Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Teejoo

Citaat van: bmateijsen op juli 27, 2017, 12:56:14
Omdat wij tegenwoordig ook de custom install lijn van B&W kunnen adviseren en leveren, zou ik als eerste daar kijken, aangezien de nieuwe 800 serie geen on-wall surround meer heeft. Dus heb je al gekeken naar de CT800? Dan zou ik denk ik deze adviseren: http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Installation-Speakers/Custom-Theatre/CT8-4-LCRS.html
Ziet er goed uit Bjorn, maar ik heb tegenwoordig ook nog andere dure hobbies..  ::) Dit vind ik toch wat erg veel, hoewel ik natuurlijk begrijp dat je het liefst het idee van de andere surrounds (2x805 als surround back en 2x DS8 als side surround) op kwalitatief niveau wilt doorzetten.

Maar de CT7.5 LCR zou misschien wel iets zijn, hoewel de opmerking van Kjelt me wel aan het denken zet. Mij plafond loopt namelijk van voor (2.00m? naar achteren (3.40m?)op.

Is er ergens een goede link mbt het plaatsen van de atmos speakers? Jullie merken, dit hoog speaker gedoe is nieuw voor mij.

Teejoo

Citaat van: jaco op juli 27, 2017, 14:07:21
Ik had het beste idee ooit.

Alle dure semi high end shit eruit gedaan (Merk wat met een M begint en niet (meer) in vernieuwing geloofd)

Genelec speakers terug gekocht, XLR kabel naar een voorversterker met Atmos/DTS:X en optioneel Auro3d

Geluid voor film is er op vooruit gegaan met speakers die minder dan de helft kosten (zelfs met  overgaan van 7 naar 11 speakers). Wellicht voor stereo niet een verbetering.
Dat heeft ook al door mijn hoofd gespeeld, ook vanwege het feit dat ik daar zelf in veranderd ben. Maar van de ander kant kan ik in feite alles goed blijven gebruiken op de processor na. Alleen is in jouw geval echt sprake van 100% identiek speakers, en dat is natuurlijk top!

Ook nog iets om over na te denken!


bmateijsen

Citaat van: Teejoo op juli 27, 2017, 14:14:24
Ziet er goed uit Bjorn, maar ik heb tegenwoordig ook nog andere dure hobbies..  ::) Dit vind ik toch wat erg veel, hoewel ik natuurlijk begrijp dat je het liefst het idee van de andere surrounds (2x805 als surround back en 2x DS8 als side surround) op kwalitatief niveau wilt doorzetten.

Maar de CT7.5 LCR zou misschien wel iets zijn, hoewel de opmerking van Kjelt me wel aan het denken zet. Mij plafond loopt namelijk van voor (2.00m? naar achteren (3.40m?)op.

Belangrijk bij Atmos is om de gradenhoek zo goed mogelijk te doen. De CT7.5 zou ook kunnen, deze is wel iets dieper met zijn 26,5 cm (en je moet nog iets aan de ophanging rekenen).

CitaatIs er ergens een goede link mbt het plaatsen van de atmos speakers? Jullie merken, dit hoog speaker gedoe is nieuw voor mij.

Op de Dolby website is een prima overzicht van de plaatsing beschikbaar...

MaxxMark

Citaat van: Kjelt op juli 27, 2017, 11:46:01
Hoe hoog is je plafond ? Bij een standaard 2,5m plafond zou ik er niet aan beginnen.
Wel aan Atmos maar andere speakers.

De meeste speakers hebben wat afstand tot de muur/plafond nodig en het is bij Atmos essentieel dat je je aan de design guidelines houdt voor het beste resultaat ( gelijke afstand speakers tot oren en goede hoek). Dus je begint eigenlijk andersom je kijkt hoe groot je speakers kunnen zijn volgens je huidige kamer en conforn de Dolby spec en de karakteristieken van de speakers.

Gebaseerd op mijn ervaring is hierbij 'hoek' vele malen belangrijker dan afstand. In mijn 7.1.4 opstelling met een schuin dak heb ik er voor gekozen om de hoek gelijk te houden, en de afstand te corrigeren met delays. Ik heb zowel in bioscopen (Metropolis Antwerpen, Dolby Cinema Eindhoven) en HT ruimtes (bij BB&G (Atmos) en bij Mutrox  (Auro 3D)) opstellingen gehoord waarbij afstanden gelijk waren.

Ik kan met recht zeggen dat ik geen hinder ondervind aan het feit dat de front-heights verder weg hangen dan mijn rear speakers.

Ter illustratie; hieronder voor mijn ruimte het zijaanzicht waarbij ik de sweet-spot (FH; Frontheight en RH; rear height) en de 'uitersten' ('1 en '2) plekken heb gemarkeerd:

Deze posities gaan uit van de installatie richtlijnen van Dolby zelf.

Uiteindelijk zijn de fronts iets onder FH en de rears iets boven RH gehangen (hoek is dus identiek tov de MLP).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

RalphH

Hou er ook rekening mee dat als je een speaker hebt met een smal afstraalpatroon, of de speakers noodgedwongen lager komen te hangen dan de "standaard"(min. 2.5x de hoogte van de fronts), je met de hoeken volgens de standaarden van Dolby al niet meer weg komt en zelf moet gaan expirimenteren met indraaiing.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Klopt... want daar heb je time-alignment voor ;). (en speaker levels.... ), maar de hoek van afstraling is wel van belang.

Citaat van: MaxxMark op juli 27, 2017, 15:59:57
Gebaseerd op mijn ervaring is hierbij 'hoek' vele malen belangrijker dan afstand. In mijn 7.1.4 opstelling met een schuin dak heb ik er voor gekozen om de hoek gelijk te houden, en de afstand te corrigeren met delays. Ik heb zowel in bioscopen (Metropolis Antwerpen, Dolby Cinema Eindhoven) en HT ruimtes (bij BB&G (Atmos) en bij Mutrox  (Auro 3D)) opstellingen gehoord waarbij afstanden gelijk waren.

Ik kan met recht zeggen dat ik geen hinder ondervind aan het feit dat de front-heights verder weg hangen dan mijn rear speakers.

Ter illustratie; hieronder voor mijn ruimte het zijaanzicht waarbij ik de sweet-spot (FH; Frontheight en RH; rear height) en de 'uitersten' ('1 en '2) plekken heb gemarkeerd:

Deze posities gaan uit van de installatie richtlijnen van Dolby zelf.

Uiteindelijk zijn de fronts iets onder FH en de rears iets boven RH gehangen (hoek is dus identiek tov de MLP).

Teejoo

Citaat van: MaxxMark op juli 27, 2017, 15:59:57
Gebaseerd op mijn ervaring is hierbij 'hoek' vele malen belangrijker dan afstand. In mijn 7.1.4 opstelling met een schuin dak heb ik er voor gekozen om de hoek gelijk te houden, en de afstand te corrigeren met delays. Ik heb zowel in bioscopen (Metropolis Antwerpen, Dolby Cinema Eindhoven) en HT ruimtes (bij BB&G (Atmos) en bij Mutrox  (Auro 3D)) opstellingen gehoord waarbij afstanden gelijk waren.

Ik kan met recht zeggen dat ik geen hinder ondervind aan het feit dat de front-heights verder weg hangen dan mijn rear speakers.

Ter illustratie; hieronder voor mijn ruimte het zijaanzicht waarbij ik de sweet-spot (FH; Frontheight en RH; rear height) en de 'uitersten' ('1 en '2) plekken heb gemarkeerd:

Deze posities gaan uit van de installatie richtlijnen van Dolby zelf.

Uiteindelijk zijn de fronts iets onder FH en de rears iets boven RH gehangen (hoek is dus identiek tov de MLP).
Goed voorbeeld, alleen heb ik gewoon een schuin dak, dus geen punt. Zo'n tekening moet ik ook maar eens proberen te maken. Wel allemaal redenen om me goed af te vragen of ik eraan wil beginnen, aangezien ik nu ook een erg goede 7.1 bubble heb en het geheel natuurlijk wel erop vooruit moet gaan.

bmateijsen

Citaat van: Teejoo op juli 27, 2017, 17:14:52
Goed voorbeeld, alleen heb ik gewoon een schuin dak, dus geen punt. Zo'n tekening moet ik ook maar eens proberen te maken. Wel allemaal redenen om me goed af te vragen of ik eraan wil beginnen, aangezien ik nu ook een erg goede 7.1 bubble heb en het geheel natuurlijk wel erop vooruit moet gaan.

De bubble die je nu in 7.1 hebt, wordt met een goede processor en Atmos alleen maar beter. Je krijgt veel meer "controle" over het gehele geluidsbeeld (zelfs bij 5.1 en 7.1 tracks)

denoontje

Ik heb gekozen voor monitoren van hetzelfse merknen die ook onder een hoek opgehangen. Kun je geen 4 setjes nautilusmonitoren op de kop tikken....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HTip

Ik heb gekozen voor makkelijk te plaatsen en te richten bolspeakers, de Cabasse Io2.

Wat ik wel jammer vind dat er geen ITU-standaard is afgesproken, zoals voor de grondlaag (5.1/7.1), voor de plaatsing van de hoogtespeakers (5.1.x/7.1.x). Met name Dolby volgt met Atmos een compleet andere route dan DTS:X of Auro-3D, de laatste is trouwens de grondlegger van het formaat. Zowel Auro als DTS geven aan dat de speakers recht boven de grondlaagspeakers (dus front/surround height) worden geplaatst voor het optimale effect. Dolby volgt een andere filosofie met mid/top/rear height. Bovendien andere plaatsing met 2 hoogtespeakers dan met 4. Onbegrijpelijk dat Dolby ermee weg komt en dat iedereen 3D-audio gelijk stelt aan Atmos.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Citaat van: HTip op juli 27, 2017, 19:37:35
Onbegrijpelijk dat Dolby ermee weg komt en dat iedereen 3D-audio gelijk stelt aan Atmos.
Mja, Dolby heeft het geld om de studio's te overtuigen van Atmos en ze hebben een marketingbudget welke 10x groter kan zijn dan die van DTS en Auro samen. In dat opzicht; VHS heeft het ook gewonnen van Betamax en Video2000 destijds, terwijl het zeker niet de beste standaard was. Is natuurlijk een beetje hetzelfde laken en pak.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Kjelt

Ik zie het anders Auro was echt voor concerten en muziek daarbij hadden ze slechts 1 speaker boven de toehoorder de VOG.
Dolby is voor film en die hebben bizarre geluidseffecten en die moeten correct worden weergegeven. Een van linksvoor naar rechtsachter overscherende straaljager lukt nauwelijks overtuigend met Auro maar wel met Atmos.
De demos die ik heb meegemaakt van Auro waren aardig, die van Dolby waren spectaculair.
DTS heeft te lang gewacht, veel beloofd maar nooit op tijd geleverd, misschien kunnen ze het nog inhalen masr ik ben zeer tevreden met de Atmos films die er zijn.

Janbo

Als consument zou ik één formaat wel het prettigste vinden. Steeds kijken welke disc je moet kopen of welke files te gebruiken, gedoe met instellingen die verschillen en extra betalen voor licentie x, y of z dan wel alle updates in de gaten houden. En dan ook voor elk formaat weer een andere plaatsing van je speakers ook nog?

Wij zijn nog freaks wellicht maar een gemiddelde consument heeft daar toch totaal geen zin in? Dan maar de grootste met vooral de meeste content, zie het verhaal met VHS.

Kjelt

Zelfde geldt voor HDR ook drie formaten alleen bij de audioformaten ondersteunen de meeste processoren alledrie formaten masr bij HDR is dat nog steeds niet het geval zover als ik weet.

Teejoo

Citaat van: HTip op juli 27, 2017, 19:37:35
Ik heb gekozen voor makkelijk te plaatsen en te richten bolspeakers, de Cabasse Io2.

Wat ik wel jammer vind dat er geen ITU-standaard is afgesproken, zoals voor de grondlaag (5.1/7.1), voor de plaatsing van de hoogtespeakers (5.1.x/7.1.x). Met name Dolby volgt met Atmos een compleet andere route dan DTS:X of Auro-3D, de laatste is trouwens de grondlegger van het formaat. Zowel Auro als DTS geven aan dat de speakers recht boven de grondlaagspeakers (dus front/surround height) worden geplaatst voor het optimale effect. Dolby volgt een andere filosofie met mid/top/rear height. Bovendien andere plaatsing met 2 hoogtespeakers dan met 4. Onbegrijpelijk dat Dolby ermee weg komt en dat iedereen 3D-audio gelijk stelt aan Atmos.
Ja, dat is idd ook nog een dingetje dat ze beiden een andere plek voorschrijven. Die Cabasse Io2 is idd een erg leuke speaker, ook voor bijvoorbeeld een woonkamer.

yorkie13

Deze opstelling voldoet altijd   :D

Teejoo

#1491
En wat is de ervaring met 1 paar ceiling speakers, in mijn geval dus 7.1.2? Dat zou het al een stuk eenvoudiger maken, en ik zou ook een meer gelijkwaardige speaker kunnen zoeken. Wellicht iets van een 2e hands b&w scms of DS8, hoewel je die bijna niet tegenkomt.

maximus79

Nu dat ik een eindversterker heb voor mijn fronts klopt het dan dat ik van 7.1.2 naar 7.1.4 kan gaan? Mijn yamaha is standaard 9.2.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HTip

Citaat van: skyfox op juli 27, 2017, 19:57:51
Mja, Dolby heeft het geld om de studio's te overtuigen van Atmos en ze hebben een marketingbudget welke 10x groter kan zijn dan die van DTS en Auro samen. In dat opzicht; VHS heeft het ook gewonnen van Betamax en Video2000 destijds, terwijl het zeker niet de beste standaard was. Is natuurlijk een beetje hetzelfde laken en pak.
De geschiedenis lijkt zich inderdaad te herhalen ;)

Citaat van: Kjelt op juli 27, 2017, 20:51:26
Ik zie het anders Auro was echt voor concerten en muziek daarbij hadden ze slechts 1 speaker boven de toehoorder de VOG.
Dolby is voor film en die hebben bizarre geluidseffecten en die moeten correct worden weergegeven. Een van linksvoor naar rechtsachter overscherende straaljager lukt nauwelijks overtuigend met Auro maar wel met Atmos.
De demos die ik heb meegemaakt van Auro waren aardig, die van Dolby waren spectaculair.
DTS heeft te lang gewacht, veel beloofd maar nooit op tijd geleverd, misschien kunnen ze het nog inhalen masr ik ben zeer tevreden met de Atmos films die er zijn.
Niet om een welles-nietes discussie te starten, maar als je de time-line van Auro bekijkt, dan heeft Auro een systeem voor de bioscopen in oktober 2010 geïntroduceerd, de eerste bioscopen in 2011 hiervan voorzien en in jan. 2012 was "Red Tails" de eerste Hollywoodfilm met Auro-3D.

De volledige geschiedenis kan je hier zien:
https://www.auro-3d.com/about-us/timeline
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

reza

Citaat van: Teejoo op juli 28, 2017, 09:19:08
En wat is de ervaring met 1 paar ceiling speakers, in mijn geval dus 7.1.2? Dat zou het al een stuk eenvoudiger maken, en ik zou ook een meer gelijkwaardige speaker kunnen zoeken. Wellicht iets van een 2e hands b&w scms of DS8, hoewel je die bijna niet tegenkomt.

Fantastisch!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

HTip

Citaat van: Teejoo op juli 27, 2017, 23:46:15
Ja, dat is idd ook nog een dingetje dat ze beiden een andere plek voorschrijven. Die Cabasse Io2 is idd een erg leuke speaker, ook voor bijvoorbeeld een woonkamer.
Ik weet niet hoe snel je naar 3D-audio wil gaan, maar ik ben er nu mee bezig en dan zou je de Io2 bij mij kunnen ervaren. Zover wonen we niet van elkaar ;)

Citaat van: Teejoo op juli 28, 2017, 09:19:08
En wat is de ervaring met 1 paar ceiling speakers, in mijn geval dus 7.1.2? Dat zou het al een stuk eenvoudiger maken, en ik zou ook een meer gelijkwaardige speaker kunnen zoeken. Wellicht iets van een 2e hands b&w scms of DS8, hoewel je die bijna niet tegenkomt.
Als je nu voor 7.1.2 kiest en je zou in de toekomst willen uitbreiden naar 7.1.4, dan is het niet een kwestie van 2 extra speakers installeren, maar moet je ook de 2 voorste verplaatsen met alle problemen (lengte speakerkabel, montagegaten, etc.) van dien. Als je kan zou ik direct voor 7.1.4 gaan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: maximus79 op juli 28, 2017, 09:40:25
Nu dat ik een eindversterker heb voor mijn fronts klopt het dan dat ik van 7.1.2 naar 7.1.4 kan gaan? Mijn yamaha is standaard 9.2.
Hangt ervan af hoe je de 9.2 kanalen kan toewijzen. Sowieso moet je de 2 speakers die je op dit moment hebt verplaatsen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Ralf67 op juli 28, 2017, 07:41:38
Deze opstelling voldoet altijd   :D
Haha, toch niet helemaal, want je hebt een reflecterend plafond nodig. Bij mij werkt dat dus niet ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bmateijsen

Citaat van: Teejoo op juli 28, 2017, 09:19:08
En wat is de ervaring met 1 paar ceiling speakers, in mijn geval dus 7.1.2? Dat zou het al een stuk eenvoudiger maken, en ik zou ook een meer gelijkwaardige speaker kunnen zoeken. Wellicht iets van een 2e hands b&w scms of DS8, hoewel je die bijna niet tegenkomt.

Zou ik niet doen... Je krijgt wel hoogte informatie erbij, maar het wordt een flink compromis, waardoor je surround bubble minder goed wordt.
Dus minder controle over de complete bubble.

maximus79

Citaat van: HTip op juli 28, 2017, 11:10:16
Hangt ervan af hoe je de 9.2 kanalen kan toewijzen. Sowieso moet je de 2 speakers die je op dit moment hebt verplaatsen.

Thanx, ga het wel even onderzoeken. Veel voordeel van 7.1.4 tegenover 7.1.2?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2