Verbetering stereo versterker tov AV reciever?

Gestart door Siddartha, december 27, 2012, 14:51:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Siddartha

Op dit moment heb ik een Onkyo TXNR-807 AVR. Dat is op zich best een aardige reciever met erg veel mogelijkheden. De laatste paar maanden speel ik echter met een 2.1 opstelling die mij prima bevalt en dus speel ik met de gedachte om naar stereo terug te gaan, ook met mijn versterker.

Nu heb ik een aantal opties maar de versterker die aan mijn wensen voldoet (ingebouwde DAC, Phono ingang, A+B versterking en Sub pre-out) is de Onkyo A-9050. Eigenlijk is dat de enige die, in mijn prijsklasse, te vinden is met die opties.

Nu is mijn vraag of ik met deze versterker een verbetering ga merken qua geluid? Wellicht een kwestie van uitproberen maar misschien zijn de eindtrappen en de DAC in mijn huidige Onkyo net zo goed as de A-9050. Iemand een idee hierover?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Spijkie

Wat kost die 9050? voordat we suggesties gaan doen ;)
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Maro

Meen dat ie rond de €400,- zit. Denk dat je er in stereo niet veel op vooruit gaat. Zou op de 2e hands markt gaan zoeken naar een iets oudere versterker voor dat zelfde geld  en daar later een mooi dacje bij zoeken.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Siddartha

Prijs is inderdaad rond de 400. Ik moet zeggen dat het geluid mij ook zeker niet tegen valt. Wellicht is het een idefix van me dat kan ook. Ben ook wel geïnteresseerd in een Marantz pm 7004. Moet naderhand inderdaad een DAC Bij komen maar das op zich geen probleem.

Welke 2e hands zouden jullie aanbeveln?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Maro

Als je van Marantz iets wilt zou ik in die prijsklasse een mooie PM 17 zien te scoren.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -


chansig

Als de reciever een pre-out zou hebben dan zou je mijn EV kunnen proberen. (Astin Trew 450 euro).

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pinohelmond

Zou de optie om een eindversterker toe te voegen ook zeker overwegen.
Bij mij gaf een eindversterker op de pre-outs van de Marantz SR75005 een beduidend beter resultaat dan een Marantz PM15S2 welke toch als erg goede stereoversterker bekend staat.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Joske007

Wat mis je nu aan de Onkyo TXNR-807 en waarom denk je met een andere versterker/receiver een betere sound te hebben?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Siddartha

ja het is ook misschien meer een idéfix dat zou kunnen. Zou het eigenlijk eens moeten uit testen. Marcel van H&C Hifi gaf ook al aan dat deze reciever best een redelijke stereo performance had. Maar ik ben er van overtuigd dat een echte stereo versterker, ontdaan van allerlei andere elektronische functies en puur en alleen voor geluidsversterking werkt toch wel, zeker in de hogere versterker regionen, een beter geluid gaat geven.

Daarnaast verbruikt deze reciever best wel wat stroom (750 Watt) waar ik eigenlijk ook vanaf wil...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Joske007

Citaat van: Siddartha op januari 21, 2013, 21:21:05
Daarnaast verbruikt deze reciever best wel wat stroom (750 Watt)
Dat zijn piekwaarden.
Denk dat je beter je receiver houdt, want naar mijn mening zal het verschil minimaal zijn tov een stereoversterker.
De grootste winst haal je uit je speakers, enz..
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Xander32

Citaat van: Siddartha op december 27, 2012, 14:51:06
Op dit moment heb ik een Onkyo TXNR-807 AVR. Dat is op zich best een aardige reciever met erg veel mogelijkheden. De laatste paar maanden speel ik echter met een 2.1 opstelling die mij prima bevalt en dus speel ik met de gedachte om naar stereo terug te gaan, ook met mijn versterker.

Nu heb ik een aantal opties maar de versterker die aan mijn wensen voldoet (ingebouwde DAC, Phono ingang, A+B versterking en Sub pre-out) is de Onkyo A-9050. Eigenlijk is dat de enige die, in mijn prijsklasse, te vinden is met die opties.

Nu is mijn vraag of ik met deze versterker een verbetering ga merken qua geluid? Wellicht een kwestie van uitproberen maar misschien zijn de eindtrappen en de DAC in mijn huidige Onkyo net zo goed as de A-9050. Iemand een idee hierover?
Met welke speakers speel je, hoe staan deze opgesteld, hoe ziet de ruimte er uit/hoe is diens aankleding, met welke bron speel je?


Weet je zeer zeker dat het wel een versterkings issue betreft?  8)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Siddartha

Citaat van: Xander32 op januari 22, 2013, 06:59:41
Met welke speakers speel je, hoe staan deze opgesteld, hoe ziet de ruimte er uit/hoe is diens aankleding, met welke bron speel je?


Weet je zeer zeker dat het wel een versterkings issue betreft?  8)

nou, daar is zeker wel iets aan te verbeteren..

Speakers zijn Wharfedale Diamond 10.1 Geen hoogvliegers maar hebben wel een mooi geluid, bi-wired aagesloten.
Aangevuld met een Energy ESW-V10 sub.

Vooral in de opstelling zou wel eea verbeterd kunnen worden, ze staan nu te dicht bij elkaar (1,20m  van elkaar af) op het audio meubel maar heb geen plek voor stands ernaast.
Ruimte is qua akoestiek niet verkeerd, niet veel hele harde vlakken en genoeg om te absorberen.

En echt een issue heb ik ook niet hoor ;)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Xander32

Citaat van: Siddartha op januari 22, 2013, 15:53:51
nou, daar is zeker wel iets aan te verbeteren..

Speakers zijn Wharfedale Diamond 10.1 Geen hoogvliegers maar hebben wel een mooi geluid, bi-wired aagesloten.
Aangevuld met een Energy ESW-V10 sub.

Vooral in de opstelling zou wel eea verbeterd kunnen worden, ze staan nu te dicht bij elkaar (1,20m  van elkaar af) op het audio meubel maar heb geen plek voor stands ernaast.
Ruimte is qua akoestiek niet verkeerd, niet veel hele harde vlakken en genoeg om te absorberen.

En echt een issue heb ik ook niet hoor ;)
Met alle respect, maar met deze opstelling is €400,- in een versterker investeren m.i. weggegooid geld ...

Tenminste, als je verwacht dat je er de geluidskwaliteit mee op kan krikken ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Siddartha

Citaat van: Xander32 op januari 22, 2013, 20:43:20
Met alle respect, maar met deze opstelling is €400,- in een versterker investeren m.i. weggegooid geld ...

Tenminste, als je verwacht dat je er de geluidskwaliteit mee op kan krikken ...

nee goed, da is een duidelijk antwoord waar ik zeker iets mee kan. Ben me er ook van bewust dat de speakers zeker wat uit maken.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Zee

Citaat van: Siddartha op januari 22, 2013, 15:53:51
.....Speakers zijn Wharfedale Diamond 10.1 Geen hoogvliegers maar hebben wel een mooi geluid, bi-wired aagesloten.
Aangevuld met een Energy ESW-V10 sub.
....


Vergist je niet!!    Die Diamond 10.1 is een erg goede speaker (is mijn persoonlijke mening, heb ze meerdere malen gehoord).
Kijk ook eens naar de meetresultaten, niets mis mee!  http://www.stereophile.com/content/wharfedale-diamond-101-loudspeaker

Waarschijnlijk is het probleem dat je ze nog nooit goed opgesteld in een goede akoestiek hebt gehoord.  Ik zou daar dus toch echt als eerste aan gaan werken!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Xander32

Citaat van: Siddartha op januari 22, 2013, 20:47:46
nee goed, da is een duidelijk antwoord waar ik zeker iets mee kan. Ben me er ook van bewust dat de speakers zeker wat uit maken.
... het gaat niet om de speakers an sich, maar over diens verre van optmale opstelling ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Siddartha

ok, wat zijn de tips daarin dan?

Genoeg afstand van de muur, en elkaar?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Xander32

#18
Citaat van: Siddartha op januari 22, 2013, 22:44:45
ok, wat zijn de tips daarin dan?

Genoeg afstand van de muur, en elkaar?
... ik ken de situatie niet, de mogelijkheden betreft opstellen in jouw ruimte, maar een minimale afstand van zo,n 2 a 2,5 meter tussen de speakers in zo ik zeker aanhouden. Voorts kan je spelen met de afstand tot de achterwand, dat zal m.n. Iets doen met de bass en het geluidsbeeld(diepte, hoogte). Het al dan niet indraaien van de speakers heeft enig invloed op de tonailiteit, d.w.z. De balans tussen bass, mid en m.n. het hoog. Richt je de speakers naar de sweetspot zal m.m. het aandeel treble  toe nemen. Voorts heeft het indraaien ook invloed op het stereobeeld (een breder beeld versus een meer scherp beeld). Als laatste; monitoren horen op een paar stabiele stands en dat moet niet heel veel kosten. Denk dat je voor €150,- klaar kan zijn, dat i.c.m. enig schuifwerk aangaande de opstelling en je zal een veel groter positief effect hebben bereikt dan €400,- steken in welke versterker dan ook.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

Citaat van: Siddartha op januari 22, 2013, 22:44:45
ok, wat zijn de tips daarin dan?

Genoeg afstand van de muur, en elkaar?

Yep , 
en verder gewoon lekker v/d muziek genieten en ff doorsparen voor een echte upgrade i.p.v. gerommel in de marge
en dan later gewoon een mooie versterker van ca. 1.000 euro bijv. een Onkyo A-970 of iets vergelijkbaars
en een set speakers (staanders/monitoren) in de prijsklasse van ca. 2.000 p/paar

of anders gewoon hiero uit de 2e-handssectie kopen, ben je nog goedkoper uit

zomaar wat voorstellen !.....doe er mee wat je wilt
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Siddartha

ok, bedankt voor de adviezen!

Ik zit gewoon een beetje met de plek.

Heb mijn audio meubel (1.40m breed) op de enige mogelijk plek in de huiskamer staan met een ruimte van 2m tussen muur en schouw. Tussen muur en audiomeubel staat de sub met weinig marge. Tussen audiomeubel en schouw is nog maar 20 cm ruimte. Ds plek voor stands heb ik gewoon niet. Of ik zou de sub moeten weg doen (op een andere plek zetten is niet echt mogelijk), het meubel wat opschuiven richting muur en dan de speakers op stands zetten naast het meubel. Ze zouden dan overigens max 1,70m van elkaar afkomen te staan...

Helaas is mijn woonkamer zo ingedeeld dat ik er een hoekbank in moet zetten wat op zich prima is, echter blijft er dan weinig plek over voor audio. De schouw is daar ook een spelbreker in (al ben ik erg bij met mijn kachel hoor!)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2